Bukefalos 28 år!

Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Jag vet att djurambulansen i Stockholm har ett bra samarbete med katthemmen där.I Stockholm finns flera stora katthem.Av länken framgår de att verksamheten också finns i västra götaland.
Men de finns inte i skåne.

Det jag skriver om är djurambulansen i skåne
http://djurambulans.com/

De verkar inte vara en ideell verksamhet

Djurambulansen i Skåne AB erbjuder högkvalitativ ambulatorisk verksamhet till djurägare av stordjur, smådjur samt är behjälpliga vid viltolyckor.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Som sagt, det går många rykten i kattkretsar.

Nu är det så att iom att katten anmäls till polisen som upphittad så får inte upphittaren behålla den.
Jag bad att få behålla den ett par dar, men icke och i ärlighetens namn så tror jag faktiskt mer på mannen jag träffade och talade med än jag tror på vad du hört.
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Oj, nej, den verkar helt annorlunda. Med blåljus och grejer!

Tror det är de som kom och nödslaktade vår häst för ett par år sedan. Isf är de fantastiskt kunniga och trevliga iaf!
Har svårt att tro att de skulle ljuga om katten.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Uppdatering ang den upphittade katten.

Fick ett samtal från Länsstyrelsen som frågade om katten då de fått in en anmälan om vanvård av just denna katt. Ägarna var tydligen inte kapabla att ta hand om djur och uppringaren var väldigt nöjd med hur vi hade löst det.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Som sagt, det går många rykten i kattkretsar.

Nu är det så att iom att katten anmäls till polisen som upphittad så får inte upphittaren behålla den.
Jag bad att få behålla den ett par dar, men icke och i ärlighetens namn så tror jag faktiskt mer på mannen jag träffade och talade med än jag tror på vad du hört.

Det tycker jag låter mycket märkligt att upphittaren inte skulle få behålla katten. Det har inte ens varit tal om något annat fast jag i vissa fall faktiskt inte har haft möjlighet att ta hand om den upphittade katten så har polisen menat att det är mitt problem eftersom jag tog hand om den ifrån första början. Det är ju inget vilt djur vi pratar om utan en tamkatt. Vilda djur får man ju inte hålla som privatperson men en katt som man hittar är självklart att man får ha kvar tills ev. ägare hör av sig. Så många hittekatter som jag har tagit hand om genom åren så vore det ju konstigt om inte en enda av alla de poliser jag har pratat när jag har ringt för att anmäla att jag har hittat en katt skulle veta om den lagen.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Jag tycker inte jag yttryckte mig speciellt oklart i inlägget men i vilket fall som så fick jag inte behålla katten.

Kan ju vara så att polisen visste vems katt det var. Med tanke på uppgifterna i mitt uppdateringsinlägg högre upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Nej alltså, jag menar inte alls att du har fel på något sätt men jag tycker att det är så märkligt att olika poliser lämnar så olika besked.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Läs mitt inlägg igen. Jag har redigerat lite :)
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Som sagt, det går många rykten i kattkretsar.

Nu är det så att iom att katten anmäls till polisen som upphittad så får inte upphittaren behålla den.
Jag bad att få behålla den ett par dar, men icke och i ärlighetens namn så tror jag faktiskt mer på mannen jag träffade och talade med än jag tror på vad du hört.

Jag har sett ditt senare inlägg med.

Oavsett vad reglerna är, så jag tror poliserna rätt ofta struntar i det. När jag hittade en utmärglad, omärkt katt så ringde jag till polisen. Som kollade om de hade någon anmälan om försvunnen katt som passade in på beskrivningen. Det hade de inte. Polismannen frågade om jag kunde och ville ta hand om den, jag sa visst, varvid polismannen tyckte "då är den din". Det var två dagar efter att jag hittat den... Jag är högst tveksam om han ens noterade att en si och sån katt upphittats...

Jag annonserade en hel del med, och hittade ägaren. Bad mig förvisso sjukt mkt emot att lämna tillbaka katten, då äg berättade att katten försvunnit för flera mån sen, men att de "trodde den blivit överkörd" och därför varken anmält till polisen, letat eller satt upp lappar... :mad:

Men, det var ju dennes katt, de kunde "bevisa" det (katten hade ett specifikt kännetecken jag utelämnar i annonserna), och betalade dessutom vad jag lagt ut på veterinär på katten. Så det var liksom inte tal om annat än att lämna tillbaka den. Men jag erkänner att om jag haft en kristallkula och kunnat se in i framtiden hade jag struntat i att annonsera och behållit kissen....
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Håller med...dessutom är det 3 månader för katt, men bara 5 dagar när det gäller hund.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
641
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 421
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 981
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 268
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp