Bukefalos 28 år!

Upphittad mink, vad gäller?

illernettan

Trådstartare
Som rubriken lyder, en mink har blivit upphittad och nu funderas det på vad som ska göras med den. Vissa i tråden, anser att den ska behållas och låta den leva som en iller. Medan jag hävdar å det bestämda att det är olagligt.

Jag är inte duktig på att leta på nätet, finns det någon här som kan hjälpa mig med lagar och regler för upphittade minkar?

Ett stort tack på förhand, illernettan.
 
Sv: Upphittad mink, vad gäller?

Vadå upphittad? Är det en unge?

Minkar är frilevande i Sverige, räknas givetvis som ett vilt djur och att fånga in den och omhänderta jämställs med jakt och är det inte upphittarens jaktmark är det ett jaktbrott. Minkar är förvisso fredlösa i Sverige, men man får såklart inte bedriva jakt på annans mark. Låt den vara där den hittades och låt naturen ha sin gång, alternativt ring t ex viltjouren som har tillåtelse att omhänderta vilda djur vilket en privatperson inte har.
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad mink, vad gäller?

Enligt svensk lag får du inte hålla vilda djur instängda. Den som håller ett vilt djur hemma utan tillstånd kan bli dömd för brott mot jaktlagen, till böter eller som mest fängelse i ett år. Detta gäller även om ungen är föräldralös och har svårt att klara sig själv.

Hittar man skadade djur får man ta hand om de i högst 48 timmar innan man måste slussa de vidare för rehabilitering eller släppas ut.
 
Sv: Upphittad mink, vad gäller?

Svarar er båda :-))

Tack så mycket för hjälpen.

Det visade sig vara en viltvårdare som hittat minken. Viltvårdaren visste inte om det var en mink eller en iller. Viltvårdaren bad en illermänniska om hjälp för att kunna artbestämma djuret. Illermänniskan la ut bild på FB och sedan drog diskussionerna igång och ingen verkade kunna bestämma sig för vad det var. Någon på FB tyckte att man skulle behålla den och inte släppa tillbaka den till den förmodade farmen den kom ifrån.

Jag har nu lämnat den diskussionen då dom flesta höll på gänget som tyckte att man skulle behålla djuret. Vilket är olaglig och jag försökte förklara det för dom.

Vet inte vad som kommer att hända med djuret......:(
 
Sv: Upphittad mink, vad gäller?

Om det var en viltvårdare som hittat minken får man väl hoppas att hen gör det som är rätt och riktigt helt enkelt.
 
Sv: Upphittad mink, vad gäller?

Konstigt att inte en viltvårdare visste vad om det var en mink eller iller, dom har ju tydliga skillnader i utseendet..
 
Sv: Upphittad mink, vad gäller?

Lizan: det hoppas jag verkligen. Synd om minken men finns det lagar så måste dom följas, vilket vissa personer uppmanade trådstartaren att strunta i :(

Squarepants:visst är det stor skillnad på mink och iller. Det har visats sig att minken var ung och inte så välmusklad som dom brukar vara. Vissa "pratade" om att det fanns amerikanska drag, någon trodde det var en iller som parat sig med en mink och fått levande ungar.

Näe, hela den tråden kändes oseriös och jag fick på tafsen för att jag la mig i :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 663
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 459
Senast: Caps
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 379
Senast: Nattfjäril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp