Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så härlig träning på agilityplanen. :love:

Milou fick prova på tunneln för första gången, han tar för sig och testar sig fram, t.ex hoppade han upp på tunneln och gick därpå hela vägen. Sen gick det bättre. Alvin älskar tunnlar så han sprang fram och tillbaka och fram och tillbaka som en liten tok.

Introducerade Milou för slalompinnarna också, där gick det lätt, bättre än väntat. Och vi började med hopp vilket Milou knappt har tränat på men båda hoppade som små studsbollar. Dom väntade fint innan kommandot .Dom fick springa lösa och Milou fick tokryck och rusade runt, runt i full fart.

Blir spännande med agilitykursen, jag tog ju Milou när han var äldre och inte kunde något och vi hade väldigt mycket att jobba med, Alvin och jag låg alltid på topp i allt på kurserna, vilket inte är fallet nu. Milou och jag är noviser. Lite läskigt för mig som vill ha full kontroll och helst kunna allt innan kursen. Vilket inte är meningen egentligen.

Blir agilityplanen igen på söndag, alla hinder är inte framme men vi körde det som fanns.
 
Har anmält mig till exteriörbedömning med hanen i april, jag hoppas verkligen att det blir av. Det stod i anmälan att den endast var för hundar som behöver bedömning för att gå i avel. Hade räknat med att min hane skulle ha vart avelsgodkänd vid det här laget, han har två utlåtanden kvar från utställning.
 
Kylan har förstört öronen på ena hunden. Örontipparna blöder så fort hon skakar på sig. Jag försöker hålla efter o smörja för att det ska hållas mjukt.. Har testat att ha olika ”tuber” över öronen men antingen sitter de för hårt så hon knappt kan andas eller så glider de ner på halsen :( får fortsätta försöka testa mig fram. Tejp ramlar av.. Någon som har tips? :)
Har samma problem med min. Vill inte ha tejpade öron eller mössa inomhus. Har kommit på ett sätta att bandagera som funkar fint, Salveqvick maxicover med fixomull utanpå. Och buff från Engelsons sitter bra. Får kanske rättas till någon gång under promenaden men helt okej.
1614362170569.png
 
Har fått tillbaka min hund som tillbringa största delen av veckan hos föräldrarna då hunddagis fick stänga pga sjukdom hos personalen. Ännu oklart hur det blir nästa vecka. Tur att man har pensionerade föräldrar hyfsat nära. Men lite för långt för att lämna bara över dagen.
Och de har lyckats med sko på hunden (tasspricka) hela tiden, i alla fall pappa. Mamma tog ett par dagar att få kardborren åt rätt håll.
 
Fleecemössa!
5924_detail_titul.jpg


Finns på Sofa Dogwear. Har själv beställt därifrån och är mycket nöjd. Finns några olika modeller. Scrolla ner här så hittar du :) http://www.sofadogwear.eu/katalog.php?section=kategorie&akce=rozbalit&id=41

Här finns några också https://www.dgdoggear.com/en/snoods
Fina! Har du köpt just en mössa? Sitter de kvar på :)

Just nu kanske det är lite varmt för fleecemössa, nu behöver vi nog något tunnare för att hålla öronen stilla så de läker.. Men väldigt bra att veta att det finns tills nästa vinter! :bow:
 
Har samma problem med min. Vill inte ha tejpade öron eller mössa inomhus. Har kommit på ett sätta att bandagera som funkar fint, Salveqvick maxicover med fixomull utanpå. Och buff från Engelsons sitter bra. Får kanske rättas till någon gång under promenaden men helt okej.
Visa bifogad fil 65316
Men vad tråkigt :( Men tack för tipset, ska testa! Lät ju smidigare än strumpa och tejpade under hakan, men just nu är jag desperat och testar allt :D Det sprutar blod överallt när hon skakar sig..:arghh:
 
Tack! Ska testa båda delarna :)
Somm Dobbis skriver eller så tar jag en lång tejpbit som jag viker dubbel men lämnar en bit ovikt (så du får ett Y liksom med klister i klykan) tejpar ena delen på utsidan och sen ena på insidan. Gör likadant på andra örat och knyter ihop delarna. Jag tyckte det var enklare på en hund som bara ruskade på öronen 😅 😂
 
Men oj, jag visste inte ens att hundar brukar eller ens kan frysa om sina öron :o Mina har inte det problemet och ingen annan hund jag träffat, med mina spelar det ingen roll om dom är helt trimmade eller har någon halv centimeter päls. Lärt mig något nytt. Är det olika mellan raser eller individer? Man lär sig mycket på buke
Ingen aning om hur vanligt det är :) Har sett att vissa hundar gör det, typ dalmatiner, ridgeback, dobermann.. Detta är min första dalmatiner som har det här problemet. Vet inte varför, kanske har hon lite tunnare öron än de andra. Hon hade mycket problem med kylan i vintras, de andra hade inte så mycket problem.
 
Men vad tråkigt :( Men tack för tipset, ska testa! Lät ju smidigare än strumpa och tejpade under hakan, men just nu är jag desperat och testar allt :D Det sprutar blod överallt när hon skakar sig..:arghh:
Jag tycker det läker fortare och sitter bättre om man tejpar ner. Så länge de kan ruska på öronen så riskeras det ju att slås upp igen.
 
Ingen aning om hur vanligt det är :) Har sett att vissa hundar gör det, typ dalmatiner, ridgeback, dobermann.. Detta är min första dalmatiner som har det här problemet. Vet inte varför, kanske har hon lite tunnare öron än de andra. Hon hade mycket problem med kylan i vintras, de andra hade inte så mycket problem.
Det hjälper också att hålla öronlapparna smorda. En fet öronlapp går inte sönder lika lätt. Helosan eller annan fet salva. När det har gått för långt för bara fet salva, har vi fått Protopic utskrivet av veterinär. Sist det uppstod blev det inte så farligt, nu när man vet hur man ska gå åt det.
 
Fleecemössa!

Fina! Har du köpt just en mössa? Sitter de kvar på :)

Just nu kanske det är lite varmt för fleecemössa, nu behöver vi nog något tunnare för att hålla öronen stilla så de läker.. Men väldigt bra att veta att det finns tills nästa vinter! :bow:
Nä, just mössa har jag inte köpt, men deras produkter är generellt bra och jag tänker att eftersom det går att dra åt lite där uppe så borde de sitta?
 
Någon här som har superknep på hur man får sår att läka bra? Har haft plåster på Aysus sår för att hålla smuts borta, men nu är det lite var i såret... Gjorde rent igen och kommer låta henne vara helt utan nu. Hoppas på att det inte ser värre ut imorgon... hon verkar iaf inte ha ett dugg ont.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 251
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 148
· Visningar
42 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp