Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär. Nu har jag betalat anmälningsavgiften till BPH. Lite scary. Är rädd att han inte ska klara det och vi måste bryta.

Eller så är han stabilare än jag tror. Spännande är det. Hoppas få lite vägledning i hur jag ska jobba med honom i fortsättningen.
 
Sådär. Nu har jag betalat anmälningsavgiften till BPH. Lite scary. Är rädd att han inte ska klara det och vi måste bryta.

Eller så är han stabilare än jag tror. Spännande är det. Hoppas få lite vägledning i hur jag ska jobba med honom i fortsättningen.
Kul!!
Men ha i åtanke att det spelar ingen roll om ni måste bryta, ni är inte där för någon annans skull. Det viktiga är att du får se hur han beter sig i olika situationer, så att du får kunskap om hur han är och vad ni ska jobba med :heart

Torsten citerar Mowgli i djungelboken: "jag är nog tuffare än vad somliga tror"... :p
 
Kul!!
Men ha i åtanke att det spelar ingen roll om ni måste bryta, ni är inte där för någon annans skull. Det viktiga är att du får se hur han beter sig i olika situationer, så att du får kunskap om hur han är och vad ni ska jobba med :heart

Torsten citerar Mowgli i djungelboken: "jag är nog tuffare än vad somliga tror"... :p
Precis. jag vill veta mer.

Jag förstår honom inte helt trots att vi snart kamperat ihop i ett år.
 
Anmälde mig och sambon med vars en hund på en följsamhets och inkallningskurs för Peter Ekeström. Först var tanken att det bara skulle vara sambon med Fia som en liten bondningsgrej dem två emellan men sen så pratade jag lite med tjejen som organiserar det och blev helt såld. Så jag anmälde mig och Hella också. Hon lobbade verkligen förbatt vi skulle följa med för hon har aldrig träffat en Broholmer och är jätte nyfiken 😂 Så två flugor i en smäll. Jag och fröken får lite repetiotioner och hon får leka ambassadör för rasen en helg ☺️

Fia har kommit in i familjen klockrent. Katterna har vant sig och går fram och gosar med henne och idag så lekte hon faktiskt lite med Hella 😱😍 Så vi var hos ägaren och flyttade över henne till mig nu. Så nu är hon vår❤️ Dock så upptäckte jag en knuta i hennes ena bröstvårta så vi ska boka in ett vet besök nästa vecka för att kolla vad det är för något.
 

Bifogade filer

  • 8F462C2F-820A-43D6-AD9F-EBBFBB0AC556.jpeg
    8F462C2F-820A-43D6-AD9F-EBBFBB0AC556.jpeg
    374,4 KB · Visningar: 52
@BobberiBoo
Kul! Jag gillar Peter, tycker att han är en sympatisk person och han är dessutom väldigt duktig på att läsa hund av det jag sett. Hoppas ni blir nöjda!
Ja den känslan har jag också fått. Älskar ju honom i jaktliv. Så jäkla kul att följa honom och hur han jagar. Jag tycker överlag han har en rätt skön inställning till det mesta. Ser så fram emot det! Och känns rätt nyttigt för oss bägge och hundarna.
 
Fullständigt självklart.
Jag åker inte dit för att få beröm, utan för att begripa.
Plus att jag vill uppmuntra att fler pappisar gör BPH.

(jag har arrangerat bedömningar i hästvärlden och visat själv. så ja, jag vet att inget ändras vid bedömningen :) )

Hoppas du kam få lite svar.

Det är roligt med mentalbeskrivningar. Har gjort både MH, MT och BPH med olika hundar. Har varit MH-figurant och BPH-testledare. Tycker du gör helt rätt som vill uppmuntra fler med pappisar att mentalbeskriva dem.
 
Fullständigt självklart.
Jag åker inte dit för att få beröm, utan för att begripa.
Plus att jag vill uppmuntra att fler pappisar gör BPH.

(jag har arrangerat bedömningar i hästvärlden och visat själv. så ja, jag vet att inget ändras vid bedömningen :) )

Jag har gjort ett par fina MH med mina hundar och visste inför min yngstas MH att risken fanns att vi skulle behöva bryta. Jag tyckte att det var en jätteintressant och nyttig upplevelse, trots att vi fick bryta vid skramlet. Väldigt nyttigt som matte/husse!
 
Ibland är Milou billig. Igår förmiddag var han nästan på nivån att jag kunde betala någon för att ta honom. Har varit mycket mer irriterad några dagar, funderar på det här med menscykeln osv eller om jag bara är svajig.

Men sen på eftermiddagen var han så duktig när vi tränade, han var gosig och skötte sig bra. Då var han dyr igen och helt underbar.

Men han är så extremt, extremt envis och så laddad med energi och alltid så intensiv. Snor allt han kan, äter och har sönder, öppnar dörrar, byråer, lådor, skjutdörrar, lådan till sopsorteringen om den inte är helt, helt stängd för det räcker med en minimal glipa, kryper in under sängen där jag har förvaring och buffar ut lådor från längst in, snor saker ur jackor som hänger i hallen osv.

Om det inte händer tillräckligt blir han uttråkad men jag tycker han borde vara nöjd, vi går minst 2 timmar varje dag men oftast upp mot 2,5 timmar. Vi tränar varje dag, det är pälsvård och tandborstning. Vi leker flera gånger per dag och så leker han med Alvin varje dag, tränar avkoppling och lugn vila, det går bra men på eftermiddagen/kvällen är han så rastlös fast jag inte tycker han borde vara det. Ja en hund med mer energi har jag inte träffat.

Funderar ibland på om det är en liten border collie jag fått
 
Idag blev det en 2 timmar lång skogspromenad. Preciiiiis när jag öppnade bildörren för att släppa in hundarna så började det regna. Perfekt tajming :D På vägen hem stannade vi till vid Lidl, där hade de hundleksaker där och jag köpte en stor(!) repleksak till Ebrah. Den kostade bara 30kr och kändes helt klart som ett fynd.
 
Idag lämnade vi husse och lillstimmet hemma och for ut i skogen själva. Ca 5,3 km avverkade vi på lite drygt 1,5 timme men det känns snarare i benen som om vi gått närmare milen. Bitvis lite småregn men ändå rätt varmt. Smal kuperad naturstig hela vägen, precis som jag vill ha det. Inga tråkiga grusvägar. Nu ligger vi upp och ned i soffan och det blir nog inte mycket mer gjort idag.

20210327_114531.jpg
 
Idag var jag och Humla på träningstävling i Nw. Hon började löpa för några dagar sen, så hade låga förväntningar men ville åka som en kul grej, och för att kolla av vad som funkar och ej :) Tyvärr var vädret dessutom emot oss.

Först ett behållarsök med dvd-fodral utomhus. Där kissade hon först i sökområdet, men hittade till slut gömman.
Andra söket var behållarna olika väskor inomhus. Där trodde jag hon markerade två gånger innan vi väl hittade rätt väska.
sen två utomhus sök där hon sökte jättefint på första och markerade bra :D Och på andra tog tiden slut 😅

Men bättre än förväntat och bra träning ifall det kan komma igång lite officiella tävlingar i år nån gång :)
 
Då är det dags låter det som! Har du några tankar om ras? Samma som tidigare eller något nytt?
Ja, hade ju en tanke på att ev vara hundlös ett tag men känner att det inte är det jag vill. Ska få med mig resten av familjen på beslutet också bara.

Det blir förmodligen omplacering, nån aktiv sällskapshund. Tanken var inte samma men det skulle kunna vara ett alternativ. Mittelspitz, dansksvensk, ev sheltie mfl har funnits i tankarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 865
Senast: sthu
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 758
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
656
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 280
· Visningar
49 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp