Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min har också blivit mer takåsig och jag ser det som att han tappat fett som han alltid haft där. Hade ju hoppats på att där gömde sig lite mer muskler, men men. :p

cimg4592_136602281.jpg


CIMG4593.jpg


Kanske inte syns så tydligt på bilderna, men just runt manken har han blivit tunnare. Dessutom har han ju faktiskt fått en manke också. ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, men jag ser. Kanske för att jag vet hur det ser ut på min, så ser jag samma sak på din.

Hade också önskat att det var lite mer muskler, men det kanske bara är att inse att det är så han ser ut. Förhoppningsvis kan han med tiden bredda sig.
Samtidigt, om jag jämför med förra våren, så är han ju betydligt finare i kroppen.

Förra vintern: (feb 2010)
30526597.jpg


Förra våren: (maj 2010)
31127786.jpg


Nyår: (dec 2010)
31979234.jpg


Ska bli kul att se hur han kommer se ut i vår när han har tappat vinterpälsen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Upptäckte förresten en sak nu när jag såg bilderna bredvid varandra. Vi har ju diskuterat hans benställning, att han står under sig en del.

Visst ser det bättre ut nu?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja men du kan väl också rida på för fullt? Det är ju bara att jobba hästen i en bra form och varierat så kommer musklerna. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo då, vi rider på för fullt. :laugh:

Det går frammåt och han blir stadigare hela tiden.

Nu töltar han till och med riktigt bra! Det orkade han inte innan. Vi har påbörjat lite mer jobb i både tölten och traven. Nu i vinter har vi hoppat en del också, och det vill jag fortsätta med! Han tyckte det var jätteroligt. :D

Nästa vecka har jag fortfarande praktik, men efter det planerar jag att börja lastträna honom så att vi kan åka iväg till ridhuset och träna lite där ibland också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kikar man på rumpan/korset ser han snarare ut att ha musklat sig mer/bättre nu jmf med förr? =)

Och ja, iaf på den bilden ser han mycket mer bekväm ut när han står =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är just längs fileerna osv de har fett. Även om man inte tänker på det. Jag upplevde ju samma sak med Lillen, att 'shit, han tappar ryggmuskler!'. Ryggen blev lite 'takig' och såg urfallet ut på sidan av ryggraden och plötsligt tornade en rejäl manke upp sig, och 'urfallet' vid sidorna av den. Kändes som det måste vara muskler. Jag försökte få det att fastna på bild och la ut bilder då, men var svårt att se.

Men icke, det var fett, och enligt vet är det där sas en av de sista depåerna kopplade till revbenen som försvinner.
När jag påpekade att det mkt troligt var så avfärdades det med att hästen hade proteinbrist:crazy:

hur ser en sadel ut på undersidan?

Jo den har en kanal för ryggraden.

halkar en sadel omkring i sidled är hästen troligen för fet- inbäddad ryggrad.

Ett bra sätt att kolla det är att gå bakom- om man är tillräckligt lång- o se om hö.resp. vä. filé rör sig. både i skritt o trav.

Har den pumpat upp dem under ridning så ska man kunna se skillnad efteråt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

hur ser en sadel ut på undersidan?

Jo den har en kanal för ryggraden.

Fast kanalen på undersidan av en sadel är inte för att något ska 'sticka upp' i den (t ex ryggraden), utan för att se till att tornutskotten går fria från sadelbossorna och därmed tryck.

Det är bossorna som ser olika ut för olika ryggar - mer platta bossor eller mer takformade bossor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Förstog att du måste rätta mig..:rofl:Inte bara..

Om sadeln glider i sidled kommer den feta hästen oxå få tryck på ryggraden.

Om vi säger såhär då. Bossorna är lutande ner mot sidan- för att ett bra sadelläge är konstruerat så- om... man inte har en massa fett o hela tiden behöver byta till vidare bom.

Ofta behöver en nerbantad häst ny sadel.

om hästen är rund som en tunna eller fyrkantig kommer alla sadlar obevekligen inte ligga stilla.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Absolut, en sadel som glider är aldrig bra. Sen kan de glida pga en rad orsaker - även andra än att hästen är fet.T ex som du säger att sadeln är för vid, t ex efter bantning.

Och det finns bossor som inte lutar alls, utan är platta. Om sadeln bara vore vid nog skulle du kunna sadla soffbordet. Dessa är ju inte exklusivt gjorda för 'feta hästar', utan det finns smala hästar med en anatomi som gör de mer platta. Och för runda hästar med en mer 'lutande' anatomi. Fettansamlingar vid fileerna/överkant av revbenen kommer ju dock ge en planare silhuett än de som inte har det. Men muskler kan också ge en planare silhuett.

Jag rättar alla som uttrycker felaktigheter. I övrigt tycker jag mest du som vanligt generaliserar alldeles för hårt. Sadelinpassning och anledningen till att en sadel inte ligger still kan bero på en RAD andra faktorer än hästens hull och hästens utseende på resp sida ryggrad.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min har också blivit mer takåsig och jag ser det som att han tappat fett som han alltid haft där. Hade ju hoppats på att där gömde sig lite mer muskler, men men. :p

cimg4592_136602281.jpg


CIMG4593.jpg


Kanske inte syns så tydligt på bilderna, men just runt manken har han blivit tunnare. Dessutom har han ju faktiskt fått en manke också. ;)

På första bilden syns det om man vet vad man ska titta efter.

Min blev likadan efter bantningen. Nu är det aningens bättre. Men han r klart i behov av bra dressyridning.

Efter bantningen stack hans höftknölar också ut nått fruktansvärt. Nu när det börjar komma lite lite muskler runt omkring på bakdelen ser det inte lika hemsk ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja precis, Caspers höftknölar är också rätt tydliga om man känner på honom. Syns ju inte direkt om man bara tittar, men får väl se hur det ser ut när pälsen är väck. ;)
Nu ska vi rida igång och jag letar efter hoppsadel. Tror det kommer göra gott både för min ridning (kan ju sitta mer lätt/fältsits, blir lättare att klättra etc) samt för honom att ha en annan sadel på ryggen. Dressyrsadeln kanske inte är optimal nu, jag vet inte. Tycker den verkar ligga bra, men han är lurig för han är väldigt svängd på gången och när han rör sig blir han väldigt rak istället.

Idag fick han trava lös på ridbanan under stor protest - det snöregnade och blåste. Hästen var alltså helt dyngsur och såg helt grym ut. :D Såg ut ungefär som när han har sommarpäls och han har definitivt mer muskelmassa än förr. Såg maffig och häftig ut! Men sen vet jag ju att han är ganska muskelfattig egentligen, så det här ska bli kul att följa. :d
Antagligen åker vi hem under sommaren och får då mkt bättre ridvägar. Sandspår runt en åker där man kan rida varv efter varv, långa och varierade ridvägar, mycket klättringsmöjligheter (en liten skidbacke bl.a.). Och i stallet finns ponny som nog inte vill gå på bete, annars kommer jag annonsera efter sällskap åt honom. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kikar man på rumpan/korset ser han snarare ut att ha musklat sig mer/bättre nu jmf med förr? =)

Och ja, iaf på den bilden ser han mycket mer bekväm ut när han står =)

Jag skrev nog lite rörigt. Men det var det jag menade iaf. Att även om han behöver muskla sig lite mer, så han har ändå musklat sig en hel del sen förra året. Så det har ju ändå gått frammåt, så förhoppningsvis kommer han att fortsätta muskla sig lite till, eftersom han blir bättre och bättre hela tiden i ridningen så gör det säkert nytta.

Efter att ha klämt och kännt och kollat runt lite så tror jag att det kanske kan ha varit fett ändå som han tappat och inte muskler. I och med att han inte tappat något över rumpan så går det ju inte riktigt ihop. Han kan ju inte punkttappa på grund av maten. Så det borde inte bero på att han fått för lite i vilket fall.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Måste bara jubla lite också...

Jag ska få hjälp av mina underbara nya stallkompisar att lastträna åsnan. Så med lite tur kanske vi kan komma iväg och rida kurser, åka till ridhuset och träna, hoppa lite, åka ut med de andra i stallet på långturer i skogarna runt omkring och få klättra lite.

Jag vågar inte riktigt hoppas, för jag är rädd att jag ska bli besviken, men samtidigt så är ju min lilla häst bäst på typ allt annat så han borde ju kunna bli grym på att lasta sig själv också. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Både hästar o hundar o kanske människan bör ha midja.;)
De fyrbenta för att lättare få under sina bakben, utan att alltför mkt tar emot.

Han är väldigt fin din nordis:love: Du verkar rida honom föredömligt oxå:bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Både hästar o hundar o kanske människan bör ha midja.;)
De fyrbenta för att lättare få under sina bakben, utan att alltför mkt tar emot.

Han är väldigt fin din nordis:love: Du verkar rida honom föredömligt oxå:bow:

Menar du midjan på ryggen?

Hur underlättar det att de sätter benen under sig?
Stor mage är ju ivägen såklart, men hur påverkar de som Chili visade på bilderna och som jag frågade om, hur tar det emot?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Prinsen är varm i hoven igen, fast han varken är stapplig eller visar något. Då han är pigg och inte visar något tänkte jag testa köra en liten runda (igår) för att se om han visade något då. Han var som vanligt enda som visades var när vi körde i en lite brantare nerförsbacke så var han lite snubblig men vet inte om det har att göra med trycket från bakselen, har aldrig kört i den backen innan så vet inte hur han hade gjort utan "varm hov". Är lite orolig om det kan ha med hösilaget att göra, men magen har inte visat minsta symptom på vara i obalans och han visar ju inget så vet inte om man ska ha is i magen denna gången då förra gången var det ju inget fast han då till och med var stapplig :S
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, börjar bli galen på dessa hovar. Undrar om det kan ha att göra med att han mesta dels står stilla när han är ute, då han går själv så står han mest i ett hörn och tittat på de andra :( Fast då borde nog mer än en hov vara varm.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch då, hoppas det inte är nåt allvarligt.

Såhär ser min grabb ut nu efter nästan 3 v vila, under igångsättning:
cimg4663_137793978.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp