Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Hur var mötet och hundarna? Hade dom någon kull nu?
Hundarna var supertrevliga, men det är ju alltid svårt att få hela bilden bara från hembesök någon timme. Men trevliga!

Uppfödaren ska ha en kull med parning förmodligen i december och hennes uppfödarkollega ska också para en tik samtidigt. Så potentiellt två intressanta kullar som jag ser det. Min Cessna är släkt till hanen som hon ska använda till tiken, hon som vi var hos då. Så det är ju lite intressant. Jag tror dock hon har många bra valpköpare som intressenter så det är oklart hur sannolikt det är att vi får någon tik. Vi får väl se 😅

Vi hade ett trevligt samtal i alla fall och tittade på tikens bph tillsammans, mysig liten biostund. 😂

Igår hade Lily kul, hon fångade gräshoppor i inhägnaden här. Jättestora sådana!

Nu idag har hon haft mindre kul eftersom jag jobbat. Men vi tog iaf en ok promenad både på morgonen och lunchen. Efter jobbbet tränade vi tricks och avslutade med godisregn på gräsmattan. Imorgon ska jag försöka få till så att båda damerna kan springa av sig ordentligt i någon hage innan jobbet. Det ska dock ösregna imorgon, så vi får se hur det blir. Tänker inte vara ute om vädret inte känns ok. Eventuellt kan vi åka förbi kappbanan någon gång sedan och springa lite där, även om det inte är träning. Men då är det iaf sand att springa på istället för gräs som kan bli halt och otrevligt vid regn.

Funderar på att imorgon köpa hem lite olika sorters "konstigt" godis till hundarna och ha godisprovning här hemma för att se vad de tycker om mest. Ingen riktig anledning till varför, mer än "det kan vara kul"... Det är ändå bra att ha godis hemma när vi tränar tricks mm, vilket vi gör ganska mycket nu för tiden.

Hundarna var supertrevliga, men det är ju alltid svårt att få hela bilden bara från hembesök någon timme. Men trevliga!

Uppfödaren ska ha en kull med parning förmodligen i december och hennes uppfödarkollega ska också para en tik samtidigt. Så potentiellt två intressanta kullar som jag ser det. Min Cessna är släkt till hanen som hon ska använda till tiken, hon som vi var hos då. Så det är ju lite intressant. Jag tror dock hon har många bra valpköpare som intressenter så det är oklart hur sannolikt det är att vi får någon tik. Vi får väl se 😅

Vi hade ett trevligt samtal i alla fall och tittade på tikens bph tillsammans, mysig liten biostund. 😂
Det är roligt när det finns släktband. Min första hund Alvins mamma var mormor till Milou och Milou är morbror till Trassel.

På utställningen jag tittade på vann Trassels pappas kennel allt och jag passade på att prata med uppfödaren som typ är lite av en idol för mig och jag förstår inte hur hon kan ha en sån koll för hon visste exakt vilka släktband Trassel hade med alla hundar hon hade med sig.

Cessna har blivit så pigg nu att vi ökat upp lite positionsträning hemma. Men sen hon blev av med livmodern har hon börjat äta upp mina händer när man belönar med godis. Blir tillbaka till grunderna kring att ta snällt och försiktigt. :rofl:

Fy bubblan för övrigt vad glad jag är att jag har en tollare och att jag inte till slut övervägde något mindre aktivt. Jag tror verkligen att jag hade blivit uttråkad av det. Har varit rätt segt när Cessna har varit sjuk och bara innan hon blev sjuk, när hon arbetade med mig men lite långsammare än vanligt, så gillade jag ju inte riktigt det. Älskar ju den pigga och heta lilla galningen jag har. Nu kommer säkert nästa individ bli snäppet lugnare ändå (känns rimligt), men är Såå glad att det blir tollare igen.

Tack för att ni alla intalade mig att det är bra att köra vidare på tollare och att jag tror @Malibu_Stacy sa att jag nog blir uttråkad annars. Ni har nog inte fel. :D

Det är roligt när det finns släktband. Min första hund Alvins mamma var mormor till Milou och Milou är morbror till Trassel.

På utställningen jag tittade på vann Trassels pappas kennel allt och jag passade på att prata med uppfödaren som typ är lite av en idol för mig och jag förstår inte hur hon kan ha en sån koll för hon visste exakt vilka släktband Trassel hade med alla hundar hon hade med sig.
Det är ju väldigt kul! Hanen de ska paras pappa är halvbror till Cessna. Jag älskar den halvbroderns kull (de har gemensam mamma) och alla halvsyskon jag träffat efter Cessnas mamma är helt fantastiska. Så vore så kul att fortsätta på den vägen. Vi får väl se om det blir så 😁

Apropå släktband, ja... jag som skulle prova nåt annat än labbe har sett x antal kusiner till min nuvarande till salu under det senaste året. Det känns ibland som att universum försöker säga mig nåt. 😅 Det är på sätt och vis tur att alla varit ganska långt bort så jag inte kunnat fara dit bara för att titta, för det vet vi väl alla hur såna besök brukar sluta? :angel:

Håller tummarna för att det under 2027 dyker upp nån valpkull där allt bara känns helt rätt, oavsett vad för ras det nu råkar bli. Det är flera både irl och här som tyckt att jag ska fortsätta med labbe och jag förstår var dom kommer ifrån men jag är lite för rädd för att få en till som bara jobbar på sina egna villkor. Dom skulle skratta åt mig på klubben.

Men har du köpt valp? 🥰 va roligt

Ja, det blev så lite sponant. Gammel-staffen blev allt sämre i rörelseapparaten under året som gick, så det var hans sista sommar. Och så råkade det vara så att hans uppfödare, som bor i byn, hade kull och gärna ville ha en halvfodervärd till en hane… så nästa generation familjemaskot har flyttat in :) Med tio skopor mer attityd än sin föregångare 😂

Ja, det blev så lite sponant. Gammel-staffen blev allt sämre i rörelseapparaten under året som gick, så det var hans sista sommar. Och så råkade det vara så att hans uppfödare, som bor i byn, hade kull och gärna ville ha en halvfodervärd till en hane… så nästa generation familjemaskot har flyttat in :) Med tio skopor mer attityd än sin föregångare 😂

Underbart! Ska bli kul att följa 🙂

Det är ju väldigt kul! Hanen de ska paras pappa är halvbror till Cessna. Jag älskar den halvbroderns kull (de har gemensam mamma) och alla halvsyskon jag träffat efter Cessnas mamma är helt fantastiska. Så vore så kul att fortsätta på den vägen. Vi får väl se om det blir så 😁
Alvin och Milou kom från samma uppfödare. När jag såg Trassel på Köpa hund från en annan uppfödare fastnade jag för honom direkt framför dom andra kineserna jag tittat på och när jag tittade på stamtavlan och såg dom täta banden och sen träffade honom och hans likhet med hur energisk Milou var när han var liten samtidigt som han direkt klättrade upp i mitt knä insåg jag att det var den linjen ja älskade mest. Alla kommer på något sätt från första uppfödarens första avelstik sen typ 20-25 år sedan.

Uppfödarna känner ofta varandra så när jag hade pratat med Trassels uppfödare och bokat besök så pratade hon med Alvins och Milous uppfödare som rekommenderade mig starkt som den köpare hon haft genom alla åren som hon känt sig mest nöjd och trygg och glad över.

Så kanske kan du definitivt ha en chans på valparna om uppfödarna har kontakt? Och visat intresse redan innan kullarna?

Alvin och Milou kom från samma uppfödare. När jag såg Trassel på Köpa hund från en annan uppfödare fastnade jag för honom direkt framför dom andra kineserna jag tittat på och när jag tittade på stamtavlan och såg dom täta banden och sen träffade honom och hans likhet med hur energisk Milou var när han var liten samtidigt som han direkt klättrade upp i mitt knä insåg jag att det var den linjen ja älskade mest. Alla kommer på något sätt från första uppfödarens första avelstik sen typ 20-25 år sedan.

Uppfödarna känner ofta varandra så när jag hade pratat med Trassels uppfödare och bokat besök så pratade hon med Alvins och Milous uppfödare som rekommenderade mig starkt som den köpare hon haft genom alla åren som hon känt sig mest nöjd och trygg och glad över.

Så kanske kan du definitivt ha en chans på valparna om uppfödarna har kontakt? Och visat intresse redan innan kullarna?
Tveksamt för egen del. Som alla tollaruppfödare så vill de helst att man ska tävla/definitivt starta i jaktprov och vet icke om det. Tror nog ändå jag kan det nu för jag har kommit över min värsta del av prestationsångest, som hållit mig tillbaka från att starta jaktprov. Men tror ändå inte jag är högt upp på någon priolista sådär. Har i alla fall bra kontakt med uppfödaren och jag gillar henne så får verkligen hoppas 😀

Har visst råkat få rutin på att träna tricks/rallylydnad varje kväll, så till den grad att Lily nu säger till när det är dags. Ungefär en kvart efter att jag ätit middag, då ska vi köra ett litet pass tycker hon.

Så, idag blev det 1 1/2 timmes långpromenad på morgonen, sedan rallylydnad efter jobbet. Nu väntar middag, sedan hoppas jag att de är nöjda och glada för dagen. Imorgon ska jag se till att de får springa lite igen :)

Tveksamt för egen del. Som alla tollaruppfödare så vill de helst att man ska tävla/definitivt starta i jaktprov och vet icke om det. Tror nog ändå jag kan det nu för jag har kommit över min värsta del av prestationsångest, som hållit mig tillbaka från att starta jaktprov. Men tror ändå inte jag är högt upp på någon priolista sådär. Har i alla fall bra kontakt med uppfödaren och jag gillar henne så får verkligen hoppas 😀
Tollare var på topp 3 av raserna när jag köpte Trassel. Jag var också osäker på om jag skulle få köpa en utan erfarenhet. Men man måste ju börja någonstans. Hur gjorde du för att få köpa Cessna?

Screenshot_20260830_201740_Gallery.webp

Årets höjdpunkt ❤️ betesdjuren ska hem från fjällbetet. Även om vi bara kan vara med enstaka dagar under de här veckorna, så sköter sig pojkarna fantastiskt ❤️

Åkte iväg till en bekant och tränade igenom Spock ordentligt på dennes trevliga får igår. Lilo och Tay fick också gå lite i 25a, försöker fortfarande hålla Tay så lugn det går.
Spock skötte sig fantastiskt bra ❤️. Kände att då vår vallning mest bestått av att hämta förrymda djur där han fått jobba mycket efter eget huvud så behövde jag köra igenom lite kommandon 😅. Det var inga alls problem och vi lyckades tom med bra delningar där han kunde hålla isär grupperna trots att det skulle vara svårt enligt djurägaren.
Lilo fick fösa i lina, hon vill ju mest flanka och stoppa djuren så vi kommer få jobba på det en del.

Husse och Lilo har kurs idag, bra för henne och komma iväg lite utan killarna. Fröken är blir fem månader nästa vecka, vart tar tiden vägen? Hon börjar ju bli stor dessutom, undrar om hon tänker satsa på att gå ikapp Spock i storlek? 😅 Det känns som om hon troligen blir större än Tay iallafall, jag vill minnas att han var mindre vid fem månader 😆.

Lilo och Tay

20260831_165228.webp

Vi har varit på vardagslydnads-kurs i dag :) Vi dundrar ju in som hej-kom-och-hjälp-mig (:bag:) men sen får vi helt ok fokus och kunde då öva på jaktfoten och lite inkallning. :up: Anledningen till att jag anmälde oss är för att vi behöver öva på de där första 15-20 min när kontakten är noll...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka