Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petronilla alltså förlåt, men personligen skulle jag aldrig släppa mina hundar lösa i skogen på kvällen för inkallningsträning. Inte ens i dagsljus faktiskt och hunden jag har i princip 100% inkallning på går inte heller lös i skogen på kvällen. Kan iofsej bero på att jag har två-tre hundar till att hålla reda på. Inkallningsträning kör jag där jag har fri sikt och i dagsljus så jag kan ha koll på att det inte dyker upp retningar som riskerar att förstöra träningen.
Skönt att det gick bra iallafall och jag hoppas att ni slipper bakslag.
 
Tjejerna har noll planer på att kliva upp 😁
20210217_071902.jpg
 
Finns en liten gräsplätt här som det känns som att vi har en fight mellan olika maffior om vem som har rätten att vara där. Vi är många som vill ha den för dom små, snabba rastningarna.

Om man är där så kan det komma både en eller två eller tre olika tanter då och då var och en för sig vid olika tillfällen och ställa sig bredvid plätten när jag går runt med Alvin och Milou och sen flyttar dom små tanterna fram fronterna mer och mer i ett tyst krig tills jag är utskuffad från min plätt! Fast jag var där först!
 
Provade att ge grabbarna en varsin kong fylld med mosade köttbullar och Frolic. Första gången för Milou. Alvin var inte störtförtjust så slutade ganska snart, tror det beror på att han har svårt att få grep och äta ur den. Men Milou var uppslukad, totalt målinriktad och fokuserad.

Ensamhetstränar Milou så fixar med aktivering som tar lite mer tid än att bara slänga ut lite mat så nu blir det tuggpinnar, ben som jag fyller och nu kongen. Det går så bra nu, lämnar honom i sovrummet med stängd dörr för att begränsa området och hindra honom från att ställa sig vig dörren och skälla. Har tagit mig igenom en massa olika faser så idag gick jag till och med ut på innergården och gick lite med Alvin.

Alvin var överförtjust över att få matte tid för sig själv. Och Milou var lugn och tyst när vi gick in. Nu ska jag fortsätta och öka tiden mer och mer, men lugnt. Har ingen brådska.
 
Finns en liten gräsplätt här som det känns som att vi har en fight mellan olika maffior om vem som har rätten att vara där. Vi är många som vill ha den för dom små, snabba rastningarna.

Om man är där så kan det komma både en eller två eller tre olika tanter då och då var och en för sig vid olika tillfällen och ställa sig bredvid plätten när jag går runt med Alvin och Milou och sen flyttar dom små tanterna fram fronterna mer och mer i ett tyst krig tills jag är utskuffad från min plätt! Fast jag var där först!
Hahaha, det låter som min skogsdunge. Jag känner ju på något vis att jag har ensamrätt på den TROTS att jag förstår att det är orimligt tänkande och att alla andra som kör VARJE morgon och kvällskiss där antagligen känner likadant.
 
Här långt ut på landet blev det att vada knähögt i snö när jag gick promenad längs fälten på dagen 😋. Det enda som plogas här är bilvägar och de enda stigar som finns är de som rådjuren behagar att trampa upp.. Men jag klagar inte 😉.
Hundarna fick springa lösa och det härligt att se dom ha kul.

Imorgon bitti åker jag och lämnar Nike hos vet, håll alla tummar, tår och tassar för att det går utan komplikationer!

Nano, Nessie och Tey
IMG_20210217_151223.jpg
 
Mamma har köpt en liten valp, det blev en Australisk terriertik. Kommer bli väldigt spännande att följa för herregud vilka bestämda åsikter hon redan har, hon gallskriker när hon inte får som hon vill :nailbiting:men mamma är ganska bestämd av sig så det kommer nog bli bra!
Mina hundar tycker det är jättespännande utom Roy som helst gömmer sig när han ser henne :rofl: Fast idag vågade han smyga fram och nosa när hon var upptagen att undersöka Fred som i sin tur satt och tittade på fåren och då märker ju han ingenting. Fast så klart sker allt under strikt övervakning för hon är ju så liten och mina hundar så klumpiga så jag är livrädd att de av misstag ska skada henne!
149794641_3995994853784056_1728410663484652502_n.jpg
 
Jag har aldrig ägt ett flexikoppel men har nu köpt ett. Gillar inte ”missbrukandet” av flexikoppel, tex hundar som går fem meter före ägaren på en trottoar eller hundägare som inte låser kopplet vid hundmöten.

Men jag har ett helt annat syfte med flexikoppel. Håller på och tränar valpen att gå lös och tränar inkallning. Stora hunden tycker att det är fruktansvärt tråkigt att gå med kopplad på ”valpens promenader” då jag vill lägga fullt fokus på hennes inlärning. Så jag köpte ett flexikoppel så kan den stora hanen strosa runt som han vill, lukta och kissa som han vill.
Att köpa ett flexikoppel med reflex och 8 m band och som ”tål” hund som väger 55kg var dock inte billigt :p
Men hur smidigt som helst!
 
Mamma har köpt en liten valp, det blev en Australisk terriertik. Kommer bli väldigt spännande att följa för herregud vilka bestämda åsikter hon redan har, hon gallskriker när hon inte får som hon vill :nailbiting:men mamma är ganska bestämd av sig så det kommer nog bli bra!
Mina hundar tycker det är jättespännande utom Roy som helst gömmer sig när han ser henne :rofl: Fast idag vågade han smyga fram och nosa när hon var upptagen att undersöka Fred som i sin tur satt och tittade på fåren och då märker ju han ingenting. Fast så klart sker allt under strikt övervakning för hon är ju så liten och mina hundar så klumpiga så jag är livrädd att de av misstag ska skada henne!
149794641_3995994853784056_1728410663484652502_n.jpg
Vilken söt liten valp!
Det där med storleksskillnaden var jag också orolig för när mamma köpte sin valp. Hennes är nu så gott som fullvuxen och väger 6,5 kg. Min stora hane väger 55kg. Var så orolig att han skulle kliva på henne eller vara hårdhänt men han är så medveten om hur liten kompisen är.
Min hane är ”uppfostrad” av en äldre chihuahua som endast väger 2,5 kg. Fascinerande ändå hur små och stora hundar kan umgås. :)
 
Vilken söt liten valp!
Det där med storleksskillnaden var jag också orolig för när mamma köpte sin valp. Hennes är nu så gott som fullvuxen och väger 6,5 kg. Min stora hane väger 55kg. Var så orolig att han skulle kliva på henne eller vara hårdhänt men han är så medveten om hur liten kompisen är.
Min hane är ”uppfostrad” av en äldre chihuahua som endast väger 2,5 kg. Fascinerande ändå hur små och stora hundar kan umgås. :)
Jo det kommer nog gå bra så småningom. Fred höll på att trampa på henne idag för att han tittade åt ett annat håll så han såg henne inte men hon gallskrek och hoppade undan, tror Fred höll på att få en hjärtattack där han blev så paff :rofl: Största problemet är Roy som springer rakt fram utan att ta hänsyn till något, han har både sprungit rakt på de andra hundarna hur många gånger som helst, även bilar och andra fasta föremål har han sprungit in i. :cautious:
 
Aussies är rätt varska och inte gjorda av socker 😉

Visa bifogad fil 64949
Haha ja jag är inte så orolig för framtiden, den här tjejen kommer nog styra och ställa över grabbarna, hon verkar väldigt tuff! Ikväll smet hon in till fåren flera gånger helt obrydd för hon skulle ju äta bajs! Mamma satte för kompostgaller, fröken hittade ett annat ställe att krypa igenom, mamma satte upp ytterligare ett, hon kröp under och så där höll det på! :rofl:
 
Haha ja jag är inte så orolig för framtiden, den här tjejen kommer nog styra och ställa över grabbarna, hon verkar väldigt tuff! Ikväll smet hon in till fåren flera gånger helt obrydd för hon skulle ju äta bajs! Mamma satte för kompostgaller, fröken hittade ett annat ställe att krypa igenom, mamma satte upp ytterligare ett, hon kröp under och så där höll det på! :rofl:
Låter som en aussie det 🙈😁
 
Här långt ut på landet blev det att vada knähögt i snö när jag gick promenad längs fälten på dagen 😋. Det enda som plogas här är bilvägar och de enda stigar som finns är de som rådjuren behagar att trampa upp.. Men jag klagar inte 😉.
Hundarna fick springa lösa och det härligt att se dom ha kul.

Imorgon bitti åker jag och lämnar Nike hos vet, håll alla tummar, tår och tassar för att det går utan komplikationer!

Nano, Nessie och Tey
Visa bifogad fil 64939

Nu måste jag fråga. Stavar ni Tay eller Tey? Du skriver olika hela tiden 😁
 
Nu är Emiron gammal nog att det börjar bli "safe" att byta foder utan att vara allt för rädd att rubba näringsbalansen. Han funkar bra på fodret han äter nu men hade gärna önskat liiite bättre avföring och liiite mindre fisar vilket troligen hänger ihop med att det är en del vete i fodret.

Hatar verkligen att leta foder, det är en sån himla djungel och det finns så himla mycket åsikter till höger och vänster. Vill egentligen fodra färskt men det går inte just nu, det kommer dröja ett tag innan vi har plats till en extra frys.

Magkänslan säger att Standardt fortfarande är bland de bättre men är också lite nyfiken på kallpressat trots att vissa påstår att kallpressat inte är en bra teknik för foder till hundar utan passar bättre till ko- och hästfoder.
 
Nu har provresultaten diskuterats med veterinären och eftersom man vet att hunden fått reaktioner på åtminstone 4 av 7 utav de saker hunden enligt provet inte tål så kan man nog utgå från att provet stämmer rätt bra i detta fall. Ska nu testa 1 protein och 2 olika kolhydrater under elimineringsdieten, dessa ska väljas utifrån saker hunden verkar tåla enligt provet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 128
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
600
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 134
· Visningar
42 438
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp