Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
I vår "nya" by bor det två Salukis som jag ser nästan varje dag. Och varje gång funderar jag på om dom skulle vara godkända av @Red_Chili 😁 Själv har jag ingen aning, min vinthundskompentens är i klass med att jag inte är säker på om deras kompis är en jäkligt stor Whippet eller en riktigt pluttig Grey 😂
Haha! Du får fråga vad hundarna heter och berätta för mig så kan jag kolla upp dem :P Hälsa från mig ;) Salukifolk brukar älska att prata om sina hundar om någon frågar, framförallt om det är någon som faktiskt förstår vad man har i kopplet.

Sedan kan det vara svårt att se skillnad mellan vissa av raserna, men eftersom du ens funderar på om det är en whippet så är det troligen det. En greyhound är betydligt större än en saluki och en stor whippet brukar som mest vara i storlek med en riktigt liten salukitik.
 
Tränade rallylydnad igår. Hunden har nu lärt sig att backa framför, så pass att hon inte ens väntar på kommandot utan bara backar när jag ber henne stå framför mig. "För det är ju det här matte har velat att jag gör sista tiden, så det är säkert rätt". Så nu måste vi ta en period utan backande så att hon lär sig att vänta på mattes kommando.
Men hon ser ju enormt glad ut när hon gör det!
 
Jag var på kursstart, utan hund, igår. En specialkurs inriktat på rädslor och jag hoppas på att få jobba lite med människorädslan. Känner mig ganska besviken efter kursstarten dock. Vi fick prata en del om oss själva och våra hundar och det var uppenbart att alla som satt där var väldigt hundkunniga, hade haft många hundar tidigare, kommit långt i sitt problemlösande, och ändå pratade om kursledaren saker som att det är viktigt att pausa när man tränar och hur basala inlärningsmekanismer ser ut...
Just nu har jag väldigt svårt att se hur kursen ska kunna tillföra något alls, men jag hoppas att kursledaren kommer mer till sin rätt nästa gång när vi har hundarna med oss.
 
Jag var på kursstart, utan hund, igår. En specialkurs inriktat på rädslor och jag hoppas på att få jobba lite med människorädslan. Känner mig ganska besviken efter kursstarten dock. Vi fick prata en del om oss själva och våra hundar och det var uppenbart att alla som satt där var väldigt hundkunniga, hade haft många hundar tidigare, kommit långt i sitt problemlösande, och ändå pratade om kursledaren saker som att det är viktigt att pausa när man tränar och hur basala inlärningsmekanismer ser ut...
Just nu har jag väldigt svårt att se hur kursen ska kunna tillföra något alls, men jag hoppas att kursledaren kommer mer till sin rätt nästa gång när vi har hundarna med oss.
Jag tänker att det är bra att gå igenom såna grunder första gången, det är lätt att glömma bort och man ser till att alla är med på samma plattform när man sen jobbar sig vidare.
 
Jag tänker att det är bra att gå igenom såna grunder första gången, det är lätt att glömma bort och man ser till att alla är med på samma plattform när man sen jobbar sig vidare.
Möjligt, men det var på sådan total "första dagen på valpkurs och jag har aldrig haft hund innan"-nivå, det hade inte varit så svårt att anpassa sig lite till kunskapsnivån i rummet. Jag har bara lite svårt att se hur nivån kommer att höjas till en nivå där vi kan bli hjälpta i vårt problemlösande när en av totalt sex timmar ägnades åt att prata om vad en paus kan innebära och att det är viktigt med barriärer när man går kurs med en reaktiv hund...

Edit: med det sagt så vill jag ju inte kasta någon skugga över kursledaren, hon kanske gör det precis som kursen hade utlovat och det kanske är jag som har läst in för mycket i det och därmed har orimliga förväntningar och är på en plats där det hade varit mer konstruktivt med privat konsultation. Men, det var ju bara första av sex tillfällen, så det återstår att se.
 
Möjligt, men det var på sådan total "första dagen på valpkurs och jag har aldrig haft hund innan"-nivå, det hade inte varit så svårt att anpassa sig lite till kunskapsnivån i rummet. Jag har bara lite svårt att se hur nivån kommer att höjas till en nivå där vi kan bli hjälpta i vårt problemlösande när en av totalt sex timmar ägnades åt att prata om vad en paus kan innebära och att det är viktigt med barriärer när man går kurs med en reaktiv hund...

Edit: med det sagt så vill jag ju inte kasta någon skugga över kursledaren, hon kanske gör det precis som kursen hade utlovat och det kanske är jag som har läst in för mycket i det och därmed har orimliga förväntningar och är på en plats där det hade varit mer konstruktivt med privat konsultation. Men, det var ju bara första av sex tillfällen, så det återstår att se.
Jag är instruktör (dock har jag inga kurser utan erbjuder bara för de som efterfrågar) men jag förstår att instruktören inte vågar lita riktigt på att de som anser sig ha bra kunskap faktiskt har det. Det skadar aldrig att gå igenom grunder, och det kan alltid finnas delar som folk missat eller glömt.

Däremot skulle jag alltid anpassa efter varje individ. Jag har tränat en hel del med rädda hundar, allt från en toypudel som var rädd för agilitygungan till en flatte som var livrädd för bilen (vilket tyvärr gjorts värre sen ägaren betalat 1000 kr i timmen till en 'privat instruktör' och dennes lösning var att trä kopplet genom bilburens galler och hävt hunden in i bilen gång på gång på gång för att få den att sluta reagera).

Den hunden hoppade efter första passet glatt in i min bil, och efter några fler pass hade hunden inga problem med mattens bil heller.
 
Ligger på soffan nedbäddad under en filt tillsammans med Ebrah :love: Imorgon ska vi äntligen(!) träffa lurchervännen igen. Hon har varit skadad och inte kunnat leka på 3 veckor, men imorgon, då jäklar :D
 
Idag såg jag en stor vinthund. Den var korthårig, grå och såg ut som en finlemmad greyhound.


Den gick lös med sin matte på en äng inne i stan, mitt mellan två bilvägar och jag blev 50/50 superimpad och nervös.

Jag kan inte så mycket om vinthundar men har lärt mig här att de inte är de enklaste att ha lösa.

Jättefin var den iaf :heart
 
Idag såg jag en stor vinthund. Den var korthårig, grå och såg ut som en finlemmad greyhound.


Den gick lös med sin matte på en äng inne i stan, mitt mellan två bilvägar och jag blev 50/50 superimpad och nervös.

Jag kan inte så mycket om vinthundar men har lärt mig här att de inte är de enklaste att ha lösa.

Jättefin var den iaf :heart
Galgo espanol kanske?
 
Veckans andra kurspremiär, fast med Humla denna gången. En kurs i grunderna inför att börja med rallylydnad. En instruktör jag känner väl, och det var superkul.

Hon var också väldigt bra på att anpassa övningarna till de olika ekipagen. Jag och nån mer hade tränat rätt mycket annat, och har vissa grunder, och kunde finslipa och utveckla vissa delar, medan andra hade rätt gröna eller svårmotiverat hundar och fick hjälp med det :)

Har velat testa rally länge, men det har varit svårt att få till att kursen passar in i övriga schemat, och en självstudiekurs jag köpte online passade inte riktigt ihop med mitt behov av bekräftelse, feedback och diskussioner 😅

Hade även en digital privatlektion idag med en av mina favorittränare för att börja om lite med kloklippningen med sparven. Känns tryggt när det blivit lite tokigt att få hjälp så vi inte befäster att det ska vara något otrevligt :)
 
Äntligen har damerna lekt med lurchervännen igen! Tre veckor sen sist och herregud vad de sprang. Helt överlyckliga var de. Lurchern började hoppa runt och krumbukta när hon insåg att vi skulle till favorithagen, och mina hakade såklart på. På vägen tillbaka gick det betydligt långsammare och nu efter middagen så har mina damer parkerat i en soffa. Fick bild på lurchern också, det såg likadant ut där :D
20210410_181536.jpg
 
Återbesök hos ortopeden med Igor idag, ett besök jag har bävat så inför. Besöket gick dock långt över förväntan och efter 3 månader med strikt koppelvila, mååånga veckors burvila, dubbla armbågsartroskopier och rehabilitering är Igor äntligen friskförklarad! :love: Utlåtandet från ortopeden var "han rör sig tiptop" med enda anmärkningen att han borde sänka sina stora öron så det inte blir så mycket luftmotstånd nu när han får börja springa snabbt igen :D
IMG_20210412_180248_739.jpg
 
Louies hälta är borta! Vila och bara korta koppelpromenader i helgen, det allra mesta av hältan var borta redan i fredags.
Han fick springa lite, lite lös på dagens promenad, och det verkar inte ha blivit någon reaktion på det.
Vågar inte andas ut riktigt än, vi får se hur han ser ut i morgon, men det känns skönt att det verkar ha gett med sig.
 
Senast ändrad:
Det blir troligtvis distansstudier för mig nästa år också, ffa eftersom alla kurser jag vill gå ges på distans från alnarp. Börjar allvarligt överväga att leta uppfödare nu :angel:
Distansstudier är klockrent när det kommer till att skaffa valp! Har snart studerat i 3,5 år och när äldsta hunden var valp läste jag på campus, det blev en del trixande för att få ihop det. När jag sedan läste på distans har jag hjälpt min mamma när hon skaffade valp och så skaffade jag själv valp ett tag senare. :D
 
Fyyyy vad allt känns obehagligt nu... Fick precis meddelande från en bekant. Hon hade varit i hagen där jag (och flera andra) brukar vara med hundarna. Där hade hon hittat krossat glas! Massvis av krossat glas och en del av det var halvt nedgrävt med vassa spetsar uppåt :crazy:

Hon tog bort så mycket hon hann, hittade sedan några stora nedfallna grenar som hon kunde lägga över som skydd om någon annan går in där och kunde sätta en varningslapp på hagen också. Jag ska se om jag hittar kontaktuppgifterna igen till personen som äger hagen, kan vara värt för den personen att veta innan fåren kommer ut...
 
Idag åkte jag till en stor rasthage med alla vovvarna och de fick springa lösa (vilket de iofsej får varje morgon hemma också men nu slapp jag hålla koll efter vilt). Nu på kvällen har de fått träna lite nosework hemma. Nike har fått köra igång nu och vara lös och springa lite, det känns som om hon är helt läkt men vi tar det lugnt.

En bekant ska till att köpa ny valp (bc) och har skickat massa valp bilder till maken och hintat om att det en valp som är otingad.. Han sa till mig igår när han visade mig bilderna att det är nästan att man blir sugen 🙈😝.
Känner just nu att projekt skaffa en eventuell hund nummer fem antagligen skulle gå som på räls 😂. Dock så känns fyra hundar lagom, när jag får sån lydnad på minst en till att den kan vara lös hela tiden som Nessie så ska jag överväga saken. Valpen och Nano går ju lösa rätt mycket men jag litar inte 100% på dom. Alltså vet inte ens varför jag skriver om det här för en till hund är inte aktuell i nuläget.

IMG_20210413_153354_1.jpg


På fredag ska jag på vallkursen med Tay och på lördag är jag inbjuden till nån att valla heldag med Nessie.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 236
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 184
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp