Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

haha nä, 33 ska det vara :) Sen äter han ju som sagt mer än 8kg med eftersom de får tillsammans i hagarna..

Ja, han är rejäl, min gosse. hon som sitter på honom på bilderna är närmare 180 :p

Stor mule :p
p1090732_73674433.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker inte alls att den ser tjock ut- däremot otränad.


Jag skulle ge den mer silage o rida mer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

:love:

Du får ju räkna minst 1 kg TS/100 kg. Alla hästars magar pallar inte det dock (att ligga på minimi).

8 kg hö täcker minimibehovet för 672 kg häst, men den vikten räcker ju inte till för en sådan där bjässe´. 10 kg hö täcker ju för 840 kg. Så med silage lär du inte täcka minimiTS, även om du räknar in lucern. Vad har du för TS i silaget?

Av dina sorter så jag skulle välja att analysera om det andra, det har ju i särklass bäst kvot?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker inte alls att den ser tjock ut- däremot otränad.


Jag skulle ge den mer silage o rida mer.

Fast jag tror inte de där bilderna är från nu, utan att de är från i våras? Med tanke på hur träden och gräset osv ser ut?

Men på bilderna ser den inte tjock ut alls, tvärtom.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nä sant, men som det ser ut nu så hinner jag inte rida mer, men ja, absolut muskelfattig.

Bilderna är inte från nu, nu har han lite bättre överlinje, mer bukig och några kg till. Men tack för att ni inte tycker han är fet! Man blir lite hemmablind när man får höra det ofta och ser hur han har gått upp lite nu efter sommaren.

Alex; Ska kolla TS när jag kommer hem, men silaget är väldigt torrt, omgången just nu är i princip hö.

8kg är det jag försöker utgå från i foderstaten, men som sagt, han får i sig mer, men hur mycket vet jag inte..

Kan tillägga att jag inte kan välja vilka av balarna eller från vilken äng man vill ha, just nu är det silaget med sämsta innehållet som går.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Asch nu hann jag inte ändra i inlägget ovan TS ligger på över 80% , 82 % och 72%.

Skulle jag uppskatta grovfodergivan nu, skulle det vara till 12 - 14 kg/dygn ca.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker absolut att du ska ha kvar Ville ihop med en kompis i hagen. Inte kul att stå själv, speciellt inte för en unghäst! Väldigt ofta så tycker jag hästar får väldigt dåliga vanor när de går själva, vilket visar att de inte mår bra.

Däremot kan det nog vara en bra idé att försöka dela på dem när de får mat i hagen. Med två stolpar så kan man göra en liten ruta i hagen som man kan sätta in ena hästen i så att de får hö på varsitt håll. Om stallägaren har möjlighet så tror jag det är en jättebra idé.

Byt ut halmen mot spån eller annat, och ge lite extra halm för att den ska ha något att tugga på i boxen.

Trixigt med höet, jag hade också försökt köpa in eget.



Nu får du ta detta på rätt sätt, men du kan inte tänka dig att flytta?
Jag flyttade faktiskt med min häst för jag insåg att min häst aldrig skulle kunna bli smal om jag stod kvar i det stallet. Jag är så glad att jag fattade det beslutet. Vi trivs jättebra i det nya stallet, har stått där i ett år snart och min lilla häst har blivit smal och fin.
Visst är det ett radikalt beslut för många. Men det är ju också ett alternativ. I mitt fall var det ett jättebra alternativ!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för ditt svar!
Kan helt ärligt själv säga att jag övervägt att flytta, då det även finns andra lite negativa delar med stallet. Har dock kommit fram till att hur jag än vrider och vänder på det så är det inte möjligt i nuläget, ev. nästa sommar. Detta stallet ligger precis utanför min dörr i stort sett, vilket är väldigt smidigt eftersom jag inte har körkort och bor lite "mitt ute i ingenstans" så superdåliga bussförbindelser. Här ligger ett till stall i närheten, där har jag dock haft häst innan och det är ingenting jag kommer göra om, går inte in på detaljer men det är ett sådant stall som är väldigt fint utåt, men det som försiggår där är inte trevligt.

Nu har dock den största delen av problemet löst sig; Stallägaren berättade för mig vid kvällsfodringen idag att han bestämt sig för att bara köpa hö från en och samma bonde nu, och han hade beställt analys på det. Väldigt storsint av honom tycker jag, med tanke på vad han tidigare sagt om hur fjantigt analyser är osv.osv. :laugh:

Så nu blir det först och främst att få analysen, räkna ut foderstat och sedan försöka lösa resten.

En annan positiv grej är att inridningen går framåt snabbare än jag hade vågat hoppas på :o Ville skötte sig kanon idag, gjorde allt jag bad honom om även utan ledare. Så förhoppningsvis dröjer det inte allt för många månader innan jag kan motionsrida honom, vilket förmodligen kommer göra en himla nytta :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt att det löst sig med höet!!

Jag gick ju och klagade på mitt gamla stall i ett halvår innan jag flyttade. Hoppas att du hittar något riktigt bra den dagen du bestämmer dig för att flytta. Tills dess kan du säkert lösa det bra ändå. Nu får du ju hö som du kan planera maten utifrån. Och har du eller stallägaren möjlighet att separera dem när de får lunchhö så ser jag ingen anledning till att det inte kan funka.:)

Kul med inridningen också!! :banana:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Haha, nej det förstår jag. Vilken koloss!!

Min lille plutt (128) går ihop med en stor häst, han är runt 180. :p De är jättesöta ihop.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja verkligen :)

Jag återkommer när jag fått analysen, så kan ni som är lite duktigare på foder få hjälpa mig att räkna ut en bra foderstat :) Ska dock försöka själv först och se vad jag kommer fram till, så jag vet om jag tänker fel någonstans :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kl

Tänkte att jag kunde passa på att fråga er här i stället för att starta en ny tråd :) Har räknat på en foderstat till min herre och fick ihop 4 kg hö, 2 kg halm, 10 dl betfor och 300 g soya + mineraler. Han håller hullet på den foderstaten, men han har blivit helt galen att rida :crazy: Idag galopperade han på tvären och reste sej när han inte fick galoppera, helt knäpp. (Han är nyss kollad av både veterinär och ET innan vi satte igång ordentligt efter skadan, och ingen har hittat något).

Det som är nytt i foderstaten är soyan, är det någon som har varit med om att hästar blivit extrempigga av det? Han blir såhär av havre, ser spöken överallt och är helt "speedad". Men jag har aldrig hört om någon som reagerat så på soya?

Om det nu är soyan, hur får man annars upp proteinet? Lusern fick han förra vintern men det var mest troligt det som gav honom kolik så jag vet inte om jag vågar prova det igen. Krafft protein blev han helt knäpp av, ungefär som om jag gett honom ett kilo ren havre :crazy:

någon som har någon idé? :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Varför tror du att han fick kolik av lusernet? Lusern är bra till exempelvis magsårshästar eftersom det stabiliserar pHvärdet i grovtarmen. (Jag undrar bara).

Om du ger all soja på en gång kan du ju prova att dela upp den på fler tillfällen. jag tror kanske inte att det beror på sojan i och för sig och har nog egentligen ingen bra ide.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han har aldrig haft problem med magen före eller efter, under de 8 år jag haft honom, och det var bara lusernet som var nytt. Självklart vet jag inte helt säkert att det var just det som gjorde det, men jag kan inte komma på något annat? Och vill inte riskera att han får det igen :(

Han får det uppdelat på två gånger, morgon och kväll, tillsammans med betfor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag förstår att du inte vill ge honom lusern.
Jag har ingen bra ide kanske men ett sätt kan ju vara att helt enkelt minska sojan eller ta bort den helt och se om han reagerar och sedan kanske ev införa den igen. ändra inget annat i så fall.

Jag antar att han kan klara sig med lite mindre proteiner en kortare period och att det kanske är bättre att få reda på om vad det är som gör att han blir så som han blir, om det nu går.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har du skrivit fel, eller ger du 10 dl betfor?
Sköljer du det i så fall? Annars kanske det är sockret som gör honom pigg?

1 liter betfor borde ju ge ganska så mycket extra socker, tänker mig att det skulle kunna ge ungefär samma effekt som havre. Jag vet inte om hästar funkar på samma sätt, men människor tar ju upp socker snabbt och blir "speedade" som du skriver.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det ska stå 10 dl betfor ;) Det sköljs inte även om det är mycket socker i det, eftersom han är så dålig på att dricka blöts det upp med ca 5 liter vatten så han får i sej lite vätska iaf. Kruxet är att han har ätit lika mycket betfor förut, utan att bli tokig som nu :confused:

Ska i alla fall prova att plocka bort soyan och se om han lugnar ner sej lite, så får jag se hur det blir sen. Men om det nu är soyan han blir tokig av kommer det ett nytt problem, vart han ska få proteinet ifrån :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tänkte samma sak, om han får ett underskott på proteiner i några dagar borde inte vara hela världen... Ska plocka bort soyan och se hur det blir :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp