Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 70505

Hoppsan!

Plötsligt hände något. Pälsen började släppa och jag kunde kamma och plocka bort en hel del på ryggen. Igår åkte vi till uppfödaren (som är mycket duktig på att trimma) och en cocker kom fram under allt fluff! Det är mycket kvar i behänget (dvs håret under magen och på benen) ännu, så där fortsätter jag att kamma och plocka inför ett nytt besök. Men jag tycker att Rhiannon har blivit riktigt fin! Så nu ska jag börja lite mer seriöst med utställningsträning så blir det kanske några inoff till hösten. "Riktiga" utställningar får vänta.

I fredags tömde jag mitt sparkonto och investerade i en bil efter tre år som bilfri. Hämtar den imorgon och ska genast börja kolla efter lämpliga kurser i ett lite större upptagningsområde. Det har ju varit väldigt begränsat då jag inte heller velat använda kollektivtrafiken pga pandemi. Men nu - FRIHET!
Vilken fin färg på pälsen!
 
Såg precis att de ju faktiskt öppnat upp för tävlingar igen OCH en av mina favoritklubbar ska anordna rallytävling om några veckor med både Aysus och Ebrahs klasser :banana: Pratade lite om det med killen jag träffar och han sa att han absolut kör dit oss. Han började också direkt prata om hur man skulle göra för att filma på bästa sätt, vilket var lite kul eftersom jag inte ens hunnit be om det. "Alltså, jag vet hur du är..." var hans enda svar på det :angel:

Tror ju inte att vi kommer få några strålande resultat, men kommer hinna träna en hel del och det skulle vara skönt att åter igen få en avstämning kring hur vi ligger till. Ebrah kanske kan ha chans på kvalificerande resultat ändå, för jäklar vad bra hon är.
 
Wow vad fin! :love: Är dock glad att jag slipper den där valppälsen på springern :angel: Hur gammal är hon?
Hon fyllde tio månader förra helgen.

Jo, den här valppälsen har varit mastig. Skiljer mycket mellan individer. Min senaste hade knappast någon valppäls. Ägaren till en av hennes söner stod med hakan vid knäna när hon fick se Rhiannon och frågade lite skakande om hon glömt att hennes hund sett ut sådär (han är 13). Nej, han och hans mamma hade släta pälsar HELA TIDEN. Detta är något annat. :meh: Men nu, när fluffet är borta, verkar Rhiannons päls bli riktigt bra.
 
Alltså, är SÅ sugen på att träna med hundarna, och så ligger de bara utslängda i soffan, sover och vill absolut inte träna något alls :cautious: Får se om de råkar ha energi ikväll... Just nu är jag sugen på att köpa lite mer aktiv hund, nu när det inte blev något med salukivalp...
 
Såg precis att de ju faktiskt öppnat upp för tävlingar igen OCH en av mina favoritklubbar ska anordna rallytävling om några veckor med både Aysus och Ebrahs klasser :banana: Pratade lite om det med killen jag träffar och han sa att han absolut kör dit oss. Han började också direkt prata om hur man skulle göra för att filma på bästa sätt, vilket var lite kul eftersom jag inte ens hunnit be om det. "Alltså, jag vet hur du är..." var hans enda svar på det :angel:

Tror ju inte att vi kommer få några strålande resultat, men kommer hinna träna en hel del och det skulle vara skönt att åter igen få en avstämning kring hur vi ligger till. Ebrah kanske kan ha chans på kvalificerande resultat ändå, för jäklar vad bra hon är.
Jag hittar inga tävlingar i min närhet alls, inga av min ”vanliga” klubbar har någon :(

Kan ju inte be mina föräldrar om skjuts hur långt som helst och skulle nog inte vilja åka så långt själv heller för det är verkligen omöjligt att hitta något inom rimligt avstånd men ibland önskar jag lite extra att jag hade bil.
 
Igår var en heldag med hundarna! Vi åkte iväg tidigt på morgonen och la viltspår åt Nano och Tey. Sen promenerade vi alla hundarna och jag tränade lite framförgående, fot och apportering med Nessie och Nike fick träna på framåtskick och lite fotgående. Nano fick gå sina två spår sen och Tay fick gå två korta spår för första gången, så duktig!
På eftermiddagen åkte vi och tränade lite agility med Tey och Nike, vi var borta några timmar. På kvällen blev det en långpromenad i skogen med hela gänget. De sov som stockar sen 😁..

Idag åkte husse iväg själv med Tay och jag tog en vända i skogen med tjejorna och tränade även lite freestyle/htm en stund.

Nano, Nessie och Nike
IMG_20210530_163804_609.jpg
 
Hoppade över skogspromenaden i morse. Istället åkte vi till en kulturgård och åt lunch med hans favoritmänniska.

Två timmar i trädgården med mängder av folk. Han brukar följa med mig dit när trädgårdscirkeln jobbar med rabatterna. Nu morrade han åt folk som gick bland växterna.Tyckte tydligen inte att de skulle vara i hans trädgård. Han gruffade när barn sprang och han hade björnkoll på allt. Hoppas, hoppas det är hormonspöken som gör att han vaktar sådär. :crazy:

Efter det var det dags för kurs. Han var ganska okoncentrerad och försökte gå med nosen i backen på planen. Kursledaren är toppen och jag fick ett gäng tips och trix för att hålla kvar hans koncentration.

Jag har en ganska trött hund nu. Det blev mycket för en liten pappskalle.
 
Visa bifogad fil 70505

Hoppsan!

Plötsligt hände något. Pälsen började släppa och jag kunde kamma och plocka bort en hel del på ryggen. Igår åkte vi till uppfödaren (som är mycket duktig på att trimma) och en cocker kom fram under allt fluff! Det är mycket kvar i behänget (dvs håret under magen och på benen) ännu, så där fortsätter jag att kamma och plocka inför ett nytt besök. Men jag tycker att Rhiannon har blivit riktigt fin! Så nu ska jag börja lite mer seriöst med utställningsträning så blir det kanske några inoff till hösten. "Riktiga" utställningar får vänta.

I fredags tömde jag mitt sparkonto och investerade i en bil efter tre år som bilfri. Hämtar den imorgon och ska genast börja kolla efter lämpliga kurser i ett lite större upptagningsområde. Det har ju varit väldigt begränsat då jag inte heller velat använda kollektivtrafiken pga pandemi. Men nu - FRIHET!
En fråga från en okunnig, hur lång ska pälsen vara under magen när hunden är i utställningsskick? Själv hade jag blivit helt matt av så mkt päls under magen, allt måste ju fastna och bli en hel del tovor, eller? 🙈
 
En fråga från en okunnig, hur lång ska pälsen vara under magen när hunden är i utställningsskick? Själv hade jag blivit helt matt av så mkt päls under magen, allt måste ju fastna och bli en hel del tovor, eller? 🙈
Pälsen ser längre ut på bilden än vad den egentligen är eftersom hunden står uppställd med bakbenen lite utdragna. När hon "bara står" är det gott och väl 15 cm till marken. I standarden står bara att det ska finnas tydliga fanor på benen och kroppen. Vad som avses angående längd är tolkning. Pälsens kvalitet beskrivs och att den inte får vara för riklig. I Sverige visar man sällan eller aldrig hundar med päls som nästan går i marken. I England har jag sett det en hel del, men det är tio år sedan nu.

Tovor går att undvika ganska bra genom att sköta pälsen. I just den här åldern när valppälsen försvinner och vuxenpälsen kommer är det dock svårt, för valppälsen är nästan alltid ullig. En korrekt vuxenpäls har inte så mycket ull och då tovar den mindre och det fastnar mindre. Men generellt måste man hålla efter pälsen. Om man inte ställer ut hunden eller när den pensioneras från utställningar är det vanligt att klippa ner undersidan helt eller klippa fanorna korta.
 
Idag var vi och hälsade på valpen för första gången. Det var så kul att få se henne, lille parveln. En rar och social tjej! ❤️
Jättekul också att uppfödaren hade både mamma och pappa där. Så vi fick se hur de var också.
Båda var sociala och mycket trygga, som uppfödarens hundar brukar vara. Men mamman var väldigt mild och mjuk och lugnt klok. Farsan var en skönt energisk clown med jordens största självförtroende som gled runt och ägde livet liksom.
Blir kul att se längre fram hur lillpyret blir! Så glad att det slumpade sig så att det fanns en hund till mig ledig hos dem uppfödare jag vill ha av/gynna. ❤️
 
Pälsen ser längre ut på bilden än vad den egentligen är eftersom hunden står uppställd med bakbenen lite utdragna. När hon "bara står" är det gott och väl 15 cm till marken. I standarden står bara att det ska finnas tydliga fanor på benen och kroppen. Vad som avses angående längd är tolkning. Pälsens kvalitet beskrivs och att den inte får vara för riklig. I Sverige visar man sällan eller aldrig hundar med päls som nästan går i marken. I England har jag sett det en hel del, men det är tio år sedan nu.

Tovor går att undvika ganska bra genom att sköta pälsen. I just den här åldern när valppälsen försvinner och vuxenpälsen kommer är det dock svårt, för valppälsen är nästan alltid ullig. En korrekt vuxenpäls har inte så mycket ull och då tovar den mindre och det fastnar mindre. Men generellt måste man hålla efter pälsen. Om man inte ställer ut hunden eller när den pensioneras från utställningar är det vanligt att klippa ner undersidan helt eller klippa fanorna korta.
Ok, tack så mkt för svar! 15 cm till marken gör ju en hel del.

Hade inte själv orkat med pälsvården, men det är ju så olika hur man tycker om det :) . Oerhört söt är hon!
 
Kaj
Suck. Vet inte var jag har hundarnas vaccinationsintyg. Blir ju liiite bökigt att tävla utan :meh:
Hmm, hur gör man då? Kan man hitta senaste årens vaccinationer i veterinärens data bas? Jag har vaccinerat hos olika och en av dom har stängt men annars borde det väl finnas? Iof så är det ju registreringsbevis också, har du kvar dom? Det borde väl gå att få tag på?

Eller leta lite mer, ibland dyker saker bara upp.
 
Kaj

Hmm, hur gör man då? Kan man hitta senaste årens vaccinationer i veterinärens data bas? Jag har vaccinerat hos olika och en av dom har stängt men annars borde det väl finnas? Iof så är det ju registreringsbevis också, har du kvar dom? Det borde väl gå att få tag på?

Eller leta lite mer, ibland dyker saker bara upp.
Yep, det går att ordna med senaste vaccinationen. Mitt lilla fina problem är att jag vaccinerar på olika ställen varje gång... Tror mig dock komma ihåg vilket vi var till sist. Är ju inte så ofta det vaccineras ändå. Och registeringsbevisen vet jag inte riktigt var de är, men de behövs ju inte för tävling...
 
Nu ska ni få höra, jag har börjat uppskatta pälsvård :eek: Inte alltid men det är lite mysigt att trimma Milou och lyssna på en pod eller att borsta hans släta, silkeslena päls.

Att trimma hela Alvin är dock inte lika roligt, inget han uppskattar. Det är roligt att borsta allt på Alvin förutom hans framben.

Överlag är det dock roligare med Milou.

Roligare nu att känna att det är lite roligt när man har två hundar som kräver det än att det bara är träligt. Tog mig ju dock 11 år att börja gilla det:rofl: Eller i början var det ju roligt när allt var nytt.

Resultatet när man är klar är så skönt att se att man blir nöjd med sig själv, en liten boost i vardagen :D:o
 
Kaj

Hmm, hur gör man då? Kan man hitta senaste årens vaccinationer i veterinärens data bas? Jag har vaccinerat hos olika och en av dom har stängt men annars borde det väl finnas? Iof så är det ju registreringsbevis också, har du kvar dom? Det borde väl gå att få tag på?

Eller leta lite mer, ibland dyker saker bara upp.
Går ju att vaccinera på nytt och få ett nytt vaccinationskort också om det skulle krisa :)
 
Yep, det går att ordna med senaste vaccinationen. Mitt lilla fina problem är att jag vaccinerar på olika ställen varje gång... Tror mig dock komma ihåg vilket vi var till sist. Är ju inte så ofta det vaccineras ändå. Och registeringsbevisen vet jag inte riktigt var de är, men de behövs ju inte för tävling...
Mitt registreringsbevis sitter ihop med vaccinationerna så det var därför jag gjorde den kopplingen. Men dom kollar iof inte på det.

Jag har vaccinerat på 3 ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 369
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
693
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
65 66 67
Svar
1 329
· Visningar
52 204
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp