Upploppen som varit

Jodå jag vet att man kan dö av en tegelsten. Man kan också få en bula, eller ingen skada alls om den som kastar i twfår till en fullträff. Och du får gärna tycka att jag har en sjuk åsikt, det bjuder jag på.

Jag vet också att många fler kan dö om de högerextrema krafter som nu är ute på turné (inte bara denna person) får hållas.
Okej så jag får mörda dig om du har en åsikt jag inte tycker om? För det är precis det du säger.
 
Ingen verkar våga göra något åt att en extremist står och kränker en folkgrupp samtidigt som denne är fullt medveten om vilka reaktioner som kan komma utav det. Det kanske snarare är där diskussionen hör hemma, än att återigen sparka på redan utsatta.
Nej båda är ju fel. Man får ju angripa båda. men som det är nu ger man ju grönt ljus för alla de män (för det är majoritet män) som vill bete sig illa att göra så genom upplopp osv. De borde bekämpats ordentligt, sen kan såna som Paludan stå och gasta om sitt budskap med noll publik.

Sen är inte religion viktigt i Sverige, det måste man också acceptera att majoriteten bryr sig inte ett piss om religion. Är religion jätteviktigt för en och man vill leva i ett religiöst samhälle får man flytta. Vill jag leva religiöst så får ju jag också söka mig nån annanstans.
 
Okej så jag får mörda dig om du har en åsikt jag inte tycker om? För det är precis det du säger.
Nej, det är inte det jag säger. Däremot tycker jag att du nu gör samma överdrivna tolkningar av provokation som de som felaktigt går på blåljuspersonal.

Att gå på ytterligheter och överdrifter anser jag vara ett omoget sätt att argumentera, med vissa likheter med härskartekniker. Med det sagt ser jag inte att det ger något att diskutera med dig, så jag avslutar här.
 
Nej, det är inte det jag säger. Däremot tycker jag att du nu gör samma överdrivna tolkningar av provokation som de som felaktigt går på blåljuspersonal.

Att gå på ytterligheter och överdrifter anser jag vara ett omoget sätt att argumentera, med vissa likheter med härskartekniker. Med det sagt ser jag inte att det ger något att diskutera med dig, så jag avslutar här.
Tja det var du som vill mörda de som inte tycker som du 🤷🏼‍♀️
 
Det skulle inte alls förvåna mig om det är nästa steg för att spä på hans poäng. Sen skulle någon göra det i ett område som Skäggetorp skulle säkert även det bli någon sorts upplopp av det. Det är ett område många drar sig för att åka och handla i köpcentrumet ens mitt på dagen för att de tycker det är obehagligt och gäng roar sig lite då och då med att upprätta ”vägspärrar” och stoppa folk av oklar anledning. Sen finns det förstås många bra människor som bor där också men det som görs för att förbättra integrationen är att renovera lägenheter och höja hyran pga standardhöjning så inte så konstigt att det ser ut som det gör egentligen.
Det är också lätt att rapporteringen går till överdrift och skapar en rädsla för något som är överdriven. Det är hemskt det som sker i gängkriminalitetens tecken, och det ger otrygghet för många - särskilt de som bor i området.

Jag rör mig nästan dagligen genom Skäggetorp och ja, det finns en hög polisnärvaro både längs gatorna och i köpcentrumet - men stoppad har jag aldrig blivit av någon. Eller hört talas om. Nu rör jag bara mig där dagtid så det kanske är annorlunda kvällar och nätter.
 
Ok, så du tillhör en minoritet som flytt (eller vars föräldrar har gjort det) från förtryck?
Gör ett nytt försök och testa att bemöta mitt inlägg utan att blanda in min identitet tack. Går inte det så kanske det är något med det du skriver som kan behöva ses över. Du har ingen aning vem jag är men ändå ifrågasätter du det istället för att svara på de frågor som jag ställde.
 
Frågan är ju komplex, och svår att överblicka. Men jag säger att både demonstranter och motdemonstranter här är idioter, sedan kan man fundera på varför exempelvis upploppsmakarna är villiga att göra detta. Som nämnts tidigare i tråden, är det liknande beteenden som exempelvis fotbolls- eller hockeyfans. I dessa fall är det att det fostras en miljö av hat mot "motståndet", och att detta sedan rättfärdigar att man slår ihjäl varandra. På samma sätt tror jag att det fostras mycket hat i dessa kretsar av ungdomar, dels på grund av att de troligtvis känner sig utanför och att de inte får komma in, dels för att även de som inte begår brott i mycket högre utsträckning riskerar att bli kontrollerade av polisen. Så, då landar vi tillbaka i att vi vita inte gör tillräckligt för att faktiskt bjuda in personer som har lite mörkare hy och kanske inte pratar perfekt svenska. Det räcker liksom inte att säga "dörren är öppen", när man glömmer att nämna att det finns en vallgrav att ta sig över först.
 
En lämplig protest kanske hade varit att trycka upp massor av koraner, biblar och andra religiösa urkunder och dela ut dem på samma plats. Ett sätt att visa att koranbränningen är helt meningslös, böcker går att reproducera i oräkneligt antal. Eller starta en stiftelse som trycker och sprider 1000 nya koraner för varje koran som P eldar upp. Mycket mer förvirrande för tokstollen Paludan om de som kränks inte alls reagerar på det sätt han vill. Nu fick han precis som han ville.

Det här våldet mot vare sig danska tokstollar eller poliser som gör sitt jobb är något som inte tillhör en demokrati. Och det är inte någons rätt att ta till för att man känner sig kränkt.

Det är verkligen något sjukt att kalla till ”demonstration” i yttrandefrihetens tecken i ett område speciellt valt för att provocera så många som möjligt.
 
Och som tillägg, koranbrännaren är ju bara ute efter att elda upp hatet hos sina följare, för att skapa en grogrund för våld på den sidan också, och jag utgår från att det kommer bli värre och värre här, så länge vi bara försöker titta på symptomen, och inte faktiskt göra något åt grundorsakerna här. Idioter kommer det tyvärr alltid finnas, men vi behöver se till att samhället är så stabilt att dessa bränder inte får fäste innan de brunnit ut.
 
Gör ett nytt försök och testa att bemöta mitt inlägg utan att blanda in min identitet tack. Går inte det så kanske det är något med det du skriver som kan behöva ses över. Du har ingen aning vem jag är men ändå ifrågasätter du det istället för att svara på de frågor som jag ställde.

Det har faktiskt betydelse för ditt uttalande. Tillhör du (som mig) den vita majoriteten är ditt inlägg ganska blint för ditt egna privilegium... som så enormt många andra, bla i den här tråden.
 
Det är ju integrationen som är det återkommande problemet. Och föreställningen att svenskar får allt så lätt. Det är inte riktigt sant. Jag har fattig uppväxt, fick inget jobb efter gymnasiet så fick göra lumpen och jobba som soldat för att kunna försörja mig. Sen jobba timmar på skitjobb i FEM år innan jag pluggade och fick ett riktigt jobb. Då var jag 29. Har fått noll gratis, fått slita röven av mig. Det är så det är för många, oavsett ursprung.
 
Det är också lätt att rapporteringen går till överdrift och skapar en rädsla för något som är överdriven. Det är hemskt det som sker i gängkriminalitetens tecken, och det ger otrygghet för många - särskilt de som bor i området.

Jag rör mig nästan dagligen genom Skäggetorp och ja, det finns en hög polisnärvaro både längs gatorna och i köpcentrumet - men stoppad har jag aldrig blivit av någon. Eller hört talas om. Nu rör jag bara mig där dagtid så det kanske är annorlunda kvällar och nätter.
Jag har blivit stoppad flera gånger, oftare av polisen än något gäng iof men oavsett så undviker jag ens att köra förbi eftersom jag ofta gör det under konstiga tider pga mina arbetstider.
 
Ja, när de enda man vill är att starta bråk och upplopp, så vill jag det.
Alla åsikter måste inte luftas, särskilt inte i särskilt prioriterade områden när man enbart ett mål med det.

Sedan är det ju faktiskt så att ingen vill hindra honom från att uttrycka sina unkna åsikter... det är bara det att det kanske inte är lämpligt att det sker i utsatta områden. Dvs den lilla inskränkningen i hans yttrandefrihet skulle vara platsen han får göra det på... inte på något sätt att han skulle ges munkavle.

Personligen tycker jag att det borde vara straffbart att bränna böcker på det här sättet, oavsett bok och innehåll. Om det är något som är heligt för mig är det böcker :D
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 328
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 908
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 653
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp