Bukefalos 28 år!

Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Är djuret omärkt så kan man nog hamna i den sitsen kanske :(

Den hade lika gärna kunnat hamna hos djurskyddet och därigenom bli omplacerad..jag tycker också det är synd men situationen känns trots det "vettig" för det blir ju svårt att kunna bevisa vem som äger katten som inte är märkt och inga andra katter skulle då heller kunna räddas eller omplaceras..och bättre är väl det, att någon adopterar/tar sig an djuret än att det ska se ut som i vissa länder där det är gatukatter eller hundar överallt ingen äger eller vill kännas vid..då är det bättre än någon faktiskt tar sig an ett djur som man antar saknar ägare och hem även om det blir så olyckligt som här att det kanske handlar om kort tid som djuret varit på rymmen

Det gäller väl alla djur som är omärkta..altså att det finns risk att de får ett nytt hem och nya ägare om de försvinner/omhändertas av någon och att man inte bara får ta igen. För det är ju så..omärkt..hur ska man kunna bevisa att det är sitt djur som någon annan har? Och om den blivit omplacerad av någon annan blir det ju ännu svårare om tredje parten övertagit djuret i god tro..huvva
Blir nog ord mot ord om det vill sig illa..

Själv skulle jag om jag visste att det inte var mitt djur egentligen självklart ge tillbaka djuret till sin rätta ägare då man själv skulle förstå smärtan av ett älskat och saknat djur..fast än värre skulle det bli om man lagt ut dyra pengar och köpt ett djur i god tro..undra vad man skulle ha för inställning då..
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Visar ju hur viktigt det är att id-märka sina katter... Speciellt om de ska gå ute. Tråkig situation men lite självförvållad kan jag nog tänka. Dock tycker jag inte att upphittaren verkar ha agerat speciellt fint heller.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Det finns inget i djurskyddslagen som säger att man får katten efter fem dagar. Upphittade djur går som hittegods och tillfaller upphittaren tre månader efter att den polisanmält (om den vill).

Edit. Såg inforutan nu, där det står annan info om just hundar. Dock inget om katter.
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

fast i detta fallet hade nog inte en märkning hjälpt? Det märkliga är att om nån tar ens katt får man ingen hjälp att få tillbaka den.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Du menar att upphittaren inte skulle göra nåt försök att få tag i ägaren?

*kl*

Nu föll det sig så att igår tog jag själv hand om en upphittad katt. Ringde polisen i morse och anmälde och polisen kontaktade Djurambulansen som ringde mig ett par timmar senare och de kommer och hämtar katten när de har vägarna förbi för man får inte lov att behålla hittekatter hur som helst.
Djurambulansen kollar efter chip, behåller katten i fem dagar sen överlämnas den till KattKommandoSyd som omplacerar den.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Hur kan de göra det? Enligt artikeln har de ingen rätt att göra så.
Finns många som har en tatuering i örat som är smått osynlig. Skänks de också bort?
Det låter extremt tveksamt i mina öron med sån verksamhet.

Vad innebär en upphittad katt för dig? finns gott om utekatter som är sällskapliga nog att komma om nån kallar på dem, tar du hem en sådan?
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Sorry men jag hänger inte med i din syftning.

Varför skulle det inte hjälpt om katten var märkt?

Hur kan vem göra vad? Och vilken verksamhet tänker du på?

Nej, jag tar inte hem katter hur som helst.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Hur menar du att man inte får behålla en hittekatt hur som helst? Vart ska man göra av den då? Kasta ut den igen? Jag har tagit hand om mängder av hittekatter genom åren och inte en enda gång har jag fått någon hjälp av polisen eller av katthemmen. Att djurambulansen skulle komma och hämta en katt vill jag se först innan jag tror på det. Här skulle det iallafall inte hända. Ringer du till polisen här och säger att du har hittat en katt så kanske de tar en anmälan om du har tur men du ska inte tro att de faktiskt kollar om det finns någon anmälan om bortsprungen katt som matchar den som någon har hittat.

Varför skulle man inte få behålla katten under tiden man letar efter ägaren?
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Djurambulansen kom i går kväll och hämtade katten. Möjligt att efter kalabaliken som blev i artikeln ovan så vill inte polisen riskera något eller så råkade jag bara få tag i "rätt" polis när jag ringde.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

man försöker väl finna ägaren? i mer än 5 dgr?

jag skulle inte ta in en katt eller mata den om den inte uppenbart mådde dåligt.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

fast i detta fallet hade nog inte en märkning hjälpt? Det märkliga är att om nån tar ens katt får man ingen hjälp att få tillbaka den.

Upphittaren hade ju varit hos veterinär och kollat efter id-märkning, så nog hade det hjälpt!

Jag tycker att upphittaren agerat föredömligt. Läser man kommentarerna hittar man dennes version av händelsen också.

Varför man låter en katt som man varken hunnit kastrera eller id-märka gå ute övergår mitt förstånd.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Med tanke pa hur oansvarig forsta agaren var sa ska hon nog inte ha katt iaf.

Pa bilderna ar katten bra over vaccinations och kastreringsalder och da borde aven markning gjorts sa pa det baserar jag att ingenting av det har tagits hand om heller.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

man försöker väl finna ägaren? i mer än 5 dgr?

jag skulle inte ta in en katt eller mata den om den inte uppenbart mådde dåligt.

Ja självklart. Jag skrev ju "behålla katten under tiden man letar efter ägaren". Jag brukar annonsera på blocket, hittadjur.se och någon mer kattsajt som jag inte minns just nu vad den heter förutom att jag ringer polisen upprepade gånger. När den har strukit här i tre månader så kastrerar jag den (om den går att fånga, annars kan det självklart ta längre tid) eftersom jag inte vill ha kattungar. Skulle någon komma efter två år och säga att det är hens katt så varsågod men det är numera kastrerad. Jag tar inte in och matar katten utan den förser sig själv i stallet. Det är omöjligt för mig att förhindra att katten äter i stallet eftersom stallkatterna ju måste få mat. De katter jag har tagit in när jag har bott i stan har varit i skriande behov av vård och jag har ansett att den inte skulle ha klarat sig om jag inte plockar in den och tar den till veterinären och ger den vård.
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Djurambulansen kom i går kväll och hämtade katten. Möjligt att efter kalabaliken som blev i artikeln ovan så vill inte polisen riskera något eller så råkade jag bara få tag i "rätt" polis när jag ringde.

Fantastiskt! Vad glad jag blir :) Då kanske kattens status sakta men säkert är påväg uppåt nu :) Då är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter så och att det gäller hela landet.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Då måste jag kontra med att fantastiskt att nån (du :)) tycker det var goda nyheter.
"Kattfanatikerna" på Facebook tycker att jag agerade ansvarslöst och är övertygade om att jag dömt katten till döden.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Jag tycker att det är fantastiskt att samhället faktiskt lägger två strån i kors för bortsprungna djur. Varför skulle hon dömas till döden? För att ingen vill veta av den?
Om den avlivas för att ingen bryr sig om den är det väl ändå bättre än att den ligger i ett dike påkörd och plågas ihjäl eller att den svälter eller fryser ihjäl vilket är ödet för enormt många katter varje år. Om folk vet att det är så att deras katter riskerar att avlivas så kanske det blir fart på dem att både märka dem och efterlysa dem om de försvinner och inte som nu att man resonerar som så att jaja, den kommer nog tillbaka.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Jag är helt och hållet inne på samma tänk som du.

Nä, det var bla en kvinna från Linköping som visste att en katt som Djurambulansen i Skåne hämtade garanterat skulle avlivas eftersom hon var insatt i hur de arbetade. Mannen däremot som hämtade katten meddelade utan anmodan att de samarbetar med Kattkommado Syd som får placera ut den om ingen ägare anmäler sig och att de aldrig avlivar friska katter.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

OBSERVERA!
Telefontiden för nya ärenden är stängd från och med 16/12 2013 till och med 31/1 2014.
Detta för att vi ska kunna arbeta med alla de kattärenden som vi redan har.
KKS tar inte emot nya ärenden via SMS, per mejl eller KKS Facebook.

Texten ovan är taget från KKS hemsida.

Jag tror inte på att KKS har resurser att ta in alla katter som djurambulansen plockar upp, jag har hört flera som säger att djurambulansen i skåne avlivar katterna.

Hur finansieras djurambulansen?
Hur många katter hämtar de om året?
Var förvaras katterna i 5 dagar?
Hur är det med veterinärvård?
Mat och kattsand för 5 dagar för flera katter ..det kostar pengar.

Anmäler man till polisen eller länsstyrelsen att de ska ta katter händer det att katter skjuts direkt då den bedömts som förvildad-men det har även hänt katter som har haft halsband.
Om de tas omhand och ingen IDmärkning finns kan de få sitta på ett djurpensionat(oftast ett för hundar)i 10 dagar.
Om inte ägare kommer under den tiden är sannolikheten stor att katterna avlivas.
10 dagar är den tiden djurpensionatet får betalt.
Där är inte frågan om att de ska ha katterna i 3 månader innan avlivning eller omplacering.

Det finns även djurpensionat som omplacerar katter eller de som ger katthem ett kort tid att ordna plats för katterna annars avlivas de.

Tar man hand om en hittekatt ska man givetvis kolla om den är märkt, anmäla till polisen, annonsera och kontrollera sidor där folk efterlyser sina katter.
 
Sv: Upphittad katt bortgiven, ägaren får ej tillbaks den

Djurambulansen finansieras av donationer och medlemsavgifter. Dom har ingen befogenhet att göra nått, så att djurambulansen skulle avliva katterna är bara skitsnack. Dom lämnar dom hos veterinär eller katthem som dom har "avtal" med.

www.svenskadjurambulansen.se
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
619
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp