Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

fast han blev väl urgammal:D
Vi hade ju en rödskimmel på ridskolan som alltid hade rött huvud, men blev mer vit på kroppen på vintern
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny fäller också som bara den.

Men hon är en avblekbar skimmel.
Forest Autumn var en brunskimmel, färgväxlare. Jag minns det som att hon var brun på vintrarna och betydligt vitare, gråare på sommaren.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*
Ni med IR, ems hästar. Brukar dom fälla senare? Alla mina och alla inhyrda fäller som sjutton, alla utom Moa som inte fäller ett enda strå ännu:confused:
Kan det ha något med det och göra?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Helt OT men är det den Forest Autumn som har en massa framgångsrika avkommor uppfödda av Marie Halling?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Helt OT men är det den Forest Autumn som har en massa framgångsrika avkommor uppfödda av Marie Halling?

Jag känner inte till så mkt om hennes avkommor men det är mkt möjligt att Marie Halling står som uppfödare till dem så jag antar att det är så.

Det var min favorithäst en gång i tiden för mkt, mkt länge sedan. Hon ägdes av familjen Halling.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hade en ponny från dem en gång i tiden, dock ej släkt med FA, och tänkte direkt på det när jag såg ditt användarnamn. Hon har ett helt gäng duktiga avkommor på hoppbanan, bl a Charlotte, Fokus och Fantast som tävlades av Beatrice Halling.

Bara lite nyfiken ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så färgväxlare fäller senare eller misstolkar jag ditt inlägg ?:p
Min lilla är ju en färgväxlare ^^

_moa_: Shettisar kanske är senare än andra hästar ? eller jag vet inte >__<
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min är färgväxlare och han fäller för fullt. Eller ja, han har "paus" i fällandet just nu men började för några veckor sen. Ovanligt sent visserligen, brukar börja i januari..


Nää, tillbaka till bantandet!
Här är vi glada!
Mätningen idag visade 175 cm, 10 cm mindre än förra året. Perfekt!
Och "bukmåttet" (ca 10 cm framför virveln) visade idag 190 cm, mot förra vinterns 210 cm :o
Underbart!

Jag ger "fri tillgång" på halm i nät ute i hagen sen någon vecka, går åt ungefär 8 kg på två dar till båda hästarna. Figge äter väl 3/4 av det. Känns lite konstigt att inte ha stenkontroll på allting längre :p Men det verkar fungera, så jag håller tummarna! Ska in och väga igen om två tre veckor, blir spännande!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

2 veckor, minus 25 kg på band. Dvs tillbaka på 'standardvintervikt, phu. Vet inte hur mkt som är maten och hur mkt som är metforminhöjningen dock, men sak samma vilket huvudsaken är ju resultatet. Depåerna däremot är en annan - betydligt envisare - historia. Än håller magen dock, så står kvar på den skamliga låga TSen sålänge och ser om jag kan få ner vikten lite till. Får 35 MJ nu, och 0,7 kg TS/100 kg :cry:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite bilder från idag.
IMG_0188.jpg


IMG_0191.jpg


Den ryggen ser inte rolig ut :crazy: Jag vet inte vad jag ska göra, tycker han tappar mer och mer..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, och han har ju gått hela vintern ca 1 h om dagen..
Jag ger ett överskott av protein (spontana tanken är ju att det är det som är felet), har legat runt 330-350 g sen i höstas. Kan han ha så brutalt proteinbehov att det är för lite? Har aldrig upplevt det tidigare år, och har ju haft hästen i snart tio år... Kanske har han passerat någon magisk gräns och fått ett extremt proteinbehov.

Han rids/tömkörs/promeneras som sagt dagligen ungefär 1 h. Jobbar varierat och i funktionell form (ingen tävlingsdressyr, men med bärighet). Vi har tyvärr inga backar här på slâtta (och knappt någon skog heller!) så klättra går ju inte...

Vet inte alls vad jag ska göra..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skulle tveklöst fundera på sadeln faktiskt. Och/eller hur han arbetar med/genom ryggen både vid ridning och tömkörning (dvs kan det finnas något annat, låsningar etc)

Ryggen är som du skriver inte vacker alls. MEN.. halsen och bakdelen är inte ens i närheten utan ser helt okej ut. Dvs det ser inte riktigt ut som en klassisk tappad överlinje pga proteinbrist. Utan det är just ryggen som ser bedrövlig ut. Dvs jag skulle starkt fundera över sadeln - även om den är kollad nyligen, och på andra ev anledningar till låst rygg/inte kan/vill arbeta med ryggmusklerna.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Sadel är något för vid men ligger i övrigt bra. Det är den åttonde sadeln jag har på två år :crazy: Köpte den i december. Dessförinnan hade jag ridit barbacka i några månader, och föregående sadel var lite för smal.

Kiropraktor kollade igenom honom för ca 6 veckor sedan. Det enda han hittade var ett "snett" bogblad, ryggen var fin. Han klämde och kände med sadel också, kunde inte hitta något konstigt (ja, förutom att sadel är lite vid, löser det med shimming i väntan på ryggmuskler).
Veterinären kollade också sadeln när vi var där 2 mars. Visst vettar är inte experter på sadlar, och definitivt inte på w-sadlar, men de kunde inte heller säga att det var fel på sadeln.
De har inte heller kunnat se något fel i rörelsemönster varken med eller utan ryttare och sadel. Han arbetar bra när han väl är igång, men orkar ju inte så mycket med tanke på hur ryggen ser ut..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

W-sadel. Den är inte för lång då? *spånar* Isisar (och araber.. mummel) t ex kan ju ha otroligt kort sadelläge (min V hade 33 cm - tack och godnatt liksom), vilket gör det nånstans mellan apsvårt och omöjligt att hitta en sadel med tillräckligt kort anläggningyta - och få plats med rumpan med.

Och en för lång sadel skulle ju kunna ge exakt det man ser på bilderna. Tyvärr vet jag den hårda vägen att det inte är någon garanti varken med sadelmakare eller veterinär i den frågan. Jag minns än idag hur jag satt på en föreläsning med en sadelmakare och inser att 'sådär är det ju för V!' när han pratade om korta sadellägen etc. Och då hade vi ändå en utprovad sadel (trodde jag...), han hade gjort ridprov för flera vet som även 'kollat sadeln' osv.

Jag körde bomlöst ett tag, och gjorde sen ett nytt försök i sadelutprovardjungeln. Ganska skeptisk, luttrad och cynisk. Och fick äntligen RÄTT hjälp - och hästen en sadel som passade.

Så, i ditt läge utefter bilderna så just iom att det är så otroligt 'lokalt', dvs det skulle vara 'punkt-proteinbrist' om det vore generell proteinbrist (vilket ju inte är sannolikt med din giva heller) så skulle jag faktiskt - tyvärr - inte utesluta sadeln, just för jag lärt mig den hårda vägen hur man kan gjort 'allt rätt' och tro det är bra, men det är inte det. Du har ingen bild med sadel på förresten?

Tillägg - min var okej med kiro/equiatriker osv (även om jag även DÄR lärt mig den hårda vägen att det är lite av ett lotteri om man fått tag i en bra eller inte bra, fast i ett annat fall). Sen, min fick inte alls så uttalade problem, men det var ju likförbenat långt från både och hyfsat, sadeln var på tok för lång och skillnaden var märkbar sen när det blev 'rätt'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har tyvärr bara de här två, tagna utan pad.
IMG_0166.jpg


IMG_0164.jpg


Inga under ridning. Jag har ingen fotograf!

Jag kan inte se att den är för lång. Skirten går ut lite längre än bommen, men där ligger ju ingen vikt (det är bara en läderflärp mer eller mindre). Jag är ingen expert (verkar inte finnas några såna på westernsadlar.....) men som sagt, jag kan inte se att den inte skulle passa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp