Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Jag behöver tips, jag brukar aldrig lämna hundarna i bilen men imorgon måste jag det. Hur gör ni om det regnar? Har ni ändå helt öppet med bagageluckan? Det kommer ju bli kallare och kallare. Måste man alltid ha ett fönster öppet för att få in luft även när det är kallt? Jag är rädd att dom kommer frysa då men syre måste ju in på något sätt väl. Kläder på kommer det ju självklart bli.

Det kommer vara varje måndag i 5-6 veckor när jag är på kurs på Trassel och nu innan flytten vill jag helst inte lämna Milou helt ensam ifall han går bärsärk här hemma. Jag har satt kompostgaller kring det området i huset jag gjort till packningsområde men det behöver inte betyda att det hindrar en ensam Milou. Och sen inte direkt i nya lägenheten.

Och jag brukar alltid ha med Alvin och Milou i början av varje tillfälle när vi träffas i stugan, vid fikapausen och eftersnacket för dom var/är så smidiga men det går ju inte att ha med Trassel där om fler gör samma sak så åtminstone då i början och att jag tittar till Milou en sväng i fikapausen och tar ut honom om det är lugnt omkring.

Men hur vet jag hur jag ska se till att han varken blir kall eller varm eller att det regnar in även om jag ställer bilen motsatt håll mot regnet. Om det är 16 grader, moln och risk för regn vad tror ni då? Och sen framöver?
Finns vädringskrok som de flesta sätter till bagageluckan.

Det blir väldigt fuktigt i bilen om man inte luftar.

Men hur vet jag hur jag ska se till att han varken blir kall eller varm eller att det regnar in även om jag ställer bilen motsatt håll mot regnet. Om det är 16 grader, moln och risk för regn vad tror ni då? Och sen framöver?

Det spöregnade flera gånger när vi var på rallykurs i våras, jag hade ändå luckan helt öppen. Den blev som ett tak så det regnade inte in nånting. Vid 16 grader och molnigt hade jag inte tvekat alls att lämna i bilen en stund vid behov, men då utgår jag från min labbe och han är ju lite mer rustad för svalt väder än en nakenhund. 😅

Annars vädringskrok som nån annan skrev, det plus rutorna på glänt för luftflödets skull så tror jag det blir okej, särskilt med kläder på. Blir det mycket kallare under kursens gång så får du ta ställning till det då.

En tredje lösning jag tänkte på, är om killen kanske kan vara hundvakt till Milou? En kurs är ju inte så lång stund och det kanske t o m blir så att ni avslutar tidigare än dom andra om Trassel blir väldigt trött av miljön?

Det spöregnade flera gånger när vi var på rallykurs i våras, jag hade ändå luckan helt öppen. Den blev som ett tak så det regnade inte in nånting. Vid 16 grader och molnigt hade jag inte tvekat alls att lämna i bilen en stund vid behov, men då utgår jag från min labbe och han är ju lite mer rustad för svalt väder än en nakenhund. 😅

Annars vädringskrok som nån annan skrev, det plus rutorna på glänt för luftflödets skull så tror jag det blir okej, särskilt med kläder på. Blir det mycket kallare under kursens gång så får du ta ställning till det då.

En tredje lösning jag tänkte på, är om killen kanske kan vara hundvakt till Milou? En kurs är ju inte så lång stund och det kanske t o m blir så att ni avslutar tidigare än dom andra om Trassel blir väldigt trött av miljön?
Kursen är på dagtid så jag har ingen hundvakt tyvärr. Jag hinner inte skaffa en vädringskrok till imorgon så då får luckan vara öppen helt plus fönstren på glänt. Kläder på vid behov och kika till då och då. Har en sån där värmeplatta också som man kan lägga under en filt men det behövs inte nu. Regnar det inte så kommer han kanske inte ens behöva kläder. Kanske en tunn overall/tröja bara för att han ska vara stilla i bilen och inte hålla värmen genom rörelse.

Så då har jag en plan, tack!

