Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är ju L smalare på sommar än vinter, iom att hans IR är värre på vintern
Hur kan du skriva ngt dylikt:confused:

den har ju blivit smällfet på sommaren fast den var riktigt ung.
Sen har den ju stått på box de 2 sista somrarna.

Dessutom har den inte motionerats såsom en unghäst normalt gör vintertid.
en kortare vintervila men inte året om.

Hade den ridits in på våren som 3 åring samt hållt borta från för bra bete så hade den troligen inte utvecklat så grav IR- pga fetma- inte bara rastypiskt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har jag nog missat något..
menar du att IR skulle vara rastypiskt för welshponnyer?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja hon är en ponny, knappa 147 cm är hon. :) Färgen är underbar! Även om jag helst ville ha en brun ponny när jag letade. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min dotter fick en "orange" ponny:D

DSCN(121).JPG


Här sommar rund. främst denna jag behöver oroa mig för viktmässigt eftersom hon är ganska liten och de andra två är hästar.

cimg(4).jpg


hittar inte så bra bilder. På de flesta är hon utrustad med rosa fluff och tillhörande dotter, men det kanske går att se lite?

Bild(32).jpg


Visst är hon lite rund i överdrift, men skulle ni kalla henne fet och i behov av akutbantning?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur kan du skriva ngt dylikt:confused:

.

Ja axel, hur kan jag skriva något sånt? Kanske för att det är precis så det är?

Om du läser igen så tror jag du får ihop det lite bättre. Samma MJ ger olika resultat sommar respektive vinter.

Att han var tjock 1½ sommar som yngre - absolut. Men då fick han massa mer MJ på sommaren än på vintern.

Men nu, efter bantningen - vilket var vad som diskuterades - så sommaren är mycket, mycket enklare. Samma MJ ger slimmad ponny sommartid, och inte lika slimmad ponny vintertid. ÄVEN om han t ex står på box en hel sommar och motioneras en vinter.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har jag nog missat något..
menar du att IR skulle vara rastypiskt för welshponnyer?

Det finns en genetisk predisposition där ja. Welsh är en av de raser de forskat/studerat IR på, och kunnat se just den predispositionen - och att den också verkar nedärvas. Dvs när de studerat frilevande welsh har de kunnat se att vissa familjegrupper oftare drabbas av IR än andra, och att avkommor efter IR-föräldrar oftare får IR.

De kunde också ganska lätt 'peka ut' vilka av hästarna som skulle få fång. Det var de med predisposition för IR. För ögat kunde de inte peka ut de hästarna, men när de mätte insulinvärdena så de med höga insulinvärden (även om de hade samma hull och samma kost osv som de andra) var de som drabbades av fång, och i princip alla av dem.

Ganska fascinerande, jag har hela studien sparad på datorn någonstans.

Det innebär ju dock INTE att alla welsh är/blir IR, men de tillhör de raser (det finns fler) som tycks ha en ökad genetisk predisposition för IR.

älgen skrev:
Visst är hon lite rund i överdrift, men skulle ni kalla henne fet och i behov av akutbantning?

Alltid svårt med bilder, de kan ju lura ögat åt båda hållen. Men på de bilderna så är det inte många kilo som behöver bort på de två sista, och inget behov av akutbantning på den första heller.

Men, är alltid svårt se på bild, och speciellt bild ur 'vinklar'. Så, känna och klämma är eg det enda som ger riktigt ärlig bild. De kan ju se mycket smalare ut än de är, och också motsatsen. T ex Constance shettis såg ut som en liten boll på bild, men IRL var den i rejält underhull istället.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fång nojja är faktiskt det sista jag har.
Under alla mina år har jag aldrig lyckats få till en fånghäst överhuvudtaget.
Däremot har ett av grannstallen upprepade fånghästar trots att vår hästhållning är ganska likartad. Lite konstigt tycker jag.


Men du skriver att welsh var en av raserna. Hur var det med alla andra raser då?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Minns inte på rak arm vilka det var. Går ganska enkelt söka på nätet om du är intresserad.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men sluta att ge fel rön!

En häst på bete äter ofrånkomligt mer sockerarter även med betesreducerare.

Du har noll koll på hur mkt de äter på bete- eller menar du att du TROR att hästen får i sig lika.

Vänta o se... om nu ponnyn är frisk ngn sommar:crazy:

Hästar ska motioneras eller vara avelsdjur för att kunna följa riktlinjer.

Rid en vinter o se att den inte är direkt IR, utan att den istället behöver mer mat.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skillnaden kan vara i användandet av hästen.

Din flicka verkar tycka att det är kul att inte bara rida utan att oxå vara ute o umgås med den- som det ska vara. Eller så är det mamma som ställer krav.:bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ge fel rön? I fråga om?

Sen, just för han - som du själv påpekade - stått på box halva sommaren, så har jag ju möjligheten att EXAKT veta vad han åt. Och, samma MJ ger två HELT olika resultat sommar- resp vintertid. I somras stod han på box dygnet om, och promenerade 20 - 30 minuter/dag i skritt. Jag vet exakt hur mkt MJ han åt, och hur hullet var (det finns ju på bild med).

Nu på vintern har han gått ute hela dagarna, han rör sig i hagen, han har som minimi haft 60 minuter skrittmotion per dag (ofta mer) och trots betydligt mindre MJ har han ett högre hull.

I båda fallen vet jag EXAKT hur mkt han ätit.

Jag vet inte exakt vad de får i sig sommartid när de har tillgång till gräs nej, men det är ju samma problem som för alla hästägare har sommartid. Däremot vet jag att de får i sig ytterst få strån per minut (eller annan tidsrymd man vill mäta i).

Om jag kikar på hullet och den MJ jag vet hur de brukar se ut vid samt hur mkt MJ jag ger i silage och ev tillskottsfoder, så ger gräset ungefärligen 10 MJ/dag sålänge de går 10 - 18 och det är ordentligt nedklippt. Sen kan ju det diffa, kanske äter de Y MJ men gör av med X MJ i jobbet som är att få i sig de där grässtråna etc.

Huvudsaken för mig är och förblir dock att hitta en lösning som fungerar rent praktiskt, och jag är glad att det för mina fungerar just med reducerare och klippning, då jag inte kan erbjuda gräsfri hage.

Sen om du tycker det är bra eller ej, det är en helt annan sak. Alla har olika både förutsättningar och hästar/ponnyer, och huvudsaken är att hitta en lösning som fungerar för just den ägaren (rent praktiskt osv) och just den hästen/ponnyn. Och det är inte 'samma för alla'.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men sluta att ge fel rön!

En häst på bete äter ofrånkomligt mer sockerarter även med betesreducerare.

Du har noll koll på hur mkt de äter på bete- eller menar du att du TROR att hästen får i sig lika.

Vänta o se... om nu ponnyn är frisk ngn sommar:crazy:

Hästar ska motioneras eller vara avelsdjur för att kunna följa riktlinjer.

Rid en vinter o se att den inte är direkt IR, utan att den istället behöver mer mat.

Du yrar i nattmössan som vanligt.
Jag har trianglat ditt inlägg och hoppas att moderatorerna tar bort det. Jag fattar inte hur du orkar komma med alla dessa påhopp på oss andra hästägare. Hur har du själv tid att sköta din egen häst? Vad är det för råd du själv hänvisar till? Det var inte länge sedan du i en tråd ansåg att du gav din häst alldeles lagom mängd foder för att den skulle gå ner i vikt. Den givan visade sig vara 0,75kg ts per 100 kg häst, om jag minns rätt. Vad är det för kunskapsgivande med det? Eller med allt annat du svamlar ihop?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kl

Mest skummat i trådarna så skjut inte för skarpt;)

Är det någon av er "bantare" som kommit ner i målvikt och stannat där?
Vore roligt att se.


Min häst kom ner i målvikt förra året. Tyvärr gick han upp lite (inte jättemycket) under sommaren, på grund av att det blev problem med hagarna (han kunde inte gå ihop med hästen han skulle gå med, de stod och matade sparkar non stop. Så han fick gå själv halva tiden, och halva tiden i en stor hage) sen gick han ner igen under hösten, och nu har han hållt vikten hela vintern, och är tillbaka där han var förra året, fast med mer muskler. I år kommer det nog inte vara några problem, vi har flyttat till ett stall med massa islänningar, och det är väldigt lite bete där, och massa tjockisar som inte behöver så mycket bete. Så det kommer nog passa honom perfekt! :D

Här är bild från när han var fet: (Så han såg ut när jag köpte honom)
24756851.jpg


Här var han förra våren i maj: (smal, men omusklad)
31127786.jpg


Såhär mycket gick han upp under sommaren (bilden tagen slutet av sep)
31692456.jpg


Såhär ser han ut nu. Bilden är tagen 14 feb, han har gått ner 1-2 cm på måttband sen dess. Men det är typ samma vikt.
32240916.jpg


Så jag tycker han har hållt sig rätt bra. Det lilla han gick upp i sommar tycker jag inte var så farligt. Men jag hoppas att han håller sig perfekt i sommar.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

OK. så din rekommendation är att ha hästarna inne på sommaren för att veta hur mkt de äter?

Jag utgår från att de flesta har sina ute på sommaren varav jag skrev
Du har noll koll på hur mkt de äter på bete-

FA. så du vet oxå hur mkt den äter på betet? Din häst kanske inte kan äta nästan som vanligt med munkorg på som alex skickliga ponny eller så är hålet i korgen för stort.

Ja jag lydde min Vet. o den blev bra relativt fort den fick heller inget återfall. Den fick dock mängden hö i den då uppskattade vikten- övervikten. Jag trodde oxå att du visste att hö ligger på över 80% TS

Rönen som du pratar om fanns inte då o jag tror heller inte att Vet. har ändrat sig nämnvärt. Det är foderrådgivare som inte utgår från om hästen har en metabolisk sjukdom. Prion ligger i att få bukt på orsaken o häva anfallet.

Jag undrar hur folk gör om hästen fått kolik o vet menar att den ska ha ytterst lite mat resten av dygnet sen den frisknat till:confused:

Vill man då att den ska äta ikapp det den missat under .. ska vi säga hela natten.:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om hästen har akut fång som utlösts av fettvävnaderna- Är det då klokt att ge den mat så att den klarar av underhållsbehovet- att den inte får bort ett uns av det som gör hästen sjuk?
Nej det anser inte jag o att man ger NSAID betydligt längre än vad som egentligen är nödvändigt.

ena stunden tänker man på magen- som inte funkar på en häst som har akut pågående fång, men kan riskera att hela hästen slås ut av medicinering.
Det låter inte sunt alls.

All heder till de här i tråden som bantat sina innan de fått fång:bow:
Vi andra ska nog skämmes...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

OK. så din rekommendation är att ha hästarna inne på sommaren för att veta hur mkt de äter?

Nej men snälla du, nu är du bara löjlig.

JAG talade om att MIN ponny är - på samma MJ - smalare på sommaren än vintern.

DU tyckte att jag visste minsann inte vad de fick i sig sommartid.

Varvid jag svarade att jag ju faktiskt vetat det för han haft lång boxvila, men också att ÄVEN när jag INTE vetat exakt hur mkt gräset gett - dvs även om han skulle få i sig MER av gräset än jag tror - så är han smalare på sommaren än vintern.

Jag har inte rekommenderat ett dugg, jag har talat om hur L är. Vilket du ifrågasatte. Sen är själva ifrågasättandet obegripligt. Ponera att han får i sig MYCKET mer gräs än jag tror sommartid. Han är ändå smalare då. Dvs det bevisar isf än mer det jag säger, för då är han smalare på sommaren trots mer MJ sommartid än vintertid.


Ja jag lydde min Vet. o den blev bra relativt fort den fick heller inget återfall. Den fick dock mängden hö i den då uppskattade vikten- övervikten. Jag trodde oxå att du visste att hö ligger på över 80% TS

Det FA menade var nog hur mkt TS din högiva blev per 100 kg häst. MinimiTS är 1 kg TS/100 kg häst. 6 kg hö med 84% TS till 600 kg häst ger under minimiTS/100 kg.

Rönen som du pratar om fanns inte då o jag tror heller inte att Vet. har ändrat sig nämnvärt. Det är foderrådgivare som inte utgår från om hästen har en metabolisk sjukdom. Prion ligger i att få bukt på orsaken o häva anfallet.

Vilka rön pratar du om??

Sen, din häst blev smal och fris - kanonbra. Men det har våra andra blivit också, fast vi valde en annan väg. Jag förstår verkligen inte vad det är du kritiserar - att inte alla gjort precis som dig?

Vad är ditt problem med att Ls IR blir sämre vid årstidsväxlingar till/från vinter, och han har den bästa perioden sommartid? Det innebär inte att varken din häst eller grannens häst behöver vara likadan, men han är det - och det skrev jag. Och du gick i taket att så var det inte. Vad grundar du det på?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Rönen som du pratar om fanns inte då o jag tror heller inte att Vet. har ändrat sig nämnvärt. Det är foderrådgivare som inte utgår från om hästen har en metabolisk sjukdom. Prion ligger i att få bukt på orsaken o häva anfallet.

Jag undrar hur folk gör om hästen fått kolik o vet menar att den ska ha ytterst lite mat resten av dygnet sen den frisknat till:confused:

Som vanligt så förstår jag inte vad du menar.

En foderrådgivare som inte tar hänsyn till att en häst har en metabolisk sjukdom är definitivt inte seriös.

Jag är inte insatt i kolik, har tack och lov än så länge aldrig haft en kolikhäst eller en sett ngn. Därför avstår jag från att kommendera det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL* Det är ju en viss skillnad att en kolikhäst tussas igång och får mindre mat än normalt (och mindre än minimiTS) när den haft förstoppningskolik. Där handlar det just om en dag eller två. Att banta en häst med mindre än minimiTS så handlar det om betydligt längre tid än ett par dagar.

Man svälter hästar inför undersökningar med - det är ingen som försöker sätta likhetstecken mellan det och att svälta hästar långa perioder (t ex i bantningssyfte).

Så jag förstår inte riktigt relevansen på kolikjämförelsen?

Sen, det kan finnas lägen när man måste gå under minimiTS, det är dock aldrig att rekommendera - och ökar ironiskt nog risken för både nämnda kolik, magsår, diarre och fång. Vissa tål det bättre än andra dock - som vanligt så måste man se till individen. Och att gå under minimiTS är och förblir alltid det absolut sista alternativet, och man får bedöma risk mot nytta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller på att få krupp på Lillen just nu btw. Han är less på 'kraftfodret'. Han brukar ledsna i perioder, han är egentligen inte förtjust i blöt mat, så lucern, potatisprotein och andra 'blöta' maträtter brukar han ledsna på med jämna mellanrum. Det brukar då räcka att 'ändra receptet' lite. T ex öka happy hoof lite, eller ersätta en del potatisprotein med lucern eller omvänt. Då smakar det annorlunda och han äter igen. När han lessnar igen ändrar man receptet lite igen osv.

Men nu har han helt gått ut i strejk :crazy: Förutom att det gör medicineringen lite bökigare (det går att leva med dock) så än värre är att det ju gör att han inte får i sig ens i närheten av sitt proteinbehov. Och det börjar synas på musklerna nu, ffa överlinjen. Och jag vet verkligen inte hur jag ska lyckas få i honom proteinerna. Det är ju milt sagt lite ont om proteintillskott som är låga i stärkelse och socker, och än färre proteinkoncentrat =/ De jag kommer på är ju soja, proteinmineral och potatisprotein. Lucern är eg för låg kvot i för att funka, men inte heller det vill han ju ha. Soja tål han inte.

Så jag börjar bli lite desperat nu. Han får inte i sig varken sitt proteinbehov eller lysinbehov nu, och ger man det två veckor till kommer han se bedrövlig ut med ledning vad de här 2 veckorna gjort =/
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skillnaden kan vara i användandet av hästen.

Din flicka verkar tycka att det är kul att inte bara rida utan att oxå vara ute o umgås med den- som det ska vara. Eller så är det mamma som ställer krav.:bow:

Det kanske det kan vara. Mina kan nog kanske få mer motion.

Jo, dottern gillar att både rida och pyssla och jag ser till att hon sköter sig. Kombination med andra ord:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp