Irrbloss
Trådstartare
Jag vet inte om det blir för sent med chippet, om jag borde satt in det tidigare men tanken var ju att han skulle fortsätta att ställas ut. Är det för sent nu för att få effekt av kemisk kastrering?
Veterinären på ena kliniken sa att det skulle gå 2 veckor innan effekt, veterinären igår sa 6 veckor. Vad brukar det ta? Och vad märker man först?
Jag funderar själv på att chippa min beroende på hur det går med noseworken, och vad jag har kunnat läsa mig till så är det egentligen aldrig för sent. Är det hormoner som ligger bakom ett beteende så kommer det med största sannolikhet att märkas skillnad om du kastrerar.
Hur snabbt du får effekt beror på individen, så det är svårt att sia om. Jag skulle höra mig för om vad chiptillverkaren säger och anpassa förväntningarna utefter det.
Nog känns det som ren bekvämlighet att fundera på saken i mitt fall, men fryser tävlande inne pga att vi inte fixar ett doftprov så känner jag att vi lika gärna kan ta ett 'sabbatsår' och se om det blir nån skillnad med mindre hormoner i kroppen.