Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag har så svårt att komma iväg på tävling, skjuter på det och har enorm prestationsångest inför det. Har mest tränat apportering och lydnad, men nu anmälde jag oss faktiskt till några rallystarter. Cessna är ju som sagt lyfnadsdrillad så jag tänker att rally inte ska bli så farligt svårt om jag bara kan hålla koll på vad jag gör och mina fötter. Jag har dock aldrig riktigt tränat lydnad och vet inte alls vad för skyltar som finns 🙈

Starterna är i slutet av augusti/början av september och om en vecka åker jag bort i två veckor utan hund. Så jag kommer väl ha ungefär en månad på mig att träna, men det hinner jag va? :p

Hade vare sig lärt lilla M fotgående eller ligg när jag anmälde till första rally tävlingen 😅😅. Men det är ju svårare att träna sig själv än hunden 🤣.

Jag har så svårt att komma iväg på tävling, skjuter på det och har enorm prestationsångest inför det. Har mest tränat apportering och lydnad, men nu anmälde jag oss faktiskt till några rallystarter. Cessna är ju som sagt lyfnadsdrillad så jag tänker att rally inte ska bli så farligt svårt om jag bara kan hålla koll på vad jag gör och mina fötter. Jag har dock aldrig riktigt tränat lydnad och vet inte alls vad för skyltar som finns 🙈

Starterna är i slutet av augusti/början av september och om en vecka åker jag bort i två veckor utan hund. Så jag kommer väl ha ungefär en månad på mig att träna, men det hinner jag va? :p
Skulle såklart stå att jag aldrig tränat rally 😅

Är det något speciellt jag borde veta hehe

Ja alltså ett fint fotgående har hon och ligg kan hon. Det är bara matte som ska lära sig reglerna och sådär 😂🙈
Jag hade inte heller tränat inför vår första tävling, aldrig sett hur en tävlingsbana ser ut. Men jag hade pluggat skyltarna inklusive beskrivning av utförandet och kollade på videos på YouTube där någon gick igenom alla skyltar med hund. Det hjälpte! Sen hakade jag på några tjejer på tävlingsplatsen och ställde lite frågor som uppkom om typ vad man fick och inte fick göra. Det gick toppen och vi gick två kvalificerade resultat!
Då hade vi enbart tävlat lydnad innan.
Just det man går ju gemensam banvandring med domaren och i nybörjarklassen tycker jag domaren brukar förklara tydligt vad hen vill se vid varje skylt/vad man ska tänka på och man får absolut fråga domaren också!

Det som är lätt att göra fel i början är exempelvis när tempot ändras för det är vissa skyltar där du går tillbaka till normaltempo automatiskt för att sedan gå tillbaka till tempot som var innan skylten så kika lite extra på det! Ja och belöna inte hunden efter målskylten utan gå över bandet först så du inte blir diskad 😜

@machafuko Lite fler tips: om din hund är väldigt föremålsintresserad kan det vara bra att öva på att gå emot och gå förbi skylthållare några gånger innan tävling så ni inte börjar med att hon ska undersöka och nosa på startskylten 😁 Samr också för att du ska veta var du ska placera dig i förhållande till skylten då även hunden behöver ha plats att exempelvis runda dig utan att krocka med skylthållaren. Det räcker om du eller hunden är inom en 0,5 meters radie av skylten så det finns gott om plats. Men det beror ju på lite vad man har för hund.
Och kräv ett lydnadsfot av henne hela banan, då kommer hon hålla fokus betydligt bättre och bry sig mindre om allt som händer runt omkring. Det bästa är att du kan säga fot hur många gånger du vill eftersom det inte finns något dubbelkommando i rallyn på det sättet 😁 Väldigt ovant när man kommer från lydnadsplan. Du riskerar verkligen mycket mindre om du kräver av henne ett lydnadsfot banan igenom och det kommer se så mycket trevligare ut. Du slipper ofta nos, sträckt koppel, att hon trampar eller välter koner osv.

@machafuko Lite fler tips: om din hund är väldigt föremålsintresserad kan det vara bra att öva på att gå emot och gå förbi skylthållare några gånger innan tävling så ni inte börjar med att hon ska undersöka och nosa på startskylten 😁 Samr också för att du ska veta var du ska placera dig i förhållande till skylten då även hunden behöver ha plats att exempelvis runda dig utan att krocka med skylthållaren. Det räcker om du eller hunden är inom en 0,5 meters radie av skylten så det finns gott om plats. Men det beror ju på lite vad man har för hund.
Och kräv ett lydnadsfot av henne hela banan, då kommer hon hålla fokus betydligt bättre och bry sig mindre om allt som händer runt omkring. Det bästa är att du kan säga fot hur många gånger du vill eftersom det inte finns något dubbelkommando i rallyn på det sättet 😁 Väldigt ovant när man kommer från lydnadsplan. Du riskerar verkligen mycket mindre om du kräver av henne ett lydnadsfot banan igenom och det kommer se så mycket trevligare ut. Du slipper ofta nos, sträckt koppel, att hon trampar eller välter koner osv.
Sjukt bra tips alltsammans - tack!! 😄
Jag tänkte faktiskt fråga om banvandring så det var ju skönt att det ”ingår”. Och att man får ge Dk bäst man vill - som en riktig all inclusive resa blir detta för Cessna 😂

Jag tänkte faktiskt införskaffa lite skyltar så jag hinner träna på det. Var gör man bäst det, vet ni? Jag sökte lite men tyckte det jag hittade såg så oerhört dyrt ut, tänkte att ”lite papper med skyltar kan knappast behöva kosta så här mycket” 🙈😅.

Ser reklam för svenska vinthundklubben norra om en utställning om 2 veckor, tänker att ja men jag har folk som frågat om jag kommer norrut. Kollar var Råneå ligger = 10.5 timme bort 😂🫠 ingen fara att resa egentligen men det betyder 2 nätter på hotell också som en dags försäljning ska täcka + bensin...

Ser reklam för svenska vinthundklubben norra om en utställning om 2 veckor, tänker att ja men jag har folk som frågat om jag kommer norrut. Kollar var Råneå ligger = 10.5 timme bort 😂🫠 ingen fara att resa egentligen men det betyder 2 nätter på hotell också som en dags försäljning ska täcka + bensin...
Utställningar är alltid ute i tjotahejti 😅 hade aldrig orkat som bil-lös

Är så kluven till hur jag ska göra med kastreringen 😵‍💫 efter mycket om och men så valde jag för 3 månader sen att sätta chip på min 3åriga hane. Jag har dålig erfarenhet av kastrerad hane tidigare då min förra som kastrerades(medicinska skäl) både var konstant superhungrig och sjukligt stressad runt mat, kass päls och ängslig personlighet. Dessutom ville varenda hund ge sig på honom, både tikar och hanar.
Att nuvarande fick ett chip var pågrund av hög könsdrift som får upp honom högt i stress, och då skapar andra problem.

Hittills märks ingen skillnad på hungern alls. När jag vägde honom här om veckan hade han till och med gått ner lite. Pälsen har ändrat sig lite men inget som gör någon större skillnad på en så korthårig hund. Han är fortfarande precis lika modig och framåt som innan.
Min känsla är att han får ut mer av våra promenader nu. Förut letade han bara maniskt efter kissfläckar om jag inte tvingade honom att låta bli och gå vid sidan. Nu känns det som han får ut mer av promenaderna, han kan gå fritt och upptäcka allt annat. Han har även börjat få mer glädjefnatt, på nått vis känns det som han har mer "tid" för annat nu.

Men jag har så fruktansvärt svårt att fatta beslutet att sätta kniven i honom 😵‍💫 då är det liksom ingen återvändo.
Jag står inför samma beslut fast min hane var kemiskt kastrerad när han kom och nu har den gått ur sen lite över en månad tillbaka. Nu är promenaderna mest att leta kissfläckar, kissa över och sen lukta igen. Om vi går med en annan hund som kissar kastar han sig dit så fort de sätter sig vilket innebär mycket ryck i kopplet.

Han har alltid varit intresserad av andra hundar men nu piper han så fort han ser en annan hund eftersom de kan vara ett potentiellt nytt kärleksintresse. Han är väldigt intresserad av att jucka och slicka, så att faktiskt leka med andra hundar har blivit mycket svårare. Han vill gärna jucka på människor också men lyssnar på ett nej, men då står han gärna och tittar trånande och droppar.. Annars är han helt ointresserad människor.

Tråkigast för mig persobligen är väl våra kurser/träningar. Att det är väldigt svårt att få honom att fokusera. Det finns ingen boll eller godis i världen som är mer spännande än en intressant hund. Oftast går det bättre med kända hundar men nya hundar är ett gissel.

Samtidigt som du säger, känns som ett stort steg. Jag har haft 2 kastrerade hanar, den första märkte jag inga negativa konsekvenser men han fick cancer i käken (kan vara orelaterat eller inte) och den andra var kastrerad så jag har inget att jämföra med men han är en väldigt osäker hund - tror kanske att han mått bättre men kulor även om en hel del är genetik. Kanske det som gör att jag drar mig, fast jag inte upplevde några nackdelar under tiden nuvarande hunden var kemiskt kastrerad.

Sjukt bra tips alltsammans - tack!! 😄
Jag tänkte faktiskt fråga om banvandring så det var ju skönt att det ”ingår”. Och att man får ge Dk bäst man vill - som en riktig all inclusive resa blir detta för Cessna 😂

Jag tänkte faktiskt införskaffa lite skyltar så jag hinner träna på det. Var gör man bäst det, vet ni? Jag sökte lite men tyckte det jag hittade såg så oerhört dyrt ut, tänkte att ”lite papper med skyltar kan knappast behöva kosta så här mycket” 🙈😅.
De är skitdyra! Om du inte kan ta iväg dig på någon öppen träning på en BK i Stockholm så vet jag folk som skrivit ut skyltarna och sedan fäst på en sida av en pärm och ställt pärmen som ett tält. Då blir det tillräckligt stort och väldigt likt!

@machafuko Lite fler tips: om din hund är väldigt föremålsintresserad kan det vara bra att öva på att gå emot och gå förbi skylthållare några gånger innan tävling så ni inte börjar med att hon ska undersöka och nosa på startskylten 😁

Det tipset hade jag behövt innan vi gick kurs. 😅 Min var inte så jätteintresserad av skyltarna men koner, dom skulle man plocka upp och röja runt med. Varenda gång. 🫣 Nu har vi lagt ner rallyn men eftersom koner förekommer i typ alla andra sporter som kan vara aktuella för oss så blir det till att träna på det framöver. :idea:

Haha verkar inte bättre 😂
Samma här, finns inget i närheten därav min anmälan till en allt för stor utställning för oss som jag ångrar men vi ska dit i alla fall. Ta oss runt ringen i första starten för det finns liksom ingen chans att han av alla blir bästa junior hanen. Så en uppställning framför domaren och springa själv och stå på bord och sen springa och stå med dom andra. Högre krav har jag inte, det behöver inte alls vara perfekt inser ju även jag med alla krav på mig själv som jag har i vanliga fall. Ta oss igenom dagen med stressen av allt omkring också. Skulle inte anmält om det tog flera timmar dit.

Trassels och Milous släktingar har ju rest runt till flera olika länder

Jag står inför samma beslut fast min hane var kemiskt kastrerad när han kom och nu har den gått ur sen lite över en månad tillbaka. Nu är promenaderna mest att leta kissfläckar, kissa över och sen lukta igen. Om vi går med en annan hund som kissar kastar han sig dit så fort de sätter sig vilket innebär mycket ryck i kopplet.

Han har alltid varit intresserad av andra hundar men nu piper han så fort han ser en annan hund eftersom de kan vara ett potentiellt nytt kärleksintresse. Han är väldigt intresserad av att jucka och slicka, så att faktiskt leka med andra hundar har blivit mycket svårare. Han vill gärna jucka på människor också men lyssnar på ett nej, men då står han gärna och tittar trånande och droppar.. Annars är han helt ointresserad människor.

Tråkigast för mig persobligen är väl våra kurser/träningar. Att det är väldigt svårt att få honom att fokusera. Det finns ingen boll eller godis i världen som är mer spännande än en intressant hund. Oftast går det bättre med kända hundar men nya hundar är ett gissel.

Samtidigt som du säger, känns som ett stort steg. Jag har haft 2 kastrerade hanar, den första märkte jag inga negativa konsekvenser men han fick cancer i käken (kan vara orelaterat eller inte) och den andra var kastrerad så jag har inget att jämföra med men han är en väldigt osäker hund - tror kanske att han mått bättre men kulor även om en hel del är genetik. Kanske det som gör att jag drar mig, fast jag inte upplevde några nackdelar under tiden nuvarande hunden var kemiskt kastrerad.
Jag har tur med min, han älskar att jobba och värderar det högt så det är aldrig några problem på träning/tävling. Men en helt annan hund direkt utanför planen så många är rätt oförstående till att jag ens funderar på det 😅
Människor låter han va, inget juckande.

Tar verkligen i mot att tänka på att söva och skära i en frisk hund även fast jag vet att det är ett lättare ingrepp. Tänk om jag bara tolkar in att hans liv är bättre nu för att det är bekvämare för mig? 😅

Samma här, finns inget i närheten därav min anmälan till en allt för stor utställning för oss som jag ångrar men vi ska dit i alla fall. Ta oss runt ringen i första starten för det finns liksom ingen chans att han av alla blir bästa junior hanen. Så en uppställning framför domaren och springa själv och stå på bord och sen springa och stå med dom andra. Högre krav har jag inte, det behöver inte alls vara perfekt inser ju även jag med alla krav på mig själv som jag har i vanliga fall. Ta oss igenom dagen med stressen av allt omkring också. Skulle inte anmält om det tog flera timmar dit.

Trassels och Milous släktingar har ju rest runt till flera olika länder
Jag lär inte ta mig så långt som andra länder även om någon frågat om jag kan komma med mina whippetkläder till Norge 😅 iof är det närmare dit än till vissa vinthundsutställningar i Norrland 😆

Jag har tur med min, han älskar att jobba och värderar det högt så det är aldrig några problem på träning/tävling. Men en helt annan hund direkt utanför planen så många är rätt oförstående till att jag ens funderar på det 😅
Människor låter han va, inget juckande.

Tar verkligen i mot att tänka på att söva och skära i en frisk hund även fast jag vet att det är ett lättare ingrepp. Tänk om jag bara tolkar in att hans liv är bättre nu för att det är bekvämare för mig? 😅
Min lillskutt gillar också att jobba men han gillar s*x mer. 🤣 Agilityn går bättre när det är lite fart men ex. nosework fastnar han gärna på fläckar eller trånar efter en hund. Och detta droppande, ur munnen, andra ställen..

Ingen jag träffat har dock varit oförstående till en kastrering även om några sagt att det blir bättre med åldern (han är 2.5 år). Tvärtom är jag kanske ensam kvar i inte kastrera laget. Men så är jag en av få personer han inte vill jucka på. Undantag när jag tog på mig en Fleecetröja en gång, den var tydligen oemotståndlig. 😆

Men samma här, jag vill inte kastrera för att göra mitt liv bättre utan om det gör hans liv bättre och hur blir man säker på det.

Hur har det gått med klon @Trott ? :)
Jag lyckades klippa en del, men fått tid på tisdag morgon för kloklipp med sedering. Ringde i torsdags morgon, bad om första bästa tid men inte en akuttid. Eftersom jag behöver sedering så hade dom lite svårt att hitta en tid först.
Klon är oförändrad, hon har inte visat nått intresse för den och verkar inte ha ont som tur är!

Men samma här, jag vill inte kastrera för att göra mitt liv bättre utan om det gör hans liv bättre och hur blir man säker på det.

Här är en till som känner likadant.

Min hund vill nosa extra mycket i miljöer där många hundar rör sig och det gör det svårt att få hans fokus där. Det gör att det i stort sett är uteslutet att vara med på kurser eller andra aktiviter eftersom jag får lägga mycket tid på att styra om hans uppmärksamhet till mig istället för allt runtomkring.

Men utöver att han vill nosa mycket så ser jag inte att det här är en särskilt hormonpåverkad hund. Han juckar inte, han piper inte, han matvägrar inte... på riktigt, nosandet är det värsta han gör. Ja, och han blir lite 👀 om det går förbi nån snygg tik. Men fullt hanterligt, säger man att det inte blir nåt med det där så hör han efter. I noseworken är han helt på jobb, där kan man inte ens tro att det är samma hund som går som en dammsugare på appellplanen.

Har fått förslag både här och irl om att prova kastrering men som jag ser det så vore det ren bekvämlighet från min sida. Han kanske skulle få bättre uppmärksamhet med mindre hormoner i kroppen, men det kan också lika gärna vara nåt som ger sig med miljöträning. Oavsett så upplever inte jag att min hunds livskvalitet är påverkad av att han har kulorna kvar, utan det är jag som får ändra mina planer och ambitioner.

Jag lyckades klippa en del, men fått tid på tisdag morgon för kloklipp med sedering. Ringde i torsdags morgon, bad om första bästa tid men inte en akuttid. Eftersom jag behöver sedering så hade dom lite svårt att hitta en tid först.
Klon är oförändrad, hon har inte visat nått intresse för den och verkar inte ha ont som tur är!
Va skönt att hon inte verkar så brydd i alla fall! Hoppas det går bra på tisdag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar