Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Skulle inte du ställa ut? Eller det kanske redan har varit och jag har missat :o?
Jag skulle det var tanken och jag vill fortfarande men Trassel går inte så bra ihop med andra hundar just nu och jag vill inte utsätta honom för den stressen han går upp i så det känns snällast mot honom att inte utsätta honom för en utställning där ringarna ligger så tätt inpå varandra och jag inte kan gå bort en bit och slappna av.

Och det är inget roligt för mig att oroa mig för vad han gör och känner. Får se om det känns annorlunda sen eftersom det bara blir 6 månader nu. Han kan nog uppföra sig utan problem i ringen men det är all tid innan och efter.

Klor klippta på Lily, bara Ebrah kvar. Lily är uttråkad och vill leka med något. Det regnar ute och jag kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på att åka till banan idag trots allt, eller "bara" ta en skogspromenad och sedan slappa lite till. Är så fruktansvärt trött :(

Kan jag fråga vad ringhund betyder? Har inte hört det uttrycket innan. :)
Att han är avlad för ringsport, dvs fransk ring i hans fall. Finns även mondioring och belgisk ring. Samt ett par andra ringsporter.
Det är en sorts skyddsport det med, går generellt mer ut på att figuranten försöker komma undan/finta hunden än i IGP & svensk skydd.

Xarkos farfar i fransk ring:

Jag bestämde mig för i våras att jag skulle ta tag i att komma iväg på tävlingar med Spock för att få bukt med hans förväntan och hets. Tänkte att jag ger det ett ordentligt försök och sen skippar jag tävlandet om det inte blir bättre. Tycker inte att det är kul med en brötig och uppvarvad hund även om Spock kunnat göra bra ifrån sig så vill jag inte ha det så. Sen är det klart att det kan vara så under en period innan hunden landat.
Spock har tävlats i agility, i vallning, i rally, ja typ allt jag kunnat hitta starter i och fått in i kalendern 😅😅😅. Vi har försökt tävla varje vecka och ibland mer än så..
Nu senaste tävlingarna (ta i trä) har han faktiskt varit chill och även när han var iväg med husse på agilitytävling (där förväntan varit som störst) så sa husse att han verkligen ser framsteg.

Vi har varit iväg på två starter till i vallning och jag var jättenöjd med honom 🥰. Ena dagen visslade jag dock fel flera gånger, jätteirriterande när hunden går så bra men man själv ställer till det.. Det är egentligen samma med vallningen, jag bestämde att jag skulle försöka åka ut på så mycket tävlingar som möjligt i år. Bara för att träna på att tävla och få grepp om det och jag ser framsteg där också. Sen har vi inte fått till nån kvalitetsträning sen i maj utan det har varit att flytta får, hitta förrymda får och gått nåt pass på kor men men.. Träningen har helt enkelt varit tävlingarna 😅.

Tänk att det funkar att faktiskt träna och utsätta sig för de jobbiga situationerna, precis som jag jämt uppmuntrar andra till 😅😁😁.. Så glad över framstegen vi gör 🥰.

Visa bifogad fil 189180
Intressant att läsa dina inlägg om tävlandet med Spock för då får jag hopp om att även våran yngre hund kan bli bättre och vänja sig.
Hon har stora problem med att vara kring andra hundar stressar upp sig och gör utfall. Tänkte anmäla till några noseworktävlingar och ev rally men tvekar pga att hon går upp så i stress och det mår ingen av oss bra av.
Första prövningen blir rallylydnad i hundhall till hösten tillsammans med andra hundar hon inte känner. Reservplan om hon stressar för mkt är att tfäna med äldre hunden istället.

Jag skulle det var tanken och jag vill fortfarande men Trassel går inte så bra ihop med andra hundar just nu och jag vill inte utsätta honom för den stressen han går upp i så det känns snällast mot honom att inte utsätta honom för en utställning där ringarna ligger så tätt inpå varandra och jag inte kan gå bort en bit och slappna av.

Och det är inget roligt för mig att oroa mig för vad han gör och känner. Får se om det känns annorlunda sen eftersom det bara blir 6 månader nu. Han kan nog uppföra sig utan problem i ringen men det är all tid innan och efter.

Eftersom det halvårs karens efter också så blir det ju då inte aktuellt på ett år.

Spock är den av våra hundar som varit värst i tävlingssituationer och det beror nog på hög förväntan ihop med att han levt lite i skyddad verkstad som valp. Jag var så ledsen när min hund gick bort att vi mest satt i fårhagen..
De andra hundarna har ju tidigt varit med på tävling och bara "hängt" och varit vana vid miljön sen när det var dags för dem. Då blev det inte så stor grej..

Att han är avlad för ringsport, dvs fransk ring i hans fall. Finns även mondioring och belgisk ring. Samt ett par andra ringsporter.
Det är en sorts skyddsport det med, går generellt mer ut på att figuranten försöker komma undan/finta hunden än i IGP & svensk skydd.

Xarkos farfar i fransk ring:
Aha tack så mycket för svar! Mondioring har jag hört om men som sagt inte ringsport som ord. :)

Aha tack så mycket för svar! Mondioring har jag hört om men som sagt inte ringsport som ord. :)
Det är nog inte ett helt vedertaget ord, men umgås ju mest med IGP folk så de brukar förstå vad jag menar 😅 🙈

Som förtydligande med bettet: i IGP bedöms hundarna på att de sitter fullt,fast och lugnt i bettet. I ringsporter är inte det särskilt viktigt, bara de tar figgen snabbt - så han är snabb in i bett men kan bli lite tuggig och trycka in bettet mer sen.

Intressant att läsa dina inlägg om tävlandet med Spock för då får jag hopp om att även våran yngre hund kan bli bättre och vänja sig.
Hon har stora problem med att vara kring andra hundar stressar upp sig och gör utfall. Tänkte anmäla till några noseworktävlingar och ev rally men tvekar pga att hon går upp så i stress och det mår ingen av oss bra av.
Första prövningen blir rallylydnad i hundhall till hösten tillsammans med andra hundar hon inte känner. Reservplan om hon stressar för mkt är att tfäna med äldre hunden istället.

Ja, Spock har faktiskt varit helt brutal på agilitytävlingar så att man nästan inte orkat med tävlandet när man haft överhypad hund att brottas med innan start. Han tycker att det är jätte-roligt men har varit otroligt stökig ute på tävling.
Tävlade förra året också men tror det blev lite för glest för att han skulle liksom bara slappna av. I år bestämde jag att jag verkligen försöker få in en tävling varje vecka och det har gjort skillnad, att vara på tävling har liksom blivit lite "vardag". När jag tog Spock på kurs i ny miljö så var han rätt brötig men han släppte det sen helt efter två pass.

Man skulle ju kunna åka iväg och träna på att vara i tävlingsmiljö om man orkar men jag känner att jag kan lika gärna tävla. Det blir liksom träning i att tävla där resultatet inte är i fokus utan mer att komma iväg.

Eftersom det halvårs karens efter också så blir det ju då inte aktuellt på ett år.

Spock är den av våra hundar som varit värst i tävlingssituationer och det beror nog på hög förväntan ihop med att han levt lite i skyddad verkstad som valp. Jag var så ledsen när min hund gick bort att vi mest satt i fårhagen..
De andra hundarna har ju tidigt varit med på tävling och bara "hängt" och varit vana vid miljön sen när det var dags för dem. Då blev det inte så stor grej..
Trassel har också levt lite för skyddat. Under vissa promenader träffar vi ingen, andra 1-3 stycken men det innebär att det kan gå dagar utan kontakt med annat än vaktande hundar som skäller när vi går förbi. Milou fortsätter bara gå men Trassel går upp i varv. Så sen blir varje hundmöte katastrof och jag kan inte samla ihop honom och träna på nästa hund eftersom det kan dröja någon eller några dagar.

Vi har varit i stan för mina föräldrar bor centralt och dom har sovit över och jag har tagit med dom till stan bara för träningens skull och promenerat runt och suttit och tittat.

Jag hoppas kursen kan hjälpa oss och att jag kan använda det när vi flyttar till stan.

Det blev långpromenad i skogen, spring i hagen, hundarna fick rumpkli av hyresvärden och under tiden vi var i skogen passade dessutom hyresvärden på att bygga klart vår inhägnad. Den har inte haft någon grind tidigare, men nu äntligen är det klart! Tanken var från början att jag skulle ordna det själv, men eftersom jag hjälpte till att ta hand om fåren och de andra djuren när hyresvärden var bortrest så fick jag nu hjälp med det sista på inhägnaden. Väldigt skönt att ha det klart, och det märks att han jobbar som snickare för jösses så snabbt och snyggt det blev klart jämfört med det jag gjort :rofl:

Imorgon ska jag nog ta en cykeltur innan jobbet, sedan blir det långpromenad på lördag och träning på kappbanan på söndag. Ser mycket fram emot en ledig helg. Kloklippning på Ebrah kvar bara... Ska ta itu med det snart. Hon är inte alls svår att klippa klor på, det är bara jag som är trött.

Här känns det segt. Vi har inte gjort nåt annat än att promenera och repetera vardagslydnad sen noseworkkursen slutade. Hela våren och halva sommaren har vi ränt omkring och utsatt oss för jobbiga miljöer och först nu när jag inte har nåt inbokat så känns det hur slitigt det har varit. Jag vet inte ens om jag tycker att det är bättre nu. På noseworken har ju inte problemen märkts av alls, och i övriga sammanhang så har folk stått handfallna inför hur dom ska hantera en sån här hund (ja, så låg är nivån på instruktörerna här).

Det börjar liksom kännas som att vi uppnått vår maxpotential. Ja, jag ska träna på doftprov och se om det går att få bort kartongbitandet, men om inte? Då är det bara att bita i det sura äpplet och inse att det inte blev bättre än såhär. Och den tänkta påläggskalven till valp får bli nåt sällskapsavlat som inte kräver ett jobb. 🥲

Här känns det segt. Vi har inte gjort nåt annat än att promenera och repetera vardagslydnad sen noseworkkursen slutade. Hela våren och halva sommaren har vi ränt omkring och utsatt oss för jobbiga miljöer och först nu när jag inte har nåt inbokat så känns det hur slitigt det har varit. Jag vet inte ens om jag tycker att det är bättre nu. På noseworken har ju inte problemen märkts av alls, och i övriga sammanhang så har folk stått handfallna inför hur dom ska hantera en sån här hund (ja, så låg är nivån på instruktörerna här).

Det börjar liksom kännas som att vi uppnått vår maxpotential. Ja, jag ska träna på doftprov och se om det går att få bort kartongbitandet, men om inte? Då är det bara att bita i det sura äpplet och inse att det inte blev bättre än såhär. Och den tänkta påläggskalven till valp får bli nåt sällskapsavlat som inte kräver ett jobb. 🥲
Ge inte upp än, men ibland är det bra med en paus och bara vara :)
Om du hittar en instruktör som du gillar men inte har möjlighet att åka till så brukar de flesta kunna erbjuda någon typ av onlinecoachning. Jag tänker att kartongbitandet säkert är en sådan sak som kan fungera online.

Vad jobbigt att det blivit så. Då förstår jag att du premierar annat just nu :heart.

Jag har också dividerat kastrering vs intakt med veterinären och vi har bestämt kemisk kastrering under 6 månader från idag. Hade inte tänkt kastrera men vi vill se om vissa andra beteenden försvinner.
Jag gav ju Oskar ett 6-månaders chip för att få bort hans stöddighet och muckandet mot andra hundar. Det kom när han började bli könsmoen.

Nu har dt gått ur och jag har fåptt deet jag ville med chipet. Machotendenserna och kaxigheten är borta. Bara go o glad kexchoklad

Jag gav ju Oskar ett 6-månaders chip för att få bort hans stöddighet och muckandet mot andra hundar. Det kom när han började bli könsmoen.

Nu har dt gått ur och jag har fåptt deet jag ville med chipet. Machotendenserna och kaxigheten är borta. Bara go o glad kexchoklad
Åh, hoppfullt av höra. Hoppas han blir riktiga Trassel igen för han brukade ju fungera med alla andra hundar utan några problem. Go o glad kexchoklad som du skriver

Jag vet inte om det blir för sent med chippet, om jag borde satt in det tidigare men tanken var ju att han skulle fortsätta att ställas ut. Är det för sent nu för att få effekt av kemisk kastrering?

Veterinären på ena kliniken sa att det skulle gå 2 veckor innan effekt, veterinären igår sa 6 veckor. Vad brukar det ta? Och vad märker man först?

Jag vet inte om det blir för sent med chippet, om jag borde satt in det tidigare men tanken var ju att han skulle fortsätta att ställas ut. Är det för sent nu för att få effekt av kemisk kastrering?

Veterinären på ena kliniken sa att det skulle gå 2 veckor innan effekt, veterinären igår sa 6 veckor. Vad brukar det ta? Och vad märker man först?
Tror det är individuellt? En del påverkas direkt och på andra kommer det långsamt.

Jag vet inte vad du menar med försent?

....
Min schäferkorsning blev helt fnoskig när det blev rörigt hemma med dotter på sjukhus och vänner som kom och skötte stallet.
Han fick spruta i nacken, på den tiden fanns inte chip. Han var väl runt 5 år när jag sprutade.
När allt var lugnt igen slutade jag spruta och allt blev som vanligt

Tog typ 3-4 veckor innan chipet märktes på min.

Tillverkaren garanterar effekt inom 6veckor, mer än så går inte säga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka