När växer man ur en c-ponny?

Kanske hade det varit bättre med en d-ponny på ca 145 cm till den store killen så att han har en ponny som han faktiskt kan rida i 5-6 år och att den lille får hänga på så gott det går? .
Min erfarenhet av hur killar växer är att de passera både C- och D-ponny samma sommar.... Däremot så växer de (oftast) lite senare än tjejer och ränner iväg först när de är 14-15. Jag tycker att ts tanke om sommarponny är bra. Annars tror jag att en större C-ponny skuell bli ganska lagom tills lillebror kan ta över den och storebror tar över mammas häst (eller var det inte så du tänkte ;))
 
Jag har ridit en hel del c-ponnys även ridit in en c ponny på 138cm. Har nog suttit på några som varit runt 135cm också och jag har då inte kännt mig FÖR stor. Älskar c-ponnys av någon underlig anledning :) Jag är då 170cm lång och väger ca 65kg, det kanske inte ser så jätte proportionerligt ut, men det har funkat helt klart :)
 
Jag är 168 cm lång och rider maxad c-ponny. När jag var bara någon cm kortare tävlade jag hoppning och fälttävlan utan att det kändes/såg konstigt ut. Benen är för långa för att det ska vara optimalt i dressyren, men balansen är absolut inget problem på mina lite kraftigare c-ponnyer.

Jag var till och med lite längre än din son när jag bytte från b-ponny till c-ponny, men då var det också superviktigt för mig att ha en ponny som jag klarade av och som jag kände mig trygg på.
 
Jag är nästan 1,80 lång och har en fjording som är ca 1,40 hög. Jag känner mig absolut inte för lång på henne, visst hon är lite grövre än de flesta vanliga ponnier men inte mycket. Det finns hästar på över 1,60 som jag ser större ut på, då de bara har längre ben.
 
Som en del andra har svarat, vissa växer aldrig ur en C ponny. Jag är 158 cm och väger nog ca 50 kg. Min ponny är ca maxad C ponny. Det var mycket länge sedan som jag passerade ponnyåldern.

Sedan beror det säkert en hel del på hur ponnyn fungerar också. Våra barn red en B ponny när de var yngre. Han är kraftigt byggd, superpigg och urstark. Det var inte så lätt för dem alla gånger.
 
Nästan omöjligt att svara på skulle jag säga, är det en smäcker liten welsh eller en maxad fjording? Handlar inte bara om vikten men även om att en grov ponny sväljer en lång ryttare pga bred rygg och djup bål.

Jag hade satsat på en riktigt snäll d-ponny i ditt läge. Då kommer ni ha glädje av den i många år. Jag som är 175 som vuxen slutade rida c-ponny vid ca 12 års ålder, förutom en fjording som jag red ibland. Alltid varit smal och liten i kroppen så tung var jag aldrig men om jag kollar tillbaka på bilder så hade jag egentligen alltför långa ben för att det skulle se snyggt ut. Men fördelen med att benen är långa är att hästens balans ej störs öht. Jag känner personer som är mer än 10 cm kortare än mig och har längre överliv än vad jag har. De påverkar en ponny mer negativt än vad jag med mina ben som hänger för långt ner gör.Så det är svårt att generalisera om ryttarens längd vs hästens mankhöjd.

Maxad d-ponny kan jag fortfarande rida om den inte är alltför tunn. Tex arab, connemara etc går utmärkt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 647
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 154
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 470
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp