Sv: Uppror inom körningen?
knapplån
Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden än men tycker att det är en väldigt bra diskussion som jag gärna vill delta i.
Till att börja med tycker jag att nivån på körekipage i stort är ganska låg, oavsett vilken nivå man kollar på (om man antar att nivån borde ligga högre i en högre klass). Det är allt ifrån kuskar som inte har en aning om vad en lösgjord häst är, hästar med otroligt skarpa bett för att visa en snygg böj på nacken (som till min stora fasa premieras av domarna!!

) eller otränade hästar som inte orkar sig igenom en tävling. Att inte ta sig igenom en tävling prickfritt ser jag inte som det stora problemet heller, framförallt inte i lätt klass. Där ska man kunna prova, se hur det fungerar och se hur man ligger till. Problemet tycker jag däremot när man tappar hästens perspektiv bakom tävlingen. Jag vill kunna se min häst i ögonen efter varje start i en tävling, kan de kuskar som piskar fram sin häst, betslar upp den ordentligt eller som blir sur på hästen för att den faller in på volten göra det? Det krävs utbildning för kuskarna VAD en lösgjord häst är och HUR åstakommer man det. Om man ser till de hästar som inte orkar sig igenom tex ett maraton, ta det i deras takt, skritta om det behövs, utgå om det inte går. Måste man ta sig över mållinjen till varje pris?
Någon tog upp varför man bara tränar dressyr i körning, nu vet jag tyvärr inte om det är så men jag ser i alla fall alla momenten som dressyr. På precisionen och framförallt maraton kan du inte ha en häst som faller in eller ut, du ska göra en snygg körning i båda grenarna - inte in, piska på, bända runt och ut. Kan du då se din häst i ögonen efter det?
Jag tycker VERKLIGEN INTE att man ska ha maratonvagn och burkande groom i precisionen, varför lägga in en till gren som redan finns? Jag tycker ju inte heller att den tajta tiden som kan vara upp i klasserna är speciellt hästvänlig när man ihop med det bygger ryckiga banor. Kan man inte göra banan mer teknisk och varför inte köra på +10 istället för +20 i svårklass där problemet uppstår. Som det är nu är det mer värt att köra ner några bollar för att hinna med tiden än att köra nolla på hinder och komma för sent.
Det finns så mycket att säga om den här sporten så skulle jag skriva allt är det nog ingen som orkar läsa mitt inlägg! Med den bedömningen och hur det praktiskt fungerar på tävling har jag faktiskt tröttnat. Jag tycker det är riktigt kul att köra häst och det kan vara kul att åka och köra igenom en tävling ibland som träning.
Det absolut viktigaste som jag ser är att höja nivån på domarna och utbildning så de vet vad de ska döma. tex det som någon skrev om mellantraven... Och ska en 4-åring i lätt klass verkligen gå i en hög form? Hur skulle det dömas i en LB i riddressyren?
Mitt korta inlägg... Men en annan sak till alla er som har praktiska förslag till förändringar - skicka in dessa till körkommittén! Ibland går det faktiskt att påverka!!