Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller tummarna för att hon snart är bra igen! Kan hon ha fått i sig något gift eller så?
Inget som tyder på förgiftning. Hon är en snuskätare av rang dock så kan absolut ha fått i sig något dåligt eller ruttet, eller något virus eller liknande.
Sannolikt är det det som kallas Akut hemorragiskt diarré syndrom (AHDS). Då kan det gå jättefort från frisk till mycket sjuk och de kan vara vårdkrävande och instabila ett tag innan det (oftast) vänder. Risken vid detta tillstånd är att hon får svår sepsis eller septisk chock (typ blodförgiftning av tarmbakterier) och det är livshotande. Vi får se vad veterinären säger imorgon. De har en blodbank där i alla fall ifall hon skulle behöva plasmatransfusion.
 
Jag har inte tyckt att daghunden fäller mycket. Sen testade jag gummiskrapa på mattan :angel: (som jag låg på knä och dammsög noga för en månad sen och har dammsugit av sen dess)
received_2831038210479537.jpeg
 
Nu ringde dom precis. Hon har varit stabil sedan igår kväll. Hon hade en dipp under eftermiddagen med blodtrycksfall och försämrat allmäntillstånd men kom tillbaka efter mer intensivbehandling.
Chocken är hävd och vissa värden har förbättrats och andra legat stabilt, tack och lov. Fortfarande mycket tunn diarré och vill ej äta (hon är ett matvrak annars) men ingen blodig diarré längre. Hon är kvar på IVA för övervakning så hon inte blir sämre igen, det känns tryggt. Förhoppningsvis kan vi hämta henne på söndag på vägen hem om inget tillstöter nu.
Jättegullig vet som ringde!
 
Nano har varit iväg på egen hand utan kompisarna på inspelning och skötte sig jättebra, sen att hon var måttligt intresserad av att vara med på bild är en annan femma.
Nessie är hos syster men kommer tillbaka idag tror jag, jag lyckades dra på mig ryggskott så det är skönt att syrran lånar henne och tränar. Hon hade fått vara med i syrrans spårgrupp och gått jättebra så fort som hon fattade grejen, tänk att den lilla hunden alltid jobbar på oavsett vad man erbjuder för träning :heart. Syster hade testat uppletande med henne också och hon hade tyckt att det var jätteroligt.
Idag blir det agiityträning för hundarna med maken. Nike blev klippt av husse och har nu fin sommarfrisyr och är riktigt piggelin nu när pälsen åkt av.

Nike
IMG_20210514_110800_092.jpg
 
Träffade en hundkompis till Alvin och Milou, jag kände inte igen honom på håll och tänkte att det kanske var en valp, han är mycket mindre än mina grabbar.

Men när jag kom fram såg jag att det var en av deras bästisar. Han är också naken men senaste tiden har han varit otrimmad. Nu var han jätte fin och trimmad och såg helt annorlunda ut, precis som han ska. Jätte fin.

Roligt att det finns hundar jag vet att båda gillar. Har aldrig under mina 11 år med kines varit med om att kineser blir arga eller inte går ihop med andra kineser. Andra hundar hälsar vi oftast inte på, tänker att det räcker med dom vi har och inte behöver hälsa på allt och alla, men en kines är det bara att traska fram till (om den ägaren också vill så klart).
 
Alltså folk, Alvin hade bajsat vid vägkanten och jag skulle plocka upp det när jag såg en hund komma, valde då att gå undan och låta den andra hunden gå förbi så jag kunde ta upp efter. Grabbarna skötte sig jätte bra så jag var nöjd.

Men den där dumma tanten stannade mittemot oss med ca 1,5 meter mellan. Sen stod hon och hunden och bara stirrade på oss, länge. Milou och Alvin blev frustrerade och lät lite men inte mer än så och inte hotfullt, och tanten säger att lilla Torsten är så snäll och vill hälsa. Då har jag redan träffat henne innan då hon ville att dom skulle hälsa och hennes man ropade att hon skulle släppa lös hunden så den kunde komma till oss utan att fråga mig så jag fick be henne att gå bort och säga att det inte är en bra idé att låta dom hälsa.

Varför gör man så? Både matte och hund stirrade ut oss och bara stod där och matten fattade ingenting utan tyckte det var konstigt att mina reagerade på hennes lilla hund som var så snäll. Enligt henne alltså.

Vi hade inget problem med den heller förrän den stod 1,5 meter ifrån oss och stirrade. Grabbarna skötte sig dock bra men dom blev tydligt obekväma och jag vet att ett hundmöte i den situationen inte skulle bli bra så jag försökte ännu mer få bort tanten och hunden.

Suck, varför kan vissa inte bara tolka sin hunds och andras hundars kroppsspråk eller ha lite hyfs och vett?
 
Alltså folk, Alvin hade bajsat vid vägkanten och jag skulle plocka upp det när jag såg en hund komma, valde då att gå undan och låta den andra hunden gå förbi så jag kunde ta upp efter. Grabbarna skötte sig jätte bra så jag var nöjd.

Men den där dumma tanten stannade mittemot oss med ca 1,5 meter mellan. Sen stod hon och hunden och bara stirrade på oss, länge. Milou och Alvin blev frustrerade och lät lite men inte mer än så och inte hotfullt, och tanten säger att lilla Torsten är så snäll och vill hälsa. Då har jag redan träffat henne innan då hon ville att dom skulle hälsa och hennes man ropade att hon skulle släppa lös hunden så den kunde komma till oss utan att fråga mig så jag fick be henne att gå bort och säga att det inte är en bra idé att låta dom hälsa.

Varför gör man så? Både matte och hund stirrade ut oss och bara stod där och matten fattade ingenting utan tyckte det var konstigt att mina reagerade på hennes lilla hund som var så snäll. Enligt henne alltså.

Vi hade inget problem med den heller förrän den stod 1,5 meter ifrån oss och stirrade. Grabbarna skötte sig dock bra men dom blev tydligt obekväma och jag vet att ett hundmöte i den situationen inte skulle bli bra så jag försökte ännu mer få bort tanten och hunden.

Suck, varför kan vissa inte bara tolka sin hunds och andras hundars kroppsspråk eller ha lite hyfs och vett?
Har en hundägare i grannskapet som gör likadant. En Aussie som alltid ska lägga sig ned och råstirra på våra hundar. Matten står bara kvar och försöker inte ens gå iväg med hunden. Senast så hade jag ingen möjlighet att passera hunden heller då det var på en rätt trång trottoar med fullt med parkerade bilar längs med gatan så ända vägen var att gå rakt fram och passera den hotfulla hunden. Så jag stod kvar och väntade på att hon skulle gå iväg med sin hund (den var före oss hela tiden men hade lagt sig med när den såg att vi gick bakom, minst 15-20 meter emellan).
Men hon vägrar gå iväg med hunden! Hon drog lite försiktigt i kopplet till sist men hunden vägrade. Jag stod kvar och sa till sist lite högt till mina hundar som började bli otåliga ”vi måste vänta tills dom går”. Då fattade hon väl, och lyfte(!) upp den stora hunden och gick iväg runt hörnet. Vissa människor alltså..
 
Har en hundägare i grannskapet som gör likadant. En Aussie som alltid ska lägga sig ned och råstirra på våra hundar. Matten står bara kvar och försöker inte ens gå iväg med hunden. Senast så hade jag ingen möjlighet att passera hunden heller då det var på en rätt trång trottoar med fullt med parkerade bilar längs med gatan så ända vägen var att gå rakt fram och passera den hotfulla hunden. Så jag stod kvar och väntade på att hon skulle gå iväg med sin hund (den var före oss hela tiden men hade lagt sig med när den såg att vi gick bakom, minst 15-20 meter emellan).
Men hon vägrar gå iväg med hunden! Hon drog lite försiktigt i kopplet till sist men hunden vägrade. Jag stod kvar och sa till sist lite högt till mina hundar som började bli otåliga ”vi måste vänta tills dom går”. Då fattade hon väl, och lyfte(!) upp den stora hunden och gick iväg runt hörnet. Vissa människor alltså..

Gaaah, sånt blir jag helt galen på.
Vi har en Shiba här.som gör samma. Och av någon anledning tycker min hund att Shibor är sjukt märkliga 😂

Fy fan om jag skulle behöva bära min aussie på promenaderna 🙈
Låter som om de har jobbiga promenader... 😳
 
Mötte en sådan person idag jag med. Hon stannade med sin stora hund mitt på grusvägen när hon såg oss typ 20m bort och sa ingenting utan bara stod där som att hon väntade på att jag skulle flytta mig. Saken var bara att stigen som jag hade kunnat vika av på var precis där hon stod så jag fick istället ge mig ner i skogen eftersom hon inte tänkte flytta på sig. När jag sedan ropade "ni kan gå!" svarade hon "vänta lite han är så stark". Tillslut gick hon förbi i alla fall men jag förstår inte varför inte hon gick undan när stigen var precis där och det var hon som inte kunde mötas..O_o
 
Idag var det fjärde gången i "simskola" för hunden och idag släppte det. Hon ville först som vanligt bottna, men vi tvingade henne ut på djupt vatten. Hon simmade förbi en leksak och tog den i munnen, gick nog automatiskt. Sedan var det som hon fattade att hon faktiskt kan simma och apportera leksaker och då blev det jättekul.
Hon behöver fortfarande tänka lite för att komma på hur man börjar, dvs hur man tar sig i bassängen på ett bra sätt, och vi har en gång kvar innan vi får vårt "simkörkort"
 
Fel tråd att fråga i kanske, men vi har köpt Mush frystorkade foder för att testa då vårt frys är så galet liten.

Men jag blir knäpp! Det står ju att 100 gram frystorkat motsvarar ca 300 gram råfoder, men jag kan för mitt liv inte hitta hur mycket en "boll" väger. Jag vet ju att en fryst boll väger ca 25 gram, men fattar liksom inte om en boll av det frystorkade motsvarar en boll av det frysta? Är det någon som vet? Har ingen köksvåg :banghead:
 
Hade en sömnlös tråkig natt och var rastlös, till slut gick jag ut i parken och allt var så tyst och skönt och tomt. Verkligen tomt. Mötte ändå (!) två hundägare men inget mer. Verkar som att det närsomhelst kan finnas en annan hundägare ute fast man tror att man är ute på en okristlig tid. Men skönt var det och Milou var lös hela tiden, han sköter det där bra. Så skönt. Litar verkligen på honom även om jag också är en hönsmamma. Men han är så nära, ofta lite som en igel vid min sida även om han i skogen springer mer fritt men ändå nära. Så sömnlösheten var bra på så sätt att Milou fick chansen att gå lös.

Men hade hellre sovit faktiskt...
 
Fel tråd att fråga i kanske, men vi har köpt Mush frystorkade foder för att testa då vårt frys är så galet liten.

Men jag blir knäpp! Det står ju att 100 gram frystorkat motsvarar ca 300 gram råfoder, men jag kan för mitt liv inte hitta hur mycket en "boll" väger. Jag vet ju att en fryst boll väger ca 25 gram, men fattar liksom inte om en boll av det frystorkade motsvarar en boll av det frysta? Är det någon som vet? Har ingen köksvåg :banghead:
Det är inte ett tillräckligt lågt antal bollar i påsen för att du ska kunna räkna dem och dela med påsens angivna vikt? :)
Annars tror jag @Red_Chili testat det fodret och kanske vet..
 
Fel tråd att fråga i kanske, men vi har köpt Mush frystorkade foder för att testa då vårt frys är så galet liten.

Men jag blir knäpp! Det står ju att 100 gram frystorkat motsvarar ca 300 gram råfoder, men jag kan för mitt liv inte hitta hur mycket en "boll" väger. Jag vet ju att en fryst boll väger ca 25 gram, men fattar liksom inte om en boll av det frystorkade motsvarar en boll av det frysta? Är det någon som vet? Har ingen köksvåg :banghead:
Hur mycket är det i påsen du köpt? Om det är tex 500g, dela innehållet i 5 lika stora högar så vet du hur mycket 100g är, och så kan du ta hälften av det för att få fram 50g osv.
 
Har ju lääänge haft problem med att Ebrah inte kan äta något annat än Mush Blå utan att börja dricka kopiösa mängder vatten (inte för att det är normalt i vanliga fall heller, men ja). Har senaste tiden testat att vid de flesta måltider blanda i liiiite av det Aysu får, oavsett vad jag ger, hon får lite olika hela tiden. Nu senaste tiden har Aysu bland annat fått Real eftersom det är billigt och smidigt att köpa i 4kg-korvar, så det har jag blandat i till Ebrah.

Eftersom det verkade gå bra så har jag senaste veckan gett ungefär halva mängden Real till Ebrah, ganska trevligt eftersom det kostar 30kr/kg och Mush kostar 50kr/kg... Iaf. Ingen större förändring har märkts, så nu ikväll testade jag att ge enbart Real till henne, hade inte tinat någon Mush. Hon har visserligen tömt skålen under kvällen, men är lugn. Ska bli intressant att se hur natten blir, om vi måste ut eller inte, om hon väcker mig tidigt för att få mer vatten eller inte osv. Det hade varit skönt om man kunde växla lite...
 
Fast jag är ändå förvirrad.. En boll vägde ca 1,75 gram vilket motsvarar ca 5,25 gram fryst (100g frystorkat är som 300g fryst). En fryst boll (25g) är då som typ 4,5 frystorkade?

På hemsidan står det på den frysta varianten att hunden ska ha ca 2% av sin kroppsvikt per dag, men på den frystorkade står det 1%.
När jag ger frysmat går jag efter 2% och blir det 4500gx0,02 vilket är 90g. Det är ca 3,5 frysta bollar på 25 gram. Om 100 gram frystorkat = 300 gram fryst så är 30 gram frystorkat = 90 gram fryst. En boll väger ju ca 1,75g så det blir 30/1,75 vilket är ca 17 bollar, vilket låter jättemycket?
Går jag efter det som står på sidan för frystorkat, alltså 1%, så ska hunden ha ca 45g per dag. 45g/1,75 blir typ 26? Alltså är jag helt matematiskt hjälplös eller ska en dvärgpudel verkligen ha 17-25 bollar frystorkat, det känns liksom inte rimligt. Hjälp!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 452
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
606
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
43 982
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp