Hur gammal är hon? Min ville inte heller ha några barn förrän hon fyllt 16Det har inte min dotter sagt. Hon har sagt att hon inte vill ha barn, bo ensam i ett hus på landet fullt med katter och ha massa hästar.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gammal är hon? Min ville inte heller ha några barn förrän hon fyllt 16Det har inte min dotter sagt. Hon har sagt att hon inte vill ha barn, bo ensam i ett hus på landet fullt med katter och ha massa hästar.![]()
8 så det kan ju ändras med andra ordHur gammal är hon? Min ville inte heller ha några barn förrän hon fyllt 16![]()
Har inga grundpelare men läste på en del och vi skaffade samsyn innan barn. Alla mor och farföräldrar har hyggligt rimliga uppfostringsmetoder. Men man kunde ju såklart förbättra något och sedan är väl bara att vänta på vad man får för kritik själv. Men i allmänhet, vara artig mot barn tex och resonerande och förklarande och liknande.När det gäller barnuppfostran, vilka är era grundpelare?
Är uppfostran något ni tänker mycket på och har mål ni strävar mot eller är ni mer det blir som det blir?
Hur tänker ni om ni tänker på hur era föräldrar uppfostrade er, vad tar ni med er som ni vill göra lika och vad tar ni med er som ni vill försöka göra annorlunda?
Har ni läst någon bok eller sett något program ni vill rekommendera?
Eller tvärtom något ni tar avstånd från?
Hur gammal är hon? Min ville inte heller ha några barn förrän hon fyllt 16![]()
Haha min med. Minus katter då men massa hästarDet har inte min dotter sagt. Hon har sagt att hon inte vill ha barn, bo ensam i ett hus på landet fullt med katter och ha massa hästar.![]()
Jag ville inte ha några barn förrän jag var 29 och fick barn...Hur gammal är hon? Min ville inte heller ha några barn förrän hon fyllt 16![]()
Det är min käpphäst också. Däremot tycker jag man kan smaka på saker och ibland smaka om om det var länge sen. Men vissa saker som är smakade x flera tjatar vi inte om. Det är otroligt många i min närhet som tjatar och värderar barnens ätande har jag märkt. Mest irriterande är det när de säger ”nu får du sluta prata och äta lite”. Det är ju ett tillfälle att umgås på för såväl vuxna som barn liksom..Kom på en sak som varit och är min käpphäst genom mitt yrkesliv och mina barns uppfostran. Det är att förmedla ett sunt förhållningssätt till mat. Det låter logiskt men det kräver att man är medveten. Aldrig berömma för att någon äter ”bra”. Aldrig använda mat som tröst, beröm eller skamma någon i förhållande till mat. Mat är som bensin, det är gott om ger tillfälle till samvaro. När man är mätt så ska man kunna sluta äta, gillar man inte viss mat eller textur så ska man slippa.
Jag tänker att jag umgås och pratar med mitt barn som att hen är en kompetent person. Vi undanhåller inte speciellt mycket för hen när det gäller vad som händer i världen etc. Hen har en vän som säkert både av arv och miljö undanhålls saker och har väldigt svårt att hantera besvikelser, tex är det ofta föräldern inte berättar att något ska hände förrän det är bestämt och alla är friska, eller vill att barnen inte ska prata om saker de ska göra med andra kompisar för att det inte ska bli avundsjuka. Och det är alltid viktigt att det blir rättvist. Det börjar bli jobbigt för det barnet nu när de är lite större i förhållande till omgivning, kompisar och skola. Så jag tror inte man ska kratta manegen för mycket, livet kommer vara fullt av besvikelser.När det gäller barnuppfostran, vilka är era grundpelare?
Är uppfostran något ni tänker mycket på och har mål ni strävar mot eller är ni mer det blir som det blir?
Hur tänker ni om ni tänker på hur era föräldrar uppfostrade er, vad tar ni med er som ni vill göra lika och vad tar ni med er som ni vill försöka göra annorlunda?
Har ni läst någon bok eller sett något program ni vill rekommendera?
Eller tvärtom något ni tar avstånd från?
Ja och mycket som utrycks är utan att tänka. Tex ditt exempel eller ”idag Kalle har du ätit bra” vaddå bra? Har någon annan ätit dåligt då? Man äter för man är hungrig inte för att vara duktig.Det är min käpphäst också. Däremot tycker jag man kan smaka på saker och ibland smaka om om det var länge sen. Men vissa saker som är smakade x flera tjatar vi inte om. Det är otroligt många i min närhet som tjatar och värderar barnens ätande har jag märkt. Mest irriterande är det när de säger ”nu får du sluta prata och äta lite”. Det är ju ett tillfälle att umgås på för såväl vuxna som barn liksom..
Ja precis, jag tänker att evolutionen löst det där i de flesta fall, självklart kan det finnas barn med en selektivitet eller ätstörning där man måste både truga och laga specialrätter, men de allra flesta barn får ju i sig det de behöver om de erbjuds någorlunda kostJa och mycket som utrycks är utan att tänka. Tex ditt exempel eller ”idag Kalle har du ätit bra” vaddå bra? Har någon annan ätit dåligt då? Man äter för man är hungrig inte för att vara duktig.
Det där gör jag mig tyvärr skyldig till iblandDet är min käpphäst också. Däremot tycker jag man kan smaka på saker och ibland smaka om om det var länge sen. Men vissa saker som är smakade x flera tjatar vi inte om. Det är otroligt många i min närhet som tjatar och värderar barnens ätande har jag märkt. Mest irriterande är det när de säger ”nu får du sluta prata och äta lite”. Det är ju ett tillfälle att umgås på för såväl vuxna som barn liksom..
Samma här när mina var små!Det där gör jag mig tyvärr skyldig till ibland. Mina femåringar kan lätt äta middag i två timmar för att munnen går i ett på båda två så ibland har jag allt bett dem att vara tysta en stund så de hinner stoppa in en gaffel med mat emellanåt… Jag försöker i allafall att innan säga ”det är väldigt roligt att lyssna på vad du har att säga”
![]()
Jag tycker ju det är härligt, fast ibland behöver man ju avrunda. Det är inte ovanligt hos oss att barnet är mätt men sitter kvar och äter lite emellanåt ändå eftersom vi inte är mätta. Men vi har nästan alltid tid med att det tar tid.Det där gör jag mig tyvärr skyldig till ibland. Mina femåringar kan lätt äta middag i två timmar för att munnen går i ett på båda två så ibland har jag allt bett dem att vara tysta en stund så de hinner stoppa in en gaffel med mat emellanåt… Jag försöker i allafall att innan säga ”det är väldigt roligt att lyssna på vad du har att säga”
![]()
Min är 15 och kan bladdra på utan att ha bråttom att äta. Sedan sitter vi och väntar på henne. Förra veckan hade hon en busstid som gjorde att hon hade 25 minuter från maten var vid bordet. -jag har nog aldrig ätit så här fort. Häromdagen åt hon på 15 minuter för hon hade kulturskolan efter.Samma här när mina var små!Fast det handlade mest om att den ena behövde lära sig låta den andra få en syl i vädret någon gång
![]()