Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi invigt min hemmagjorda spårlina på 20 meter. Det var viss förvirring de första 200 meterna innan Emiron insåg att det fungerar precis som ett vanligt koppel, dvs när man kommer till änden så tar det stopp i selen... Men ett par idiotrusningar och tvärstopp senare så gick han som ett ljus resten av rundan. Det var lite läskigt i början med ljudet av linan som släpade på backen men han insåg fort att han inte kommer dö. Är tämligen nöjd faktiskt med linan och kommer nog använda den mycket när vi är ute själva.
 
Alltså, de är inte alltid helt överens, men ibland så 🥰
8566D646-FBA0-497C-9012-B213B3B87130.jpeg
 
Tack vare buke fick jag igång min nya Oster slim A 6 trimmer. Med skär till blev det väääldigt dyrt och behöver en kam också. Den pälsen jag kämpat med med varierande resultat i 1,5 år med Milou (haft andra trimmar till Alvin som jag försökt överföra till Milou)men det har ibland varit helt omöjligt och jag har slitit ut skär efter skär på den lilla som egentligen inte är gjord för helkropp som får jobba så hårt att den ger upp.

Men ojoj vad min nya Oster är fantastisk! Den glider över kroppen,det känns lätt och naturligt förutom sladden som är i vägen. Saker jag inte lyckats med på länge plöjde sig Ostern lätt igenom. Ett av dom bästa köpen hittills i år. Nu är Milou jätte fin med kombon Oster och min lilla Tondeo trimmer för detaljer.

Det är lite svårt att trimma nakenhundar, man trimmar ju från svansen till nosen ända in på huden, ingen päls som skydd, och risken för att råka ge ett skavsår eller rodnad är ju där. Känslig fin hud, man måste verkligen vara försiktig.
 
Tack vare buke fick jag igång min nya Oster slim A 6 trimmer. Med skär till blev det väääldigt dyrt och behöver en kam också. Den pälsen jag kämpat med med varierande resultat i 1,5 år med Milou (haft andra trimmar till Alvin som jag försökt överföra till Milou)men det har ibland varit helt omöjligt och jag har slitit ut skär efter skär på den lilla som egentligen inte är gjord för helkropp som får jobba så hårt att den ger upp.

Men ojoj vad min nya Oster är fantastisk! Den glider över kroppen,det känns lätt och naturligt förutom sladden som är i vägen. Saker jag inte lyckats med på länge plöjde sig Ostern lätt igenom. Ett av dom bästa köpen hittills i år. Nu är Milou jätte fin med kombon Oster och min lilla Tondeo trimmer för detaljer.

Det är lite svårt att trimma nakenhundar, man trimmar ju från svansen till nosen ända in på huden, ingen päls som skydd, och risken för att råka ge ett skavsår eller rodnad är ju där. Känslig fin hud, man måste verkligen vara försiktig.
Kul! Jag älskar min Oster, den klarar allt. Nu efter 9 år fick jag lämna in den på service och slipning av skär för första gången, den är som ny igen :love:
 
Suck.
Hittade två kardborrar effektivt intrasslade under magen på Torsten.

Tog fram sax oc h ett par leksaker och satte mig på golvet. Busade och lekte tills han kom till mg och jag kunde klappa och klia ner honom liggande på golvet. Jag försökte göra pinan kort men han skrek, morrade och sprattlade.

Jag luvade inte, nöp inte men ändå var han upprörd. Matte hjärtat blöder.
När det är såhär jobbigt att klippa päls så förstår ni hur jobbigt det är att faktiskt borsta och kamma.
 
Suck.
Hittade två kardborrar effektivt intrasslade under magen på Torsten.

Tog fram sax oc h ett par leksaker och satte mig på golvet. Busade och lekte tills han kom till mg och jag kunde klappa och klia ner honom liggande på golvet. Jag försökte göra pinan kort men han skrek, morrade och sprattlade.

Jag luvade inte, nöp inte men ändå var han upprörd. Matte hjärtat blöder.
När det är såhär jobbigt att klippa päls så förstår ni hur jobbigt det är att faktiskt borsta och kamma.
Det är inte så att han har problem med magen?
Han påminner mkt om min Roy som också morrar nästan hela tiden när man tar i honom så länge jag inte masserar honom får då dormar han helt av. :D Han börjar morra bara jag tar i honom, speciellt om jag närmar mig magen men det går lite fram och tillbaka, troligtvis pga hur han mår för stunden. Roy är inte dålig i magen heller har klåda så jag fattade inte att han faktiskt är allergisk. Han blir dock gasig och det är det enda symptom han har. Nu när han äter allergifoder är han som en annan hund. Han morrar inte längre för att man råkar nudda honom! Om han nu inte lyckats stjäla något vilket han är mästare på för då börjar det igen.
 
Imorgon åker förmodligen min "kollohund" till sitt nya hem. Även om jag gillar honom ska det faktiskt bli skönt att bara ha en hund att lägga fokus på.
Trodde jag aldrig skulle säga detta, men i framtiden kommer jag nog bara hålla mig till en hund, så smidigt och behagligt jag som annars är van att ha tre hundar.
På det ska jag opereras tisdag, hur fasen tränar man en hund utan vänster arm? Gör för tusan allt med vänster när jag tränar hund. :cautious:
 
Det är inte så att han har problem med magen?
Han påminner mkt om min Roy som också morrar nästan hela tiden när man tar i honom så länge jag inte masserar honom får då dormar han helt av. :D Han börjar morra bara jag tar i honom, speciellt om jag närmar mig magen men det går lite fram och tillbaka, troligtvis pga hur han mår för stunden. Roy är inte dålig i magen heller har klåda så jag fattade inte att han faktiskt är allergisk. Han blir dock gasig och det är det enda symptom han har. Nu när han äter allergifoder är han som en annan hund. Han morrar inte längre för att man råkar nudda honom! Om han nu inte lyckats stjäla något vilket han är mästare på för då börjar det igen.
Jag har funderat på det, Han har ju haft magbekymmer. Men det är främst när jag rör bakdel och bakben som ha morrar mest.

Men tack för infallsvinkeln! Ska kolla och tänka extra på det.
 
Jag har funderat på det, Han har ju haft magbekymmer. Men det är främst när jag rör bakdel och bakben som ha morrar mest.

Men tack för infallsvinkeln! Ska kolla och tänka extra på det.
Ja tänk om de kunde tala!
Men eftersom han har så stark reaktion så om han var min hund hade jag testat med smärtstillande för att se om det hjälper för jag tycker inte hans beteende är normalt. Jag har haft hårömma hundar och de har inte reagerat så där så länge jag har varit försiktig. Är han ordentligt veterinärundersökt? Röntgat bakdel?
Roy äter det här fodret Specific cod hy allergy management plus, man kan ju testa en lite påse bara för att se om det hjälper för att utesluta. Veterinären fattade inte först heller utan trodde bara att det var magkatarr vilket han också hade.
 
Suck. Sån jäkla kaosrastning nu på kvällen :arghh: Gick över parkeringen precis utanför huset och bakom en bil så ploppar det fram en lös, mycket mörk aussie, med grön lampa på halsbandet. Av någon anledning så blir mina hundar galet triggade av hundar med lampor, jag vet inte vad det är men har märkt att de blir mycket mer upprörda då än om mötande hund inte har lampa. Och så reagerar de i princip alltid på lösa hundar och ofta på stora svarta hundar och hundar i mörker. Så trots att aussien var lydig, stannade och sedan gick till ägarna så var mina hundar helt galna. Inte blir det bättre av överskottsenergi heller då de knappt fått röra sig sista tiden pga Aysus dumma tass. Pga gruset som gjorde att fötterna bara halkade så höll jag på att ramla där på asfalten, men killen jag träffar hann hugga tag i mig och hjälpte till att bromsa.

Alltså, jag är så vansinnigt trött, var nyss på ica och ville lägga mig ner på golvet och skrikgråta i äkta småbarnsstil för att det var en kundvagn med gnisslande hjul bakom mig. Och så jäkla kaoshundmöte på det. När vi något senare mötte en stor, flamsig rottis så gjorde mina damer inte mer än morrade. Kändes ändå skönt att känna att de inte alltid är galna.

Jag kände iaf på Aysus tass när vi kom in och den känns faktiskt bra nu. Imorgon efter jobbet, då ska de få springa! Ebrah flyger runt i cirklar och lekmorrar åt sig själv varje promenad nu, men jag har verkligen inte haft någon som helst tid att motionera bara henne. När vi var i rastgården lite snabbt igår så stod hon mest och tittade på Aysu...
 
Ja tänk om de kunde tala!
Men eftersom han har så stark reaktion så om han var min hund hade jag testat med smärtstillande för att se om det hjälper för jag tycker inte hans beteende är normalt. Jag har haft hårömma hundar och de har inte reagerat så där så länge jag har varit försiktig. Är han ordentligt veterinärundersökt? Röntgat bakdel?
Roy äter det här fodret Specific cod hy allergy management plus, man kan ju testa en lite påse bara för att se om det hjälper för att utesluta. Veterinären fattade inte först heller utan trodde bara att det var magkatarr vilket han också hade.
Nej han är inte röntgad. Bara patellakollad (ua) och jag pratade med veterinären som inte kände något särskilt. Men bilder är inte tagna.
 
På gårdagens promenad genade jag över en badplats varpå någon ropade ”hallå”.
Det var en äldre man som satt och solade med en liten hund i knäet. Vi ropade några meningar till varandra innan han frågade, ”vill du stanna och prata lite?” och jag gick bort till honom. Han bjöd upp min stora hund (55 kg) i knäet och skrattade. Vi pratade en stund om fina stigar i närheten, om hans tidigare brukshundar, väder och vind. Innan jag gick vidare tackade han för pratstunden och det slog mig hur ensamt det kan vara för många under coronan. Även om man har sällskap av hund och i mitt fall barn och man, så är jag tacksam över mina promenader i sällskap av hundarna. Gällande mannen så gjorde jag nog hans dag när jag stannade och pratade med honom, det kunde jag se på hans leende.
 
Igår kom resultatet av Winters spondylosavläsning från Tyskland. Fortfarande en 0:a, så nu har han officiellt resultat på alla bitar; höfter (A), hjärta (ua) och rygg. Vi får se om det kan bli några små Winter-valpar framöver, vi har redan fått några preliminära förfrågningar. Passar bra att jag förhoppningsvis ska gå en uppfödarutbildning i Boxerklubbens regi senare i vår.
 
Kul! Jag älskar min Oster, den klarar allt. Nu efter 9 år fick jag lämna in den på service och slipning av skär för första gången, den är som ny igen :love:
Ja den är fantastisk,inte minsta skavsår på Milou, den gled som om jag drog den över sammet. Kär :love: Men lite rädd för att skada honom, den är så skarp, och jag har kortaste skäret på 0,2 mm, hade gärna haft 0,0skär:D:idea:

Var lämnar man in dom för slipning? Har du haft samma skär i 9 år?

Min lilla Tondeo köper jag nya skär till när den är sliten. Har aldrig slipat den utan bytt trimmer 2-3 gånger på 11 år och skär då och då, behövts antagligen för att den fått jobba med för stora ytor och att jag tyckt att motorn varit seg och ibland är det skären. Nu har jag en ny Tondeo också.

Min Moser använder jag bara till att trimma Alvins kropp och har distanskam på och så har jag en ny och fin Wahl som jag ska prova på Alvin med distanskam för den blir inget bra på Milous känsliga hud, skadar honom. Men tror den är perfekt för Alvin.


Jösses, jag har ju en hel trimsalong hemma, någon som vill ha sin hund trimmad av trimningsvan person med allt som finns?:angel: Billigt om hunden sköter sig.
 
Ja den är fantastisk,inte minsta skavsår på Milou, den gled som om jag drog den över sammet. Kär :love: Men lite rädd för att skada honom, den är så skarp, och jag har kortaste skäret på 0,2 mm, hade gärna haft 0,0skär:D:idea:

Var lämnar man in dom för slipning? Har du haft samma skär i 9 år?

Min lilla Tondeo köper jag nya skär till när den är sliten. Har aldrig slipat den utan bytt trimmer 2-3 gånger på 11 år och skär då och då, behövts antagligen för att den fått jobba med för stora ytor och att jag tyckt att motorn varit seg och ibland är det skären. Nu har jag en ny Tondeo också.

Min Moser använder jag bara till att trimma Alvins kropp och har distanskam på och så har jag en ny och fin Wahl som jag ska prova på Alvin med distanskam för den blir inget bra på Milous känsliga hud, skadar honom. Men tror den är perfekt för Alvin.


Jösses, jag har ju en hel trimsalong hemma, någon som vill ha sin hund trimmad av trimningsvan person med allt som finns?:angel: Billigt om hunden sköter sig.
Skickade in den till parma.se de är superbra på klippmaskiner och skär! Körde på service och reparation då strömkabeln började glappa, plus slipning av mitt skär. Kostade ca 700-800 kr vilket jag tyckte var prisvärt och så värt det.
Jag har haft samma skär i 9 år, men använder inte maskinen lika ofta som du (ca var 6:e till 8:e vecka) och rakar bara rumpa, buk och hals. Har en liten rakapparat för öron och tassar. Resten trimmas ☺️
Jag har skött det genom att rengöra med clipper spray och olja efter varje användning, så det har hållit så länge faktiskt!
 
Skickade in den till parma.se de är superbra på klippmaskiner och skär! Körde på service och reparation då strömkabeln började glappa, plus slipning av mitt skär. Kostade ca 700-800 kr vilket jag tyckte var prisvärt och så värt det.
Jag har haft samma skär i 9 år, men använder inte maskinen lika ofta som du (ca var 6:e till 8:e vecka) och rakar bara rumpa, buk och hals. Har en liten rakapparat för öron och tassar. Resten trimmas ☺️
Jag har skött det genom att rengöra med clipper spray och olja efter varje användning, så det har hållit så länge faktiskt!
Då har du tagen väl hand om den. Nej hos mig kommer den användas 2 ggr per vecka och utöver det var tredje vecka. Hela kroppen varje gång. Så kanske slits mer.
 
Finns en tjej med en irländsk setter i vårt område. Där är ofta ute och går, har sett att de har problem med hundmöten. Hunden skäller och gör utfall, tjejen är jättebra, mjuk och snäll och avleder så gott det går.

Igår kom de gående precis när vi kom ut genom porten, hennes brötade lite och Ruben var Ruben och tittade lite på den och gick vidare.
Hon frågade om vi kunde vända och gå förbi dem igen. Så vi gick fram och tillbaka ett par gånger, hennes hund var jätteduktig, Ruben uttråkad och sur 😁
Tjejen tackade och vi gick vidare5åt varsitt håll.
Tycker sånt är så himla bra! Modigt av henne att fråga och fint att man faktiskt kan hjälpas åt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 558
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
695
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
67 68 69
Svar
1 365
· Visningar
53 445
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp