Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, jag tror samma om min. Frågade veterinären sist vi var där, hon ryckte bara på axlarna och tyckte att det inte spelade någon roll så länge han var fin i hullet i övrigt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han ser fin ut i hullet jämfört med innan.
Har han liksom "knölar" på magen? Det har min.. Jag lever i hopp om att de försvinner med fortsatt diet. Fick analysen på nya hösilaget idag. Helt okej faktiskt. 7,2 MJ och 47 g smb rp. Ska bara få kläm på hur många fodringar per dag det är och när :p


Såna hade min också och de har försvunnit. Så det finns helt klart hopp! :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det låter bra det! Då bantar vi vidare och hoppas på mindre knölighet :p


Vi utforskar ridvägar för fullt. Det finns skog och backar här! Jag älskar det :love: Har saknat skogen. Figge med verkar det som, han pinnar på som bara den. Superpigg! Men det märks att vi inte haft skog på länge, han har tappat tekniken :p
Det visade sig att det var is kvar här med, blev lite besvärligt på sina håll (Figg är inte broddad längre..). Men det gick bra. Vi var ute i över två timmar.
Huxflux kom vi fram till ett slott. Så då fick vi lite kultur på köpet :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Jag håller ju på att leta nytt hö, eftersom han jag trodde jag skulle köpa av inför sommaren har såld ut allt sitt redan.

Pratade med en höbonde i går, som faktisk verkar ha lite koll på det han gör. Hoppas han är en sån, som man ev. kan få att sätta sig in i detta med socker lite längre fram. men först ska jag bara höra er om ett påstående han hade.

Han menade på att man inte kan räkna det minsta med mineralanalyser på hö. Det är för stor felmarginal helt enkelt, så oavsett hur sammansättningen är och hur mycket hö hästen får måste man komplettera med mineraler.

han sålde själv mineraler, så det är ju inte helt ologiskt att han säger så, men vad tycker ni? Finns det någon sanning i det han säger?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Finns ju folk som använder grisar för markberedning. Två ponnyer på sträng diet verkar fungera lika bra...

FÖRE:
markfre1.jpg


markfre2.jpg


markfre3.jpg



EFTER:

markberedning7.jpg


markberedning19.jpg


markberedning9.jpg


markberedning11.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Allvarligt.
Har du haft hästen med senskador i stenslänten:eek:

Du har ju platt mark som röjande hästar eller konvalescenter måste ha eller är det för att slippa leda dem in o ut:confused:

Mina hästar hade gjort illa sig within the hour...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

:eek:

Det är inte så konstigt att den gråa hästen varit skadad i senskador.. Försök springa i den hagen med benen i behåll.. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Allvarligt.
Har du haft hästen med senskador i stenslänten:eek:

Du har ju platt mark som röjande hästar eller konvalescenter måste ha eller är det för att slippa leda dem in o ut:confused:

Mina hästar hade gjort illa sig within the hour...

:eek:

Det är inte så konstigt att den gråa hästen varit skadad i senskador.. Försök springa i den hagen med benen i behåll.. :crazy:

Svarar båda.

Axel - Jag har haft ponnyn med utläkt senskada + gaffelbandsskador i hagen där den slänten är en liten del - ja. Övriga hagen är sig lik, dvs plant och fint. Se vidare svar till mul nedan.

Mul: Nu fick han iofs senskadan på box, jag tror du tänker på gaffelbandsskadorna? Dock kan jag direkt utesluta den snutt av hagen som är på bild som anledning till dessa, då den var bortstängslad då.

Sen, med tanke på vissa bilder du lagt ut, så skulle jag kanske fundera mer över risken för senskador i djup lera innan jag kritiserade andra...

Hursom, det du ser är en mycket liten del av hagen, och nu kan man ju aldrig garantera något när det är hästar inblandade, men än har ingen häst/ponny ens övervägt att vara så korkade att de sprungit över det där området. Det finns nämligen fin plan mark 'runt' det. Plus då åtskilligt med plan springyta i hagen.

Här har du fler bilder på andra delar av hagen, kanske lugnar nerverna lite? =) Man såg det iofs på en av efter-bilderna med, men:

http://img690.imageshack.us/img690/6261/hage10062110.jpg
http://img693.imageshack.us/img693/5907/hagemm13maj20102.jpg

Här syns att det finns utmärkt plan yta förbi det parti de lekt grisar på
http://img508.imageshack.us/img508/1729/hagemm13maj20108.jpg
http://img705.imageshack.us/img705/723/hagemm13maj20105.jpg
http://img412.imageshack.us/img412/8786/hage1006213.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker inte att den hagen var så farlig!
Då vågar jag inte visa min hage som har betydligt fler saker som dom kan skada sig på än vad Alexandras hage har. Dom får väl ha koll på benen om dom nu måste rejsa där det är ojämt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är därför vid höst och nu vid tjällossning som jag har delat av hagen så det inte blir så geggigt. Dom går på den torra delen ;)

Jag har hittills bott här och haft hästar här under snart 6år och ingen senskada än.. Det är ganska svårt att få till en bra , trots X antal 100meter dränering, vid massor regn och tjällossning när man har hästar som väger mellan 800-1000kg, dom trampar sönder ganska ordentligt. Om du inte visste det så ska man inte heller gå på asfaltväg med en så pass tung häst som har broddar heller, dom går sönder asfalten. Eller en tjällossningsgrusväg är ingen höjdare heller, blir ganska så stora/djupa spår..

Men det var ju nåt bara för att få "ge igen", så jag tar det inte så hårt. Jag vet att du inte har någon större varken erfarenhet eller kunskap om dessa hästar. Eftersom det är en milsvid skillnad mellan dessa och dom du har. Men en massa sten i en slänt är som gjort för att få elände, allra helst vid in/utsläpp.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker inte att den hagen var så farlig!
Då vågar jag inte visa min hage som har betydligt fler saker som dom kan skada sig på än vad Alexandras hage har. Dom får väl ha koll på benen om dom nu måste rejsa där det är ojämt?

Tyvärr tänker inte hästarna så.. Jag vet många hästar som har fått brutna ben av sådana hagar.. Senskador och sår är mycket vanligt förekommande med. Eller varför inte som min gamla hopptränares ena häst halkade och for in i en avgnagd stubbe och slet upp hela sidan så tarmarna hängde ut.. :crazy:

En fölunge kom in till Hästkliniken för 2år sen efter att ha sprungit in i en flo med timmer och brutit ett ben.. En hopphäst halkade och fläkte sig i en slänt och avlivades.. En ridskolehäst avlivades efter att ha fastnat med ett ben mellan träd och sten och brutit sig.

Jag har själv haft en häst som lagt sig mellan träd i en backe, som tur var såg vi den och fick upp den, hade den legat längre så hade det nog varit kört.

En kompis NSV fick upp en pinne i benet efter ett rejs bland grenar och stenar, det tog ett halvår innan den blev bra när det satt kvar en bra bit av pinnen i såret..

Ett dressyrsto med föl for runt i hagen och där fanns bara 1 sten, stoet slår i och jag hör i stallet hur det smäller och ett skrik hörs.. Ena bakbenet är av strax över kotan.. Stoet avlivas på plats och lämnar en fölunge på 3 eller om den var 4 månader gammalt ensam..

Nä röj hagarna för sjutton.. Jag lägger ut sly på vintern, men röjer hagarna nu, när det börjar gå att springa igen efter 70cm snö.. Jag har hägnat av träd och stensamlingar.

Men det är upp till var och en. Men händer det nåt sen så ska man nog inte säga nåt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skulle inte kasta sten i glashus om jag var du. Staketet till dina hagar får mig att se ut såhär. :eek: :crazy:

Hur många hästar dör inte för att de trasslar in sig i trådar som hänger, stolp som nästan ligger ner? :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och så finns det hästar som bryter benet på plan mark, som skadar sig svårt i boxen osv osv.

Hitills så har INGEN häst ådragit sig någon ens semi-allvarlig skada i den hagen.

TVÅ stycken av mina har dock skadat sig svårt i hagen, båda ledde i förlängningen till att de fick avlivas. BÅDA skadorna skedde i plan hage. BÅDA hästarna gick även i hagen på bilden utan skador.

TVÅ av mina har lyckats ådra sig senskador på box.

Andra djurägare kan vittna om avsparkade ben och svåra skador orsakade av hagkompisar, andra djurägare om flockar där det under decennier aldrig varit en skråma. Osv osv.

Så, det är inte riktigt så svartvitt. Givetvis får och måste varje djurägare själv välja vilken hage de vill ha till sina djur, och givetvis måste man se hur individen fungerar i hagen. Sen har väl vi våra 'hangups' med. Min är lera. Jag skulle hellre falla död ner alt låta hästarna falla döda ner än låta dem gå i sörja upp över kotorna eller högre. Medan någon annan har/ser mindre problem med det än t ex en hage med slänter/stenar. Och förutom djurskyddsaspekten med lera (som delar av året är svår att uppnå på vissa ställen/för vissa beroende på marktillgång t ex) så har ju ingendera djurägare mer rätt eller fel än den andra. BÅDA sakerna innebär en potentiell risk, men BÅDA sakerna kan innebära exakt noll och inga skador under ett stort antal år.

Men med ditt synsätt mul, så anser du alltså att du fick skylla dig själv med fölungen med kontrakturer som gick i lera? Jag tror faktiskt inte att du tycker det (jag gör det i alla fall inte). ALLT vi gör med hästarna är en kalkylerad risk, och olika djurägare kalkylerar olika.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skulle inte kasta sten i glashus om jag var du. Staketet till dina hagar får mig att se ut såhär. :eek: :crazy:

Hur många hästar dör inte för att de trasslar in sig i trådar som hänger, stolp som nästan ligger ner? :crazy:

Du det har varit tjäle i marken, har inte du haft det? Här har det varit 2meter tjäle under vägarna och sen har det åkt av en och annan bil/traktor i mitt staket så trästolparna har inte kunnat sättas upp. Även rådjur och älg har varit på det.. Likaså de gula plaststolparna har jag en brun häst som drar upp med tänderna, så det är det samma med det. Det ska ner bara tjälen försvinner. Just nu är det kört att göra nåt åt det alls förutom att hålla så pass mycket el i staketen så att dom håller sig från det..

Men du kanske har en bra tjäldefroster liggande som jag kan låna?;)

Jag har 30cm snö bitvis i min hage fortfarande.. Och där det inte är snö har 3-4cm tjäle tinat..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men det var ju nåt bara för att få "ge igen", så jag tar det inte så hårt. Jag vet att du inte har någon större varken erfarenhet eller kunskap om dessa hästar. Eftersom det är en milsvid skillnad mellan dessa och dom du har. Men en massa sten i en slänt är som gjort för att få elände, allra helst vid in/utsläpp.

Nej det var inte för att ge igen, det var mest för jag ansåg din kommentar om hagen var enbart för att kritisera, och jag tycker inte riktigt om när man kastar sten i glashus.

Sen lite nyfiken - varför skulle slänten vara värra vid in/utsläpp? För att det är stökigt/härjigt då? INte här, de knallar lugnt och stilla ut, och de knallar lugnt och stilla in.

Däremot när det busas under dagtid, då kan det vara livat värre ibland - även om det är lugnare nu än med fblvarianter i hagen. Men som sagt, de har ganska gott om självbevarelsedrift och hitills på 11 år har ingen häst ens funderat på att dra nedför den slänten när man kan springa runt. Andra slänter däremot (värre än den där) har de idkat räserlopp upp-/nedför. Utan minsta skråma.

Visst kan de en vacker dag bryta benet just för de snubblar på den sten. Men som sagt, so far så ska jag undvika något så är det plana hagar, för det är där det fåtal allvarliga hagskador jag haft skett. Det och boxen då. Jag har dock inga intentioner att undvika något av det, hästar kan skada sig överallt. Och sålänge de just har koll på var de sätter fötterna, så får de hjärtans gärna både leka i andra slänten, och gå och gnaga och gräva i den där. VILL de rejsa över den så tänker jag inte hindra dem - de vet som sagt var de sätter fötterna. Men jag gråter inte sålänge de låter bli.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

ETt litet tips kanske. Det är inget universaltips mot stängselproblem då den förbannade snön alltid blir ett problem om/när den lägger sig på trådarna och begraver dem.

Men sen jag gick över till fjäderstolp så har jag till 99% sluppit tjällossningsproblemen med att stolpar skjuts upp, och även problemen med stolpar som knäcks av snö.

Fjäderstolpen verkar inte tryckas upp om den inte sitter väldigt ytligt, och den tål att böjas av snö ända ner mot marken utan att gå av.

Jag har förr varit emot att ha annat än trästolp på permanenta stängsel och/eller vinterstängsel. Men efter att ha sett hur himla bra de klarar sig (av en slump, jag stängslade två stora sommarhagar med sådana av lathet, och såg hur suveränt bra de klarade vintern, och stängslar nu enbart med sådana, och byter succesivt ut de kvarvarande trästolparna mot sådana. Har bara trä kvar i hörnen)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mina hästar hade gjort illa sig within the hour...
Det tror jag säkert.
De har väl aldrig fått lära sig att lyfta på benen.
Rider du aldrig ut i terrängen utan bara runt i ridhus hela dagarna? Du som rider så mycket på din häst?

Jag tycker att det är mkt värre med helt söndertrampade lerfyllda hagar med gyttja upp till knäna. Sådana hagar har jag sett bilder på här på forumet.

Våra hästar har gått i hagar med stenruiner i snart tjugo år. Den ena är en jättefin hage med en stor damm, björk-kulle och några små ängar. Och en del stenruiner från en gammal by. De har inga problem med att ta sig fram i denna hage.

Men bara för att jag påstår detta så antar jag inte att alla som läser det på detta forum genast tror att jag släpper ut en halt häst i hagen. Det är ju tramsigt. Men det är kanske så att som man känner sig själv känner man andra.:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jodå vi har haft tjäle, men här har vi ordentliga staket i alla fall. Rejäla trästolp med tråd på.
Vi använder antibit på de stolp som djuren är på. Staketen har fått gott underhåll hela vintern och det är bara en sjukhage
som inte är brukbar på grund av att man körde in i den med traktor och mejade ner så gott som hela hagen. (Två eller tre sidor rök.)

Innan så har jag stått i stall med A-staket. Fungerar utmärkt år efter år det med. Djuren biter inte på staketen,
man behöver inte måla eller oroa sig för att de ska trassla in sig i trådar, de sitter där de sitter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp