Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror det, insulinvärdet var ju bättre även när hon gick i skogshagen men då var hon inte gladare precis utan ganska less på livet. Hon äter ju inte metaformin nu längre. Veterinären tyckte inte hon behövde det mer?

Hon får med sig min andra shettis in i hagen, men han är inte särskilt road alls av att umgås med henne så han försöker mest komma på en lösning att ta sig över staketet... Vilket är samma med dom andra ponnyerna. Dom vill väldigt gärna gå i sin flock allihopa.

20 kg till bör hon gå ner tycker vi nog. Hon går in på nätterna dock, det glömde jag skriva. Går ut ungefär 8.30 och in mellan 16-20 beroende på vädret. Är det kallt kommer hon in tidigare pga frosten, och ut senare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon ska få en lösdrift i sin hage sen pga att hon inte äter samma hö som dom andra gör. Så när det är snö ute och hon kan gå ute kommer jag ha henne ute dygnet runt och då ha en fodergrind ifrån hennes hage. Så kan hon gå tillsammans med dom andra när maten är uppäten, är min plan iaf.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Försökte ta hullbilder på L, men det var svårt med huvudet i backen, han ser ju rundare ut än han är. Men tills jag orkar ta en uppställd så, såhär ser lilla gråsälen ut anno hösten 2010. Dessutom - Lillen har tidigare HATAT hundar, och inte dragit sig för att försöka ha ihjäl dem om de befunnit sig i hans hage (oavsett om hundarna 'gjort' ngt eller ej, pappas tik stod och nosade på en bajshög, varvid L gick fram, lyfte ena framhoven och smackar till den stackars hunden rakt över ryggen. Ett mirakel att hunden klarade sig oskadd..). Men jag har tränat och terapiat och tränat. Både tränat Lillen på att man MÅSTE acceptera hunden, och hunden på att ALDRIG gå in i hagen utan sällskap av matte.

Hunden har dock inte riktigt fattat att stallplanen plötsligt är att betrakta som hage. Men uppenbarligen har min terapi hjälp. För såhär såg det ut i förmiddags =)

lillenhull2010102823.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt att se honom UTE, och smal tycker jag definitivt att han ser ut att vara :)!

Min pålla fungerar med hundarna när vi rider. De springer lösa på lämpliga ställen och hon bryr sig inte. Verkar dock inte gilla om de försvinner, så jag antar att hon tycker att de tillhör "flocken" :D? Däremot är hundarna, speciellt den ena, inte speciellt smart angående hästen och kan mycket väl tänka sig att bara sätta sig och kissa mitt framför på stigen...:crazy: Som ryttare får man se upp!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi gör ett uppehåll med Metformin i en månad, för att se om han går ner ändå med samma foderstat och motion som hittills.
Om han stannar av kommer vi förmodligen prova med tyroxin.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Hejsan!
Jag är nykomling här i tråden, men jag hoppas inte att det gör någonting om jag ber om lite råd. :)

Fick nyligen hem en 3 årig fjording som jag sakta men säkert börjat rida in (Vi har skrittat med ledare i nuläget). Han är dock väldigt överviktig och jag känner att jag behöver göra något NU.

Han äter i nuläget 5kg hö/dygn (går i hage med liite gräs 7-8 timmar/dygn) och 0,5-1kg Salsa naturell gräs (även kallat Salsa naturell grön, liknande lusern).

Han har varit hos mig i snart 3 veckor, och det känns som att han bara fortsätter att gå upp i vikt. :crazy: Han har ändå motionerat mer hos mig än han gjort hos tidigare ägare, och jag vill inte gärna dra ner mer på maten. Frågade förra ägaren hur mycket han ätit där, men han verkade ha väldigt dålig koll och svarade "En tuss hö då och då".

Ridningen som den är nu ger ingen vidare motion, så jag har utöver det varit ute och gått promenader med honom i skogen. Han är tömkörd, men jag är tyvärr urkass på att tömköra, så vill helst inte ge mig på det annat än att gå bakom honom i skritt, och det känns inte som att det ger mycket mer än våra promenader. Longera skulle jag kunna göra, men det känns lite motigt att han ska behöva gå på böjt spår såpass mycket som det förmodligen kommer att behövas.

Kan inte ni vara jätte gulliga och försöka hjälpa mig att lägga upp en "bantningsplan" för honom? Jag har ingen tidigare erfarenhet av att banta hästar, så jag tycker att det är skitsvårt... :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite tips på motion kan kanske vara löshoppning. Har du någon paddock eller plan hage med bra underlag, eller till och med ridhus så hade ju det varit toppen.

Ni kan ju använda både cavalettibommar och hinder. Du kan ju sätta upp en enkel plasttråd eller liknande så det blir ett spår i ytterkanten på ridbanan, så får han springa där. :idea: Så blir det inte så mycket böjt spår och de brukar tycka att det är roligt att det händer lite och de inte bara springer runt runt.

Hur stor är han?

Standardfrågan: Har du analys på höet? Annars fixa det snarast möjligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo löshoppning har jag också tänkt på, det är väl mest vädret som ställer till det med det nu. Jag har gräspaddock för tillfället, och när det regnar så mycket som det gör här nu så är den hal så gott som alltid. Man vill ju inte gärna att det ska hända någon olycka :crazy: Sedan blir väl underlaget hårt och lite olämpligt för just löshoppning i vinter, is brukar vi klara oss undan just i paddocken, men det är inte sällan jag stukat mina egna fötter bara genom att gå därigenom :rofl: Till våren är det dock tänkt att han ska börja löshoppas.

Det du skrev om ett spår i ytterkanten på ridbanan kunde absolut vara något dock. Då behöver han ju inte ha så mycket fart heller (underlaget :grin:). Våran paddock är utbyggd så att det är en fyrkantig del, och sedan fortsätter den ut i en lite rundare del, så det blir lite blandat raka och böjda spår, vilket nog kunde vara kanon.

Han är 140cm hög, en liten aning överbyggd fortfarande så han växer nog ett par cm till skulle jag gissa på. Och på tal om storlek mätte jag honom runt största delen på magen och där mäter han ungefär 219cm (jag fick det till 219, men kan inte lova att det är helt rätt eftersom Ville inte riktigt förstod varför jag skulle hänga runt hans mage och inte ville samarbeta :D)

Det där med analys på höet är också ett ganska stort problem som jag har suttit och klurat på länge, han står nämnligen i ett stall med nästan enbart tävlingstravare (en underviktig haflinger också...) så höet går åt fruktansvärt fort och stallägaren köper inte hö från samma ställe varje gång, så vi har nytt hö varje eller varannan vecka. Skulle knappt kunna få analysen innan den inte var aktuell längre... :crazy:

Ett annat problem med just hästkompisarna i stallet är ju vad han äter i hagen, han står nämnligen ihop med en utav stallägarens tävlingstravare som ska ha MÄNGDER med mat. Jag har pratat med stallägaren och han har löst det till viss del så att han ger väldigt lite hö (jämfört med vad kompisen egentligen ska ha) ute i hagen, och istället ger honom desto mer där inne. Oavsett vilket så äter Ville ofta i stort sett allt hö de får ute i hagen, eftersom hans kompis inte är speciellt matglad och Villes passion i livet är mat. :rofl:

Han äter också väldigt mycket halm inne i boxen, jag vet inte hur stor skillnad det gör för hans övervikt, men det är ju ganska lätt löst genom att byta till spån (eller torv/annat).

Ni får ursäkta mina extremt långa inlägg, jag försöker ge er alla en helhetsbild av läget och just när det gäller bantningsfrågan så har jag väldigt mycket tankar som flyger runt i huvudet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej och välkommen till tråden, här är alla välkomna =)

Jag tar båda dina inlägg och svarar på i samma, ifall citeringen ser konstig ut.

Han äter i nuläget 5kg hö/dygn (går i hage med liite gräs 7-8 timmar/dygn) och 0,5-1kg Salsa naturell gräs (även kallat Salsa naturell grön, liknande lusern).

Varför äter han salsa naturell gräs/grön? Jag skulle ta bort det. Det är iofs ett bra val rent allmänt (sockerfritt, naturligt), MEN det har ett energivärde på 10.5 MJ/kg. Det är högt för att vara till en som ska banta. Är det proteinet du vill åt (det innehåller 160 gram srp/kg) eller varför ger du det?

Gräset kan vara en stor box ang vikten, då kort gräs är spädare än långt, och det således oftast är mer drag i kort gräs. Det föder mkt mkt bättre än man tror. Är hästen känslig för socker så ´kort gräs är rena sockerbomben, och frost ökar sockerhalten än mer. Det kan också leda till viktuppgång om hästen har en lite minska insulinkänslighet. (Jag säger inte din har det, men tar med alla aspekter som finns med kort gräs)

Det där med analys på höet är också ett ganska stort problem som jag har suttit och klurat på länge, han står nämnligen i ett stall med nästan enbart tävlingstravare (en underviktig haflinger också...) så höet går åt fruktansvärt fort och stallägaren köper inte hö från samma ställe varje gång, så vi har nytt hö varje eller varannan vecka. Skulle knappt kunna få analysen innan den inte var aktuell längre... :crazy:

Knivigt läge. Ett alternativ som finns är att du inte ger honom hö. Utan att han får halm och lucernhack (gärna melassfritt) som stråfoder. Det går att bygga en fullvärdig foderstat så, men det kräver ju att hästen äter halm, men det gör ju din.

Alt så köper du in EGET grovfoder - med analys och passande värden för Valle.

Ett annat problem med just hästkompisarna i stallet är ju vad han äter i hagen, han står nämnligen ihop med en utav stallägarens tävlingstravare som ska ha MÄNGDER med mat. Jag har pratat med stallägaren och han har löst det till viss del så att han ger väldigt lite hö (jämfört med vad kompisen egentligen ska ha) ute i hagen, och istället ger honom desto mer där inne. Oavsett vilket så äter Ville ofta i stort sett allt hö de får ute i hagen, eftersom hans kompis inte är speciellt matglad och Villes passion i livet är mat. :rofl:

Kan han gå i egen hage? Det spelar ju nästan ingen roll vad du gör om han äter en massa han inte ska och med okända analysvärden (om höet är anpassad för tävlingstravare är det direkt olämpligt för din lille Ville tyvärr)

Han äter också väldigt mycket halm inne i boxen, jag vet inte hur stor skillnad det gör för hans övervikt, men det är ju ganska lätt löst genom att byta till spån (eller torv/annat).

1 kg halm innehåller i snitt 5.5 MJ, dvs det motsvarar någonstans mellan 0,8 - 0,6 kg hö. Dvs för varje kilo halm han äter motsvarar det kalorimässigt ungefär 0.7 kg hö, exakt siffra beror ju på höanalysen och det har du ju inte, men för att ge en bild. Däremot innehåller halm i princip inget protein, men MJ (kalorier). Så säg han äter 4 kg hö per natt, det är alltså 22 MJ, och jag skulle tro att din behöver MAXIMALT 60 MJ. Halmätningen ger alltså isf 1/3 ungefär av hans dagsbehov av 'kalorier'. Risken är stor han behöver mindre än 60 MJ, då innebär halmätning kanske uppemot hälften av hela hans dyngsbehov av kalorier. Så att byta strö kan om du har tur göra stor skillnad på magomfånget =)

Han har varit hos mig i snart 3 veckor, och det känns som att han bara fortsätter att gå upp i vikt. :crazy: Han har ändå motionerat mer hos mig än han gjort hos tidigare ägare, och jag vill inte gärna dra ner mer på maten. Frågade förra ägaren hur mycket han ätit där, men han verkade ha väldigt dålig koll och svarade "En tuss hö då och då".

Att han går upp i vikt är ju att han trots den ökade motionen får i sig mer MJ(kalorier) nu mot innan. Svaret är antagligen i hövärde, hömängd, kraftfoder och halmätning samt ev gräset. Dvs du måste strypa 'kaloritilldelningen'. Vilket kan vara lättare sagt än gjort.

Ett annat alternativ man kan fundera på är betesbegränsare (ofta kallat munkorg i trådar), många - men inte alla - lär sig äta hö/hösilage med dem, och det sänker takten lite iaf även om vissa lär sig en förbluffande bra teknik och ändå överäter.

I ditt fall skulle jag tills vidare försöka få en egen hage om det är möjligt (?), byta strö till icke ätbart, och endera ge halm + lucernhack som grovfoder eller än hellre köpa in eget analyserat grovfoder med rätt värden. Och ta bort Salsan. Samt öka motionen om/som det går.

Alt om han inte kan få egen hage, ha honom med en kompis som får så lite mat som möjligt, överslagsräkna på höet, och sen servera halm och ev proteintillskott till natten - inget hö. Och ta bort salsan. Samt öka motionen om/som det går.

Lycka till! =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hjälp,

Operation banting.

Stor, lättfödd bruksnordis på 20år, han äter lucerne, soja och mineraler. So far, so good, det är en uträknad foderstat, och jag har redan märkt förbättringar på överlinjen. :) Han äter, eller ska äta 8kg hösilage. Men nu går han i hage med andra, iofs är han lägre i rang nu, så de andra äter först. Helt egen hage är tyvärr inget alternativ. Hälften halm som nattmat?

Har svarat på annons om medryttare, så det kommer ut en tjej och prövar honom i veckan *hoppashoppas*, annars går han varannan dag, för jag hinner itne mer :crazy:

Är det bara mer motion som egentligen står på schemat eller kan man laborera med maten nått?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur mycket MJ får han i dagsläget? Är det fritt silage i hagen? Vad är värdet på silaget? (Det spelar roll för hur mkt MJ du tjänar eller ej på halm, dock kvarstår ju fördelen att halm räcker längre)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

ja och halm gillar ha ninte supermycket, så om inte annat så tar det längre tid att äta upp :) DEt är inte fritt silage i hagen, utan vi ger fördelade påsar. JAg kommer faktiskt inte ihåg MJmängden i huvudet, får återkomma med det! :) Silaget är 7mj och 35 ? smrp
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då är det ju iaf 60 MJ minst han får (56 från silaget + det från lucernen och sojan och antar kallt det är minst 4 MJ). Kolla gärna exakt siffra. Men då finns det absolut lite att göra, haken är att hålla upp proteinet, byter du silage mot halm så förlorar du protein, samtidigt är det inte katastrofdålig kvot om det är 7 MJ resp 35 gr srp, så bör gå hyfsat smärtfritt tota ihop något som sänker totalMJ =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, jag ska kolla exakta siffror, det är lite det som är meckigt, för han har börjat få fin överlinje och muskler i rygg. Sen räknar jag med att han får i sig ute, både genom gräs och genom de andras högar , hur ska man räkna på sånt?

Återkommer imorgon!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack så mycket för ditt utförliga svar! :D

Precis som du gissade så är det proteinet jag vill åt i Salsan, har länge funderat på att utesluta det helt, men samtidigt är han ju ung och behöver sitt protein. Jag har en säck hemma nu som räcker i ungefär 1 månad till, tänkte nu prova att ha kvar det men vidta andra åtgärder för att försöka få ner honom i vikt, känns det som att jag fortfarande inte får den effekten jag vill ha så slutar jag med salsan när säcken är slut.

Det där med höet får jag nog klura lite på ett tag till, ska försöka ta upp det med stallägaren igen och se ifall han kan hjälpa mig att hitta någon lösning. Kommer vi inte på någon annan lösning så får jag väl helt enkelt köpa eget hö, som du säger. Att fodra med halm och lusernhack skulle väl också fungera, men det känns elakt, för att vara helt ärlig. :rofl: så ja, det får väl bli den absoluta nödlösningen.

Höet är inte anpassat för tävlingstravare heller, stallägaren är en äldre man med väldigt bestämda åsikter som tycker att det är totalt fjanteri att analysera höet, "Hästarna överlever minsann ändå". Så han köper hö lite "på måfå" så att säga.

Det finns möjlighet för Ville att gå i egen hage, däremot är den enda hagen som är ledig en som ligger en bit ifrån de andra hästarna, jag ser gärna att han går i alla fall så att han kan se de andra hästarna och inte blir helt ensam. Dessutom känns det som en bra grej att han har sin kompis i hagen, eftersom de båda är unghästar (Ville 3 år, kompisen 2 år) och leker massor ute i hagen på dagarna, den motionen känns som att den väger upp emot det extra han äter. Där är också betydligt mer gräs i den lediga hagen. Däremot kom jag att tänka på nu att jag kan kolla med stallägaren ifall han inte kan ge kompisen hö inomhus de dagar han tränas, eftersom han ändå står inne och torkar efter duschen i någon timme då. :) Att byta kompis är tyvärr inget alternativ heller, eftersom vi som sagt enbart har tävlingstravare och en underviktig haflinger i stallet, förutom Ville. Alltså äter alla väldigt stora mängder.

Jag hade ingen aning om att halmen är såpass kraftig, det kan säkert vara en bidragande faktor i så fall. Byter till spån snarast möjligt och hoppas sedan på att det ger effekt.

Munkorg har jag en som hänger här ute, i hagen tror jag inte att det gör någon vidare nytta just nu eftersom där ändå är såpass lite gräs att tillgå. Inne hade jag tänkt sätta upp ett nät i höhäcken, vilket kommer göra att han får pilla lite mer med höet och det kommer ta betydligt längre tid för honom att äta. Eventuellt skulle man kunna minska lite på högivan då också, eftersom han ändå får mer tuggtid. Blandar jag dessutom upp höet med halm så skulle det säkert kunna ge resultat. Jag är bara orolig för att han inte ska få i sig den näringen han behöver, eftersom han fortfarande växer.

Jag ska öka motionen så mycket jag kan, men där kommer ju också problemet med att han är såpass ung in, jag vill inte överaktivera honom heller. Jag får helt enkelt försöka hitta en balans som passar oss. :)

Om det nu blir så att jag köper eget hö, hur höga (eller ja, låga) värden ska jag sträva efter? Hur mycket/lite av de olika näringsämnena kan han tänkas behöva under ett dygn? Hur lite kan jag ge honom utan att oroa mig?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Alex, jag tycker han ser himla fin ut nu jämfört med förr :)

Här är jag jättelycklig över grabbens ökade kondition! Idag red vi på åkrarna och galopperade massvis. Tidigare har han orkar kanske 100 meter i sträck. Nu galopperade vi runt 700 meter :) Så jäkla härligt! Han fattar galopp direkt och springer på, tar i lite extra när jag skänklar på och efter en kort skrittpaus är han redo för en ny, lång galopp. *glad matte* Inte nog med att det är askul, det förbränner ju ganska duktigt också.

Sen är det väl dags att klippa igen. Vill ta nya hullbilder med ska nog klippa först, det har blivit ganska så tjockt redan! Synd att han starkt ogillar att ha täcke på, annars hade jag klippt honom mycket mer...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Precis som du gissade så är det proteinet jag vill åt i Salsan, har länge funderat på att utesluta det helt, men samtidigt är han ju ung och behöver sitt protein.

Ha kvar det sålänge du, innehållsmässigt är det ett bra val så. Haken är ju dock att du inte vet om det ändå är för lite protein, eller blir på tok för mkt med salsan iom analysen, men jag förstår precis hur du tänker och under rådande omständighet är det inte fel tänkt. Det är bättre du 'chansar' på att tillföra protein via den salsan eller lucern än något annat, just för att du inte hara analys. De tål proteinöverskott från grovfoder (dit både salsas gräspellets och lucern räknas) bättre än från koncentrat. Så måste man 'chansa' har du valt helt rätt källa att göra chansningen med =)

Att fodra med halm och lusernhack skulle väl också fungera, men det känns elakt, för att vara helt ärlig. :rofl: så ja, det får väl bli den absoluta nödlösningen.
Ingen fara, jag tycker inte om det helt känslomässigt heller, men lösningen finns som sagt, och som du redan verkar insett så är att få ner vikten väldigt viktigt, för om han skulle få fång, då har du inget val än att ta till nödlösningar. Så hellre göra det innan och slippa fång iaf. Men du har ju andra alt och jag skulle också försöka lösa det med hö/silage i ngn form först (ev blandat med halm då beroende på värden)


Det går inte dela någon hage i två? Så kan de gå i varsin del iaf del av dagen? Leken och det sociala är absolut viktigt för en unghäst (och några kalorier går åt). Men att dela på dem halva dagen, eller t ex dela på dem vid maten kan ju ge en skillnad?


Munkorg har jag en som hänger här ute, i hagen tror jag inte att det gör någon vidare nytta just nu eftersom där ändå är såpass lite gräs att tillgå.
Det gräset kan vara illa nog, men jag tänkte mest för att minska mängden hö han får i sig på X tid? Om han lär sig äta hö med korg då såklart. Om han nu äter 1 kg på 10 minuter t ex, så med korg kanske det tar 20 minuter, då hinner den andra hästen äta mer hö och Valle får i sig mindre?

Inne hade jag tänkt sätta upp ett nät i höhäcken, vilket kommer göra att han får pilla lite mer med höet och det kommer ta betydligt längre tid för honom att äta. Eventuellt skulle man kunna minska lite på högivan då också, eftersom han ändå får mer tuggtid. Blandar jag dessutom upp höet med halm så skulle det säkert kunna ge resultat. Jag är bara orolig för att han inte ska få i sig den näringen han behöver, eftersom han fortfarande växer.

Och just för han växer bör du verkligen skaffa analyserat grovfoder. För även om han får 8 kg just nu t ex, och är tjock på det, så han kanske inte får tillräckligt med protein eller mineraler ändå.

MJ kan man ju se med ögat - tjock häst = mer än den behöver, smal häst = mindre än den behöver. Proteinet och mineralerna däremot är tyvärr inte lika lätt =/

Om det nu blir så att jag köper eget hö, hur höga (eller ja, låga) värden ska jag sträva efter? Hur mycket/lite av de olika näringsämnena kan han tänkas behöva under ett dygn? Hur lite kan jag ge honom utan att oroa mig?

Du ska sträva efter ett så lågt MJ som möjligt, men samtidigt så högt protein som möjligt. Nu kan man inte få hur lågt MJ som helst på hö, under 7 MJ/kg foder är svårt. Men du ska se till att det är MINST 6 ggr så mkt protein, gärna 7 ggr så mkt. Dvs är det 7 MJ/kg foder, ska det vara minst 42 gram smältbart råprotein per kg foder, och gärna 49 gram srp/kg foder. Vad gäller proteinet så ju högre dessto bättre. Högt protein gör att du kan tillgodose proteinbehovet på låg giva hö, du kan då hålla ner MJ, dessutom så högt protein ger möjlighet att blanda i halm.

Men, eg så jmf med oanalyserat är ALLT bättre, men det du vill undvika om du kan är t ex 9 MJ och 30 gram SRP, dvs högt MJ och lågt protein, det blir nästan omöjligt få ihop med en lättfödd. Men ta smältbart råprotein och dividera med MJ. T ex 42 gr srp och 7 MJ = 42/7 = 6. Siffran du får SKA vara MINST 6.

Foderstatsmässigt så hojta om/när du fått tag i ngt hö så kan jag hjälpa dig, men får inte detaljdiskutera enskilda hästars foderstater på forumet. Men generellt så ser du till att proteinet är täckt, och sen så ger man så lite MJ att hästen går ner. Exakt var den gränsen är är individuellt, men jag skulle inte tro din Ville behöver mer än 50 MJ, kanske mindre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack så mycket!
Då var det ungefär samma värden som jag hade i huvudet :) Jag är dålig på allt det där med värden, vad en vuxen häst ska ha har jag koll på ungefär, men det är just det med komplikationerna att han dels är ung och dels behöver bantas.

Har kommit fram till att Ville nog behöver ungefär 45MJ, med hjälp av diverse olika böcker och internetsidor :rofl: Så börjar med det och så får jag se vad som händer med hans vikt och ev. ändra därefter :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Första ängen är på 6,4MJ och 3smrp, andra är på 7MJ och 55 smrp (dock litar jag inte helt på den anlysen, pga dålig provtagning, så proteinet är högre än den första, men jag tror inte det är så högt som 55...)tredje är på 6,4MJ och 27 smrp.

Står på ca 8kg hösilage, 1kg lucerne, nästan ½kg soja och miner vit. Han får dock en näve krafft protein vid insläppet i krubban, för jag hade kvar av en säck från förut.

Bruksnordis, som sagt, 176 i manken, väger ca 850, Grooov i typen.

tjorn10147.jpg

tjorn10124.jpg

tjorn10119.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

3 gr srp ska det inte stå va?

176 cm? Jisses amalia, trodde inte ens de kunde bli så stora. Men isf får man ju tänka lite andra MJ-siffror än jag gjorde från början, jag räknade med en kring sådär 160 jag ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp