Bukefalos 28 år!

Uppsagd p.g.a operation och sjukdom

Jag förstod inte riktigt det där med skötaren som skulle opereras? Var det alltså en medryttare eller liknande? Om det är så tycker jag det är otroligt fräckt att be andra i stallet att ta hand om hästen istället för att göra det själv!
 
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Vi har erbjudit att hjälpa dom andra med deras hästar.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.

Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.
 
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Vi har erbjudit att hjälpa dom andra med deras hästar.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.

Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.
Av ditt svar så utläser jag att du känner dig påhoppad. Vi är flera som skrivit att det inte låter som en bra stämning etc i stallet.
Men jag tolkade din fråga hur du skulle göra för att få vara kvar i stallet? Och därför har nog de flesta skrivit för att förklara hur de tror att situationen har uppstått.
Men finns det inga andra stall/ gårdar/bondgårdar i närheten där ni skulle trivas bättre? För även om vi skulle tycka att de har betett sig fel så hjälper det inte dig. För jag kan inte se att det skulle vara olagligt att säga upp stallplatsen.
 
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Vi har erbjudit att hjälpa dom andra med deras hästar.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.

Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.

Jag undrar fortfarande vem du ska göra en anmälan till om vad?
 
Av ditt svar så utläser jag att du känner dig påhoppad. Vi är flera som skrivit att det inte låter som en bra stämning etc i stallet.
Men jag tolkade din fråga hur du skulle göra för att få vara kvar i stallet? Och därför har nog de flesta skrivit för att förklara hur de tror att situationen har uppstått.
Men finns det inga andra stall/ gårdar/bondgårdar i närheten där ni skulle trivas bättre? För även om vi skulle tycka att de har betett sig fel så hjälper det inte dig. För jag kan inte se att det skulle vara olagligt att säga upp stallplatsen.

Det är klart vi känner oss påhoppade när vi inte har gjort något fel. Vi har inte ens fått chansen att veta att andra tycker var jobbigt.

Det är mobbning att bli uppsagd (utfryst) p.g.a en simpel sak som vi inte ens visste existerade då ingen sagt något. De handlade ju dessutom inte om att vi behöver hjälp varje månad med hästen. Vi hade otur att det blev två saker under en kort tid. Vid operationen var det en person som erbjöd sin hjälp när vi frågade. Hennes dotters kompis VILLE ta hand om vår häst då. Under den tiden blev hon "kär" i vår häst och ville köpa henne. Hon frågade t.o.m om hon fick sköta henne fler gånger i framtiden trots att hon inte kunde rida henne.

Måste även tänka på alla månader tidigare där vi ALDRIG har bett om hjälp.

Vi har frågat om vi kan få stå på helinackordering där för att undvika att någon gnäller. Men det är fullt för tillfället. Skrev då att vi kan stå kvar där vi står nu i väntan på plats. Inget svar. Det är ju moget av styrelsen.

I det här fallet så är det styrelsen som gör fel när dom inte ens säger till att folk tycker det är jobbigt utan väljer uppsägning direkt. Medans andra gör allvarliga fel.

Har stått i stall tidigare där man utan problem hjälps åt om det blir något akut. Vi har hjälpt folk i alla stall utan att gnälla. Just i ett gnälligt stall så har vi oturen att behöva be om hjälp :(
 
Det är klart vi känner oss påhoppade när vi inte har gjort något fel. Vi har inte ens fått chansen att veta att andra tycker var jobbigt.

Det är mobbning att bli uppsagd (utfryst) p.g.a en simpel sak som vi inte ens visste existerade då ingen sagt något. De handlade ju dessutom inte om att vi behöver hjälp varje månad med hästen. Vi hade otur att det blev två saker under en kort tid. Vid operationen var det en person som erbjöd sin hjälp när vi frågade. Hennes dotters kompis VILLE ta hand om vår häst då. Under den tiden blev hon "kär" i vår häst och ville köpa henne. Hon frågade t.o.m om hon fick sköta henne fler gånger i framtiden trots att hon inte kunde rida henne.

Måste även tänka på alla månader tidigare där vi ALDRIG har bett om hjälp.

Vi har frågat om vi kan få stå på helinackordering där för att undvika att någon gnäller. Men det är fullt för tillfället. Skrev då att vi kan stå kvar där vi står nu i väntan på plats. Inget svar. Det är ju moget av styrelsen.

I det här fallet så är det styrelsen som gör fel när dom inte ens säger till att folk tycker det är jobbigt utan väljer uppsägning direkt. Medans andra gör allvarliga fel.

Har stått i stall tidigare där man utan problem hjälps åt om det blir något akut. Vi har hjälpt folk i alla stall utan att gnälla. Just i ett gnälligt stall så har vi oturen att behöva be om hjälp :(
Ok. Men säg då att styrelsen/ de ansvariga i det stallet är idioter.
Då har du ju två val- antingen hitta ett sätt att komma överens med idioterna så ni får stå kvar alternativt att flytta.
 
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Vi har erbjudit att hjälpa dom andra med deras hästar.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.

Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.

Jag frågade i ett tidigare inlägg, och efter att ha läst detta inlägget vill jag fråga igen.
Vad har du gjort för att visa tacksamhet till de som har hjälpt dig? Kompenserat med pengar, en flaska vin, en blomma? Gjort stallsysslor åt dem som du vet uppskattas?
Uppskattningen till de som ställt upp för er lyser med sin frånvaro både i detta och tidigare inlägg.
 
Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid.

Vad står det mer i kontraktet? Om inget annat framgår har ägarna rätt att säga upp dig/er av vilken anledning som helst. Du kan tycka att det är orättvist, men världen *är* inte rättvis.

Vår ordinarie skötare blev inlagd på sjukhus dagen innan operationen så vi fick be om hjälp i stallet.
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Som det är skrivet här, låter det som att 1, operationen skedde på skötaren och att 2, ni inte insett behovet av (och skaffat) hjälp när någon ska opereras.


Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.

Nej. Du kan inte ha häst på andras empati. De är i sin fulla rätt att klaga på styrelsen om de inte tycker att du uppfyller din ände av kontraktet.

Och som några andra har frågat, hur mycket har du gett tillbaka? Jag fick vid ett tillfälle (1 dag) akut migrän med aura och kaskad-spyor. Då var det några i stallet som var hemskt snälla och hjälpte till. Som tack fixade jag 'finfika' till alla (alltså hela stallet) påföljande helg. Enstaka intag osv förhandlar vi mellan oss själva, eller om man förbereder andra på att man skall åka bort, men just i akutsitatutioner tycker jag att extra 'tack' behövs.

P.g.a det så får vi inte stå kvar :o

Du har inte, enligt ägarna av stallet, skött din del av kontraktet. Alltså har de all rätt att säga upp din plats. Och ja. De både kan och får göra på detta sättet.

Om vi inte lyckas få stå kvar så tycker folk i vår omgivning att vi ska göra en anmälan.

Vilka tycker detta? Och vad baserar de detta på? Och till vem skulle ni anmäla? Och anmäla som vad?

Hur ska vi få stå kvar?

Be väldigt snällt och lova (och visa) förbättrning? De behöver inte låta dig/er vara kvar, men kanske?

DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!

...

Nu tycker jag att ni har missförstått det hela.

Varför skrev du inte det då?

Det har hänt några gånger på 6 månader att vi har bett om hjälp med insläpp. Andra ber också om det. Dessutom finns det vissa andra saker att sköta också. Vilket ibland gör så att man kanske inte har något val än att komma efter tiden för insläpp. Jobb bland annat.

Det är väldigt stor skillnad på något man gör upp i förväg och när man ber om hjälp med väldigt kort varsel. Se tidigare kommentar. Man själv kanske inte *har* tid för något extra just den dagen.

Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.

Du bad om hjälp med hur du skulle få stå kvar. Om andra gör fel eller inte, ingick inte i din frågeställning och därför har ingen kommenterat på det.

Om man tycker något är jobbigt så säger man det till oss i första hand.

Säger vem? Det är vad du tycker, men de som tycker att du har felat, kanske tycker att det är lättare att ta upp med styrelsen (som är ansvariga) i stället för att komma i konflikt med dig/er. Det är inte de andra inackorderades ansvar att hålla ordning på dig.

Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.

Står det i kontraktet att man inte kan få sin plats uppsagd pga detta? Annars är det inte fel alls.

Vi anser att man hjälper sin medmänniska när det blir akut. Vi hjälper till utan att gnälla.

Vad ni anser behöver inte vara samma som andra anser. De kanske har haft 14st idioter till inackorderade innan er som bett om hjälp stup i kvarten utan att ge något tillbaka. Sen, när du också börjar be om hjälp så rinner bägaren över. Det är inte ditt fel, men det behöver inte heller vara deras.

Det är klart vi känner oss påhoppade när vi inte har gjort något fel. Vi har inte ens fått chansen att veta att andra tycker var jobbigt.

Fråga styrelsen vad de andra tyckte var jobbigt.

PS. I detta fallet tror jag att @stjarnhimmel menade att du kännde dig påhoppad i denna tråden, inte i stallet. I och med att ditt svar kan läsas som ganska upprört.

Det är mobbning att bli uppsagd (utfryst) p.g.a en simpel sak som vi inte ens visste existerade då ingen sagt något.

Nej, jag tror inte att få sin stallplats uppsagd är det samma som att vara utfryst eller att bli mobbad. Jag tror att du är upprörd och dina känslor blandar ihop 'inte fungerande stallplats' med 'andra tycker inte om mig'. Vilket inte alls behöver vara fallet. Jag har fantastiska vänner, det betyder inte på något sätt att jag skulle vilja dela stall med dem.

De handlade ju dessutom inte om att vi behöver hjälp varje månad med hästen. Vi hade otur att det blev två saker under en kort tid.

Fast hur skall de andra i stallet veta att inte detta kommer bli ett mönster? Hade en, något nitisk, tränare som strängt höll fast vid ordspråket "en gång, ingen gång. Två gånger är en vana". Och som sagt tidigare, det kan vara så att dina med-inackorderade blivit brända förrut.

Vid operationen var det en person som erbjöd sin hjälp när vi frågade. Hennes dotters kompis VILLE ta hand om vår häst då. Under den tiden blev hon "kär" i vår häst och ville köpa henne. Hon frågade t.o.m om hon fick sköta henne fler gånger i framtiden trots att hon inte kunde rida henne.

Så? *HUR* menar du att din hästs gullighet och om andra gillar henne eller inte spelar in i situationen?

Vi har frågat om vi kan få stå på helinackordering där för att undvika att någon gnäller. Men det är fullt för tillfället. Skrev då att vi kan stå kvar där vi står nu i väntan på plats. Inget svar. Det är ju moget av styrelsen.

Det kanske är så att 1, styrelsen har fullt upp och inte hunnit svara? 2, De kanske missat ditt mail/brev? 3, De tröttnade på dig? 4, De vill inte ha dig i stallet som helinackordering heller, iom att du inte kunde sköta det andra kontraktet på ett, för dem, tillfredställande sätt? 5, De är inte, på något sätt, ansvariga för att ge din häst en stallplats, varken helinackorderad eller inte. De behöver *inte* låta dig ha en annan stallplats i väntan på en helinackorderingsplats heller. 6, de kanske har en massa personer på kö redan?

I det här fallet så är det styrelsen som gör fel när dom inte ens säger till att folk tycker det är jobbigt utan väljer uppsägning direkt. Medans andra gör allvarliga fel.

Nej. Du TYCKER att de gör fel, om de gör det eller inte.... är en helt annan fråga. De har rätt att säga upp dig, de har också rätt att inte säga upp andra (även om jag, och du, kan tycka att det är konstigt)

Har stått i stall tidigare där man utan problem hjälps åt om det blir något akut. Vi har hjälpt folk i alla stall utan att gnälla. Just i ett gnälligt stall så har vi oturen att behöva be om hjälp :(

Jupp. Livet är orättvist.
 
Tar ni in eran häst själv varje dag? i så fall istället för att be om hjälp, betala bort det vid behov. Fråga ngn stallkompis om denne vill ta in hästen mot betalning dagar det krisar sig?

Förstår inte heller riktigt inlägget. Man är väl i stallet även om man är sjuk...? Någon tar väl hand om hästen även dom dagarna? Eller bes det om hjälp att man ska mocka åt hästen, ta in den, packa höpåsar etc?
 
Du skriver otroligt rörigt så det är svårt att förstå dig. Vad är det du ska anmäla? Vem ska du anmäla? Föreningen för kollektivstall? Någon sådan finns ej. Du kan inte anmäla andra människor för att de inte har lust att sköta om din häst, oavsett hur dumma och elaka du tycker att de är. Din häst, ditt ansvar.

Du måste förstå att de andra hästägarna inte har någon skyldighet att hjälpa dig ta hand om din häst. Har själv stått i kollektivstall där det fanns hästar som fick väldigt bristfällig skötsel och JA vi var några som tog hand om dem, pga att vi tyckte synd om de stackars hästarna. Men det var en stor belastning. Ägarna gjorde aldrig något för att hjälpa oss. En gång gick jag i FYRA timmar mitt i natten med en häst som hade kolik, jag ringde veterinären osv. Var såvitt jag fick ett tack!! Hade någon gjort det samma för mig hade jag gett dem en jättefin present och varit evigt tacksam. Vissa människor bara tar och tar utan att ge något tillbaka. :(

Exakt vad har du gjort för att ge tillbaka? Har du verkligen hjälpt till lika mycket med deras hästar som de har med din?
Du får betala någon för att ta hand om hästen eller byta tjänster med någon. Typ att du ska mocka för dem en vecka som tack för att de tar in din häst. Annars kan du nog glömma att få stå kvar. Fast egentligen fattar jag inte varför du vill anmäla någon för att få stå kvar i ett stall där du är oönskad och känner dig mobbad. Det kan väl inte vara särskilt trevlig stämning i det stallet??
 
DET VAR INTE SKÖTAREN SOM SKULLE OPERERAS!
Hade det varit det så hade vi ju självklart tagit hästen själva.
Du skrev att skötaren skulle opereras i första inlägget.
Dessutom har ni inte ens reagerat på hur dom andra gör. Dom gör ju verkligen fel.
Vi har en hästskötare ifall det blir något. Som blev akut sjuk. Vi har inte bott här så länge så känner inga fler.
Fast jo, många har ju skrivit att stallet inte överalag verkar som ett särskilt trevligt stall.
Vi har inte bara varit hemma för att vi vill det. Utöver vid operation frågade vi om hjälp när alla i familjen var sjuka (ambulans och fick åka till den större staden med dottern då). Trots det så såg vi till utan att få hjälp från stallet att hästen sköttes ändå.
Nu kunde ni ju fixa hästen ändå utan hjälp från stallet, alltid se till andra möjligheter innan man frågar om hjälp.
Dessutom så är det sjukt fel att bli uppsagd för en sådan sak. Dom skulle sagt att vi i fortsättningen inte får be om hjälp. Vi visste ju inte ens att inhyrda tyckte det var jobbigt.
Antagligen har du missförstått något eller missat att skriva något för ingen blir uppsagd det första dom blir pga att den ett par få gånger har bett om hjälp.

För övrigt verkar det som ett sjukt rörigt stall så förstår verkligen inte varför du vill stå kvar där, det låter inte som att det är en särskilt trevligt stämning där.
 
Till er som skriver att stallet/stallmiljön inte verkar vara särskilt trevlig

Jag antar att ni baserar det på detta ur TS:
"Dom i styrelsen är väldigt svåra. En annan i stallet vågar knappt göra något p.g.a "dom hackar på typ allt". Finns bara en anledning till att h@n står kvar och det är för ridhuset. H@n sa idag att en annan i stallet kan få världens utbrott. Och hennes dotter likaså. Mamman smällde igen en dörr i stallet för någon dag sedan. Deras hund gjorde t.o.m utfall mot vår dotter när hon satt i vagnen. Som tur var så var det ett räcke mellan. Ordförande trodde inte på oss för att hon nekade till att hunden gjort det. Som förälder så gör det riktigt ont när någon misstror en sådan sak. Tyvärr är den mamman ordförandes lilla "älskling" *suck*.

Kan tillägga att andra även glömmer att släppa ut hästarna på morgonen, glömmer fodra på kvällen, har ingen vattenhink i hagen, snackar skit om den som har hand om stallplatserna, slår sin häst o.s.v. Något vi aldrig har gjort. Mamman med hunden och alla andra som har gjort fel får stå kvar."

Jag läser inlägget som skrivet av någon som just nu är arg och upprörd, och tycker inte att det nödvändigtvis behöver betyda att stallet är så dåligt. Att TS ser styrelsen som svår känns självklart, de har ju uppenbarligen kommit på kant med varandra och då är det ju inte ovanligt att man ser den andra parten som svår. Styrelsen ser kanske TS som svår på samma sätt, och då känns det inte särskilt konstigt att de inte tror på TS gällande hundincidenten om hundägaren nekar. Man litar ju mer på människor man sedan tidigare har ett förtroende för än en ny bekantskap som man uppfattar som svår.
Att alla de som gjort fel får stå kvar kan lika gärna betyda att man har en bra miljö där alla litar på varandra och sköter sig, och de misstag som skett ses som engångsmisstag av pålitliga personer. Man förlåter och går vidare eftersom alla kan göra fel och ingen är perfekt.
Skitsnack är nog i någon mån oundvikligt i ett större stall, en del personer kan bara inte låta bli. Men om det är tillräckligt få individer och att alla vet att "den och den snackar skit ibland, det är inget att bry sig om" så behöver det inte påverka stämningen i stort. Om den/de som snackar skit är bra att ha och göra med i övrigt så kan man ha överseende, alla har vi ju våra dåliga sidor.

Meeen, det kan ju såklart lika gärna vara så att stallet är en kaosartad jävla hönsgård full av småpåvar och mobbare. Det hade ju inte varit första gången det händer heller.
 
Vi har frågat om vi kan få stå på helinackordering där för att undvika att någon gnäller. Men det är fullt för tillfället. Skrev då att vi kan stå kvar där vi står nu i väntan på plats. Inget svar. Det är ju moget av styrelsen.
Jag står på helackordering på ridskolan, men även de i det andra stallet, som inte har helackordering kan köpa till tjänster av personalen osv.
Även om jag har hästen på helackordering, måste jag se till den dagliga tillsynen och lösa den.
Av det lilla jag läst här verkar det inte vara en bra stämning i det stallet, jag hade aldrig stannat, om jag varit du hade jag sett tillfället som ett gyllene tillfälle att hitta ett bättre stall med bättre stämning, även om det kanske medför lite meckande för att få det att funka. Jag ser hellre att jag trivs i stallet, för det är där jag kommer spendera mycket tid. Varför skulle jag vilja spendera tid i ett stall där jag inte riktigt trivs med stämningen oavsett hur bra stallmöjligheterna än är? :confused:
 
Jag misstänker starkt att det här stallet kan vara det enda på flera mils omkrets där det finns andra hästar, så även om någon bonde skulle ha plats över så blir TS tvungen att sköta allt själv isf avseende foder, in- respektive utsläpp, mockning, hagar, vattning, hovslagare och veterinär och inte att förglömma, hon måste ha sällskap till hästen. Uppstallningen ska även hålla måttet och är man inte hästbonde så har man knappast lediga, godkända boxplatser stående ifall någon skulle behöva.
 
Jag misstänker starkt att det här stallet kan vara det enda på flera mils omkrets där det finns andra hästar, så även om någon bonde skulle ha plats över så blir TS tvungen att sköta allt själv isf avseende foder, in- respektive utsläpp, mockning, hagar, vattning, hovslagare och veterinär och inte att förglömma, hon måste ha sällskap till hästen. Uppstallningen ska även hålla måttet och är man inte hästbonde så har man knappast lediga, godkända boxplatser stående ifall någon skulle behöva.
Så kan det vara.
Och då får TS göra det som krävs för att det ska funka där om hästägandet hänger på det
:).
 
En allmän reflektion över detta med "tjänster och gentjänster" inackorderade emellan...

I min erf är det sällan tjänster och gentjänster väger lika mycket i vikt, behovs och värdemässigt för olika individer i ett stall .

Möter många hästägare som gärna vill ha hjälp regelbundet (som egentligen skulle behöva skaffa en medryttare tex för att pussla runt sitt schema) . Dessa är hjälpsamma individer som välvilligt och glatt förkunnar att SJÄLVKLART gengäldar de att jag mockar åt deras häst osv, och det gör de också /skulle göra -

det är bara det att jag inte behöver den hjälpen... Jag har samma medryttare sen många herrans år till min häst som hjälper mig, och i övrigt är jag ändå i stallet övriga dagar för att rida . Så för mig är det där "gentjänster" liksom inte så attraktivt . Det skulle istället bli så att jag i princip har en extra häst ngn dag i veckan, vilket jag inte alls har varken tid eller lust med...

Min poäng är alltså att det där med "tjänster och gentjänster" sällan väger så enkelt i verkligheten som i folkmun/filosofi....

Jag ska för säkerhets skull väl tillägga att jag står i världens bästa stall med helt underbart folk och stämning där inackorderade givetvis och gärna hjälper varandra när det är ngt särskilt .
Ifall någon skulle få för sig att det är snålt och empatilöst osv att förhålla sig på sättet jag illustrerat ;)

(Vi står F.ö inte kollektivt , det enda som inte ingår i vår hyra är mockning. Vi har inga pass, med undantag en helg var 6:E månad (då har man hela stallet tillsammans med en till stallkompis . Anläggning med 17 hästar)
.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp