När växer man ur en c-ponny?

ztsu

Trådstartare
Sitter och tittar på H****et och drömmer om en ponny till barnen. Det skiljer dock sju år mellan dem, lillkillen blir snart 4år och den store 11år i augusti. Till råga på allt är storkillen dessutom väldigt lång, redan 157cm. Om vi skall ha en ponny vill jag såklart att båda skall kunna rida på den och ha kul tillsammans med den. Lillkillen kommer kunna ha det i många år men när frågan är om det är lönt med tanke på storkillens längd? När har man vuxit ur en c-ponny? I många av annonserna jag tittat på står det att ponnyn säljs pga ryttaren vuxit ur den. Jag har inte själv ridit som barn så jag har väldigt dålig koll på vad som är rimlig ponnyhöjd i förhållande till barnets längd. En d-ponny känns iaf för stor för lillkillen, även om han också är rätt lång. En c-ponny kanske kan funka ett tag för storkillen och när han vuxit ur den kan han förhoppningsvis rida tillräckligt bra för att rida på min häst? Idag är han medryttare på en storhäst (ca 163cm hög) men han rider den bara i skritt och trav på egen hand och i galopp på lina. När han rider ut har jag ett grimskaft som säkerhet. Vill att han skall kunna både galoppera och rida ut på egen hand (och få allt det där ponnyroliga som jag själv inte har haft) och det vågar han inte på storhäst.

Hur hade ni tänkt?
 
Jag kan bara svara för mig själv men...

Jag är 162 cm/ca. 55 kg och det ska mycket till för att jag ska sätta mig på en C-ponny. Helst rider jag maxade D-ponnyer och mindre hästar upp till runt 165 cm. Nu har jag dock aldrig varit mindre så länge jag har ridit (och inte större heller såklart), men i alla fall jag skulle inte köpa en C-ponny till 11 årig kille. För han lär ju inte vara 157 cm för resten av livet direkt ;)

Men det är bara hur jag resonerar!
 
Sitter och tittar på H****et och drömmer om en ponny till barnen. Det skiljer dock sju år mellan dem, lillkillen blir snart 4år och den store 11år i augusti. Till råga på allt är storkillen dessutom väldigt lång, redan 157cm. Om vi skall ha en ponny vill jag såklart att båda skall kunna rida på den och ha kul tillsammans med den. Lillkillen kommer kunna ha det i många år men när frågan är om det är lönt med tanke på storkillens längd? När har man vuxit ur en c-ponny? I många av annonserna jag tittat på står det att ponnyn säljs pga ryttaren vuxit ur den. Jag har inte själv ridit som barn så jag har väldigt dålig koll på vad som är rimlig ponnyhöjd i förhållande till barnets längd. En d-ponny känns iaf för stor för lillkillen, även om han också är rätt lång. En c-ponny kanske kan funka ett tag för storkillen och när han vuxit ur den kan han förhoppningsvis rida tillräckligt bra för att rida på min häst? Idag är han medryttare på en storhäst (ca 163cm hög) men han rider den bara i skritt och trav på egen hand och i galopp på lina. När han rider ut har jag ett grimskaft som säkerhet. Vill att han skall kunna både galoppera och rida ut på egen hand (och få allt det där ponnyroliga som jag själv inte har haft) och det vågar han inte på storhäst.

Hur hade ni tänkt?

Han kan nog växa Max nån decimeter till innan D-ponny eler häst blir aktuellt. Frågan är ju bara hur snabbt han växer ännu mer. Sen brukar de bli för obalanserat på små ponny och lång längd. Och då förutsätter det att ponnyn är åt det grövre hållet, iaf med bred rygg så den bär upp mycket längd!
 
Jag tycker att en c-ponny som är maxad vore perfekt för en person som är 157 cm men tänker man prismässigt så är det fördelaktigare att köpa en lite d-ponny då. Sen beror det ju på hur länge du har tänkt att han ska kunna rida den hästen? Är tanken att ni ska dela på din häst när han växer ur ponnyn om något år? Hur stor är isåfall din häst? Sen spelar det ju in hur grov hästen är också. En nätt häst tar ju mindre längd en än grövre. Jag har en ponny som är runt 140 cm hög och han tar utan problem (smala och duktiga) ryttare på över 170 cm just för att han är grövre och sväljer mycket längd. Jag är 168 cm lång och min häst är ca 150 cm hög, hon ser ut som en islandshäst och är ganska grov och det är helt perfekt enligt mig. Däremot skulle jag inte köpa en c-ponny till en fyraåring men det beror ju också på hur stort intresset är och vad som är tänkt att han ska kunna göra själv. Kanske hade det varit bättre med en d-ponny på ca 145 cm till den store killen så att han har en ponny som han faktiskt kan rida i 5-6 år och att den lille får hänga på så gott det går? Det blir liksom ingen större skillnad för fyraåringen om du köper en maxad c eller en mellanstor d-ponny men det blir stor skillnad för elvaåringen. Fyraåringen kommer ändå inte kunna rida på c-ponnyn själv så mycket och kommer inte att kunna sadla eller så själv på några år. För mindre än en maxad c skulle jag inte köpa till en person som är 157 cm lång.
 
Jag red min maffiga C-ponny till jag kom upp i en längd av 169 cm. Då kände jag mig inte för lång så det blev obalanserat. Jag skulle nog fundera på hur generna ser ut i familjen :). Hur lång är pappan? Din manliga släkt? Killar kan ju ränna iväg väldigt fort. En kille som jag vet om sålde sin sista D-ponny förra året. Då hade han kommit upp i en längd av 190 cm i 15-årsåldern. Han är väldigt spinkig men var ju rätt lång för ponnyerna på slutet.
 
Jag har en c-ponny och är runt 165 & 55. Henne red jag utan betänkligheter. Hon är varken grov eller smäcker. En annan ponny i stallet har jag lånat ibland eftersom min är skadad och på honom som är smäcker känner jag mig lite lång i överlivet.

Ytterligare en c-ponny av grövre typ rider jag utan problem.

Det är så svårt att generalisera på just c-ponny tycker jag men hade nog letat efter en käck ponny ändå :)
 
Hur som så passar tråden mig bra!

Jag har en C-ponny :D

Är 155 cm kort och vikten vet jag inte men inom normalspannet. Är 29 år också så lär aldrig växa ur min ponny ;)

Jag hade lätt kunnat vara 10 cm länge på honom men inte mer än så tror jag. Det beror ju lite på hur ponnyn är byggd. Min är grov och kan "gömma" ryttarens längd lite mer än en som inte är så grov.
 
Sitter och tittar på H****et och drömmer om en ponny till barnen. Det skiljer dock sju år mellan dem, lillkillen blir snart 4år och den store 11år i augusti. Till råga på allt är storkillen dessutom väldigt lång, redan 157cm. Om vi skall ha en ponny vill jag såklart att båda skall kunna rida på den och ha kul tillsammans med den. Lillkillen kommer kunna ha det i många år men när frågan är om det är lönt med tanke på storkillens längd? När har man vuxit ur en c-ponny? I många av annonserna jag tittat på står det att ponnyn säljs pga ryttaren vuxit ur den. Jag har inte själv ridit som barn så jag har väldigt dålig koll på vad som är rimlig ponnyhöjd i förhållande till barnets längd. En d-ponny känns iaf för stor för lillkillen, även om han också är rätt lång. En c-ponny kanske kan funka ett tag för storkillen och när han vuxit ur den kan han förhoppningsvis rida tillräckligt bra för att rida på min häst? Idag är han medryttare på en storhäst (ca 163cm hög) men han rider den bara i skritt och trav på egen hand och i galopp på lina. När han rider ut har jag ett grimskaft som säkerhet. Vill att han skall kunna både galoppera och rida ut på egen hand (och få allt det där ponnyroliga som jag själv inte har haft) och det vågar han inte på storhäst.

Hur hade ni tänkt?
Vi har c-ponny till våra döttrar. Ingen av dem tävlar för då blir det nog annorlunda. Yngsta blir 10 i år och äldsta blir 15 år (och storleksmässigt vuxen, men ej så lång 1.64 och ca 53 kg) och båda rider henne. Då är hon också en viktbärande ponny.
 
Jag och min syster fick en C-ponny när jag gick på högstadiet. Den red jag tills jag passerat tjugostrecket med råge (tills hästen fick avlivas). Jag har varit 163cm lång under rätt lång tid :) Det var en fjordkorsning så den var rejäl. Min slutsats är att det beror på ponnyn. Är det en rejäl ponny fungerar det med en i storlek C och är det en smäckrare ponny så behövs det nog en i storlek D. Eller ni kanske kan tänka er att köpa en till ponny om intresset håller i sig? Så kan det yngre syskonet ta över C-ponnyn helt när det äldre vuxit ur den.
 
Jag som är vuxen och 1,57 lång, runt 50 kilo tung, rider en ponny precis på gränsen mellan C och D (mätt till 140,5 cm, men i uppstressat tillstånd i samband med tävling på ny plats med nya människor, så förmodligen är hon något mindre "i verkligheten"), min gamla ponny var 139 cm och henne red jag tills för två år sen när hon blev för gammal och pensionerades. Båda två viktbärande, av den lite mer grövre modellen. C-ponnyn fick jag när jag var tretton, och växte kanske max en dm efter det, men det är väl så klart ganska stor skillnad på hur mycket man kommer att växa från individ till individ och att vara tjej på tretton och en kille på bara elva år.

Dock är det en annan ponny i stallet, hon är mindre än min men vet inte exakt mankhöjd (skulle väl gissa på att hon är runt 133-134?), också grövre modell av ponny, som rids av en tjej som är säkert en dm längre än mig. Och det ser inte det minsta konstigt ut. Rids ibland av vuxen på ~1,70, men då enbart i utbildande syfte, men ser fullt proportionerligt ut. En grövre mindre ponny "trollar bort" mer av ryttarens längd än en större, men betydligt smäckrare variant. Så en grövre C-ponny hade kanske varit mer passande med tanke på att lillkillen inte är så gammal? Dock kan det vara lite lättare att få ponnyn såld (för en dyrare slant) om man har en D-ponny.
 
Jag är 29 år, 1.62m och väger ca 55kg. Har kvar min fjording av C - ponny storlek. Visst en fjording, och jag rider inte så mycket längre, men höll igång henne och tävlade fram tills för 3 år sedan då hon fick pensioneras..
 
Jag red väl c-ponny tills jag var 160-165 någonstans. Dock brukade jag väga ungefär 20kg mer än jag gör nu, så kände mig stor. Det man får tänka på är att som någon annan sagt, killar brukar bli längre och växa fort. En kraftigare c-ponny skulle nog kunna hålla längre, men man vet aldrig. Det är ju inte superkul att behöva byta ponny efter något år bara.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 647
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 435
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 470
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp