Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Lemmy är fortfarande så duktig! Hon är rätt så mycket och svansar runt honom och oftast säger han till och med i från så det går över förväntan än så länge. Dag 10 minst idag. :) Vi ser väl hur glad jag är över den här idén innan vi är hemma igen :rofl: imorgon ska vi på mässa där hundarna inte kan följa med så då får vi placera någon av dom i bilen. Än så länge respekterar de ju kompostgallret mellan sängdelen och köksdelen i husvagnen men vågar inte lämna dom så i flera timmar direkt..

Dagny fick sitta i bilen och Lemmy o Lita var i husvagnen medans vi var på Elmia idag. Det var tyst och lugnt när vi kom tillbaka :love:
Vi tog en tur till en rastgård så tjejerna fick busa av sig lite, Lemmy han strosar ju mest runt och nosar när det är hans tur att vara lös. Nu är det siesta i husvagnen :sleep:

Fick sällis hem från promenaden. Gissar min tik ska löpa hyfsat snart 😬 nån som vill beställa en apporterande älghund? Han är kvar i trädgården.

Edit: tog bort orginalbilden pga väl synligt mobilnr (och ja, jag har pratat med ägaren).

Bifogade filer

• IMG_2438.webp
    IMG_2438.webp
    419,2 KB · Visningar: 475
Fjärde dagen på klubben och i dag la han till och med hakan i backen när han låg ner och vi var passiva :up: Låter så fjuttigt men han är väldigt energisk och "igång" så jag är jättenöjd att det går framåt där.

I övrigt så fortsätter vi nöta linjer. I dag blev det "dolda" på så vis att jag la ut dem när han inte såg, men fortfarande vita dummies :)

Jag är super nöjd med Trassel efter kursen. Han har sprungit lös på inkallning mellan två rader av hundar, gått slalom tätt inpå andra hundar, gjort svåra hundmöten, varit lugn när dom andra hundarna gått runt honom och mer sådana saker. Gjorde lite omvänd frestelse.

Jag gick två rallybanor där jag var sjukt missnöjd men instruktören sa att mina krav på oss var på tävlingslydnads nivå och att vi ofta är där men att jag inte behöver ha så höga krav nu, han är ung och vi tränar ju inte för tävling nu. Jag bad henne nämligen om hjälp när vissa saker inte blev så perfekta som jag ville. Hon sa att det jag tyckte var dåligt var fullt tillräckligt och fint och perfekt i rally. Jag kommer dock inte ge mig för jag ska ha det som jag vill någon gång.

På slutet hade jag ändå inte kommit i balans så när instruktören frågade alla vad dom hade till hemuppgift sa jag ”allt” för det är så mycket. Då sa hon att jag hade haft superfint fotgående idag och gav beröm eftersom hon märkte att jag har en depp dag. Så jag bestämde att läxan blev mer raka sättanden, lägganden, ställanden och fotgående, det jag redan jobbar med. Fotgående måste jag träna på på platser med okända dofter inser jag men det finns inte tid att åka iväg någonstans nu i veckan men ska försöka hitta lagom störande omgivningar någonstans här omkring.

Så ja, jag var super nöjd med allt förutom rallyn. Där föll det på något mer vi måste jobba på, att jag ska kunna gå runt honom. Så plötsligt blev det mycket att öva på.

Men allt det andra gick långt över förväntan och det är för dom sakerna jag är där så jag ska bara tänka på det när jag summerar träningen och då får Trassel ett självklart MVG.
IMG_9332.webp

I dag hade vi bra transport in på plan :up: men istället blev det pannkaka på plan... Eller ja, stundvis fanns det lite fokus och vi gjorde en fin inkallning, men i övrigt så var det för hög energinivå och mycket nosen i backen.

Spock har tävlat agility med husse förra helgen och nu i helgen vallning och rally med mig. Inga resultat att tala om men väldigt nöjd med honom i alla grenar 💖.
Det är lite lite med en hund att dela på just nu men förhoppningsvis ska Tay sättas igång lite mer nu allt eftersom 🥰.

Valpen är i en helt odräglig fas och tappat de flesta tänder. Hade några dagar då hon glatt trodde hon kunde springa på egna äventyr men har nu sansat sig och håller sig lite mer nära. Är öm i munnen så vi låter bli kamplek just nu men hon har mycket driv och vill gärna träna.

Ikväll håller vi kurs så Tay och valp får antagligen ställa upp och visa lite övningar.

Gänget
20260914_065952.webp

Var på öppen träning igår med yngsta hunden. 16 ekipage och det tränades i grupp att gå ordentligt i kopplet, hundmöten, att mingla allihopa och hålla sig i skinnet, passivitet och lite andra baskunskaper. Fascinerande att se hur stökiga, övertaggade jakthundar kommer ut halvtokiga ur bilar och sen 30 minuter senare minglar runt med varandra utan att hälsa på varandra eller dra i kopplet. Så bra träning. Yngsta Virrpannan som alltid är bra på träning men asjobbig hemma var så duktig förutom att hennes fotgående är omväxlande en halv meter upp i luften sen rullandes på marken. Tror jag måste höja kraven och säga ifrån mer men hon har så mycket energi som bara måste ut 😅

Alltså i dag är jag sååå nöjd! :love:

Han kunde lägga sig ner och vila innan rallyn startade i dag och han kunde även vila och vara lugn medan de andra hundarna gick en liten bana och han var tyst hela passet igenom :heart

Så glad jag blev av detta, och sen var han även jätteduktig på själva träningen med superfint fokus :love:

Alltså... kan man ställa hunden "åt fel håll" på utställningen? :o Ebrah är såklart skendräktig nu. Vänster juverrad hänger och dinglar så underlinjen ser bedrövlig ut. Högersidan är betydligt bättre, så jag vill ju att domaren tittar på den :rofl: Älskade lilla hundskrälle att ha dålig tajming med det där. I övrigt i utmärkt skick, pigg och glad. Hon bara ser lite sisådär ut, från ena sidan.

Årets sauesank är över; vi gick bara fyra dagar (av 14) på grund av min kropp, men hundarna fick göra lite nytta ändå. Klippte ihop en "kort" video med olika videosnuttar från de fyra dagarna:

Vad underbart att du ändå klarade fyra dagar! Tänker att det är mer än många klarar även om jag förstår att det känns begränsande verkar det som du gjort framsteg?

Alltså... kan man ställa hunden "åt fel håll" på utställningen? :o Ebrah är såklart skendräktig nu. Vänster juverrad hänger och dinglar så underlinjen ser bedrövlig ut. Högersidan är betydligt bättre, så jag vill ju att domaren tittar på den :rofl: Älskade lilla hundskrälle att ha dålig tajming med det där. I övrigt i utmärkt skick, pigg och glad. Hon bara ser lite sisådär ut, från ena sidan.

Ja, det kan man :)

Det går bra! Men du måste ju springa vänstervarv ändå. 😁

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar