Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på vår ”karriär ”. Planen var rally, träna och tävla upp mot avancerad/mästarklass. Sen när jag skulle börja fick jag först Corona i 97 dagar, sen nästa termin fick jag inte plats på kursen för att jag var sen med anmälan, tiderna ryker direkt så man får vara snabb och dom skriver inte ut när kurserna läggs ut så lite av en tävling att få vara med.

i höstas började vi därför freestyle som jag kört även med Alvin men Milou är en naturbegåvning så tänkte att det vore kul att gå en till termin för inspiration och träna det som känns som en lek för Milou. Han är pigg och snabb och framåt och drivande och tar sig an allt så då valde jag agility också.

Började tvivla på mina val att inte gå rally nu i vår men det fanns bara nybörjarklass och avancerad och jag kände att nybörjare var för lätt för Milou. Kan ju inte göra något åt det nu för kursen är full men oroar mig lite för att missa för mycket. Tränar hemma men det kanske inte räcker.

Han är 2 år nu, det borde väl verkligen inte vara för sent om vi börjar i höst? Jag tycker inte han blivit vuxen helt och hållet så tänker ge honom ett tag att mogna lite mer. Eller så kanske vi satsar på freestyle eller agility. Kanske blir en agilitykarriär istället.

Tänker jag fel som vill ge honom lite mer tid att mogna?

Jag har med tidigare hundar börjat träna rally med en 7-årig hund som hade tränat och tävlat lydnad och spår, jag gick kurs med en 11 år gammal hund när rallylydnad precis hade blivit en officiell tävlingsform i Sverige, jag har börjat träna rally med en 5-månaders valp - vad jag menar är att det hänger inte speciellt mycket på åldern på hunden (så länge den inte är för gammal för att orka träna överhuvudtaget) tycker jag.

Jag vet de som bara tränat själv samt tittat på filmer på tex Youtube om hur momenten utförs och därefter testat att starta i rallylydnad nybörjarklass, det har gått helt okej. Visst kan man råka göra fel men det som kanske är allra viktigast om man vill tävla i rally (eller nån annan gren) är att hunden känner sig trygg och säker på vad den ska göra och att den är van vid miljön på en brukshundklubb, speciellt vid tävling när det är massor av hundar och människor. Kan man bara ge hunden en positiv upplevelse på tävling så gör det ju inte så mycket om man sen inte råka göra alla moment perfekt, sånt kan man rätta till efterhand. Man måste ju inte gå ut och göra kvalificerande resultat direkt, jag tycker att det allra viktigaste är att lära hundarna att det är jätteroligt att tävla, det har man oerhört stor nytta av om man vill att hunden ska ha en lång och framgångsrik karriär. Om hunden lär sig redan i första klassen att det är jobbigt och tråkigt att tävla så kommer man inte att komma någonvart, spelar ingen roll hur bra hunden egentligen kan momenten om inte själva tävlingssituationen är positiv.

Med rallyn är det ju hellre ingen direkt skaderisk så det värsta som kan hända är att man lär in moment fel och det går ju faktiskt alltid att rätta till. ;)
 
Vad skulle han vara för gammal för, menar du? Förstår nog inte riktigt hur du menar. De behöver varken vara vuxna eller "mogna" för att börja lägga lydnadsgrunder.
Hmm, nej det är så jag tänker egentligen och håller ju med dig men nu idag kom tvivlet ifall vi inte kommer kunna ta oss upp i klasserna om jag bestämmer mig för att satsa på det ifall vi börjar för sent
 
:heart Jag har med tidigare hundar börjat träna rally med en 7-årig hund som hade tränat och tävlat lydnad och spår, jag gick kurs med en 11 år gammal hund när rallylydnad precis hade blivit en officiell tävlingsform i Sverige, jag har börjat träna rally med en 5-månaders valp - vad jag menar är att det hänger inte speciellt mycket på åldern på hunden (så länge den inte är för gammal för att orka träna överhuvudtaget) tycker jag.

Jag vet de som bara tränat själv samt tittat på filmer på tex Youtube om hur momenten utförs och därefter testat att starta i rallylydnad nybörjarklass, det har gått helt okej. Visst kan man råka göra fel men det som kanske är allra viktigast om man vill tävla i rally (eller nån annan gren) är att hunden känner sig trygg och säker på vad den ska göra och att den är van vid miljön på en brukshundklubb, speciellt vid tävling när det är massor av hundar och människor. Kan man bara ge hunden en positiv upplevelse på tävling så gör det ju inte så mycket om man sen inte råka göra alla moment perfekt, sånt kan man rätta till efterhand. Man måste ju inte gå ut och göra kvalificerande resultat direkt, jag tycker att det allra viktigaste är att lära hundarna att det är jätteroligt att tävla, det har man oerhört stor nytta av om man vill att hunden ska ha en lång och framgångsrik karriär. Om hunden lär sig redan i första klassen att det är jobbigt och tråkigt att tävla så kommer man inte att komma någonvart, spelar ingen roll hur bra hunden egentligen kan momenten om inte själva tävlingssituationen är positiv.

Med rallyn är det ju hellre ingen direkt skaderisk så det värsta som kan hända är att man lär in moment fel och det går ju faktiskt alltid att rätta till. ;)
Tack, när jag tänker efter var nog Alvin runt 6 år också.

Jag inser att det är mitt typiska ”klanka ner på mig själv” för att jag är värdelös på allt och kan inte ens boka en kurs i tid och katastroftankar som spelat mig ett spratt.

Klart vi fixar det här, han är en underbar hund och han är smart och vi är ett team. Jag ser fram emot en vår med freestyle och agility och sen rally i höst

Och håller med,glädje är det viktigaste

Heja oss
 
Hmm, nej det är så jag tänker egentligen och håller ju med dig men nu idag kom tvivlet ifall vi inte kommer kunna ta oss upp i klasserna om jag bestämmer mig för att satsa på det ifall vi börjar för sent
Jag tänker att det aldrig finns garantier för att man går upp i klasserna i en tävlingsgren. Så gå de kurser du vill och när du har tid, så blir det nog roligast för er båda :)
 
Följer ett instagramkonto som en hundägare driver, där jag har reagerat på att det på varje bild utomhus har ett retrieverkoppel snörat runt nosen på hunden, som en nosgrimma. Idag lades det ut en länk tillsammans med en bild, till ett konto som drivs av någon som visar sig vara ”hundtränare”. På bilderna syns hundar med antingen senare här formen av ”nosgrimma” eller retrieverkoppel åtdragna bakom öronen. Klickade mig vidare in på denna ”hundtränares” hemsida men kunde inte hitta någon redovisning alls om vilka utbildningar hen har gått. Däremot hänvisade hen till en ökänd person i hundvärlden och uppgav att hen fått sin filosofi därifrån. Jahapp.. Och denna människa betalar folk för att hen, i värsta fall, ska skada din hund? Varför? Varför väljer man just hen? Vartifrån kommer tilliten? :confused:
 
Hmm, nej det är så jag tänker egentligen och håller ju med dig men nu idag kom tvivlet ifall vi inte kommer kunna ta oss upp i klasserna om jag bestämmer mig för att satsa på det ifall vi börjar för sent

Alltså, han är ju bara 2 år gammal. Ni har gott om tid på er och ärligt talat verkar det inte supersvårt att klättra i klasserna inom rally så länge man har lite grunder. Det är ju inte alls lika strikt som inom tävlingslydnaden. Jag vet flera ekipage inom rally som nått mästarklass på bara ett par år.
 
Funderar på vår ”karriär ”. Planen var rally, träna och tävla upp mot avancerad/mästarklass. Sen när jag skulle börja fick jag först Corona i 97 dagar, sen nästa termin fick jag inte plats på kursen för att jag var sen med anmälan, tiderna ryker direkt så man får vara snabb och dom skriver inte ut när kurserna läggs ut så lite av en tävling att få vara med.

i höstas började vi därför freestyle som jag kört även med Alvin men Milou är en naturbegåvning så tänkte att det vore kul att gå en till termin för inspiration och träna det som känns som en lek för Milou. Han är pigg och snabb och framåt och drivande och tar sig an allt så då valde jag agility också.

Började tvivla på mina val att inte gå rally nu i vår men det fanns bara nybörjarklass och avancerad och jag kände att nybörjare var för lätt för Milou. Kan ju inte göra något åt det nu för kursen är full men oroar mig lite för att missa för mycket. Tränar hemma men det kanske inte räcker.

Han är 2 år nu, det borde väl verkligen inte vara för sent om vi börjar i höst? Jag tycker inte han blivit vuxen helt och hållet så tänker ge honom ett tag att mogna lite mer. Eller så kanske vi satsar på freestyle eller agility. Kanske blir en agilitykarriär istället.

Tänker jag fel som vill ge honom lite mer tid att mogna?
Min ena hund debuterade i rally när hon var 10 mån gammal och var klar i avancerad klass när hon var 15 mån. Så det går bra att klättra fort om man vill det. 😅
 
Jag smider planer på att låta Alvins päls växa ut lite mer än vad han haft senaste åren och den sista trimningen sticker i ögonen på mig, han är ju så fin men så förstörde jag det :cry: Han ser liksom loppbiten ut för att det blev så kort och lite ojämnt och han ser jätte smal ut.

Han är smal men inte farligt smal, vi har träffat veterinärer flera gånger när han varit som i nuläget och senast för två veckor sen och dom säger att han ser bra ut när jag frågar eller kommenterar inte alls. Milou är ju en biff och Alvin en liten räka, svår att få upp i vikt.

Och när han knappt har någon päls syns det hur liten han är och han ser så skör ut. I sin mattes ögon som styrs av kärlek och oro alltså men kanske inte för andra,det är nog att hela han är graciös och försiktig och gör allt på sina små, små försiktiga sätt. Bara hur han lyfter en tass är graciöst.

Som tur är växer pälsen ganska snabbt så det inte syns hur fult jag trimmat. Hoppas den växer extra snabbt nu.

Jag funderar på att låta pälsen bli en eller ett par centimeter längre än vanligt. Hittade bilder från när han var yngre och den frisyren var så söt. Kommer åta mig besväret med mer borstning om det blir så. Borstar ju ändå båda varje dag. Tror inte han ska bli fullpälsad men lite längre.
 
Spårat varje dag hela helgen(tors-sön), får ju passa på när man tagit upp klöv och blod ur frysen 😁
Han är så duktig 🤩 bråttom som tusan och tappar lätt bort sig i vinklarna men går direkt tillbaka där han tappade och skärper till sig.
IMG_20210321_153542.jpg


Har börjat maila intressanta uppfödare om framtida valpköp. Får panik av dom långa köerna 😬 tänk om jag får vänta flera år och är ute för sent med att ställa mig i kö.. Vill ju köpa en valp så att den hinner växa upp tills Jack börjar tackla av.. Han blir 9 i år. Vill inte vara utan hund att träna med.
 
Funderar på vår ”karriär ”. Planen var rally, träna och tävla upp mot avancerad/mästarklass. Sen när jag skulle börja fick jag först Corona i 97 dagar, sen nästa termin fick jag inte plats på kursen för att jag var sen med anmälan, tiderna ryker direkt så man får vara snabb och dom skriver inte ut när kurserna läggs ut så lite av en tävling att få vara med.

i höstas började vi därför freestyle som jag kört även med Alvin men Milou är en naturbegåvning så tänkte att det vore kul att gå en till termin för inspiration och träna det som känns som en lek för Milou. Han är pigg och snabb och framåt och drivande och tar sig an allt så då valde jag agility också.

Började tvivla på mina val att inte gå rally nu i vår men det fanns bara nybörjarklass och avancerad och jag kände att nybörjare var för lätt för Milou. Kan ju inte göra något åt det nu för kursen är full men oroar mig lite för att missa för mycket. Tränar hemma men det kanske inte räcker.

Han är 2 år nu, det borde väl verkligen inte vara för sent om vi börjar i höst? Jag tycker inte han blivit vuxen helt och hållet så tänker ge honom ett tag att mogna lite mer. Eller så kanske vi satsar på freestyle eller agility. Kanske blir en agilitykarriär istället.

Tänker jag fel som vill ge honom lite mer tid att mogna?

För gammal för vad? Har haft hund som börjat träna ny gren vid 7 års ålder.
 
För gammal för vad? Har haft hund som börjat träna ny gren vid 7 års ålder.
Ja gud hunden är väl aldrig för gammal även om vissa sporter såklart påfrestar mer än andra och inte är så bra att börja med hos en hund med krämpor exempelvis.
Sist jag tävlade lydnad var det en 14-årig hund som precis blivit uppflyttad till nästa klass med och tävlade, och själv började jag med nosework förra året när min hund fyllde 8 år 😊
 
Idag har vi
För gammal för vad? Har haft hund som börjat träna ny gren vid 7 års ålder.
Ja det har jag med, och när jag tänker efter plöjde jag och Alvin oss igenom alla grenar förutom jakt och spår där han visade noll intresse innan vi landade i rallyn. Så säkert bara en dum tanke jag fick.
 
Det är så spännande med en ny hundras även om det inte är min valp. Rufsa är ju en aussie terrier och det märks verkligen skillnad i beteende jämfört med border collies. Väldigt mkt mer envis och humör utan dess like när hon inte får som hon vill, samtidigt är hon mer följsam än vad jag trodde, fast bara så länge man har godis i fikan! :laugh:

Jag har dock lite svårt att förstå varför de kallas för pensionärshundar, Rufsa är superaktiv och tuff men de kanske lugnar sig med tiden, hon är ju så ung än. Fast det är klart, tror mamma fick den aktivaste valpen så det kanske är därför! :D
Hon kommer nog bli en bra gårdshund, hon gillar att strosa runt och undersöka och framförallt leta efter ätbara saker och förhoppningsvis kommer hon lära sig ta möss som bonus!
 
Jag läste aussi shepherd först och tänkte att så stor skillnad mot en border collie kan det väl inte vara, och så kollade jag videon och fattade ingenting. Sedan såg jag att det visst var en aussi terrier :D
 
Igår var dagens höjdpunkt en långpromenad med grabbarna som avslutades med en stund på gården. Lite träning med grunderna för Milou är som prinsessan på ärten och vill varken ligga på gräs eller ”vila” dvs ligga på sidan eller rulla om det inte är en mjuk filt eller matta :banghead: Måste verkligen vänja honom, ingen kurs eller tävling kommer ha en ryamatta eller picknickfilt...

Sen släppte jag dom lösa och vi sprang runt i full fart, fram och tillbaka, runt allt möjligt tills jag fick en astmaattack. Men det var så kul och för Alvin att vara lös. Var lite försiktig med att inte springa förbi porten där det bor en rejäl pitbull som jag vet har bitit minst en person. Pratade med dom som hade råkat ut för det, dom sa att hunden hade sprungit ikapp dom bakifrån och huggit tag i hennes hand. Som tur är hade hon kraftiga handskar som hunden bet i och drog av.

Satt kvar ett tag på gården så dom fick nosa och strosa runt.

Men det känns inte så roligt med en aggressiv pitbull som granne, och ägarna är under all kritik, det är förbjudet att rasta hundarna på gården så jag går alltid ut först så dom får göra sina behov. Men dom här rastar alltid på gården. Vill inte att vi skötsamma hundägare ska få skit pga dom.
 
Lät hunden bestämma vägen på kvällspromenaden. Oftast vill hon då bara bort till dungen, lukta där alla andra hundar gått, kissa och hitta en bra pinne och går sedan hem.

Idag valde hon en lite längre väg till stället där vi ibland stannar och tränar lite, en gräsyta med ett par fotbollsmål jag aldrig sett någon använda. Hon satte sig där och tittade på mig.
Jag hade varken godis eller leksak med mig, men hunden vill ju träna. Som tur var står det några träd i kanten så jag hittade lite pinnar och tränade en liten stund. Belöningen blev att hon fick springa till pinnarna och tugga någon minut innan vi fortsatte. Snacka om att man har en lättbelönad hund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 877
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 866
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
698
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
68 69 70
Svar
1 381
· Visningar
54 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp