Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hjälper också att hålla öronlapparna smorda. En fet öronlapp går inte sönder lika lätt. Helosan eller annan fet salva. När det har gått för långt för bara fet salva, har vi fått Protopic utskrivet av veterinär. Sist det uppstod blev det inte så farligt, nu när man vet hur man ska gå åt det.
Ja smörjer gör jag ju.. Konstant. Protopic har jag hemma från tidigare så det kan vi ju testa :)
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka :(

Hade mysig egentid med Sparven i förmiddags, och sen en härligt eftermiddag med Humla med skogspromenad och nw-träning. Hon var så glad :love:

Men så kommer vi hem allihop och valpen går bananas med massa skor (vilket jag inte bryr mig om, då hade jag tagit undan dem) och Humla tycker ljudet är äckligt. Han kissar inne tre gånger och jag får oombedda tips i en messengergrupp (som jag inte riktigt tror på), på kvällsrundan försöker jag få honom att sluta vara på Humla och hon blir växelvis ledsen pga honom och pga mig som säger åt honom (vet att det inte heller funkar att ”säga till” en valp på 10 veckor 😩) Känner mig lagom opedagogisk och som en värdelös hundägare :( Tack och lov slocknade båda gott så snart jag själv gick och la mig i sängen...

Nya tag imorgon!
 
Happ. Glömde ta fram mat till Ebrah igår, så hon fick både till frukost och middag bovetegröt, ett ägg, morötter och liiiiite av Aysus mat. Resultatet? Hon drack mycket mindre och nu under natten drack hon ingenting (normalt sett dricker hon 1 liter). Så, vad hon äter påverkar ju tveklöst. Önskar bara att jag kunde veta som fungerar i längden. Hon kan ju inte leva på bovetegröt. Funderar på om man skulle testa för allergier, men det är väl inte direkt sannolikt att enda resultatet skulle vara att hon dricker massor...
 
Happ. Glömde ta fram mat till Ebrah igår, så hon fick både till frukost och middag bovetegröt, ett ägg, morötter och liiiiite av Aysus mat. Resultatet? Hon drack mycket mindre och nu under natten drack hon ingenting (normalt sett dricker hon 1 liter). Så, vad hon äter påverkar ju tveklöst. Önskar bara att jag kunde veta som fungerar i längden. Hon kan ju inte leva på bovetegröt. Funderar på om man skulle testa för allergier, men det är väl inte direkt sannolikt att enda resultatet skulle vara att hon dricker massor...
Om det är utrett att hon har psykogen polydipsi så är det som hjälper (förutom minska stressorer i omgivningen och se till att ha en mentalt och fysiskt stimulerad hund) att gradvis under flera veckor minska på mängden vatten hon erbjuds till du är uppe i en normal mängd vatten. Det förutsätter dock att hon fått diagnosen då det kan vara väldigt farligt att begränsa vatten till en sjuk hund.
Allergier ger inte ökad törst.
 
@Red_Chili förutom det ovan så tänker jag att dels är det ju ganska mycket fibrer, vatten och typ inget protein i bovetegröt. Här är säkert @Malibu_Stacy mer insatt men kan din hund vara känslig för för hög andel protein i maten?
Vet att vissa hundar kan få problem med njurar och symptomen är ökad törst relaterat till men det är ovanligt. Jag är ju dessutom och gräver i minnet nu då jag inte har källa på var jag läst det så jag kan ha fått det om bakfoten. Det borde ju kanske visat sig på alla testerna också ni tagit hos veterinär.
 
Om det är utrett att hon har psykogen polydipsi så är det som hjälper (förutom minska stressorer i omgivningen och se till att ha en mentalt och fysiskt stimulerad hund) att gradvis under flera veckor minska på mängden vatten hon erbjuds till du är uppe i en normal mängd vatten. Det förutsätter dock att hon fått diagnosen då det kan vara väldigt farligt att begränsa vatten till en sjuk hund.
Allergier ger inte ökad törst.
Har testat att dra ner mängden vatten. Hon blir nästan direkt orolig på ett sätt som inte är hållbart. Ibland kan man säga åt henne att gå och lägga sig istället för att dricka vatten, men ofta gör det bara att det blir en viss fördröjning, att hon snart går upp och dricker igen.

@Red_Chili förutom det ovan så tänker jag att dels är det ju ganska mycket fibrer, vatten och typ inget protein i bovetegröt. Här är säkert @Malibu_Stacy mer insatt men kan din hund vara känslig för för hög andel protein i maten?
Vet att vissa hundar kan få problem med njurar och symptomen är ökad törst relaterat till men det är ovanligt. Jag är ju dessutom och gräver i minnet nu då jag inte har källa på var jag läst det så jag kan ha fått det om bakfoten. Det borde ju kanske visat sig på alla testerna också ni tagit hos veterinär.
Jag har funderat på det också men tror ändå inte att det är rätt. När det gäller njurar, blodvärden m.m. så visar ingenting på att något skulle vara fel eller att hon av sådan anledning skulle ha svårt att ta hand om protein. Förra gången jag testade att ge min gröt så la jag till vom efter någon dag, som iaf inte innehåller mer protein än vanliga maten och som ju ska vara snällt mot magen osv. Direkt började hon dricka massor.

Vad som gör det hela knepigt är också att det går i perioder hur mycket hon dricker, även när hon äter exakt samma mat hela tiden. Men, jag kan inte heller se att det är bundet till tex löp, motion eller årstider.
 
@Red_Chili förutom det ovan så tänker jag att dels är det ju ganska mycket fibrer, vatten och typ inget protein i bovetegröt. Här är säkert @Malibu_Stacy mer insatt men kan din hund vara känslig för för hög andel protein i maten?
Vet att vissa hundar kan få problem med njurar och symptomen är ökad törst relaterat till men det är ovanligt. Jag är ju dessutom och gräver i minnet nu då jag inte har källa på var jag läst det så jag kan ha fått det om bakfoten. Det borde ju kanske visat sig på alla testerna också ni tagit hos veterinär.
Om njurarna redan sviktar kan för mycket protein belasta njurfunktionen, men för mycket protein i maten ger inte sjukdom i njurarna.
Om njurarna inte fungerar har hunden oftast fler kliniska symtom och avvikelser på undersökningar än enbart ökad törst :)
 
En som tydligt visade att hon tyckte träningen var extra rolig idag :D!

1107764E-8C66-4024-B60F-6A679C78B972.jpeg
 
Igår fyllde Theo 1 år !:heart Då snön äntligen försvunnit firades dagen med med massa vallning. :)
Det var verkligen inte i planeringen att köpa en hund mitt i sommaren men tänk vilken go liten hund jag fick! Men jag trodde inte det skulle vara så svårt att ta en omplacering för han var ju så ung även om han hade lite i bagaget men jag ångrar mig inte en sekund att han fick flytta hem till mig! :heartlove:
155302683_4039189086131299_4603833407939107313_o.jpg
 
Idag var jag med om en riktig mardröm. Jag och familjen var ute i urskogen med båda hundarna. Vi övade på att 1,5 åringen skulle gå lös, något vi gjort sen vi fick honom. Det har alltid gått bra då han håller sig nära och vanligtvis alltid kommer på inkallning.

Idag gick det åt helvete :cry: Helt plötsligt så ska han springa ikapp min sambo ca 50 meter framför mig. Men han stoppar inte där utan rusar vidare och är plötsligt borta. Jag blir helt fylld av skräck när jag inser vad det är som händer och rusar efter hunden, till ingen nytta eftersom han är borta. Skogen är stor och jag och sambon rusar runt och ropar och ropar men han syns inte till någon stans. I all panik provar jag att skrika "godiiissssss" med ljus stämma och plötsligt är han vid mina fötter.

Detta var de i särklass värsta typ 30-40 sekunderna i mitt liv. Allt gick så fort och jag hann tänka så mycket tankar på den korta tiden. Adrenalindumpen som kom efteråt var riktigt jobbig och jag vart helt skakig.

Inkallningen har alltid fungerat fram tills idag när den inte gjorde det. Från och med nu kommer han aldrig mer att få gå lös annat än inhägnat.
 
Idag var jag med om en riktig mardröm. Jag och familjen var ute i urskogen med båda hundarna. Vi övade på att 1,5 åringen skulle gå lös, något vi gjort sen vi fick honom. Det har alltid gått bra då han håller sig nära och vanligtvis alltid kommer på inkallning.

Idag gick det åt helvete :cry: Helt plötsligt så ska han springa ikapp min sambo ca 50 meter framför mig. Men han stoppar inte där utan rusar vidare och är plötsligt borta. Jag blir helt fylld av skräck när jag inser vad det är som händer och rusar efter hunden, till ingen nytta eftersom han är borta. Skogen är stor och jag och sambon rusar runt och ropar och ropar men han syns inte till någon stans. I all panik provar jag att skrika "godiiissssss" med ljus stämma och plötsligt är han vid mina fötter.

Detta var de i särklass värsta typ 30-40 sekunderna i mitt liv. Allt gick så fort och jag hann tänka så mycket tankar på den korta tiden. Adrenalindumpen som kom efteråt var riktigt jobbig och jag vart helt skakig.

Inkallningen har alltid fungerat fram tills idag när den inte gjorde det. Från och med nu kommer han aldrig mer att få gå lös annat än inhägnat.
Skönt att det gick bra! Å andra sidan, var glad att det var stor skog och inte nära någon väg... Minns fortfarande den totala panik jag fick en gång när min första saluki var lös med mig i skogen, en annan lös hund kom störtande mot oss och min tant blev så rädd att hon flög iväg. Hon var ny i området och det var bilvägar nära... Dessutom var det en bukefalist som sedan skrev att hon sett när min tant sprang över en väg, och att det var tur att en bilist hade bra däck och snabba reaktioner... Min tant sprang raka vägen hem, men jag visste inte det, vågade inte lämna skogen ifall hon skulle komma tillbaka, hade kontantkort i mobilen med lite pengar på och ja... allt var bara katastrofalt dåligt :crazy: Aldrig igen att jag går ut med hundarna utan mobil med! (och nu för tiden har jag abonnemang där jag ringer gratis...)
 
Nano har gått in i löp nu, har ändå hållt ihop bra i träningen och jag känner att det är en helt annan hund än för ett år sen. Släppte hundarna lösa på morgonen, dock drar hon mot rådjuren som hon troligen fick vittring på då de var långt borta men bröt när jag kallade in henne. Sen var det ett gäng änder som lyfte från diket framför nosen på henne och även då bröt hon på en gång. Är väldigt nöjd och börjar känna att inkallningen börjar sitta ordentligt även på henne. Sen hon taggat till ordentligt på vallningen så har hon tyvärr ett väldigt intresse för rådjursflockarna vi stöter på varje promenad nästan. Det hade Nessie också ett tag men numera så har hon förstått att de ska lämnas ifred och tappat intresset för dom så jag antar att det släpper på Nano också så småningom.
Valpen hänger mest Nessie i hasorna och lägger än så länge varken märke till vilt eller fåglar. Han kan bryta lek nu och komma på inkallning även då och jag gör det successivt lite svårare.
Nike får bara koppel promenader, imorgon ska vi till veterinären och ta bort stygnen och så hoppas jag att hon kan få trappa upp aktiviteten då hon är lite uttråkad på att hållas i stillhet.

Nano
IMG_20210225_215153_488.jpg
 
Idag var jag med om en riktig mardröm. Jag och familjen var ute i urskogen med båda hundarna. Vi övade på att 1,5 åringen skulle gå lös, något vi gjort sen vi fick honom. Det har alltid gått bra då han håller sig nära och vanligtvis alltid kommer på inkallning.

Idag gick det åt helvete :cry: Helt plötsligt så ska han springa ikapp min sambo ca 50 meter framför mig. Men han stoppar inte där utan rusar vidare och är plötsligt borta. Jag blir helt fylld av skräck när jag inser vad det är som händer och rusar efter hunden, till ingen nytta eftersom han är borta. Skogen är stor och jag och sambon rusar runt och ropar och ropar men han syns inte till någon stans. I all panik provar jag att skrika "godiiissssss" med ljus stämma och plötsligt är han vid mina fötter.

Detta var de i särklass värsta typ 30-40 sekunderna i mitt liv. Allt gick så fort och jag hann tänka så mycket tankar på den korta tiden. Adrenalindumpen som kom efteråt var riktigt jobbig och jag vart helt skakig.

Inkallningen har alltid fungerat fram tills idag när den inte gjorde det. Från och med nu kommer han aldrig mer att få gå lös annat än inhägnat.
Jag förstår paniken. Det är verkligen min värsta mardröm. Och det är ju lite som du säger, inkallningen fungerar tills den inte gör det längre. Jag litar inte på min hund, trots att hon aldrig, aldrig någonsin har ignorerat en inkallning, är superattentiv på oss och inte går längre bort än 20-30 meter. Men jag är så NOJIG. Jag tror jag hade dött i en infarkt om hon stack i skogen.

Mitt recept på att ändå kunna släppa henne lös i skogen är en fulladdad GPS på halsbandet, en pipleksak som står högre i kurs än både rådjur och ekorrar och ett lass med det bästa godiset hon vet (ost) i fickan. Glömmer jag någon av dem tre så släpper jag henne inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
18 847
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
590
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp