Uppdriven kota ??

gylle

Trådstartare
I eftermiddag upptäckte jag rätt vad det var en bula på fölis ben som inte var där igår, helt rund och fast ser liksom ut som kotan men sitter i ovankant på den samma, se bild. Tänkte först att han åkt på en smäll, men började sedan fundera, hur ser en uppdriven kota ut egentligen ? Håller precis på att lägga om hela foderstaten efter att vi påbörjat fodring med årets tyvärr något proteinfattiga hösilage och därför lagt in både soja och lucern och även överhuvudtaget börjat öka på den då gräset börjar sina.
Om det nu är det, vad gör man då ? Stryper kraftfodret ordentligt eller vad ? Han verkar totalt opåverkad och är lika busig som vanligt.

DSC_02641.jpg

Senast ändrad:
Sv: Uppdriven kota ??

Ingen som sett en uppdriven kota och kan svara på om det kan vara det ? Har själv aldrig sett det och hittar inga bilder när jag söker heller.

Jag gissar på att du har en begynnande epifysit. Så då är det vila som gäller.
-på box. Detta framför allt om det finns röntgenfynd.

Det finns lite olika teorier om varifrån det kommer, men jag skulle gissa att din unge kanske har fått en rush nu när du lägger om foderstaten samt att han kanske är i ordentlig tillväxt.

Jag har själv en fölunge som är drabbad av detta. De har haft tillgång till väldigt bra grovfoder, fölungen har växt otroligt mycket och är en av de föl som gick i flocken då grannens hingst kom in där och jagade dem upp och ner för hagen som är flera hundra meter lång. Detta höll på i några timmar och det blev även en överansträngning. Dock såg vi ingen hälta, bara stelhet. Har röntgat och vi sett vissa fynd. Ska också tillägga att vår var betydligt mer tjock än din! Vår går nu i mindre hage dygnet runt.

Behandling är boxvila samt att vi satte in Cronyxin/finadyne men vår fölis tålde inte det och fick värsta diarrén.

Så om jag vore i dina kläder skulle jag försöka med att stalla in nattetid samt liten hage dagtid alt. hel boxvila i en vecka och sedan utegång dagtid i mindre hage. Rörelse försämrar då det är inflammation i tillväxtzonerna.

Vill du ha exakt och korrekt diagnos så är det bara vetten som kan ge dig det.. fast jag hade nog inte åkt till kliniken utan att vilat den en vecka först.
Vila läker mycket...

Gira som önskar lycka till.

Jag tror faktiskt inte han är i en växtfas just nu knapigt nog utan faktiskt tvärtom, börjar han se väldigt jämn ut nu, piggnat på rejält sista veckan efter att ha varit halvseg pga mkt växt länge nu.

Iofs kan det kanske spela in att han just nu sista veckan sprungit och busat mkt mer än på länge. Jag tänkte precis ikväll när de härjade runt som tettingar att det är härligt att se att växttröttheten verkar ha försvunnit.

Han har ju växt väldigt mkt och ligger ju klart i överkant på storlek. En sak som jag funderar på om det kan ha spelat in är att han knäckte av den sista biten fölhov i tån på det benet på stenarna så tån blev väldigt kort och iom det lite rakare än den andra (finns inte ett spår att hitta på den andra kotan har känt och klämt ordentligt nu ikväll), raspade även några drag i trakten på den drabbade för att tippa ner honom lite i förhållande till den korta tån.

Har både buttasalva och orudissalva hemma som jag smörjer hans mammas skada med för tillfället, vågar jag smörja in honom också över bulan ?
Skall jag strypa ner lite på kraftfodret eller i alla fall plocka bort de kraftigare bitarna som soja och minska lucernet ? Han är absolut inte tjock utan nästan gränsfall åt andra hållet.

Glömde. Han står redan inne på natten. Får väl ta och skilja fölen åt på dagarna i en vecka så det inte blir en massa bus så får vi se om det lägger sig igen.

Ser ut som min, och hon har epifysit. :(

Jag fick rekommendationer om att strypa all kraftfoder till mamma häst och bara ge hö/magert bete. Till fölet fick jag Equistros föl mineral "Mega base Junior" för att förhindra urlakning av mineral i skelettet. Hon har nu gått på detta i en månad snart och det funkar utmärkt. Hon är varken mager eller loj och mammahäst är fortfarande rund om magen. Tankeställare, om att man kanske inte ska utfordra sto/föl om man inte absolut ser att det behövs. Alltså inte ge i förebyggande syfte... Bara en av mina egna tankar...

Lycka till med din busunge.

Är du ute på österlen hållet någongång så hojta till!

Har sökt runt på nätet om Epifysit överallt hittar jag som utlösande faktor angivet antingen pga fel kvot mellan Calsium/Fosfor och då pga för lite kalcium och för mkt fosfor - den biten kan jag direkt stryka som orsak då vi alltid har tvärtom högt med Kalcium och lågt med fosfor och det alltid är en kamp med vårt hösilage att lyckas få upp fosforen. Deras bete är dessutom efterbete efter hösilageskördarna så därför vet jag med säkerhet eftersom det är likadant år efter år att samma förhållande råder i betesgräset.
Den andra orsaken som är angiven är ett energi överintag alltså för högt MJ intag och där säger jag bingo direkt. Hösilaget de börjat få nu ligger som sagt för lågt i protein och alldeles för högt i MJ vilket lett till att jag varit tvungen att låta dem få ett överintag av MJ för att kunna ge så stora givor hö som jag vill till dem. Gräset ute har ju haft klart högt MJ lågt protein ett tag nu (jag började få proteinbrist på alla mina stora feta magar men alla började tunna ut i ryggen) därav att jag börjat med både lucern och soja.
Just av anledningen att de får det av högt MJ intag så är det ju ganska konstigt råd att ha dem på magert bete. Där råder ju just förhållandet högt MJ lågt protein och borde ju då vara helt fel ??
Jag sitter just nu och virrar iom att det bara verkar vara MJ som påverkar, kan man kanske trots allt fortsätta ge dem full kvot protein men strypa ner MJ till lite lågt ? Mamma har ju precis innan visat tendens till proteinbrist men svarade direkt på tillskottsfodret, känns ju inte helt bra att strypa hennes proteinintag igen.

Sitter i alla fall och jagar för att få tag på hö eller småbalshösilage med bättre kvot till dem för att komma till rätta med det höga MJ intaget, typiskt när man alltid annars svär över att man lyckas få alldeles för mkt protein i hösilage och precis i år när man behöver det så får man in tvärtom.

Jag har bara strypt kraftfodret men ger fri tillgång till färskt slaget gräs dygnet runt. - Maken är inte jätteglad att behöva slå varje dag. Fast det kom väl till pass för vi hade några åkrar som vi ratade i slåttern pga att vildsvinnen bökat upp en massa. Så de åkrarna är slagna sedan ett bra tag nu tack vare detta och frakturen på den andra bebban.

Min erfarenhet är att om man fångar upp dem tidigt så brukar vila bota det mesta. Så i första hand brukar vi bara vila, vila och vila och sedan strypa foder i andra hand.

Äter din unge mycket av mammans kraftfoder? Isåfall kan det räcka med att du förutom vilan ser till att den lilla inte kommer åt att äta när mamma får sitt.

En annan erfarenhet jag fått är att många föl ser ut så här en viss period och folk gör ingenting. Antagligen att man tror att det bara är som den växer. men att i de flesta fall brukar bli bra ändå. Därmed avsäger jag mig vetskapen statistiskt sett över hur hållbarheten blir på dessa hästar längre upp i åldrarna. :grin::laugh: då jag inte kunnat följa dessa individer så länge att jag har grund för någotdera.

En sak till, fölen kan lida av detta och vara smärtpåverkade, kanske bara röra sig aningens stelt men ändå vara high life mest hela tiden i hagen. Så man tror inte att det är något. Eftersom du redan har dem inne på natten så skulle jag börja med en vecka helt på box och se vad som händer.

Det är säkerligen inte farligt om du smörjer kotorna då blir det ju lokalverkande vs om man ger intramuskulärt eller oralt. Jag har valt att inte linda, för föl är så pilliga och drar gärna i bandage och annat. Får man då en stasning, så kan man hålla sig för skratt...

Gira

Jo att han haft ont av detta utan att visa så mkt har jag blivit klok på idag. Har gjort så att de haft lösdriften/logen (100kvm) och en liten gräshage utanför. Iom att jag skillt bort dem från andra fölet (som gråter högljut på andra sidan staketet) och mamma dessutom redan är skadad så hon springer ingenting frivilligt så har det gått helt lugnt till hela dagen, började redan i går kväll att smörja honom med butta, nu ikväll började det spritta i benen på honom (de brukar ha en busruch framåt kvällen när det svalnat av) och han bjöd på en makalös trav helt annan svikt och häng i steget än jag sett på väldigt länge. Så att vila en dag ihop med smärtstillande gjorde vist enorm skillnad på hur han rörde sig.

För övrigt så har jag funderat hit och dit med maten och testar att dra bort det mesta men ge 1 kg lucernpellets morgon och kväll blandat med lite musli annars äter hon dem inte uppskattar inte riktigt lucernen. Detta då vårt hö nog är största problemet med sitt låga protein och skyhöga MJ. Får helt enkelt även dra bort lite på det då MJ kvoten annars fylls bara där och det verkar i det jag sökt fram vara den som är farligast i detta sammanhang.
Tänkte även på den biten med maten dock blir det ju nu inte så jättefullt i krubban och mamma äter väldigt fort så han hinner nog inte få så mkt i sig där nu. Dessutom har jag ju tagit bort det koncentrerade soja, havre och avelsmuslin. Och är det MJ som är farligt så är det nästan bättre han äter sig lite mätt på lucernen än vräker i sig höet som är högre i MJ. Har tyvärr inte fått tag på något bättre under dagen men jagar vidare.
Om ett par dagar när denna balen är slut så kommer vi att öppna bal från den andra vallen i stället. Det är i alla fall bättre värde med en kvot på 6 i alla fall tyvärr är det blötare och jättebalar och håller inte så vi hinner fodra slut dem nu när de även går på gräs nu när det är så varmt. Men får väl offra en del om jag inte får tag på annat.
Är ju helt otroligt vilket skitår det är på höet i år, har nog tagit del av över 50 analyser idag och allt är bara skit, skyhög MJ och nästan inget protein.

Min fölis har ju haft en fraktur på HF och därmed överbelastat VF. På VF är epifyserna mycket större än på HF.

En jäkla skillnad :(

Hennes tillväxtzoner ovanför knäet är ingen grann historia...

Hoppas att detta läker ut, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. :cry

Hon går väldigt långsamt i hagen, jag tror hon har ont... Hon haltar inte längre iallafall, så både frakturen och hovbölden stör inte henne mer.

Stackarn.

hur ser en uppdriven kota ut egentligen ?

Så kan den se ut från början, sen kan den bli lite rundare även på farmsidan av kotan så att den nästan ser lite "ödematös" ut.

Om det nu är det, vad gör man då ? Stryper kraftfodret ordentligt eller vad ?

Ja, man stryper kraftfodret rejält samt minskar rörelsen i ett par veckor, dvs in på nätterna och reglerad utevistelse på dagtid med begränsad rörelse.

Du måste strypa utrymmet ännu mer. Att han travar fint på din buttabehandling gav dig svaret att du är på rätt spår. Kontentan är att han nu kommer belasta mer än han tål. Så in med dem i vanlig box. Så stilla som möjligt första tiden.

Butta/finadyne/cronyxin/metacam ger man för att häva inflammation i första hand, i andra hand smärtstilla i detta läget. Se det som att i detta fallet är smärtan inte bara ond, den gör fölet någorlunda försiktigt. Sedan kan du räkna med att så fort det bjuds mer utrymme än box så kommer den att bralla. Det i sig tyder på en normal individ, för de är ju inte skapta att stå i stillhet normalt sett. Vi pratar ju dessutom bebisar :D.

Kan du dra ner boxen så den stannar på runt 30 kvm så är det utmärkt men stort. Fast hästarna föredrar ju yta.

Ser på min med fraktur att mamma fick hysterianfall då hon tvingades bo på 16 kvm box, så vi nödgades lyfta ut en mellanvägg och låta färjan + dotter som nog blir lika stor att bo på den dubbla ytan.

Gira

ps. Tänk långsiktigt. Ju mindre rörelse nu i någon vecka upp till en månad så har du igen det för tid och evighet.

Så kan den se ut från början, sen kan den bli lite rundare även på farmsidan av kotan så att den nästan ser lite "ödematös" ut.

Japp eller som vår som svullnade mer som efter en spark eller stukning. Först utsida sedan även insida. Gylles fölunge ser ut som en klassisk tycker jag. Alltså så som de flesta drabbade ser ut.

Gira

-noterar att det ofta är de större fölen som växer fort som drabbas. Kan inte påminna mig att jag sett små ponnyer med dessa problem.
-Men så glor jag ju oftast på de större :p

Låter tråkigt. Bara det läker ut. Sedan kan du nog räkna med att hon kommer ha större och lojare än normalt sett. Som tur är "växer" de ofta i kostymen med tiden och det syns inte så markant som när de är föl.

G

Här verkar det gå snabbt på rätt håll, bulan har minskat rejält och är nu bara svagt kännbar och kändes ikväll helt kall när jag smorde in honom, de andra gångerna har han verkat lite öm när man smort honom (eller så tycker han helt enkelt inte om det inte helt lätt att veta vilket på en fölis) ikväll stod han helt stilla och verkade inte bry sig alls när jag masserade in det.

Det jag började undra över kommer bulan att försvinna helt så här med en gång så fort han är bra så att man kan gå efter det eller är det ett tecken på att inflammationen redan lagt sig att han är kall på bulan ?

Om nu att han är kall är tecken på att inflammationen lagt sig skall man ändå fortsätta med begränsad rörlighet hela den planerade veckan (gissar ju att det var den kraftigt höjda foderstaten iom att förbättringen kom så snabbt efter att den skurits ner ? De har fått fortsatt att ha logen men bara precis den lilla ingångsytan utanför (de fick påhälsning av ett styck litet svart får i sin lilla gräshage hela tiden, var så korkat att när jag öppnade grinden till den så bröt jag iom det bort strömmen i staketet mellan deras hage och hagen utanför där det lilla svarta fåret (Capacity alltså) gick med sin mamma varpå gangsterungen kom på att man klev mellan trådarna så kom man in till bästisen....).

Jag har nu bara på dessa dagarna fått känna på hur det är att hålla hingstungar utan lekkompis förstår inte hur någon människa står ut med att ha föl utan kompisar, så överjobbiga de blir att ha att göra med, snacka om understimulerade. Så vi kan säga så att jag längtar verkligen efter att kunna förpassa dessa två unga herrar ut till varandra så att de kan tugga på varandra i stället för på mig. Hur snart vågar man släppa ut dem vanligt igen ?

Jag hade väntat åtminstone 10dagar efter att du sett problemet och sedan succesivt låtit de gå ca 2 timmar ihop i en vecka och sedan 4 tim i en vecka osv. Annars är risk att det kommer tillbaka som ett brev på posten med för mkt rörelse i samband med tillväxt etc. Vi har haft föl som vi fått begränsa motion och mat på i ca 1.5-3 månader....

Håller med Seagirl, om du kan så försök låta honom vila ett tag till. För det är stor risk att det är medicinen som tar bort symptomen på lite falsk grund och att det då lätt kan komma tillbaka.

På en del blir bulorna permanenta på en del försvinner dom. Kan inte riktigt svara på varför men gissar att det beror på hur stora förändringar/inflammationer/irriterade områden det är. De som får har kvar sina bulor så växer de liksom bort lite då övrigt skelett växer, så när de är mer färdiga så brukar det inte synas. Var vad min vette sa också sist då vi diskuterade röntgenplåtarna och bulorna på min.

Gira

Bulan är nu helt försvunnen. Funderar på om man skall sluta smörja honom nu och se vad som händer eller om man skall fortsätta några dagar till för säkerhets skull ?

Min vet kommer och chippar dem på tisdag, det jag funderar på är om man skulle våga släppa ihop dem en liten stund på måndag eftermiddag, de har så fruktansvärt mkt överskottsenergi nu speciellt den andra fölisen, han gick på bakbenen in idag och det går inte att vara i närheten av honom utan att han skall naffsa och bita i allt och alla kort sagt vääääldigt understimulerad. Känns som att det blir inte ett roligt äventyr att chippa och idrita dem när de är så här, de skulle verkligen behöva få busa av sig lite först så att de kunde komma tillbaka till att vara trevliga och lätthanterliga som de brukar vara.

KL

Funderar lite på min flicka som oxå har problem i sina leder. Hon är ohalt men är besvärad av epifysiterna. Rör sig försiktigt.

Kan man ge tex djävulsklo till föl? Det är ju både antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Vill helst inte trycka i henne mer Finadyne pga magen.

// Sita

KL

Funderar lite på min flicka som oxå har problem i sina leder. Hon är ohalt men är besvärad av epifysiterna. Rör sig försiktigt.

Kan man ge tex djävulsklo till föl? Det är ju både antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Vill helst inte trycka i henne mer Finadyne pga magen.

// Sita

Skaffa salva istället, då slipper man riskera magen på dem.

Antingen buttasalva via vet (dock inte alla som får skriva ut den då det är ett licensprep fortfarande) annars vanlig orudissalva från apoteket (gnäll lite och säg att det är till hästben så brukar de plocka fram tvåpacket som bara kostar någon tia mer än en, vet inte om den egentligen är receptbelagd för finns egentligen bara 1 pack receptfritt om man kollar fass).

Tycker man får jättebra reaktion på det mesta med salva.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 184
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 402
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 420
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka