Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plusgrader idag och ett tag framöver. Mindre risk att frysa.

ska ta fram klippmaskinen och ansa runt och snopp och ändtarm. Båda ställena är bevuxna med långt och tätt hår.

Nog måste det vara nån form av konstruktionsfel på en hund som inte kan kissa eller bajsa utan att få allt i pälsen? ;)
 
Här är jaktsäsongen slut sedan några veckor och hundträningssäsongen börjar krypa igång så smått. Dejtar numera en snubbe som har samma hundpassion som jag, vilket är väldigt roligt. Det innebär dock ett visst kaos på helgerna, eftersom flocken då utökas med 50% och det ena av tillskotten är en 15-veckors vorstehvalp :laugh: Louie och valpen har verkligen funnit varandra och har så himla kul ihop. Övriga flockmedlemmar är måttligt intresserade.
 
Angående frysfoder/färskfoder tänkte jag prova det till Alvin för en hejdans massa år sedan. Problemet var att man kunde välja att köpa en rulle eller jätte många och jag hade och har extremt liten frys så fick ha dom hos mina föräldrar och hämta regelbundet.

Alvin var så liten i maten att jag inte ville ha en hel rulle samtidigt i kylen och försökte dela på den frysta rullen. Hur? Jag köpte mig en fogsvans,la rullen på en pall och sågade isär den, det skvätte blod och köttslamsor överallt och jag kände mig som en seriemördare. :angel:Och så oerhört slitigt att såga isär den där rullen.

Men Alvin tyckte inte om den så blev torrfoder igen. Han gillar inte mjukmat heller så värst, det kan gå ner ibland men helst inte.
 
Angående frysfoder/färskfoder tänkte jag prova det till Alvin för en hejdans massa år sedan. Problemet var att man kunde välja att köpa en rulle eller jätte många och jag hade och har extremt liten frys så fick ha dom hos mina föräldrar och hämta regelbundet.

Alvin var så liten i maten att jag inte ville ha en hel rulle samtidigt i kylen och försökte dela på den frysta rullen. Hur? Jag köpte mig en fogsvans,la rullen på en pall och sågade isär den, det skvätte blod och köttslamsor överallt och jag kände mig som en seriemördare. :angel:Och så oerhört slitigt att såga isär den där rullen.

Men Alvin tyckte inte om den så blev torrfoder igen. Han gillar inte mjukmat heller så värst, det kan gå ner ibland men helst inte.
Nu verkar din hund inte gilla färskfoder men om du skulle vilja testa igen någon gång så finns det färskfoder i format av små bullar från vissa tillverkare. Lättare med dom om man har mindre hundar. Dock så klart lite dyrare än om man köper större förpackningar.
 
Nu har provresultaten diskuterats med veterinären och eftersom man vet att hunden fått reaktioner på åtminstone 4 av 7 utav de saker hunden enligt provet inte tål så kan man nog utgå från att provet stämmer rätt bra i detta fall. Ska nu testa 1 protein och 2 olika kolhydrater under elimineringsdieten, dessa ska väljas utifrån saker hunden verkar tåla enligt provet.
Är det vanligt med allergier hos Shipperke?
 
Nu verkar din hund inte gilla färskfoder men om du skulle vilja testa igen någon gång så finns det färskfoder i format av små bullar från vissa tillverkare. Lättare med dom om man har mindre hundar. Dock så klart lite dyrare än om man köper större förpackningar.
Tack för tipset
 
20210219_160928.jpg


Hipp hipp hurra för Lasse idag, 6 år gammal! 🥳
 
Äntligen helg! Igår krävdes det en hel burk energidricka för att jag skulle klara jobbet (dricker ytterst sällan sådant så märker verkligen när jag väl gör det). Efter jobbet fick hundarna springa i rastgård iaf.

Har oroat mig lite senaste veckorna för att Aysu verkar lite deppig. Intressant att jag oroar mig mer för det än för anledningen till det: att jag själv ofta är slutkörd, stressad och less på allt. Hon påverkas massor av mitt humör.

Så, idag tar vi det lugnt. Började dagen med frukost och kort rastning, sedan tillbaka till sängen för att halvslumra lite till. Ska snart iväg och handla lite, men efter det ska vi bara umgås och göra mysiga saker hela dagen. Planen är att få till något liknande imorgon. Ska sedan försöka ta det lugnare nästa vecka men med mer skogspromenader. Vill ju att hon ska må bra.
 
Morgonpromenaden blev en grusig historia så nu är hon badad och jag förbereder för trimning och rakning. Är glad över att jag lärde mig vardagstrimning.
Kör rullande päls på henne.
 
En av mina valpköpare misstänkte att dens valp fått UVI och kontaktade en veterinärklinik och bad om att de skulle ta urinprov och kolla för bakterier vilket de gjorde. Valpköparen fick till svar att valpen inte alls hade UVI utan den skulle vara på väg in i löp. En hovawart på 4 månader! Jag tyckte det lät jättekonstig och valpköparen kontaktade sin vanliga klinik i början på denna veckan då symtomen inte gick över. Ny undersökning och odling som visade en kraftig UVI så nu är valpen under behandling och redan bättre.

Jag har aldrig hört om att man kan se i en tiks urin att hon snart ska börja löpa men det kanske går.
 
Kontaktade närmaste ställe för BPH.
De har fullt för i år!
Platserna tog slut på 3 dagar.

Jösses
Tack, hade du inte skrivit det hade jag inte haft en tanke på att boka in BPH än, men nu har vi en tid inbokad i juli (10 dagar efter marans födelsedag)!
 
Nike blev opererad i torsdags för juvertumör samt passade vi på att kastrera henne på en gång vilket vet rekommenderade så slipper man sedera två gånger. Första dagen var hon väldigt utslagen, dag två lyckades hon hoppa upp i soffan (vilket hon inte ska) 🙄. Ganska mycket passning på en nyopererad liten hund som gör lite som hon vill och dessutom inte alls förstår att hon ska ha alla fyra tassar i marken. Då är hon ändå den absolut lugnaste av våra hundar, fullt nöjd med att sova bort större delen av dygnet.
Dessutom har vi ju valpen som också kräver passning, han är dessutom fjollig och vill inte alls ut när det regnar och kan absolut inte gå i vattenpölar, jag hoppas att han växer ur dumheterna.
Nessie har bott hos min syster sen i torsdags, hon blev så orolig när jag kom hem med en utslagen Nike så hon fick åka dit för lite semester (och en hund mindre att passa på). Nu ska jag iväg på kurs idag så jag ska plocka upp henne på vägen, sen ska jag kanske lämna av henne hos syster igen då de hade planer på att åka och träna med henne imorgon och valla med henne i övermorgon. Känns kanske dumt att ta med henne hem och riskera att det blir stojjigt när hon sen ändå ska tillbaka till syrran. De verkar ju inte alls lessna att låna henne 😁.

Sjukliingen
IMG_20210219_112726.jpg
 
En av mina valpköpare misstänkte att dens valp fått UVI och kontaktade en veterinärklinik och bad om att de skulle ta urinprov och kolla för bakterier vilket de gjorde. Valpköparen fick till svar att valpen inte alls hade UVI utan den skulle vara på väg in i löp. En hovawart på 4 månader! Jag tyckte det lät jättekonstig och valpköparen kontaktade sin vanliga klinik i början på denna veckan då symtomen inte gick över. Ny undersökning och odling som visade en kraftig UVI så nu är valpen under behandling och redan bättre.

Jag har aldrig hört om att man kan se i en tiks urin att hon snart ska börja löpa men det kanske går.
Så bedrövligt att en veterinärklinik kan missa kraftig UVI... Tur att valpen fick hjälp och är på bättringsvägen!
 
En av mina valpköpare misstänkte att dens valp fått UVI och kontaktade en veterinärklinik och bad om att de skulle ta urinprov och kolla för bakterier vilket de gjorde. Valpköparen fick till svar att valpen inte alls hade UVI utan den skulle vara på väg in i löp. En hovawart på 4 månader! Jag tyckte det lät jättekonstig och valpköparen kontaktade sin vanliga klinik i början på denna veckan då symtomen inte gick över. Ny undersökning och odling som visade en kraftig UVI så nu är valpen under behandling och redan bättre.

Jag har aldrig hört om att man kan se i en tiks urin att hon snart ska börja löpa men det kanske går.
Vad står det i journalen från den första kliniken? Tex provsvar på urinprov och odling.
 
Vad står det i journalen från den första kliniken? Tex provsvar på urinprov och odling.
Det får inte valpköparen klara besked på trots att hen bett om svar 2 gånger så jag funderar på om de verkligen gjorde en odling. Men visst kan provet inte påvisat UVI men då tycker jag de borde rått till vidare utredning om det inte gav med sig och inte skyllt på löp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
15 319
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 397
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp