Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

OJ!. Förlåt, men den var riktigt fet:o

Duktigt av er att ha kommit i så fin form. Personligen tror jag inte att några få trivselkilon pendlar upp eller ner är jättektastrof. Så har du lyckats så här bra kommer du säkert hålla formen på den i fortsättningen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har den fortfarande ej gått ute en sommar sen den blev smal.

Den kanske oxå har vuxit färdigt o då har ett mindre behov än tidigare.

Jag anser att du gör alldeles för tidiga slutsatser om hur den fungerar.

Motionsrid den några vintrar o revidera slutsatsen.

Jag håller inte på o pratar emot Vet´s faktiskt bättre vetande- även om jag känner min häst bäst.
Kanske har de rätt? Troligen.

IR gör att hästen inte känner mättnad, så när man får ner insulinnivån så tillgodogör den sig bra på det den intar. Får man ner IR så mår de bättre.
Jag vet vad jag skulle välja som nybliven IR-hästägare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men snälla axel. VAD är det du har problem med?

När våren kommer - och gräset - så går herrn ner. På samma MJ som vintertid + då de MJ gräset ger.

När vintern kommer går herrn upp, på samma MJ som sommartid men MINUS det gräset ger.
Nej jag har inte haft honom ute en hel sommar, men även när han står på box så kan han äta MER MJ än han kan när han går ute hela dagar på vintern utan ett enda grässtrå.

I somras när han stod på box åt han 70 MJ + halm. Och var smal.
Mitt i vintern, ute minst 12 h/dygn, mer motion än på sommaren, så på 35 MJ - dvs HÄLFTEN av vad han fick när han stod inne på sommaren, gick han upp.

När våren kommer, så han får exakt samma sak som han fått hela vintern, och går ner i vikt. Sen håller det i sig tills vintern kommer, då börjar han gå upp på exakt samma sak han fått hela sommaren och hösten.

Dvs ÄVEN om jag INTE vet exakt på MJ vad gräset ger, så får han lika mycket I ÖVRIGT även sommartid. Och går ner. ÄVEN om han står på boxvila och bara rör sig 30 minuter/dag.

Jag har en ponny som jag lyckas hålla i okej hull året om - med det jag ger och 'mitt' sätt. Varför i hela helsefyr ska jag bara för att du enbart anser det finns ett rätt göra vad du vill? Vilket ofta är något som du VET inte är möjligt?

Gläds du åt att din mår bra, så gläds jag åt att min mår bra. Och så får andra höra vad som fungerat för dig, vad som fungerat för mig, vad som fungerat för användare X och Y och välja själv.

(Och jag går heller inte emot vad min veterinär säger - det är DU som vill jag ska det..)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Eget KL

Passade på att ta lite bilder idag. Blev lite snabbt då herrn helt uppenbart var kissnödig när vi kom tillbaka, och slapp stå på gången mer än absolut nödvändigt, därför han står lite knepigt med.

Hullet är nere i okej för vinterhull igen, däremot så depåerna han raskt byggde nu i början på mars är som synes mer envisa =/

lillen11032653.jpg


lillen11032652.jpg


lillen11032642.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

OJ!. Förlåt, men den var riktigt fet:o

Duktigt av er att ha kommit i så fin form. Personligen tror jag inte att några få trivselkilon pendlar upp eller ner är jättektastrof. Så har du lyckats så här bra kommer du säkert hålla formen på den i fortsättningen.

Ja, han var skitfet! :(

Jag har ingen aning om vad han vägdes som mest, men jag har siffror från måttband (syns på en whiteboardtavla i bakgrunden av ett foto) som visar 440 kg. Då hade han redan bantats ett tag. Så det är mycket möjligt att han vägde runt 450 kg som fetast.

Idag visar måttbandet strax under 320 kg. Så det är ca 40% övervikt!!!:eek::eek: Helst sjukt när man tänker att nästan hälften av hans nuvarande vikt har han burit runt i form av fett! :eek:

Han är i jättefint hull nu, och jag tror inte att det kommer vara några som helst problem i sommar. Förra sommaren gick han upp ca 20 kg (enligt måttband) och det var helt ok. Han hade inte fått gå upp mer, men de han gick upp var ok. I sommar har vi bättre förutsättningar, troligtvis kommer han behöva stödfodras istället för att behöva begränsa betet, så det känns hoppfullt! :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker han ser fin ut. Roligt att han fortfarande är lika mörk, trodde att han skulle skimla snart. ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Var ser du depåerna? Däremot slapp muskulatur.

Den har en ganska brant bog o jag ser inte hur den då skulle kunna vara "överrörlig" o på så sätt få gaffelbandsskador.

Antar att den nu ska få sättas igång på riktigt o då löser sig ALLT.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Antar att den nu ska få sättas igång på riktigt o då löser sig ALLT.

Men axel - ge dig

Jag tycker också att det är jätteviktigt med motion, både för mig och min häst och andra. Min man som har diabetes 2 har förbättrat sitt blodsockervärde enormt genom att motionera mer och äta bättre mat.

Motion dvs muskelkontraktioner ökar insulinkänsligheten. Det finns flera teorier om vad detta beror på men då kommer vi ner på molekylnivå och jag har inte undgått att uppfatta att du inte uppskattar sådan diskussioner så jag avstår från att redogöra för dessa.

Men trots denna vetskap så är i alla fall inte jag helt övertygad om att man kan se motion som ett undergörande universalmedel mot allt möjligt framförallt mot IR. I alla fall inte om man har en häst med metabolisk störning dvs i detta fallet, insulinresistens. Jag tror att man gör det för enkelt i så fall och dessutom så riskerar man nog att få en häst som ev återfaller i akut IR och sedan fång.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nacken är den mest tydliga. Sen har han en i övergången ländrygg & kors, och så (fast de syns inte på bilden) bakom bogbladet.
Han är dock som vanligt fotogenisk, och det är hemskt svårt (tror färgen 'hjälper') med att få saker fastna på bild på honom - as usual.

Men mankammen är den som bekymrar mig mest, den är väl frågan om man nånsin blir av med, var ju inte av med den i höstas heller.

Mankammen syns tydligare här.
lillen110326mankam.jpg


Och oavsett bogvinkel så han är synnerligen rörlig i sin framdel, inkl bogen (det finns ju mer än en bild på hur han rör sig med). Eller var - återstår väl att se hur mycket av det han får tillbaka eller ej. Gaffelbanden bekymrar mig inte ett dugg numera dock, utan det är kotorna som är frågetecknet. Han får inte gå fullt än på ett bra tag, så vi är kvar i samma motionsläge.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker han ser fin ut. Roligt att han fortfarande är lika mörk, trodde att han skulle skimla snart. ;)

Han skimlar låååångsamt han, och jag klagar inte :love: (Jag är eg inte ens speciellt förtjust i skimlar, trots alla jag haft). Har helt klart 'bara' ett skimmelanlag. Och han får gärna ta tills han blir gammal på sig att bli grå.

Mest fascinerande tycker jag - färgmässigt alltså - det är att han är född - fux. Illröd. Jag krävde bildbevis när jag köpte honom 11 mån gammal, för då var han svart. Och han ser ju ut att ha svart bottenfärg nu med, men den är röd egentligen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hittade en bild där man inte bara ser mankamsdepån tydligt, utan även den ena depån bakom bogen (hästens vänstersida, man ser depån bulla ut bakom bogbladet)

lillen110326dep.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

han är så fin din ponny alex.
Ja jag vet att min travare tappade enormt på våren, men gick upp på hösten.. trots tävlingssäsong och hårda pass emellan,
Pappas häst var iofs tvärtom han var ju den som fick fång.
SÅ det är nog kanske hästars individuella sätt att vara. JAg går upp på vintern och ner på sommaren;) så det är nog så människor är också.
Skulle vara kul att de gör en studie på fånghästar med ir prover under ett par år och även ämnesomsättningsprover för att se om det kan finnas nåt där..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang överrörlig, ja bogar har en viss påverkan men jag ska htta en bild på hingsten jag skötte med brant bog som var en j*vel på att röra sig. Så brant bog är inte alltid sammanknutet med rörligheten i frambenen
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det fenomenet tycker jag är så himla häftigt! Att en röd kan bli grå, hur coolt som helst! :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite OT men på tal om färgväxlare så är det lite kul att jag hittat en ägare på gammelpållan som haft henne som ung. Hon i sin tur fick ett gammalt kort på henne som föl från uppfödaren. Allt detta har hon snäll som hon är scannat in på datorn och skickat till mig för digitalkameran var ju inte riktigt uppfunnen då -88 som damen är född:)

Lägger in tre kort så kan ni se själva, från föl till 23 åring:) Jag tycker hon är finast nu:p

valenciasomfl.jpg


valenciasomung9.jpg


034-1-2.jpg


Tillbaka till ämnet så går allt bra tycker jag och hon har hela vintern kännts väldigt trevlig att rida. Tror ungponnyn får ta åt sig äran lite av det för hon får inte stå still i hagen om dagarna utan han tycker hon ska röra på sig med jämna mellanrum....:angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

OJ! Fränt!

KL
Figge och jag stortrivs i nya stallet. Lite trist att de går i individuella fållor, men han lattjar lite med grannhästarna över staketet. Den ena är två år gammal och tycker Figge är superlajbans!
Vi är ute och letar bra rid/körvägar. Hittills hittat fina ridvägar, men som jag inte kan köra (för smalt..). Men snart hittar jag något bra, de kör ju med travarna ute i skogen så nog ska jag kunna jag med ;)
Idag red vi lite på banan, men det började snöa och blåsa så fruktansvärt att jag fick ge upp efter bara en halvtimme...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt du trivs i nya stallet =)

*kl*

Mätte lillen med viktmåttbandet idag igen, och det visade nu 390 kg. Dvs minus 30 kg på lika många veckor. Utmärkt, borde innebära att jag snart kan öka maten lite igen åt honom, och/eller minska metforminet lite, får se hur mkt jag törs..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Prins har hållt sig bra i vikt fast byte till hösilage :) Bara lite bukfettma kvar ^^. Har inte kunnat motionera honom riktigt på 1½ vecka då jag råkade göra punktering på vagnen när jag skulle pumpa däcken :p Funderar fortfarande på detta med fällningen, vinterpälsen sitter som berg. Det klippta har inte växt ut något under dessa 2 månader samt att hovarna växer inte heller, är 11 veckor sedan han verkades men det ser ut som att de är nyligen verkade :confused:
Svårt att se på bild men han har deppåer nere på magen, som inte vill ge med sig >__< Men man ser att hovarna inte är särskillt långa iaf:/
32251269.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han ser fin ut i hullet jämfört med innan.
Har han liksom "knölar" på magen? Det har min.. Jag lever i hopp om att de försvinner med fortsatt diet.

Fick analysen på nya hösilaget idag. Helt okej faktiskt. 7,2 MJ och 47 g smb rp. Ska bara få kläm på hur många fodringar per dag det är och när :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

ja hoppas med på det, dom är helt mjuka och svampiga eller vad man kan säga. Kanske ha att göra med att han varit så fet länge innan eller något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp