Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Happ. Skålen tömd två gånger under kvällen, nu har jag fyllt igen. Ställer nog fram två skålar till natten så jag slipper gå upp bara för att fylla på...
 
Skämmer bort skygga katten med Dreamies varje morgon.

i morse var han inte på plats men kom nyss och tiggde godis. Nu var hunden med och han blev helt galen efter kattgodiset. Brukar ju kalla Dreamies för kattknark eftersom de flesta katter är totalt galna i det. Tydligen funkar det likadant på papilloner :D
 
Vaknade nyss av att hundarna sprang runt o skällde på nedervåningen. Lite yrvaket undrade jag vad fan de höll på med, tills jag kände doften av brandrök! Sprang ett varv i huset för att kolla om det brann hos oss, icke. Gick ut på altanen för att se om jag kunde se något men det var så mycket rök! Sprang upp och klädde på mig, kopplade hundarna och tog oss ut, livrädd för att det kanske brann i något annat hus i vår länga (radhus). Väl ute så träffade jag på massa skärrade grannar, men som tur var brann det inte i vårt hus utan på granngården ett par hundra meter bort. En hel radhuslänga är övertänd men ingen har kommit till skada iallafall, enligt lokaltidningen. Nu ska jag försöka somna om, det stinker rök trots att jag inte har några fönster öppna. Nu vet jag att mina hundar varnar för brandrök iallafall ;)
 
Vaknade nyss av att hundarna sprang runt o skällde på nedervåningen. Lite yrvaket undrade jag vad fan de höll på med, tills jag kände doften av brandrök! Sprang ett varv i huset för att kolla om det brann hos oss, icke. Gick ut på altanen för att se om jag kunde se något men det var så mycket rök! Sprang upp och klädde på mig, kopplade hundarna och tog oss ut, livrädd för att det kanske brann i något annat hus i vår länga (radhus). Väl ute så träffade jag på massa skärrade grannar, men som tur var brann det inte i vårt hus utan på granngården ett par hundra meter bort. En hel radhuslänga är övertänd men ingen har kommit till skada iallafall, enligt lokaltidningen. Nu ska jag försöka somna om, det stinker rök trots att jag inte har några fönster öppna. Nu vet jag att mina hundar varnar för brandrök iallafall ;)
Fyfan! Hoppas ingen kom till skada, och vilka duktiga hundar du har.
 
Vaknade nyss av att hundarna sprang runt o skällde på nedervåningen. Lite yrvaket undrade jag vad fan de höll på med, tills jag kände doften av brandrök! Sprang ett varv i huset för att kolla om det brann hos oss, icke. Gick ut på altanen för att se om jag kunde se något men det var så mycket rök! Sprang upp och klädde på mig, kopplade hundarna och tog oss ut, livrädd för att det kanske brann i något annat hus i vår länga (radhus). Väl ute så träffade jag på massa skärrade grannar, men som tur var brann det inte i vårt hus utan på granngården ett par hundra meter bort. En hel radhuslänga är övertänd men ingen har kommit till skada iallafall, enligt lokaltidningen. Nu ska jag försöka somna om, det stinker rök trots att jag inte har några fönster öppna. Nu vet jag att mina hundar varnar för brandrök iallafall ;)
Otäckt! Hundarna hade verkligen skäl för sitt stök :heart
 
Jahapp då var det nästa hunds tur 😢 Sprungit ut hela natten, kräks och haft diarré som börjar bli lite blodblandad och känns lite dassig. Vi ska i alla fall åka hem idag och jag hoppas vi slipper stanna stup i kvarten och att hon inte blir sämre än så här!
Den andra ska vi hämta från djursjukhuset på vägen hem. Väntar på samtal idag men de skulle ringa om hon blivit sämre, vilket de inte gjort.
Igår hade hon ätit lite själv och inte haft någon avföring sedan kvällen innan. Fortfarande förhöjd sänka och tappat mycket proteiner men låg stabilt i blodtryck så inget behov av plasmatransfusion då i alla fall.

Detta är nog första gången som jag haft två sjuka hundar samtidigt! De är otroligt sällan magsjuka och om så är det bara en som drabbas.
 
Fyfan! Hoppas ingen kom till skada, och vilka duktiga hundar du har.
Otäckt! Hundarna hade verkligen skäl för sitt stök :heart
Ja, hundarna blev nog lite förvånade när jag faktiskt klappade om dem och tackade istället för att be dem knipa igen som jag brukar när de skäller på saker de tycker är såååå viktigt att informera om :D

En hel radhuslänga, 4 hus, har brunnit ner inatt. Men som tur är så är ingen skadad, alla hann evakueras i god tid :)
 
Var på seniorkoll med tant nu i veckan. För det första fick hon komplimanger för att hon var så hanterbar och duktig för att vara pudel! Jag visste faktiskt inte att pudlar hade ett rykte om att vara nervösa eller jobbiga att undersöka, men jag kanske har enorm tur med min?

Som jag misstänkte är det läge för tandsanering. Hönsmamma som jag är så är jag självklart rädd för att söva en 10-årig hund med hjärtfel, men med tanke på att hon är pigg och glad annars och skulle må så mycket bättre så är det nödvändigt. Vi tog en del blodprover för fyra månader sen, och vet sa att det inte är nödvändigt att ta nya inför narkos eftersom det var så nyligen. Kan det verkligen stämma, eller borde jag be om att få ta nya samma vecka som tandsaneringen för säkerhets skull? Någon som har erfarenhet av att söva äldre lite halvsjuka hundar som vill lugna en nojig matte?
 
Var på seniorkoll med tant nu i veckan. För det första fick hon komplimanger för att hon var så hanterbar och duktig för att vara pudel! Jag visste faktiskt inte att pudlar hade ett rykte om att vara nervösa eller jobbiga att undersöka, men jag kanske har enorm tur med min?

Som jag misstänkte är det läge för tandsanering. Hönsmamma som jag är så är jag självklart rädd för att söva en 10-årig hund med hjärtfel, men med tanke på att hon är pigg och glad annars och skulle må så mycket bättre så är det nödvändigt. Vi tog en del blodprover för fyra månader sen, och vet sa att det inte är nödvändigt att ta nya inför narkos eftersom det var så nyligen. Kan det verkligen stämma, eller borde jag be om att få ta nya samma vecka som tandsaneringen för säkerhets skull? Någon som har erfarenhet av att söva äldre lite halvsjuka hundar som vill lugna en nojig matte?
Jag har aldrig varit tvungen att söva någon hund som inte varit helt frisk, däremot är jag lätt nojig ändå inför sövning av olika anledningar ;) Det jag gör är att diskutera det hela ordentligt med veterinären, berätta att jag är orolig och varför. Kan veterinären då förklara hur den ser på saken på ett sätt som gör att jag känner mig trygg, då är det inga problem.
 
Jag har aldrig varit tvungen att söva någon hund som inte varit helt frisk, däremot är jag lätt nojig ändå inför sövning av olika anledningar ;) Det jag gör är att diskutera det hela ordentligt med veterinären, berätta att jag är orolig och varför. Kan veterinären då förklara hur den ser på saken på ett sätt som gör att jag känner mig trygg, då är det inga problem.
Ja, jag pratade ju med veterinären och sa att jag av förklarliga anledningar är rädd för att söva, hon sa att de söver hundar med hjärtfel väldigt ofta (antar att det är många typ cavalierer osv) och att det inte ska vara några problem, speciellt eftersom vi vet vad pudelns blåsljud beror på och hon medicineras. Det är bara den här lilla "det är alltid en risk att söva" som gör mig nervös, jag vet rent intellektuellt att det är så och att det inte finns några garantier även om det är så säkert det kan bli. Det är ju inte rättvist mot hunden att hon ska gå med dåliga tänder, jag önskar väl bara att jag hade fixat dem för ett år sedan innan blåsljudet ens fanns :banghead:
 
Ja, jag pratade ju med veterinären och sa att jag av förklarliga anledningar är rädd för att söva, hon sa att de söver hundar med hjärtfel väldigt ofta (antar att det är många typ cavalierer osv) och att det inte ska vara några problem, speciellt eftersom vi vet vad pudelns blåsljud beror på och hon medicineras. Det är bara den här lilla "det är alltid en risk att söva" som gör mig nervös, jag vet rent intellektuellt att det är så och att det inte finns några garantier även om det är så säkert det kan bli. Det är ju inte rättvist mot hunden att hon ska gå med dåliga tänder, jag önskar väl bara att jag hade fixat dem för ett år sedan innan blåsljudet ens fanns :banghead:
Det är alltid lätt att vara efterklok tyvärr, men nu är situationen som den är. Om din hund inte är bekväm med att man skrapar tänderna när hon är vaken så behöver ju något annat hittas på (jag gissar att det vanligaste är att sådant inte går att göra på vaken hund, men min ena är så löjligt enkel att jag inte har helt koll på sådant :p ). Det är klart att det alltid är en risk att söva, ändå sövs många hundar varje dag och i de allra flesta fall går det hur bra som helst :)
 
Det är alltid lätt att vara efterklok tyvärr, men nu är situationen som den är. Om din hund inte är bekväm med att man skrapar tänderna när hon är vaken så behöver ju något annat hittas på (jag gissar att det vanligaste är att sådant inte går att göra på vaken hund, men min ena är så löjligt enkel att jag inte har helt koll på sådant :p ). Det är klart att det alltid är en risk att söva, ändå sövs många hundar varje dag och i de allra flesta fall går det hur bra som helst :)
Jag tänker att det skulle vara bäst att mäta fickdjup, röntga tänderna och verkligen totalsanera dem noga och det utsätter man ju inte en vaken hund för. Hon är dessutom liten så jag tror att det skulle vara omöjligt att komma åt ordentligt när hon är vaken.

Hon är helt fantastisk hos vet, så pass att hennes patellaluxation och eventuella artros knappt gav någon reaktion vid undersökningen med böjprov(heter det så på hundar också?) och den enda signalen på att något var ömt var ett liiiitet ryck i överläppen. Det är en egenskap som jag vill att hon ska ha kvar utan att jag utnyttjar den för att hon "låter en göra allt", så även om det gick att göra på vaken hund skulle jag inte vilja utsätta henne för det obehaget om risken för narkos är relativt låg. Men jag är ändå så himla nervös O_o
 
Jahapp då var det nästa hunds tur 😢 Sprungit ut hela natten, kräks och haft diarré som börjar bli lite blodblandad och känns lite dassig. Vi ska i alla fall åka hem idag och jag hoppas vi slipper stanna stup i kvarten och att hon inte blir sämre än så här!
Den andra ska vi hämta från djursjukhuset på vägen hem. Väntar på samtal idag men de skulle ringa om hon blivit sämre, vilket de inte gjort.
Igår hade hon ätit lite själv och inte haft någon avföring sedan kvällen innan. Fortfarande förhöjd sänka och tappat mycket proteiner men låg stabilt i blodtryck så inget behov av plasmatransfusion då i alla fall.

Detta är nog första gången som jag haft två sjuka hundar samtidigt! De är otroligt sällan magsjuka och om så är det bara en som drabbas.
Men nej, inte mer än det redan var. Sänder lite kramar här och hoppas det blir bra snart. Magsjuka är hemskt så jag lider med dig,
 
Jahapp då var det nästa hunds tur 😢 Sprungit ut hela natten, kräks och haft diarré som börjar bli lite blodblandad och känns lite dassig. Vi ska i alla fall åka hem idag och jag hoppas vi slipper stanna stup i kvarten och att hon inte blir sämre än så här!
Den andra ska vi hämta från djursjukhuset på vägen hem. Väntar på samtal idag men de skulle ringa om hon blivit sämre, vilket de inte gjort.
Igår hade hon ätit lite själv och inte haft någon avföring sedan kvällen innan. Fortfarande förhöjd sänka och tappat mycket proteiner men låg stabilt i blodtryck så inget behov av plasmatransfusion då i alla fall.

Detta är nog första gången som jag haft två sjuka hundar samtidigt! De är otroligt sällan magsjuka och om så är det bara en som drabbas.
Men nej! Hoppas det går bra..
 
Idag hade vi en SUVERÄN freestyle kurs!

Vi lekte oss genom hela passet, fick en fiberstav direkt när vi satte igång.

Jag har en hemma men den är för lång så nu har jag tagit bort borstet på golvborsten och använder den stången så länge. Sist vi provade var han misstänksam mot stavar men inte idag.

Idag fick jag en uppgift med en stav från instruktören att börja med, jag tänkte positivt och det gick så lätt och vi kom in i en superhärlig känsla och sen började Milou experimentera och jag tar tillfallet i akt och belönar och testar och vi liksom hjälps åt och så på kort tid hade vi byggt upp rätt så många moment kring staven.

Är så glad för det var ett sådant där tillfälle i hundträning där allt bara flyter, det känns som att man sitter ihop på något sätt. Fina Milou :heart
 
Tränat freestyle idag. Programmet är klart i mitt huvud, nu ska vi "bara" träna in de sista momenten och sedan sätta ihop det. Helst i takt med musiken... (vi har lite att jobba på).
Idag fick hunden lära sig att hoppa över en pinne när jag håller den. Då det är samma pinne hon först ska hämta och ge till mig var det lite förvirrande för henne, ibland försökte hon ta den i stället för att hoppa. Men det blev bättre och bättre.
Trött i huvudet blev hon i alla fall :D.
 
Har nu cyklat en sväng med hundarna. Eftersom det var mycket folk ute hade jag hundarna på höger sida och cyklade på höger sida av vägen. Har dem annars alltid på vänster sida och cyklar även på vänster sida (i så långsamt tempo att vi blir passerade av joggare). Att jag helst har dem på vänster är för att min bakbroms är på höger sida, och jag vill gärna kunna bromsa om det behövs...

Nu fick Ebrah plötsligt syn på en människa som hon trodde att hon kände, och drog som en tok dit, rakt ut framför cykeln och jag kunde ju inte bromsa som vanligt. Skitkul. Nu har jag en blodig reva högt upp på ena benet och kommer ha blåmärke på andra benet eftersom jag typ satte mig på cykelns pedal och snett på sadeln eller något. Tappade kopplet också, så det var ju tur att personen hon sprang fram till inte var ett dugg hundrädd. Så jäkla surt.

En dryg timme var vi ute iaf och nu har de fått middag. Känns bra att de fått röra sig lite och såret slutar väl svida snart...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 059
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
626
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
45 417
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp