Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Kl
Vad tycker ni om hullet? Vet att hon har att ta av, håller på att sätta igång henne efter skada.

4d964536737611e2a61722000a1f9d6d_6.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej!

Ser rätt tjock ut på bilden, gissar att hon är det i verkliga livet också? (Bilder kan ju ljuga rätt bra). Hade det varit min hade den åkt på bantning medelst 1. mer motion (svårt när man inte får motionera dom dock) eller 2. Minska maten, men inte under vad den behöver.

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det där var en riktigt liten tjockis, jag hade helt klart försökt banta ner henne en hel del.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ska börja trava imorgon, så vi är på väg framåt. :) sen har jag samma problem som så många andra, hästarna får två mål mat i hagen som jag inte kan styra över. Så det är bara kvällen så går att minska, men under två kilo till kvällen går jag inte. Hon har så stor hage att till och med hon rör på sig.:)

Men vårt stora problem är väl att vi bantar hela vinter, men sen kommer gräset igen och då sväller hon upp igen. :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag tycker alltid att det är svårt att se på en bild.
Men hon ser fet ut, halsen är tjock, manken försvunnen och bakdelen för tjock.
Man måste minska på maten och ev inte släppa på bete.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej!

Om hon sväller SÅ mycket på betet får du låta bli att släppa henne på bete, alternativt släppa på magrare bete. När min var som fetast gick hon halva dagar på betet med munkorg (för att få vara med de andra hästarna) och andra hälften i vinterhagen med bara det lilla gräs som hunnit växa upp som mat. Jag red 2 timmar/dag i snitt och hon höll vikten- men gick inte ner nånting!

Och med tanke på hur hon ser ut nu, måste du nog se till att göra något snart, så fet som hon är nu hade jag inte ens tänkt tanken på bete :-)

Men jag vet ju också hur svårt det är när man inte kan rida.. Jag har turen att kunna begränsa min nu när hon "vilat" så hon är på gränsen till för smal..

/Lavinia, hellre för smal än för tjock
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast det där är nog rätt typiskt. Min blev inte för fet de första två åren jag hade henne heller, men sedan vid ca 5 års ålder blev hon superfet av att gå på fri tillgång på gräs (magert bete). Vid 6 års ålder fick hon sedan fång. Så att en häst an gå på fri tillgång upp till en viss ålder säger nog tyvärr inte så mycket...

Håller med. Lillen var svårfödd som liten, normalfödd som tvååring och som treåring så POFF.

Haft andra (som dock inte fått fång etc) som varit fasligt svårfödda som små (1-2 år), sen funkat fint på fri tillgång men vid 4-5 års ålder så har de blivit lättfödd. Pratade om det med en kompis häromdagen med, hennes arabvalack har gjort just så med, tills han var 5 år gick det jättebra med fritt, sen blev han lite lättfödd som 6-åring men fullt hanterbart. Nu är han sju år och bli tjock på luft.

Inte så konstigt egentligen, när de slutar växa, inte är fertila (valacker), alt fertila men inte är dräktiga/digivande (ston) så är det en situation som inte finns i naturen, och ett energibehov som är väldigt lågt (jmf med i det vilda). Medan hästarna har kvar samma födosöksbehov, samma "programmering" att äta upp sig etc.

Så, har de när de nått vuxenålder blivit fet på fri tillgång, och man inte haft extremt turbogrovfoder det året, så kan man nog glömma fri tillgång framöver. Tyvärr.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Lite uppdatering från oss;

Prince vid nyår då vi fick hem honom:
20130101893_zpsa3e4c32a.jpg


Idag:
860006_450160768386102_1926780125_o.jpg

Osäker på hur mycket han gått ner men han känns smalare och smidigare... Får väl se då vinterpälsen försvinner hur han egentligen ser ut:D.
Han rör sig nu ca 3 ggr/v, nu har det blivit mest promenader med eller utan ryttare samt endel tömkörning.


Bonusbild ;). Selen är inte helt komplett (saknar baksele) och vi har ingen svängel på vagnen men det ska fixas. Har inte kunnat köra så mycket, han är oskodd så man har fått passa på när det har varit snö och inte is på vägen... Men denna vecka borde jag få hem broddbara boots så då ska vi börja köra på allvar! Sonen på 4 år älskar när vi kör, nästan roligare än att rida:D.
773692_432727670129412_1510353785_o.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Sicken söt liten lurv! Blir kul att se hur han ser ut utan pälsen.

Min figge står på boxvila sen en månad tillbaka. Han kommer få stå där minst två veckor till.
Han fick en söm i hoven, blev en böld som sprack ut genom ballen. Det har läkt väldigt fint, men är fortfarande ett hål genom ballen ner till hoven. Suck.. Han står på mega-diet, får 6 kg ensilage (ts 75 %) per dag och knappt 1 dl uppblött betfor (mest för att han ska få i sig mer vatten). Dessutom står han på halm, så han har att pilla med.
Han hade gått ner till 496 kg sist vi var på återbesök. Så nästan -10 kg hittills. Hoppas det fortsätter så! Och hoppas han blir bra snart så vi kan börja träna!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej!

Jag tror du ganska säkert kan välja att ignorera Axel. Du har bara blivit det nya favoritobjektet att gnälla på.

Det fattar väl vem som helst att du inte lägger sömmar på gången för att det är skoj och iaf jag tycker det mest hela tiden låtit som om din pålle blivit väl omhändertagen av proffs.

Nu kan vi väl låta tråden återgå till våra (ehh.. era..) feta hästar.

Min ser ut såhär, jag känner revbenen och jag mular i henne mängder med mat. Senaste gången vi red ordentligt var förrförra augusti, sen har det varit skada för hennes del.

740993_471001659602359_599130545_o.jpg


/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Härligt att slippa fundera på maten mer! Önskar jag kunde göra det samma med mina två.. :(
Nina, min new forest, går åt rätt håll. Nu har vi fått ordning på hennes snedheter och hon börjar muskla sig fint. Magen försvinner sakta men säkert. Tränar, tränar, tränar för fullt! Vi ska ju ut på tävlingsbanorna i år är planen.

Ja, jag borde ignorera axel.. Tar lite illa vid när det förutsätts att jag missköter min häst :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Låter som om du tagit vettig hjälp till din häst. Man måste kunna lyssna på det team man har runt sig och det är viktigare än kommentarer här. De har ju sett din häst!

Här tränas det på som bara den med mål på dressyrsäsongen som vi inte kommer igång med förrens i april.
Mätte med måttbandet och det visade på 355kg, gentemot 402 i höstas. Det konstiga är att revbenen känns ungefärlika mycket då som nu:crazy: Tittade dock på en bild från i sommras:eek: Där ska vi försöka att inte hamna igen.

Har även börjat hoppträna vilket faktiskt var kul för både mig och pålle. Har inte hoppat på hur många år som helst. Hoppas det ska ge lite bättre galopp i slutändan.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

kl

Vad tkr ni om den här hästens hull? Jag har inte sett honom som fet men funderat på om han har lite såna depåer? Hästen fick nämligen fång ca 1 månad efter den här bilden togs och ingen har riktigt förstått varför. Han har ju magproblem som jag skrivit om i en annan tråd, men har funderat på det här med IR också. Han har alltid haft lite rejäl nacke även fast han var rätt tunn i övrigt som 3åring. 5 år på bilden.

pic_201743697.jpg


Lite svårt att se kanske och den här bilden är ju 1 år gammal, men det är i samband med att han fick fången!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Svårt att se, men tror inte...
Vilken snygging:love:

Din häst har ju ngt magproblem som troligen utlöser eländet.

Hoppas att ni lyckas spåra problemet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Visst är han :love: Tkr det är dags för honom att få visa hur fin han är snart. Tack! Ska se om jag kan fixa bättre bilder så man ser bättre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

kl

Nu på vintern är det ju rel lätt att hålla ponnyerna fina. Bra med motion, uträknad foderstat och inget gräs i hagen;).

Hur är planen inför våren och sommaren när gräset börjar spira? Minska ner hagen? Fodra med hö hela sommaren? Inne på nätterna?

Hur har ni planerat?
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Här är det munkorg, magert bete och motion som gäller för vår shettis i sommar. Han är nu i ganska ok hull och det hoppas vi kunna hålla.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*

Ponnytanten blev helklippt i veckan.
20130315-080432.jpg

Det var helt plötsligt inte så mycket ponny kvar. Hon har en minirumpa ju:p Jag har mobbat henne för ladugårdsarslet hela vintern. Och så har hon ingen rumpa alls.

Lite otymplig bild, men hon hade fullt upp med att tigga godis och därmed svårt att stå still. Riktigt så stort huvud har hon inte.

Och ja, jag avskyr att klippa och kör bara av det lite sådär fult.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*
Jag hittade en badboll under all päls jag :angel: Prinsen är såld men Ove får ta över hans plats här i tråden nu istället >___< För stunden är det inte det lättaste att få ner honom i vikt då de går på fri tillgång på hösilage. Har velat ha det nu i vinter när det varit så kallt. Alla de andra har klarat sig fint och bara blivit lite runda men inget så jag skulle kalla de varken tjocka eller feta, Ove å andra sidan... är en badboll, någon fetma har han inte vad jag kan se men magen är gigantisk :o Just nu varierar jag hans träning från lös träning på volten, longering och tömkörning. Tänkt testa börja cykla med honom bara vägarna är torra :)

061374b0-82de-4b16-b7af-bcc64b9d81ba-348-00000055bc8ac593_zps7efe07b4_51439bbdddf2b363a14368e2.jpg


afa4786c-8c69-4408-807a-6f32846e08ec-348-00000055b601164f_zps86c98ebb_51439b6dddf2b363ab3b5fca.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
69 70 71
Svar
1 400
· Visningar
56 381
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
444
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
26
· Visningar
3 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp