Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men med ditt synsätt mul, så anser du alltså att du fick skylla dig själv med fölungen med kontrakturer som gick i lera? Jag tror faktiskt inte att du tycker det (jag gör det i alla fall inte). ALLT vi gör med hästarna är en kalkylerad risk, och olika djurägare kalkylerar olika.

Kontrakturföl går inte ute i stort sett alls.. Och när dom är ute så är det när man mockar. Vilket är 10min ungefär. Och ffa så är det på sommaren och då har iaf itne jag tjällossning här ;)

Denna bild är tagen 26april, alltså om exakt 26 dagar, så här ser den delen av hagen ut som hästarna går i under våren, Usch så geggig.. Notera fölungen som ligger och sover. Den tjocka stora bruna är den som fick kontrakturfölena och är där högdräktig, så det var fruktansvärt geggigt ute då....

Dock har jag som alla andra har vid massor med regn och grindhål, kan det bli lite gegga. Gränsen för grindhålsgegga ligger här på 25mm regn i taget. Sen har jag delar av hagar som är geggigare, men där går dom under högsommaren när det INTE är gegga.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Allvarligt.
Har du haft hästen med senskador i stenslänten:eek:

Du har ju platt mark som röjande hästar eller konvalescenter måste ha eller är det för att slippa leda dem in o ut:confused:

Mina hästar hade gjort illa sig within the hour...

Kan ju säga att min häst började inte göra sig illa i hagen förens hon började gå i en platt hage.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

DU glömde bilden?

Men finns ingen anledning att träta mer. Du vet vilken bild jag menar. En fölunge + dess mor, fölingen har bandage, det finns torr mark i bakgrunden utanför hagen, är inte tjällossningstid - och fölet + mamman går i gegga som når fölet väl över kotan. Enligt dig själv har fölungen kontraktur och fick avlivas kort därefter.

Den bilden t ex reagerade jag STARKT på. Men jag ser liksom inget självändamål med att 'hacka' på någon för det. Däremot när du bara för att kritisera skrev det syrliga inlägg du skrev, ja då reagerade jag faktiskt just pga den bilden och 'kasta sten i glashus'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jodå vi har haft tjäle, men här har vi ordentliga staket i alla fall. Rejäla trästolp med tråd på.
Vi använder antibit på de stolp som djuren är på. Staketen har fått gott underhåll hela vintern och det är bara en sjukhage
som inte är brukbar på grund av att man körde in i den med traktor och mejade ner så gott som hela hagen. (Två eller tre sidor rök.)

Innan så har jag stått i stall med A-staket. Fungerar utmärkt år efter år det med. Djuren biter inte på staketen,
man behöver inte måla eller oroa sig för att de ska trassla in sig i trådar, de sitter där de sitter.

Jag har trästolp runt hagen. 180cm stolp 6 cm och och jag tror att det är 8cm med. Tryckta utmed halva och "vanliga" utmed den geggigare halvan som används under sommaren. Dessa ska bytas ut allt eftersom dom börjar bli dåliga. Jag har numera två delar av de tryckta som två stolpar är av, ena delen är en skogsmaskin som tog en stolpe, en bil tog nästa, i Malvas hage. Andra delen är en traktor och en älg, i Rominas hage.. Traktorn körde min sambo och körde snö, råkade halka av vägen och tog stolpen med motvikten..

Undertråden har rådjuren gått hårt åt i år.. Den har varit av på 4ställen hittills, och det är lika dant med det. Väntar till dom har letat mat färdigt så kan jag byta ut hela den tråden., men jag sätter ihop det så att det blir ström i allt. Är det inte ström så ger sig Romina på eltråden inom ett par dagar.. Hon tuggar sig igenom..
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

DU glömde bilden?

Men finns ingen anledning att träta mer. Du vet vilken bild jag menar. En fölunge + dess mor, fölingen har bandage, det finns torr mark i bakgrunden utanför hagen, är inte tjällossningstid - och fölet + mamman går i gegga som når fölet väl över kotan. Enligt dig själv har fölungen kontraktur och fick avlivas kort därefter.

Den bilden t ex reagerade jag STARKT på. Men jag ser liksom inget självändamål med att 'hacka' på någon för det. Däremot när du bara för att kritisera skrev det syrliga inlägg du skrev, ja då reagerade jag faktiskt just pga den bilden och 'kasta sten i glashus'.

Just det Grindbilden ja.. Bilden är tagen precis utanför boxarna. Fölungen fick inte gå till den ordinarie hagen pga att den var mycket sjuk och skulle till klinik. Men eftersom den sparkades som F-N så var jag tvungen att ta ut den för att kunna mocka. Den hade en navelböld pga missbildning (bukhinnebrock, navelvenen slöt sig inte, senkontraktur, född utan sträckmuskel/sena) och fick avlivas pga det senare, 14dagar gammal, 36timmar efter att bilden är tagen..

Ska förtydliga: Fölets navelböld sprack upp i buken, trots att den gått på penicilin, antibiotika osv. På den bilden syntes den förstorade naveln. Fölungen hade hög feber och i samråd med vet så fick den gå ut under dessa minuter just för att den höll sig mera still än om den var inne när jag mockade. Den hade även plastgips så den blev inte blöt eller på nåt vis sämre. Gipset var gjort att den skulle kunna vara ute en stund. Gipset byttes ofta ut, jag har inte de exakta dagarna nu, men kan ta reda på det genom klinikpapprena. Men har för mig att vi bytte 2gg/v på kliniken. Av navelbölden fick Tarantella blodförgiftning och det tillsammans med en massa missbildningar så var det kört och avlivning var enda alternativet. Lundsbo här på buke träffade Tarantella och mig på kliniken dessa 36 timmar senare och kan nog säga hur hästen såg ut.. Trots att hon fick gå ut i grindhålsgeggan 10min.

Här är bilden..

DSC01168.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL*

Jag kan bidra med en liten film på min darling som börjar se riktigt fin ut i hullet och muskler nu!:banana:
Även om hon är en spinkelink muskelmässigt om man jämför med hur hon har sett ut innan.

Enligt massören har hon blivit två modeller grövre utan att bli fet, så vårt upplägg med massor av protein tycks fungera. :d

Jag har dock bestämt att hon ska betäckas i år. :eek: Mycket nervöst, och svårt att fodra också.

http://www.youtube.com/watch?v=q9hzkW7PTec
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh, vad funderar du på för hingst? =)

Och hon är så fin, eller NI är så fina, ngt säger mig att hon inte är så lättriden.

Hullet ser ju jättefint ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh det finns ju så många. Jag är väldigt förtjust i den här, For Compliment.

http://www.youtube.com/watch?v=6yaqsv1Dys8

Jag vill betäcka med en häst, då jag ska ha avkomman själv. Eftersom att jag betäcker för att få en "ny" Stella.

Tack! Hon är både lätt och svår.

Hon gör rätt om man själv gör rätt. Men vi haft landslagsryttare som provridit och hon har bara skenat, och blåvägrat.
Av någon anledning så accepterar hon mig relativt bra. :) Det är nästan ingen annan som vill rida henne. :D

Hon är liksom både tokhet, känslig och okänslig på samma gång. Sedan är hon envis som en tio röda grisar, några getter.
Att hon har en räv bakom varje öra gör inte saken bättre. :angel: Hon hittar även på saker när hon får tråkigt. Som bytet
i filmen, helt oprovocerat byter hon till förvänd på volt. Hon vill gå Grand Prix! :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon är helt återställd efter frakturen nu btw? =)

Jag räknade nästan med du skulle betäcka med häst och göra en 'för eget bruk'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det är hon, man kunde inte ens se den på röntgen när vi var inne förra året. Jag har ridit sedan i november tror jag. :)
Var även inne 24 januari. Då var hon fortfarande frisk.

Funderar på att åka in snart och titta till henne igen. :)

Quaterback och Ampere är även med på listan av hingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mina hästar hade gjort illa sig within the hour...

Det där måste ju vara högst onormalt i så fall, dvs att en häst inte skulle behärska en slänt med några stenar i?

När mina hästar fick gå på bete hade vi bl.a. tillgång till en liten hage som var något av en hästfavorit. Backe, stora stenar, träddungar, etc etc. Min stora brukade sätta full fart och rejsa igenom hagen, hoppandes över de stora stenarna :D. Det enda som hände, och som möjligtvis kunde irritera hovis, var att hon fick en hel del tappskor i den hagen. Annars inte en skråma!

Sedan hade vi också tillgång till en riktigt stor, helt platt, fd åker. I den fanns inte en grej. Inga stenar, inga grenar/pinnar - ingenting. I DEN hagen lyckades hästen skada sig... Fick ett väldigt märkligt sticksår på hf, nästan uppe vid bogen, som vet fick komma ut och spola rent + att det blev pencilinkur. Jag finkammade hagen mer än en gång, men kunde inte bli klok på vad hon hade skadat sig på.

Nu i vinter har hon gått i sin helt platta rasthage här hemma och lyckats skada sig TVÅ gånger. En gång på varje framben. Visserligen bara småskråmor, som jag skött om själv, men ändå.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Prins har stått på vila i 2 veckor (råkade göra punktering på vagnen XD) Så körde honom för första gången igen igår och himlans vad pigg han var :p Han håller sig i bra hull fast jag inte vet riktigt hur mycket han äter. Packar 2,5-3 kg till honom beroende på hur blött hösilaget är, men då dom bara får mat 2 ggr om dagen = utsläpp & insläpp så vet jag inte hur mycket han äter i hagen då han även går mellan hagarna >__<
Angående detta med hagar hade jag mycket hällre haft honom i alex hage än den/de hemska han går i nu (plan, utan träd och ren lervälling). Liten fråga; tror ni det e farligt att spola magen på honom så här års ? (kallvatten) Halva han är full av lera så gjorde det igår, han är ju rakad så han blir ju torr snabbt efter man skrapat bort vattnet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

urkella;14346418 Liten fråga; tror ni det e farligt att spola magen på honom så här års ? (kallvatten) Halva han är full av lera så gjorde det igår skrev:
Inte alls farligt tror/tycker jag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Tråden har nått en ansenlig längd, jag stänger den därför. Det står dock fritt att öppna en ny tråd i samma ämne, där tonläget kanske kan hållas i en annan nivå än vad denna tråd gör nu mot slutet.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp