Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag sökte för några år sedan och då gick det snabbt, tror jag skickade in på en måndag och fick svar på onsdagen samma vecka.
Mediciner kopplade till allergi, så det tog ett tag innan vi kunde söka, men när jag skickade in så gick det snabbt.
Det låter ju jättesmidigt.

Tack hörrni! ❤️

04AA05C4-A859-4871-BA0F-A8DAE2CB0C00.webp

Tillräcklig pigg för att upprepade gånger försöka sno ost på olika sätt. När hon inte lyckas på ett sätt kommer hon på andra, mer sluga sätt att lura oss för att komma åt det hon vill ha. Hon får mig alltid på skratt med sina idéer, och värre har det blivit sen hon blev av med livmodern såklart. 😅

Till veckan är det dags för vår fjortonåriga corgifarbror att få somna in. Han har varit familjens hjärta nästan så länge mina nu vuxna barn kan minnas, och särskilt nittonåringen har gått in en nästan förlamande sorg. Det är hemskt för oss andra också, men vi har varit inställda på det här i några månader nu medan hen nog inte riktigt har velat se.

Han ska begravas hemma på gården på en plats där han tyckt om att sniffa omkring. Det ska bli fint att ha ett ställe där man kan sitta och vara med honom en stund.

Var till.hundparken på småhundstimmen. Roligt nog var det fler hundar där.
En familj kom med en valp, en lite dvärgpudelkorsniing. Vilket yrväder!

Min hund la ner henne ett par gånger. Sen var det avklarat. Valpen brottades med Oskar och snodde över, under och runt honom. Sen vilade hon en stund mellan någon persons fötter. Sen var det livat igen. :love:

Hemma igen efter årets hundsemester;
Xarko & jag spenderade 3 dagar i degeberga på rasklubbsläger (jag är även arrangör 😅 ) tillsammans med en gäng andra dobermannidioter. Delade stuga med en kompis och vi har haft fantastiskt väder!

Jag & Xarko var återigen med i IGPgruppen vilket alltid är dunderroligt. Det kändes även skönt att få svart på vitt att vi kommit långt från förra året - även om de problemen vi har inte är helt borta. Fått mycket tankar om hur jag ska arbeta vidare med de bekymmer vi har och hur vi ska få ordning på skyddslydnanden. Själva bitarbetet gör Xarko finfint, även om han ibland biter som den ringhund han är avlad till att vara 🙈 . Det är matte som det behöver bli ordning och reda på helt enkelt!
Vi tog även en silvermedalj i vårt traditionsenliga dobermannrace - nästa år tar vi guld ;)

Efter läger drog vi vidare till SM tillsammans med @Milosari där vi kollat på fina hundar och shoppat mer än vad vi borde (åtminstone jag). Campade drygt 10 min från området och jag måste säga att Xarko är förvånansvärt enkel att ha med sig på sådant här, även om han mest fick ligga i bilen på SM pga lat matte. Han kunde dock chilla både när vi kollade mondio och svenskskydd, vilket jag trodde skulle gasa honom mer.
Så glad i min lilla hund :love:

DSC_1586red.webp

Xarko & jag spenderade 3 dagar i degeberga på rasklubbsläger (jag är även arrangör 😅 ) tillsammans med en gäng andra dobermannidioter. Delade stuga med en kompis och vi har haft fantastiskt väder!

Jag & Xarko var återigen med i IGPgruppen vilket alltid är dunderroligt. Det kändes även skönt att få svart på vitt att vi kommit långt från förra året - även om de problemen vi har inte är helt borta. Fått mycket tankar om hur jag ska arbeta vidare med de bekymmer vi har och hur vi ska få ordning på skyddslydnanden. Själva bitarbetet gör Xarko finfint, även om han ibland biter som den ringhund han är avlad till att vara 🙈 . Det är matte som det behöver bli ordning och reda på helt enkelt!
Vi tog även en silvermedalj i vårt traditionsenliga dobermannrace - nästa år tar vi guld ;)

Efter läger drog vi vidare till SM tillsammans med @Milosari där vi kollat på fina hundar och shoppat mer än vad vi borde (åtminstone jag). Campade drygt 10 min från området och jag måste säga att Xarko är förvånansvärt enkel att ha med sig på sådant här, även om han mest fick ligga i bilen på SM pga lat matte. Han kunde dock chilla både när vi kollade mondio och svenskskydd, vilket jag trodde skulle gasa honom mer.

Visa bifogad fil 189135
Han är ju en van mässhund 😁. Stencool bland allt stök.

20260805_185323.webp
Allt gick bra på Blå Stjärnan. Inget var tokigt egentligen, så själva valpningen skedde på plats.

4800 kr fattigare för att hyra ett VB (ett BB för hundar måste väl heta VB?). Så typiskt just vår hund att ha valpning på sjukhus precis som alla människor!

Varför nöja sig med hemvalpning?

Skämt åsido, jag är nybörjare och tacksam att inget felade. Hade något varit allvarligt och jag inte hade åkt så hade jag aldrig förlåtit mig.

Men en mer erfaren uppfödare hade troligen haft mer is i magen.

Visa bifogad fil 189155
Allt gick bra på Blå Stjärnan. Inget var tokigt egentligen, så själva valpningen skedde på plats.

4800 kr fattigare för att hyra ett VB (ett BB för hundar måste väl heta VB?). Så typiskt just vår hund att ha valpning på sjukhus precis som alla människor!

Varför nöja sig med hemvalpning?

Skämt åsido, jag är nybörjare och tacksam att inget felade. Hade något varit allvarligt och jag inte hade åkt så hade jag aldrig förlåtit mig.

Men en mer erfaren uppfödare hade troligen haft mer is i magen.
Vi hade flåsat ett par varv runt kvarteret och hoppats på att det då kom igång annars blir det ett par varv till, mao inget för en gammal rökande uppfödare :D
Men better safe then sorry

Hundvakt har fått nytt jobb och dagis kan inte ta honom mer än 2d/v för tillfället 🥲 han är reaktiv så att hitta hundvakt på typ Facebook känns omöjligt. Han kan hänga med min mamma på hennes jobb men än så länge tycker han att det är drygt. Ska försöka göra en trevlig hörna för honom i bakrummet, han måste sitta i lina för annats smiter han så fort en kund går in eller ut… :cautious:

Hundvakt har fått nytt jobb och dagis kan inte ta honom mer än 2d/v för tillfället 🥲 han är reaktiv så att hitta hundvakt på typ Facebook känns omöjligt. Han kan hänga med min mamma på hennes jobb men än så länge tycker han att det är drygt. Ska försöka göra en trevlig hörna för honom i bakrummet, han måste sitta i lina för annats smiter han så fort en kund går in eller ut… :cautious:
Usch vad jobbigt, Trassel är ju också trälig ibland i hundsammanhang mest i möten så jag har svårt att lita på att någon annan har honom i koppel och han har svårt att släppa in nya hundar i flocken.

För mig är mamma tryggast för hon har lärt sig av mig och gör ungefär samma fast att hon tycker det är ett mindre problem än vad jag tycker.

Men summan är att kanske hittar du en hundvakt som är som min mamma som inte tycker det är lika jobbigt?

Nu händer det saker, jag ska få ordni på Trassel!

i september börjar vi kurs med fokus på att göra saker som vardagslydnad, rally, spår/sök med fokus på att jobba med att hundarna ska ha kontakt med mig även om det finns andra hundar nära. Det är inte sakerna som är svåra utan dom andra hundarna. Och det var ska bli kul att prova spåra/söka. Var helt inställd på noosework men så dök den här kursen upp och hade viktigare syfte jut nu.

Jag har också dividerat kastrering vs intakt med veterinären och vi har bestämt kemisk kastrering under 6 månader från idag. Hade inte tänkt kastrera men vi vill se om vissa andra beteenden försvinner.

Jag tror absolut att det går att hitta hundvakt. En reaktiv chihuahua är ju i alla fall lättare att hantera än en reaktiv bully 😅

Kan du inte göra en hage till honom på din mammas jobb? Så slipper han sitta i lina men riskerar inte att smita ut. Med bädd, hus/igloo att krypa in i och vattenskål?

Jag bestämde mig för i våras att jag skulle ta tag i att komma iväg på tävlingar med Spock för att få bukt med hans förväntan och hets. Tänkte att jag ger det ett ordentligt försök och sen skippar jag tävlandet om det inte blir bättre. Tycker inte att det är kul med en brötig och uppvarvad hund även om Spock kunnat göra bra ifrån sig så vill jag inte ha det så. Sen är det klart att det kan vara så under en period innan hunden landat.
Spock har tävlats i agility, i vallning, i rally, ja typ allt jag kunnat hitta starter i och fått in i kalendern 😅😅😅. Vi har försökt tävla varje vecka och ibland mer än så..
Nu senaste tävlingarna (ta i trä) har han faktiskt varit chill och även när han var iväg med husse på agilitytävling (där förväntan varit som störst) så sa husse att han verkligen ser framsteg.

Vi har varit iväg på två starter till i vallning och jag var jättenöjd med honom 🥰. Ena dagen visslade jag dock fel flera gånger, jätteirriterande när hunden går så bra men man själv ställer till det.. Det är egentligen samma med vallningen, jag bestämde att jag skulle försöka åka ut på så mycket tävlingar som möjligt i år. Bara för att träna på att tävla och få grepp om det och jag ser framsteg där också. Sen har vi inte fått till nån kvalitetsträning sen i maj utan det har varit att flytta får, hitta förrymda får och gått nåt pass på kor men men.. Träningen har helt enkelt varit tävlingarna 😅.

Tänk att det funkar att faktiskt träna och utsätta sig för de jobbiga situationerna, precis som jag jämt uppmuntrar andra till 😅😁😁.. Så glad över framstegen vi gör 🥰.

20260710_193707.webp

Visa bifogad fil 189135
Kan jag fråga vad ringhund betyder? Har inte hört det uttrycket innan. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka