Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

En fråga som kanske hör hit, kanske inte....
Mitt minishettis har inte börjat fälla på allvar ännu (nästan inte alls) trots att mina två andra (kallblod) fäller för fullt! Han svettas inte heller öht, ens efter en hyfsat rejäl tur med rockarden med en hel del trav i plus-gradigt väder.
Han är i övrigt pigg och rör sig bra, äter och bajsar som han ska.
Kan det vara för att han har så dålig kondis fortfarande? Att kroppen inte är "igång"? Han har gått ner men är osäker på hur mycket, fick hem honom vid nyår och då hade han bara stått minst ett halvår, kanske mer... Har satt igång honom väldigt lugnt och är nu uppe i ca halvtimmes körpass i skritt och trav. Han är som sagt pigg och arbetsvillig men svettas gör han inte :confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Shettisen jag sålde nyligen svettades inte heller inte när jag fick honom trots att han arbetade på, då var han fet och hade ingen kondis. När han fått bättre kondis och tappat i vikt började han svettas rejält vid arbete istället :p Är vanligt att shettisar fäller senare än stora hästar med så det hade oroat mig för det :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ok, tack, ungefär som jag trodde då! Funderar bara på om det är någon risk att han blir överhettad vid arbete nu då det blir varmare ute och inte har börjat fälla... Kan man klippa såhär sent? Nu är han bara klippt en rand längs strupen, inget mer, men man kunde ju klippa hals-bog eller så.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Skönt att hon mår bra igen:laugh:

men varför i hela friden tar du inte bort allt?

Den blir ju väldigt oproportionerlig :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*KL*

dsc_0091.jpg


Ponny nu.

Funderar på om man kanske vågar ha henne på lite bete i år. Det vore faktiskt skönt för henne. Men jag fegar. Är livrädd att allt slit ska vara förgäves, att hon skulle få fång.

Sen vet jag inte om det är för min skull eller för hennes skull?
Hennes stackars sällskap ska i alla fall få gå på bete, det har han inte heller gjort på typ 3 år.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Om du gör som man gjorde förr.. släpper sent men också ser till att köra henne o ha stenkoll på hur/ om hon sväller o får depåer, så skulle jag våga.

Sämre bete vete Katten. hellre bra bete med munkorg. De stoppar i sig vad som annars. Sen får du hoppas på en ej solig o regnig sommar:crazy:- mindre socker. Bete med mkt skugga ger samma sak.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Här går det framåt!
Figge har satts igång igen, pigg och glad. Han är helt okej i hull, lite för stor fortfarande men tror det kommer lossna ordentligt när han är igång igen. Han har dock tappat en massa muskler och kondis, så det ska vi jobba upp igen.

Nina är också lite för rund och lite för dåligt musklad för min smak men det går framåt det med :) Hon ska ut på tävlingsbanorna nu i år, har inte bestämt vilka grenar vi ska satsa på än men blir nog western riding i första hand. Kanske reining och trail med. Ja, vi får se helt enkelt. Det är mycket galopparbete nu, massor med galopp! Hon går in i hopphäst-mode väldigt lätt och det märks att hon är riden av barn.. Men ett par lektioner till så kan vi nog få ordning där med!

En bild från någon vecka sen:
IMG_0049_zpsd388cac5.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Kl.

Längesen jag skrev i tråden och jag minns inte vilken/vilka bilder jag visat senast.

I alla fall så flyttade jag tillbaka min häst i höstas till mitt gamla stall där han tyvärr såg ut som en flodhäst sist han stod där.
Men med fler lättfödda hästar i hagen har jag proppsat i vinter på att dom inte ska ha fri tillgång och vi kompromissade fram att när det varit -15 eller mer (mindre :crazy: ) så har dom haft fri tillgång till storbal med nät över och annars har dom handfodrats 3ggr/dygn.

Halm i ligghallen har dom haft hela vintern...


När jag flyttade "hem" igen var i augusti, så såg pålle ut såhär:

IMG_3080.jpg


Han gick upp i vikt på 1 vecka i nya stallet trots förvisning till vinterhage utan bete, men det avstannade ganska fort och höll sig på en okej nivå under hösten (titta inte på ryttaren, haha)

198775_493889897296733_2116308354_n.jpg


Livrädd inför vintern såklart då man hade gamla bilder i huvudet från två år tidigare..... fy fan vad jag skäms när jag ser den här bilden, hur kan man bli så hemmablind?

1lucia2010.jpg



Men som sagt; Här kommer en dagsfärsk bild. Tappat muskler pga för lite ridning, jag har knappt ridit i vinter, bara skrittat ut på helgerna när det vart ljust.... Men jag tycker han är fin i kroppen och trots tjock vinterpäls (syns inte på bilden hur tjock tät den är) så anar man revbenen när man drar handen över sidan. Ett tag var han nästan tunn dock....

DSC_0065_zps2ffd9208.jpg


Nu börjar vi komma igång mer med ridningen och så fort ridbanan går att rida på igen så kommer jag sätta igång och stärka honom med mer gymnasik för hela kroppen!
Jag har dock inte haft dåligt samvete över ridningen i vinter då han går på lösdrift i stor flock, så någon kondition har han inte tappat, han är alltid pigg och glad att rida!
(Lite jobbigt nu mitt i pälsfällningen så nu och ett par veckor framåt gör vi bara turer i rask skritt med nån liten galopp kanske...) :idea:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*

Lite har det hänt med hullet På Baloo, iaf när man kollar på gamla foton... Det finns fortfarande att ta av, men har minskat närmare 100kg (enligt viktmåttband) sedan hösten 2010).

Före:

310717_10150339193657887_1833557284_n.jpg


Och idag:

15099_10151393630932887_248530243_n.jpg


540131_10151393630227887_278132676_n.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Knapplån!

Hur mycket kan man motionera en treårig shettis?
Han har tyvärr gått upp i vikt och blivit för rund senaste halvåret pga att han delar box med en smalis. Nu får smalisen äta sitt behov i form av kraftfoder och de delar på hö, ca 4kg inne uppdelat på 4 gånger. (Finns inga fler boxar och smalisen äter snabbt och är den ranghöga.) På dagen går tjockisen med 5 andra hästar och leker en del med den yngsta, dock står det bara och slåss och springer inte mer än tio meter. Alla hästarna delar på hö två gånger per dag i hagen där tjockisen är lägst i rang och alltså max får i sig 1-2 kg per dag. Enligt foderstat ska han ha ca 4,5 kg. (Hö analyserat och proteinbehov tillgodosett.) Så just nu bör foderstaten vara ok. Tror dock att han kan pilla i sig lite mer mat i hagen när de andra ätit klart. Halm finns tillgängligt, men jag vet att han knappt rör det. Snön har precis smält bort för någon dag sen så nu har vi mest lera.

Så hur mycket kan jag röra på en så ung ponny tycker ni? Han brukar få följa med som handhäst på skritt promenaderna och då travar han en del eller galopperar lite löst, ca en timme en gång i veckan och så följer han med som handhäst på körturer ca 1-2 gånger i veckan ca 30-45min i lugnt shettistempo och mycket skritt, men vissa korta sträckor trav och galopp. I övrigt skulle jag vilja ta promenader eller jogga med honom, blir det för mycket? Mentalt så är ju kravet bara att gå med de andra hästarna eller enskilda gånger med mig. Vi har senaste halvåret sakta jobbat med inkörningen, dvs korta pass med lite tömkörning och dra skaklar och annat "läskigt" ca 2gånger/månad kanske. Han är färdig för att sätta framför vagn.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det är väl jättebra att ta ut på joggingtur/promenad, kanske även tömköra ute med tanke på senare körning? Tror knappast att du kan överanstränga honom så länge han bara behöver springa på själv utan belastning... Det belastar kroppen betydligt mer att vara överviktig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Uppdatering om min lilla tjockis; han har börjat svettas, vilket han inte gjorde förut! :) Var ute och körde 5,5 km igår i skritt och trav och konstaterade att jag ser inte magen bakifrån och rumpan börjar se riktigt fast ut :D
Ska uppdatera med bilder vid tillfälle!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Så söt hon e :3 Tycker hon ser jätte fin ut nu, däremot om du visar henne bland shettisfolk lär du nog få höra att hon är mager och undernärd, det var var jag fick höra när min fd shettis var i form >__<"


Ove är fortfarande lite fet, men från nästa vecka kommer han stå i stall om nätterna i 2 veckor och dela stall med ett par ston så hoppas han kan förbränna lite extra då XD
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl
Min ponny har under vintern gått på begränsad fri tillgång på näringsrikt hösilage och blivit tjock, såklart!
Har inte haft någon chans att påverka detta då hyresvärden bestämt att det ska vara så. Men för ca 3 veckor sen började vi fodra 3 ggr/dag istället med ett torrare hö, ingen analys tyvärr.


På två nordsvenskar, en fjording och min c-ponny har dom fått 12 kg morgon och kväll samt 2 kg lunch. Om alla hästarna sätter i sig lika mycket bör det alltså bli 6,5 kg/ häst och dag. Vilket såklart inte stämmer i praktiken då min inte äter lika mycket som hennes hästar samt är lägst i rang (unghäst 4 år). Dom har lite att pilla med i hagen, utöver höet får min ponny ca 2 dl vetekli + mineraler.

Mäter hennes mage och håller koll på depåerna och dom minskar inte!


Kommer snart byta stall och hon kommer fortsätta fodras 3 ggr/dag, men hur mycket bör jag börja ge henne? Känns inte som att man kan ge mindre hö? Halm kan jag nog få tag på och blanda ut med, men hur mycket? Och vilken sort är bäst, havre, korn eller vetehalm?


Tacksam för hjälp! Hon är ju tjock stackaren :/. (Har munkorg på sommaren)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Har de alltså haft begränsad fri tillgång förut i vinter? Och nu får de 12+12+2 kg? För det verkar ju otroligt att någon av hästarna kunde ha blivit fet på 6,5 kg hö per dag O_o
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
54 774
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
434
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp