Idag var vi på kappbanan igen. Att vara med på arbetsdag när man inte är helt frisk kan inte rekommenderas... Jag försökte ta det lugnt men eh, jag mår inte toppen om man säger så. Inte heller blev det bättre av att jag trampade barfota på en geting/humla/liknande. Herrej*vlar vad ont det gjorde! Det kändes som om någon plötsligt högg av min stortå med en kniv. Så, jag satt med tån i en vattenskål ett tag och tyckte synd om mig själv...
Men, efter att banan var fixad så var det i alla fall dags för träning. Ingen släphare idag, så Ebrah fick inte jaga trasa.
Lily däremot fick köra medeldistans för första gången (tidigare har hon sprungit kortdistans). Hon blev lite fundersam och tvekade lite när trasan plötsligt skulle igenom ännu en kurva, men harföraren är erfaren och körde långsammare så att hon kom närmare igen och höll trasan nära fram tills det var dags att stanna den. Då kutade Lily på bra, och hon tog glatt trasan när det väl var klarsprunget.
När alla hade tränat klart så passade jag på att låta Ebrah springa lite ändå, utan att jaga något. Vi gick en liten sväng för uppvärmning, sedan in på banan och så fick Ebrah vara lös. Jättekul att vara lös utan att någon annan fick springa, inte ens Lily! Hon blev världens retsticka och sprang i full fart fram och tillbaka, i stora cirklar runt oss

Lily fick också vara lös, när Ebrah sprungit av sig det värsta, och tillsammans skuttade de runt under tiden jag gick ett helt varv runt banan. Det roliga var också att när vi passerade startboxarna så stannade Lily vid dem och funderade på att gå in, ungefär som att hon funderade på om hon skulle få möjlighet att jaga igen bara hon kom in i boxen
Nu är de båda väldigt trötta och glada. Såpass trötta att när jag för en stund sedan tänkte gå en kvällsrastning, då stannade Lily framför mig, satte tassen mot mitt ben, tittade på mig med stora ögon och gungade med svansen. Hennes tydligaste tecken på att hon inte vill gå åt det håll jag är på väg åt. Och nu ville hon inte gå någon kvällsrastning. Hon vill vara hemma och sova
Om två veckor är det tävling, med efterföljande träning för funktionärernas hundar. Jag hoppas att det går att ha tidtagning då också så att jag får ett hum om hur Lily springer. Och hoppas på att hon då vill kuta fullt ös hela sträckan utan tveksamheter.