Och så får vi se. När jag fått ordning på packandet kan jag organisera bättre så att det är lättare att skydda allt från Milou för som den grävling han är biter och river han sönder kartonger och drar ut saker. Det kanske går att lämna honom hemma då men tanken är att han också ska få gå promenad där eller träna agility om vädret är bra när kursen är slut och Trassel antagligen är jätte trött och kan vila i bilen. Om jag inte är lika slut som Trassel.

Kursen är på dagtid så jag har ingen hundvakt tyvärr. Jag hinner inte skaffa en vädringskrok till imorgon så då får luckan vara öppen helt plus fönstren på glänt. Kläder på vid behov och kika till då och då. Har en sån där värmeplatta också som man kan lägga under en filt men det behövs inte nu. Regnar det inte så kommer han kanske inte ens behöva kläder. Kanske en tunn overall/tröja bara för att han ska vara stilla i bilen och inte hålla värmen genom rörelse.

Så då har jag en plan, tack!

Och så får vi se. När jag fått ordning på packandet kan jag organisera bättre så att det är lättare att skydda allt från Milou för som den grävling han är biter och river han sönder kartonger och drar ut saker. Det kanske går att lämna honom hemma då men tanken är att han också ska få gå promenad där eller träna agility om vädret är bra när kursen är slut och Trassel antagligen är jätte trött och kan vila i bilen. Om jag inte är lika slut som Trassel.
Kan inte milou vara med och ligga och vila på kursen? I lokalen alltså. Han verkar ju inte vara den stökigaste hunden direkt och jag har varit med nån gång att någon varit tvungen ta med den andra hunden pga svårigheter att lämna i bil/ingen hundvakt. Men du känner honom bäst, han kanske blir stressad av miljön och inte få vara med.

Kan inte milou vara med och ligga och vila på kursen? I lokalen alltså. Han verkar ju inte vara den stökigaste hunden direkt och jag har varit med nån gång att någon varit tvungen ta med den andra hunden pga svårigheter att lämna i bil/ingen hundvakt. Men du känner honom bäst, han kanske blir stressad av miljön och inte få vara med.
Ja han är lugn och som du skriver bra på att slappna av. Lite nyfiken först på vad vi gör men både Trassel och Milou är tränade på att vara passiva och vila när jag turas om att träna med var och av dom utan problem . Men kursen är utomhus och jag vet inte riktigt var jag ska lägga honom och det ska regna. Nu först vill jag ha bara Trassel så jag kan fokusera. Sen tänkte jag fråga instruktören om Milou kan vara med så saker sitter för Trassel när han har Milou med sig.

IMG_7959.webp

har varit borta länge från forumet. Man fastnar liksom i ta hand om barn, träna hund. Sova, träna själv osv. Vi tränar mycket apportering just nu. Han är galen i det så blir lätt mycket av det som han föredrar. Men något positivt som hänt är att jag äntligen lyckats få till ensamhetsträningen. Han klarar numera 2 hela timmar ensam. Tog bara sådär 2,5 år att få han att känna sig trygg. Så tror det kan har mycket med mognad att göra. Han blev helt panikslagen förr så fort man gick ut en sekund genom dörren. Trots att han klarade av att vara ensam i ett annat rum anyway, är så nöjd och stolt! 😍

Jag tog mig en spontan sväng till mässan för att kolla på tollarna i Swedish Winner Show. Hade tittat ut 5 hundar i förväg som jag var intresserade av att se. 3 av dem är uppfödarens som jag vill köpa från, en annan var från hennes kennel och den sista var ett halvsyskon till det jag hoppas ska bli min valp.

Kommer dit, visar sig att 4/5 av dem är strukna. Jippie... :laugh:

Aja, det var väl ganska trevligt. Jag blev påmind om både vad jag saknar med att ställa ut, och vad jag absolut inte gillar med det. :p

Lillhunden lyckades fastna med klon, i ett elskåp, när han skulle kissa.. Vissa påstår att jag har otur med mina hundar, förstår inte vad de menar..

Så hunden är en klo fattigare och matte många tusenlappar eftersom det såklart hände på en Lördag. Dessutom var jag inte hemma utan han var hos hundvakt. Jag vet att det skötes alldeles utmärkt utan mig där men man vill ju gärna vara det. Inte nöjd hund och nu blir det vila och hej då till agilitykursen imorgon.

Messenger_creation_4E4CDD81-C751-44EC-8C8C-78080B3DD175.webp

On a more fun note så fick vi besöka ett fårgård under kursen och se vallning in action på både får och nöt. Har sett en del av @Migos fantastiska filmklipp men det var kul att se det live. Mycket smutsig bc som fått vada genom en del diken men gärna tog emot klappar när jobbet var klart.

20260905_163019.webp

Milou är inte världens smidigaste. Igår hoppade han inte bara upp i soffan utan rakt i min skål med fil och müsli. Inte första gången. Han har inga skrupler, han lägger sig på surfplattan, boken eller mobilen, knöglar till sidor i boken, skriver SMS. Igår blev jag så sur å honom att jag lyfte upp honom och tvättade en tass i taget och svansen i diskhon. Inte super nöjd Milou men inte super nöjd matte heller 😅

Har promenerat töserna i solskenet. Härligt väder och lagom varmt. Nu packar jag inför kvällens rallylydnadskurs. Gissar att det blir som vanligt. Först lite rally och sen när hon sansat sig, så blir det lite lydnad. :D

Kurs idag och Trassel var så otroligt duktig, jag hade inte kunnat tänka mig att han skulle äga så totalt 😅

Hans första riktiga rallybana klarade han så fint att inte bara instruktören gav beröm utan några av dom andra deltagarna kom fram och berömde oss. Inget aggressivt, inga utfall, helt kolugn hund och kom överens med alla andra hundar. Instruktören använde oss för att visa hur man ska göra. Heja Trassel 🥳

Ännu en gång på vardagslydnaden och bättre fokus på planen, men transportsträckan till planen är helt horribel :bag: Får ta och åka dit lite mer för att öva på att gå mot planerna tror jag. Inkallning gick iaf skitbra med instruktör som störning :up:

Kurs idag och Trassel var så otroligt duktig, jag hade inte kunnat tänka mig att han skulle äga så totalt 😅

Hans första riktiga rallybana klarade han så fint att inte bara instruktören gav beröm utan några av dom andra deltagarna kom fram och berömde oss. Inget aggressivt, inga utfall, helt kolugn hund och kom överens med alla andra hundar. Instruktören använde oss för att visa hur man ska göra. Heja Trassel 🥳
Säger det igen, du är en grym hundtränare 😁❤️

Tandsanering idag. Det såg bra ut men lite tandsten kunde de ta bort, förväntade mig inget annat men vill hålla mig steget före när det kommer till småhundständer. Nu är han helt borta, min stackars segis 🥲 hoppas han känner sig bättre efter lite sömn

IMG_0950.webp

Tandsanering idag. Det såg bra ut men lite tandsten kunde de ta bort, förväntade mig inget annat men vill hålla mig steget före när det kommer till småhundständer. Nu är han helt borta, min stackars segis 🥲 hoppas han känner sig bättre efter lite sömn

Visa bifogad fil 190603
Skönt det såg bra ut, jag passar alltid på att be dom kika på tänderna oavsett vad jag är hos veterinären för. Vaccination, ont i en tass, dålig i magen osv osv för jag tänker som dig.

Packar för kvällens kurs som är fortsättning lydnad. Eftersom livet kom emellan så blir det nu 2 lydnadskurser i veckan, istället för att en av dem var en spårkurs. Men, men tacksam för att jag har en förstående hundtränare som bokade om oss till denna kursen istället och tänker att all aktivering är bra för henne :)

I dag hade jag en stjärna igen på rallylydnaden :up: Fokuserad, jättebra kontakt och han kunde chilla och lägga sig ner vid pauserna :heart Totala motsatsen till gårdagen :up:

Han var dessutom mycket duktig då en annan yngre hund på kursen ville stirra ut honom och hitta en anledning till att skälla och jaga upp sig, min ignorerade den andra jättefint så förhoppningsvis fick den andra hunden lite bättre erfarenhet också av hur min hanterade situationen :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka