Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns inget att få reservationer för. Kollade det. :)

Få se hur försäkringen ser ut när den är beviljad. Jag litar ju inte helt på försäkringsbolag efter alla försäkringar på häst jag haft. (typ stoet som fick reservation för luftvägarna efter att hon fått maginnehåll i luftstrupen vid en sövning. Fick intyga efter ett år att hon inte fått maginnehåll i luftvägarna igen.. Eller valacken som var utlånad och fick muskelsmärta i ryggen pga illa tillpassad sadel. Han fick reservation på alla fyra benen) )
Hur fungerar det om hunden har något problem sen tidigare? Typ som att Alvin har känslig mage och slog ut framtänderna vid en olycka. Han har ju inga andra fel på tänderna, det var ren otur. Kan man nyförsäkra en hund om den haft några problem eller måste hunden ha haft noll problem? Är känslig mage tillräckligt skäl och bedömer dom Alvins tandstatus som nedsatt även om det var en olycka så dom inte ersätter det i framtiden?
 
Hur fungerar det om hunden har något problem sen tidigare? Typ som att Alvin har känslig mage och slog ut framtänderna vid en olycka. Han har ju inga andra fel på tänderna, det var ren otur. Kan man nyförsäkra en hund om den haft några problem eller måste hunden ha haft noll problem? Är känslig mage tillräckligt skäl och bedömer dom Alvins tandstatus som nedsatt även om det var en olycka så dom inte ersätter det i framtiden?
Generellt så får du undantag på allt som hunden är behandlad för.
 
Idag fyller Viktor 2 år.

20210222_101011.jpg
 
Haft slagsmål med Torsten eftersom jag behövde borsta honom. Han gnäller, morrar, biter och jag blir bara så ledsen över att behöva plåga honom.

Satte mig för att kolla pälsvård och hittade Chris Christensens produkter i provförpackningar. Så nu har jag beställt.
 
Haft slagsmål med Torsten eftersom jag behövde borsta honom. Han gnäller, morrar, biter och jag blir bara så ledsen över att behöva plåga honom.

Satte mig för att kolla pälsvård och hittade Chris Christensens produkter i provförpackningar. Så nu har jag beställt.

Låter inte alls roligt 🙁
Kan du klippa bort värsta tovorna så länge så slipper ni bråka om det?
 
Låter inte alls roligt 🙁
Kan du klippa bort värsta tovorna så länge så slipper ni bråka om det?
Han har inte så mycket tovor. Det är hela grejen med att dra en karda/borste längs pälsen som han opponerar mot.
Har inte riktigt lyckats lista ut om han bara är håröm eller om han helt enkelt inte accepterar känslan av att borsten går genom pälsen.

Det känns konstigt när SAMTLIGA mina tidigare hundar har älskat att bli borstade. :cry:

Produkterna jag beställt är för silkig päls (som han enligt rasstandard borde ha...) Plus ett balsam för borstning.

Jag har ett sprej för borstning men tycker inte att det gör någon som helst skillnad, trots att det lovordats av folk i rasgrupp på fb.

När jag fick hem honom var han mycket avog mot att bli hanterad alls. Gillade inte att vara i famnen, gillade inte att bli klappad och smekt. Numera kan jag klappa och jag kan ha honom i famnen flera minuter i sträck. Så nån form av framsteg har det blivit.

Han ideal av interaktion är att han biter och slickar mig. :D
Han slickar på allt. Möbler, kläder, hud.
 
Han har inte så mycket tovor. Det är hela grejen med att dra en karda/borste längs pälsen som han opponerar mot.
Har inte riktigt lyckats lista ut om han bara är håröm eller om han helt enkelt inte accepterar känslan av att borsten går genom pälsen.

Det känns konstigt när SAMTLIGA mina tidigare hundar har älskat att bli borstade. :cry:

Produkterna jag beställt är för silkig päls (som han enligt rasstandard borde ha...) Plus ett balsam för borstning.

Jag har ett sprej för borstning men tycker inte att det gör någon som helst skillnad, trots att det lovordats av folk i rasgrupp på fb.

När jag fick hem honom var han mycket avog mot att bli hanterad alls. Gillade inte att vara i famnen, gillade inte att bli klappad och smekt. Numera kan jag klappa och jag kan ha honom i famnen flera minuter i sträck. Så nån form av framsteg har det blivit.

Han ideal av interaktion är att han biter och slickar mig. :D
Han slickar på allt. Möbler, kläder, hud.

Jag tror på träning. Han verkar vara en hund med mycket kroppslig integritet. Då spelar det ingen roll att det inte gör ont och att det borde vara mysigt - det som spelar roll är hans upplevelse, och han uppskattar det uppenbarligen inte. Problemet är väl att han är lite svårmotiverad med godis osv, om jag kommer ihåg rätt? Inte ens jordnötssmör eller bredbar leverpastej eller nåt annat supermums? Om du hittat något han gillar så skulle jag köra en kampanj där du matar honom med gottis och borstar en sekund, två sekunder, hela tiden ger godis innan han hinner protestera. Laddar borstningen med positiva konnotationer, helt enkelt. Det parat med att klippa så mycket som möjligt i problemområden så att du slipper hålla på och borsta honom flera gånger i veckan. Om det inte finns något godis alls som han gillar så samma kampanj men med vad han nu kan uppskatta i termer av smek/att han får slicka på dig och tugga lite, helt enkelt vad som helst som han skulle uppleva som positivt.
 
För övrigt har jag varit dagmatte till en pappis som hade samma typ av kroppsliga integritet, morrade vid påtagning av sele och var allmänt avog mot all hantering som han inte själv hade initierat. Jag tror inte det är så ovanligt, faktiskt.
 
Jag tror på träning. Han verkar vara en hund med mycket kroppslig integritet. Då spelar det ingen roll att det inte gör ont och att det borde vara mysigt - det som spelar roll är hans upplevelse, och han uppskattar det uppenbarligen inte. Problemet är väl att han är lite svårmotiverad med godis osv, om jag kommer ihåg rätt? Inte ens jordnötssmör eller bredbar leverpastej eller nåt annat supermums? Om du hittat något han gillar så skulle jag köra en kampanj där du matar honom med gottis och borstar en sekund, två sekunder, hela tiden ger godis innan han hinner protestera. Laddar borstningen med positiva konnotationer, helt enkelt. Det parat med att klippa så mycket som möjligt i problemområden så att du slipper hålla på och borsta honom flera gånger i veckan. Om det inte finns något godis alls som han gillar så samma kampanj men med vad han nu kan uppskatta i termer av smek/att han får slicka på dig och tugga lite, helt enkelt vad som helst som han skulle uppleva som positivt.
Det där är ungefär det jag gör. :)
 
Det där är ungefär det jag gör. :)
Jag hade n powder puff som var precis likadan. Vi försökte med allt, men hon blev aldrig bättre. Så fort hon såg borsten skrek hon som en stucken gris och fortsattae med det under hela pälsvården.

Vi köpte till slut en trimmer och höll henne snaggad. Hennes vällmående fick komma före att se rastypisk up. :P

Kanske vore det en idé att lämna in honom till ett trim eller vet och raka hela hunden. Då slipper du helt och hållet risken att det blir någon tova som måste tas bort, att det luggas, att något negativt händer överhuvudtaget.

Och så kan ni kanske ta en paus helt och hållet från allt vad borstar heter i ett par månader och sedan börja om från noll/alternativt hålla honom klippt i fortsättningen.

Hoppas det ordnar sig för er, jag vet alltför väl hur stressigt och ledsamt det är när pälsvårdsmys blir tortyrbråk istället :/
 
Han har inte så mycket tovor. Det är hela grejen med att dra en karda/borste längs pälsen som han opponerar mot.
Har inte riktigt lyckats lista ut om han bara är håröm eller om han helt enkelt inte accepterar känslan av att borsten går genom pälsen.

Det känns konstigt när SAMTLIGA mina tidigare hundar har älskat att bli borstade. :cry:

Produkterna jag beställt är för silkig päls (som han enligt rasstandard borde ha...) Plus ett balsam för borstning.

Jag har ett sprej för borstning men tycker inte att det gör någon som helst skillnad, trots att det lovordats av folk i rasgrupp på fb.

När jag fick hem honom var han mycket avog mot att bli hanterad alls. Gillade inte att vara i famnen, gillade inte att bli klappad och smekt. Numera kan jag klappa och jag kan ha honom i famnen flera minuter i sträck. Så nån form av framsteg har det blivit.

Han ideal av interaktion är att han biter och slickar mig. :D
Han slickar på allt. Möbler, kläder, hud.
Alvin är super känslig och gnäller när jag borstar luggen och sätter sig på rumpan när jag ska borsta svansen. Han gör inget mot mig, nafsar inte eller så och han kommer oftast självmant för att han vet att han kommer få torkad kyckling eller anka. Går inte iväg men är inte nöjd.

Och jag har känt att jag borstat dåligt, men jag borstar på samma sätt med Milou och han gnäller inte. Men tror verkligen att Alvins reaktion inte är för att vara gnällig, tror han tycker det gör ont/tycker det är obehagligt men måste ju borsta varje dag för det blir tovor annars, provat massor av borstar och sätt att borsta.

Tassarna är Milous känsligaste delar, viktiga att skydda, men han finner sig i det också, går också att trimma över hela kroppen och han står som en staty medan Alvin går med på det men krånglar lite.

När jag tar fram borstar och tandborste kommer Milou springandes.

Så helt olika reaktioner på liknande skötsel, försöker vara extra försiktig med Alvin men det är jätte svårt att göra så han inte tycker det är jobbigt. Att han går med på allt är ju bra men vill att han ska gilla det. Det han gillar är att ligga på rygg mellan mina ben och bli trimmad och klappad på magen, igår somnade han så när jag trimmade hela honom och avslutade med att fixa magen.

Så tror verkligen det kan vara individbundet. Dom är så olika.
 
Har inte velat göra något mer drastiskt innan han fått sin vuxenpäls. Men absolut tunnar jag ur och under magen klipper jag honom ganska kort. Mest för att han inte ska vara full av kiss.
Helkliptt känns ganska drastisk. Jag tror att jag skulle behöva raka honom för att undvika obehaget.

Kanskle det, drastiskt på vilket sätt? Att de inte ser ut som de "ska"? Tids och pengasepkten?

Men i ett fall med en hund som HATAR pälsvård kan det kanske vara det snällaste alternativet. :)
 
Alvin är så rolig, han vet vad saker och ting heter. Vi kan stå i ett rum och så säger jag ”Var är Mumintrollet Alvin?” Och då springer han först och kollar i det rummet vi är i och sen checkar han av hela lägenheten och kommer till mig med rätt sak.

Vi har så sjukt mycket leksaker så har lagt undan en del, men när jag städade hade jag lagt 17 leksaker (presenter och julklappar som samlats på i 10 år plus lite av mina leksaker sen jag var barn) i en bädd. Jag frågade Alvin om han kunde ge mig apan (säger det mesta i hela meningar för att utmana lite) och han gick fram till bädden och av alla 17 saker tog han apan som jag hade bett om.

Han vet också skillnad på apan och stora apan när man pratar om någon av dom.

Han förstår verkligen väldigt mycket av vad som sägs och görs. Hela meningar och jag antar att han plockar ut ord han känner igen och sätter samman dom och förstår på så sätt. Men efter 10 år tillsammans får man liksom en särskild kontakt med sin hund. Förstår varandra så bra både med och utan ord. Det är fint.:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 295
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 358
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp