Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, börjar bli galen på dessa hovar. Undrar om det kan ha att göra med att han mesta dels står stilla när han är ute, då han går själv så står han mest i ett hörn och tittat på de andra :( Fast då borde nog mer än en hov vara varm.

Är bara en hov varm?
Kan det bli så vid fång?

Har hovslagaren kollat efter hovböld? Det är väl annars oftast "vanligaste" orsaken till hälta och värme i en hov. Fast han haltade inte va?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han är jättefin!

Hoppas att det funkar med lite vila för min gubbe, jag har blivit sjuk, hatar när jag inte kan motionera honom som vanligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast en hov kan vara varmare än de andra ibland utan att det är något fel. Förstärkt puls är ett "säkrare" tecken att gå efter!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men han har väl inga skor och är ganska så öm om hovarna. Det KAN ju vara så enkelt att han trampat på något hårt som lett till att det blir lite varmt. Men eftersom det inte sitter kvar något så ömmar han inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kan mkt väl vara något sådant. Hoppas på det iaf :p

bettysmatte: jag är urkass på hitta puls och hans ben är som hårbollar men han var kall och torr i benen iaf ^^. Nu tror jag den hoven är lite spökig av sig då den kan kännas lite varm ena stunden och andra är den kall. Men hovslagen hittade varken puls eller reaktion så tror inte det är någon fara :) Annars tror jag att Prinsen är i bra hull nu, vill nog inte att han ska tappa mycket mer i vikt. Han får nu 2,5 kg hösilage, ca 0,3 kg lusernhack samt halm.
Lite ot men borde dom inte börjat fälla nu ? Prins vinterpäls sitter som berg >___<

32224385.jpg

32224382.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min fäller och sätter ny päls som tusan!

Det ser ut som att hon kommer att bli röd i år igen. Jag som hoppades på chockladbrun. :( Men får vara glad att hon inte ser ut att bli prickig som hon var ett år...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo nu tycker man ju att det är dags!

Min är mitt uppe i det vanliga färgbytet. När större delen av vinterpälsen är borta blir han riktigt mörk med bara lite vitt under magen. När sommarpälsen är helt satt är han istället väldigt ljusbrun! Just nu är han mest fläckig dock. ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Var bara tvungen att leta reda på några av färgerna hon brukar ha på sommaren. :)

Hon är ful som prickig. :p
Back_by_Tarjeis.jpg


Brunt är finast. :love:
Carinatrning23-09-07nr2050.jpg


Röd är okej...
StellaGreen_by_Tarjeis.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker hon är som finast i röd päls! :love:

Själv hoppas jag att få en äkta musblack ponny i år, inte den där halvgula han haft de senaste åren..
Men vi får väl se, jag måste klippa av all päls... Han blir lite för varm och orkar inte jobba ordentligt. Kom snö och kallt igår, han var som en gummiboll igen! Idag var det sol, varmt och tö igen och då blev han anfådd och hög puls efter bara några minuters jobb (utan ryttare). Så nu ryker pälsen! Jäkligt besvärligt tillstånd, jag hoppas det är reversibelt!

KL
Vi longerade över bommar för första gången sen snön kom i höstas. Oj vad bra det gick! Han lyfte rejält på benen och försökte till och med galoppera över cavalettis (var helt fel avstånd för galopp, så det gick inte så bra). Vi hoppade ett litet hinder också, ett kryss på ca 30-40 cm. Han har ingen som helst teknik men skuttade på som bara den! Jätteroligt att se! Inbillar mig att det försvann några kalorier i varje fall :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Stella är likadan, hon blir trött när det är varmare ute.

Även om det numera knappt märks längre. Hon är så jäkla pigg hela tiden numera. Idag så skulle jag prova om hon ville gå i skritten, men nej
det gick inte, hon började direkt leva rövare med öronen framåt och bockade och svansen stod rakt upp. Ibland tror jag att det är en arab jag har.

Dock har hon blivit kräsen på maten igen, så jag fick åka och köpa en säck med "gottismat" dvs. en säck med spillers müsli och en säck med dodson & horrell alf alfa
att blanda ut sojamjölet med. Så får jag hoppas på att hon vill äta soja ett tag till i alla fall.

Det är ju superfint med musblacka hästar. :love: Jag vill ha en musblack PRE hingst, eller ja, jag har sett några PRE med en färg som liknar musblack i alla fall.
Kul att han tyckte det var roligt med hoppning! :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min har också blivit piggare, dock inte så pigg. ;) Väldigt lugn igångsättning nu med så han har nog hunnit tappa lite kondis.

Dock när vi löslongerar så vill han nästan aldrig skritta. Får alltid placera mig framför honom för att få stopp på honom, enbart röst funkar sällan. Och när jag gör det så stannar han helt och tror vi ska byta varv. Och då direkt falla in i trav igen. :p Skritta går ICKE när man är lös!
Piggis när man rider också, behöver bara ändra skänkeln minimalt (typ tänka trav) så travar han. :) Stor skillnad mot tidigare halvt skänkeldöda häst!

Två bilder från samma år, tre månader emellan, mörk och ljus!
liten3.jpg


1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är så härligt att de blir så mycket piggare när de blir smala! Stella behöver jag inte ens tänka galopp på, det räcker med att
jag gör en övning som brukar komma innan vi fattar galopp för att hon ska fatta galopp av sig själv. :p

Vi brukar nämligen rida en kvarts bakdelsvändning för att sedan fatta galopp ur det. Hon kan minsann själv nu och tycker att hon
är superduktig som fattar galopp ur alla bakdelsvändningar. :D :love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mina fäller som bara den! Står med gummiskrapan varje dag och det blir drivor av hår runt Cloetta. Antar att det finns många lyckliga fåglar här i trakten... :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det syns enorm skillnad. Hon har ju även mörka prickar i den röda pälsen som alltid finns där, även små vita.
Ibland har hon en fusk ål. Hon har vit man och grå svans med svart botten. I passet står hon dock bara som "Fux".

Vet inte om det är på grund av foder, har inte hittat någon sammanhang.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mina fäller som bara den! Står med gummiskrapan varje dag och det blir drivor av hår runt Cloetta. Antar att det finns många lyckliga fåglar här i trakten... :D

Emil fäller så det rasar drivor av honom. Lillen däremot håller hårt i sin päls. Matte tackar - då han är mycket finare i vinterpäls ;)

Färgväxlare är roliga! Min andra ponny var konstantskimmel och färgväxlare.
importeradebilder4684.jpg

importeradebilder4686.jpg

importeradebilder4688.jpg


Små, dåliga bilder men enda jag har på datorn. Det var ju före både internet och digitalkameror :) Och ja han är tjock, det var han alldeles oavsett - som sagt han om någon måste haft någon avancerad form av metabolisk störning även om de inte var 'uppfunna' då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp