Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Red_Chili
Svansskydd? Är det som en strumpa runt svansen? Mössa har jag aldrig behövt och provade skor nu i vintras men är inte övertygad om att det behövs och om dom får komma tillbaka eller förpassas till källaren. Dom var besvärliga. Har heller aldrig varit med om förfrysning osv. När der är riktigt kallt kör jag ett vintertäcke med fleece under, nu kör jag bara ett täcke så känns inget vidare jobbigt.

Men stackars er lilla hund:heart verkar hon ha ont i svansen?
Precis, hon har som en fleecestrumpa som kan fästas i overallen.
Öronen har klarat sig och även tassarna, men svansen tog stryk av kylan. Terriern har inte varit ute på promenader om det har varit kallare än -10. Hon verkar inte besvärad av svanstippen, har slickat lite men ingen smärta.

Visst är din nakenhund inte helt naken?
Terriern har ju inte ett enda hårstrå på kroppen.
 
Precis, hon har som en fleecestrumpa som kan fästas i overallen.
Öronen har klarat sig och även tassarna, men svansen tog stryk av kylan. Terriern har inte varit ute på promenader om det har varit kallare än -10. Hon verkar inte besvärad av svanstippen, har slickat lite men ingen smärta.

Visst är din nakenhund inte helt naken?
Terriern har ju inte ett enda hårstrå på kroppen.
Nej Milou har ju päls på huvud, tassar och nästan hela svansen så som dom ska. Och sen har han lätt behåring på kroppen, men den är kort, kort, kort och super len och gosig. Jag trimmar honom 1-2 ggr/vecka för jag vill ha honom så naken det går. Mest jag som stör mig pälsen men vill ha honom så fin som möjligt.
 
Senast ändrad:
Tog min hyperaktiva pappskalle på långpromenad. Jag behövde vila efter en stund , så jag tog mig till ett vindskydd vid kanten av en stor åker och satt ner.

då morrar Torsten och jag tittar upp och ser ett ensamt rådjur stå och beta en bit bort. Torsten fortsätter morra och drar mot rådjuret. Till min stora chock så går han inte att bryta utan springer ända till åkerkanten, ett antal hundra meter bort.

Där stannar han till och verkar förvirrad. Får syn på mig igen och kommer rusande tillbaka som en kanonkula. Tack och lov var vi mitt skogen, långt från all bebyggelse.

Känner mig som en usel hundägare som inte kunde förutse, och som inte hade tillräckligt bra inkallning på hunden.
Man lär sig hela tiden. :cry:
Sånt kan hända ibland, att det inte blir perfekt eller som man vill, ibland om något inte går som jag vill, kan vara super små saker, så kan jag bli super ledsen och ibland bryter jag ihop. Ringer mamma helt gråtfärdig och är så arg och besviken på mig själv och då påminner hon mig om att det är djur jag håller på med, att det är därför jag älskar dom för det är inga maskiner jag har, att om dom vore perfekta hela tiden så vore dom inte levande, tänkande varelser och individer.

Betyder inte att dom får göra som dom vill och att allt är tillåtet men att vara snäll mot sig själv när det händer, ta lärdom och fortsätta träna på problemen.
 
Roy har verkligen utvecklats i vallningen på kort tid, han tar visselsignalerna bättre och bättre för varje gång! Han har äntligen börjat tänka lite mer själv men jag börjar förstå att han kanske inte har orkat med det förut då han haft så mkt ont. Det har visat sig att han är allergisk, så förutom alla problem med leder och muskler har han även haft ont i magen. Han blir inte dålig i magen eller får klåda utan han blir gasig och det har jag ju märkt men inte fattat att det varit så illa. Nu när han äter allergifoder är han som en annan hund, mkt piggare och mer öppen i huvudet. :heart Han kommer ju aldrig bli en superstjärna inom vallningen men till enklare arbeten och bara ha roligt på träningar och tävlingar hoppas jag kommer gå. Tyvärr begränsar den kroniska muskelinflammationen honom ganska mkt, är han väldigt mkt fysisk aktiv så blir han halt men tack och lov släpper det fort med stretching och massage!
 
Roy har verkligen utvecklats i vallningen på kort tid, han tar visselsignalerna bättre och bättre för varje gång! Han har äntligen börjat tänka lite mer själv men jag börjar förstå att han kanske inte har orkat med det förut då han haft så mkt ont. Det har visat sig att han är allergisk, så förutom alla problem med leder och muskler har han även haft ont i magen. Han blir inte dålig i magen eller får klåda utan han blir gasig och det har jag ju märkt men inte fattat att det varit så illa. Nu när han äter allergifoder är han som en annan hund, mkt piggare och mer öppen i huvudet. :heart Han kommer ju aldrig bli en superstjärna inom vallningen men till enklare arbeten och bara ha roligt på träningar och tävlingar hoppas jag kommer gå. Tyvärr begränsar den kroniska muskelinflammationen honom ganska mkt, är han väldigt mkt fysisk aktiv så blir han halt men tack och lov släpper det fort med stretching och massage!
Vad duktig han är!
 
Alvin är frisk! Öronen är jätte fina så nu ska han gå på underhållsdos med kortisonsdroppar en gång i veckan. Han är så duktig, går med på nästan allt. Milou är till och med ännu lättare att hantera men det är det ingen som tror på. Blir stolt över mina små grabbar när dom sköter sig så bra. Alvin fick beröm av veterinären för att han var så duktig.

Är så glad att han mår bra,det jag kunnat se själv har sett bra ut men jag har ju inte kunnat ta prover själv och allt sånt.
 
Klart att både Impa och Testa drar igång sina löp lagom till vi ska på träningshelg i inomhushall :banghead: Jaja, tanken har ändå varit att Imperia ska stå i centrum så det löser sig och dit vi ska kanske man får träna med löptrosa. Men de kunde ju ha väntat en vecka till.
 
Dunits nya halsband kom idag, så himla fint! :love:

159430998_10158092226729537_1770263470085039210_o.jpg
 
Idag har killen jag träffat varit ut med hundarna fler gånger än vad jag har varit, och han har umgåtts med dem mer och t.o.m. kvällsmatat dem. Kaos på jobbet igen, men lämpligt nog är han hemma pga förkylning, så han och hundarna har tittat på tv hela dagen :p Väldigt skönt att inte behöva oroa sig för hundarna trots massor av övertid, men trots sällskapet så hörde jag dem vråla av glädje så fort jag klev ur hissen :love:

Aysu den lilla olycksfågeln har dock lyckats få problem med tass. Jag märkte i lördags att hon gick lite orent en kort stund, men kollade på tassen då, hittade inget och hon gick sedan som vanligt. Sedan har det varit så några gånger till och hon har även slickat en del på tassen. Började misstänka problem med svamp men upptäckte igår en svullnad eller kanske mer som en blåsa mellan två tår. Gissar på att hon fått in något skräp där, en tagg eller något, som inte kommer ut. Ska ringa vet imorgon när de öppnar och be dem att hjälpa henne med det där. Lär vara väldigt enkelt, men ändå gå snabbare och framförallt göra mindre ont än om man ska vänta på att det där skräpet lyckas komma ut.
 
Ladda lever lyxliv! Min bror kände sig ensam och övergiven, som singel i staden 10 mil bort, så han frågade om han fick ha henne lite. Nu har hon varit där i tre veckor med endast en kort visit hemma :laugh:
Han skriver c-uppsats och träffar därmed typ inte en människa just nu, så de håller varandra sällskap om dagarna. Ladda är mycket nöjd - 100% uppmärksamhet, flanerar på stan och bor dessutom hos någon som inte kan motstå hennes tiggeriförsök. Hon var inte så imponerad de två dagarna hon var hemma här förra veckan och var snabb in i hans bil när de åkte igen :laugh:

Lilla prinsessan :heart
 
Det blev ett besök hos veterinären ändå. Jag ringde på morgonen och de hade tid direkt pga avbokning, så det kändes onödigt att inte gå dit.

Så, vi kom dit, jag la Aysu på bordet, de gjorde ett litet hål på blåsan/svullnaden och började sedan undersöka allt. Veterinären spolade rent, hade något som såg ut som minipluttiga pincetter och rotade försiktigt i såret med det osv... Under tiden låg Aysu snällt på sidan, trots att hon varken hade smärtstillande eller lugnande. Även den här veterinären (ny veterinär på "gammal" klinik) var mycket imponerad av hur snäll Aysu var och sa att man nog inte hade kunnat göra på samma sätt med någon annan hund.

Tyvärr hittades inget i såret, så jag ska hålla rent och hålla koll. Är det inte bra i början på nästa vecka så hör jag av mig igen, men mest troligt kommer det väl vara bra. Aysu var mest lättad över att inte behöva vara kvar hos veterinären. Hon gick runt med svansen mellan benen där inne och viftade jättemycket på svansen när vi började göra oss klara att gå hem. Hon och Ebrah fick varsin godis av veterinären också :)

Däremot höll veterinären med mig om att vi borde ta bort en knöl som hon har, det var veterinären själv som såg den och undrade om vi inte ska göra det. Tydligen sitter den väldigt bra till för att opereras bort, så det borde vara en väldigt lätt avklarad sak. När det görs så ska vi även ta bort lite tandsten som dykt upp. Vet inte riktigt när jag ska planera in allt det dock. Först ska hon få bli bra i tassen.
 
Första delen av årsmötet i min rasklubb, helt digitalt denna gång. Röstningen sker separat. Jag fick en liten aning av "årsmötes-stämningen" men oj vad jag saknar det stora galna härliga gäng som är min rasklubbsfamilj. Att få ses live och vara så där galet nördiga i vår ras, det ger sån energi. Det här var en mycket blek kopia - MEN det är det bästa alternativet i nuläget och det var ändå kul att det gick så bra att genomföra trots allt. Nu väntar en mycket spännande röstning om nästa års styrelse.
 
Min lilla sparv blir ett år om en vecka. Mycket har hänt sen han flyttade hit i december, men vi har fortfarande en bra bit kvar. Min plan att ha honom grundad inför betessäsongen verkar gå i lås, han kommer må väldigt bra av en hel sommar med praktiska arbetsuppgifter för att bli mer trygg och självständig i sin roll. Han är trygg mot fåren, men väldigt rädd för att göra fel! Lättlärd, ordklok och tacksam att träna med. Ska bli kul att se hur långt vi kommer i sommar!

https://www.instagram.com/tv/CMXPRhRnDjn/?igshid=e9nqea88ppec

Så här trött blir man av 20 minuter hos fåren 😂🥰
https://www.instagram.com/p/CMXQWdSnI5D/?igshid=14vdwgjchc8a9
 
Idag fick Emiron ett ordentligt bad. Han var inte så skitig som jag hade förväntat mig och fäller inte lika jävligt som labben heller. När hon badar lika sällan så blir det rent svart i badkaret, både av skit och av hår.
 
Man är lite knäpp som hund människa, i förrgår tror jag det var snöstorm och klass 2 varning och tydligen ett utmärkt tillfälle att möta upp mamma med hundarna i ett naturreservat på eftermiddagen 🙃. Det var ju inte en kotte där iallafall utom massa vilt, två gånger sprang det ut hjort framför nosen på hundarna och mammas hundar trigga igång rejält men våra är ju rätt luttrade så de undrade mest vad mammas hundar väsnades för.
Igår var vi på agilityträning med Nano och Tey som fick följa med och titta, Nano var jättetaggad första rundan o h sprang fint, jag har väldigt svårt att hinna med.
Idag så ställde världens bästa syster upp och gick igenom nosework med oss ❤️. Vi var ju anmälda till kurs men den blev uppskjuten och den andra kursen var helt fullbokad så syrran var supersnäll och gick igenom hur vi startar upp. Lilla Nike är så nöjd nu när hon fått tänka lite och Nessie som fått ta det lugnt senaste tiden uppskattade också träningen och var superduktig.
Imorgon ska vi kanske låta alla hundarna prova på nosework 😁.

IMG_20210312_090911.jpg
 
Imorgon är det nosework kurs igen.
Efter förra träffen var Torsten väldigt orolig och skällde för ingenting. han tappade fokus och hörde inte kommandon och var allmän lite förändrad i ett par dagar.

Jag har tränat ett par gånger här hemma men det har inte gått så himla bra. Han ta inte godisetnär han hittar doften. Men jag har itne gjort något väsen av det. utan låtit honom vara.

Idag tränade vi lite mer koncentrerat och han fick göra tre sök.

Efter det har han varit orolig. Legat och morrat för sig själv och skällt omotiverat

Täk om jag kunde begripa vad som pågår i den där lilla hjärnan :cry:
 
Imorgon är det nosework kurs igen.
Efter förra träffen var Torsten väldigt orolig och skällde för ingenting. han tappade fokus och hörde inte kommandon och var allmän lite förändrad i ett par dagar.

Jag har tränat ett par gånger här hemma men det har inte gått så himla bra. Han ta inte godisetnär han hittar doften. Men jag har itne gjort något väsen av det. utan låtit honom vara.

Idag tränade vi lite mer koncentrerat och han fick göra tre sök.

Efter det har han varit orolig. Legat och morrat för sig själv och skällt omotiverat

Täk om jag kunde begripa vad som pågår i den där lilla hjärnan :cry:
Han sorterar intryck. Det är superjobbigt med nose work :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 841
Senast: sthu
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
637
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
62 63 64
Svar
1 268
· Visningar
48 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp