Solvind

Trådstartare
Jaha idag blev jag uppsagd.

Första reaktionen är TJOHOOO JAG ÄR FRI :D

Inte helt normalt. Men jag tycker verkligen inte om mitt jobb. Jobbar som grisskötare och även om jag trivs med det ganska ensamma jobbet och de få medarbetarna samt djuren så trivs jag inte alls med miljön, dammet, alla döda smågrisar och det tunga slitet som gör att jag inte ens orkar med mer än det nödvändigaste när jag kommit hem.

Men anledningen till att jag blir uppsagd är att jag fick barn för lite drygt ett år sedan och är fortfarande föräldraledig men ska snart börja jobba igen. Under den tiden har chefens dotter varit vikarie på min tjänst och nu vill hon stanna och de vill såklart anställa henne istället.

Jag vet att det finns en lag om att familjemedlemmar kommer före vanliga anställda. Men är det någon som vet om det även gäller att man får säga upp en anställd för att anställa en i familjen istället?

Jag har tre månaders uppsägningstid varav en del är semester. Kan man lyckas få ut någon extra kompensation för uppsägningen?
Och måste jag ta ut semestern under de tre månaderna eller jobba hela tiden och få ut pengarna för semestern efter de tre månaderna?

Jag är med i kommunal och ska kontakta dem på måndag för att få lite klarhet i vad jag har rätt till men vill gärna veta lite redan nu :) .


Har ni lite tips?
 
Sv: Uppsagd

Vad är den formella grunden för uppsägningen? För rent arbetsrättsligt kan ag inte göra som du beskriver, det är olagligt. Ta kontakt med facket, så att ni kan förhandla?
 
Sv: Uppsagd

Jag vet inte den formella grunden till uppsägningen annat än att de vill ha den ena chefens dotter där och inte har råd med två på samma tjänst.

Så man får alltså inte säga upp en anställd för att anställa en familjemedlem istället? Hon är ju egentligen redan anställd på min tjänst medan jag är föräldraledig.

Vad jag kan hitta så undgår familjemedlemmar de vanliga reglerna. Vid uppsägning av flera så får man låta familjemedlem vara kvar även om den blev anställd sist.

Och vid återanställning behöver man inte ta tillbaka tidigare anställd om man har en familjemedlem som vill ha platsen istället.

Men hittar inget om att man får säga upp befintlig anställd och sätta in familjemedlemmen istället.

Det skulle kanske kunna vara så att de räknar med att båda var anställda men att de inte har plats för två och då får jag gå eftersom familjemedlemmen har företräde. Bara det att jag vet att när jag plötsligt blev sjukskriven på grund av havandeskapsförgiftning så fick de akut ta hem dottern för att göra mitt jobb. Hon har dock jobbat där från och till under sin uppväxt.
 
Sv: Uppsagd

Inget svar från mig men jag vet hur slitigt det är att jobba på en svinfarm, det gjorde jag heltid under 3 år och var egentligen anställd som reparatör men roterade överallt när grejerna funkade så ibland blev det start 6 med frukost hos bonden och så stupade man i säng långt efter midnatt om det var vårbruk, stopp i utgödsling eller rasad foderberedare mm. Var tredje helg skötte jag gården helt ensam (2 bröder ägde och drev gården, det var mitt eget "fel" att det blev så för alla behöver ha ledigt ibland, även gårdsägare) och då var det bara allmän skötsel och foderblandning samt sköta om kossorna som utfördes.


Jag säger bara, mycket hellre mjölkgård än svinfarm, kossor är kul att umgås med men grisar är ganska korkade djur. :)
 
Sv: Uppsagd

Vad so gäller med familjemedlem vet jag inte. Men om du inte hade semester utlagd under den tid s9m nu blir uppsägningstid kan de inte tvinga dig att ta semester utan du har rätt att få ut all semester i pengar. V8ll du däremot ta semester istället för att arbeta så kan din arbetsgivare godkänna det utan problem. Tänk på att uppsägningstiden inte får börja förrän den första arbetsdagen du skulle börjat arbeta efter föräldraledigheten. Om du inte vill jobba kvar, men ändå få ut så bra som möjligt så hade jag nog i första läget försökt bli arbetsbefriad under uppsägningstiden. Dvs fullt betalt inklusive tjäna in semester men fortfarande gå hemma.
 
Sv: Uppsagd

Jag vet inte den formella grunden till uppsägningen annat än att de vill ha den ena chefens dotter där och inte har råd med två på samma tjänst.

Så man får alltså inte säga upp en anställd för att anställa en familjemedlem istället? Hon är ju egentligen redan anställd på min tjänst medan jag är föräldraledig.

Vad jag kan hitta så undgår familjemedlemmar de vanliga reglerna. Vid uppsägning av flera så får man låta familjemedlem vara kvar även om den blev anställd sist.

Och vid återanställning behöver man inte ta tillbaka tidigare anställd om man har en familjemedlem som vill ha platsen istället.

Men hittar inget om att man får säga upp befintlig anställd och sätta in familjemedlemmen istället.

Det skulle kanske kunna vara så att de räknar med att båda var anställda men att de inte har plats för två och då får jag gå eftersom familjemedlemmen har företräde. Bara det att jag vet att när jag plötsligt blev sjukskriven på grund av havandeskapsförgiftning så fick de akut ta hem dottern för att göra mitt jobb. Hon har dock jobbat där från och till under sin uppväxt.

De måste ha en grund för uppsägningen, man får inte säga upp folk utan anledning. Är du fortfarande föräldraledig får de inte säga upp dig alls, oavsett anledning, de måste vänta tills du är tillbaka på jobbet.

Om de säger att de inte har jobb för båda två, så är grunden förmodligen arbetsbrist. Men de kan inte hävda arbetsbrist, och sedan anställa henne på din tjänst, oavsett om hon är familj. Du har förtur till din tjänst, eftersom du hade den först.

Om hon varit vikarie för dig, så har hon ju uppenbart din tjänst, alltså kan de inte hävda arbetsbrist, för då skulle det ju inte finnas jobb till henne heller.

Så, som sagt, ta kontakt med facket. Som du beskriver det låter det som en olaglig uppsägning, både att säga upp under föräldraledighet, och att säga upp pga arbetsbrist och sen anställa vikarien istället. Gör man så mycket fel brukar det kunna bli dyrt för ag, eftersom man får anta att de inte vill hamna i arbetsdomstolen utan hellre förhandlar om att göra upp i godo med dig. Men för att göra den förhandlingen på ett bra sätt behöver du ett ombud som kan juridiken, ta därför kontakt med facket som kan hjälpa dig.

Om det gått till så, att de sagt upp dig pga arbetsbrist under pågående föräldraledighet för att de hellre vill anställa din vikarie, så brukar det bli väldigt dyrt för ag, beror lite på hur länge du varit anställd, men att du skulle få en årslön eller så i kompensation skulle åtminstone i andra branscher inte vara ovanligt.
 
Sv: Uppsagd

De måste ha en grund för uppsägningen, man får inte säga upp folk utan anledning. Är du fortfarande föräldraledig får de inte säga upp dig alls, oavsett anledning, de måste vänta tills du är tillbaka på jobbet.

Om de säger att de inte har jobb för båda två, så är grunden förmodligen arbetsbrist. Men de kan inte hävda arbetsbrist, och sedan anställa henne på din tjänst, oavsett om hon är familj. Du har förtur till din tjänst, eftersom du hade den först.

Om hon varit vikarie för dig, så har hon ju uppenbart din tjänst, alltså kan de inte hävda arbetsbrist, för då skulle det ju inte finnas jobb till henne heller.

Så, som sagt, ta kontakt med facket. Som du beskriver det låter det som en olaglig uppsägning, både att säga upp under föräldraledighet, och att säga upp pga arbetsbrist och sen anställa vikarien istället. Gör man så mycket fel brukar det kunna bli dyrt för ag, eftersom man får anta att de inte vill hamna i arbetsdomstolen utan hellre förhandlar om att göra upp i godo med dig. Men för att göra den förhandlingen på ett bra sätt behöver du ett ombud som kan juridiken, ta därför kontakt med facket som kan hjälpa dig.

Om det gått till så, att de sagt upp dig pga arbetsbrist under pågående föräldraledighet för att de hellre vill anställa din vikarie, så brukar det bli väldigt dyrt för ag, beror lite på hur länge du varit anställd, men att du skulle få en årslön eller så i kompensation skulle åtminstone i andra branscher inte vara ovanligt.

Du får visst säga upp någon som är föräldraledig, men dock inte pga att den är föräldraledig och uppsägningen börjar inte gälla förrän den föräldraledige kommer tillbaka till jobbet. Men att ge besked om uppsägning är helt ok.
 
Sv: Uppsagd

Är chefen chef som i att han äger gården? Då kan det vara laglig uppsägning.
Men du ska absolut kontakta din ombudman för hjälp.
 
Sv: Uppsagd

Vi hade nerdragningar på jobbet förra hösten. De föräldralediga fick sin uppsägning räknad från första arbetsdagen efter att de börjat jobba igen.
Alltså de fick informationen samtidigt som alla andra men de hade 3 mån uppsägningstid från att de var tillbaka på jobbet igen.
Visserligen annat fack men tror det fungerar så överallt.
 
Sv: Uppsagd

Ja chefen är två bröder som äger gården och företaget. Det är ett litet familjeföretag. Deras förhoppning är att dottern ska kunna ta över efter sin pappa som går i pension om några år.

Personligen tycker jag att det verkar konstigt om man inte får stoppa in en familjemedlem i ett familjeföretag. Och det går ju inte att ha hur många som helst som jobbar med samma saker.

Och självklart börjar inte uppsägningstiden förrän första dagen jag börjar jobba igen. Tycker det är bra att ha fått reda på det innan jag börjar. Då får jag lite mer tid på mig.

Skulle ju verkligen inte ha något emot att få lite extra. Men tror knappast att det går att få ett helt års lön från jordbruksbranschen. Men kanske några månader.
Vill ju inte ruinera dem och heller inte göra mig osams med dem då jag hyr bostad och stall av den ena samt behöver deras goda omdömmen när jag söker nytt jobb.

Som sagt så ska jag kontakta facket och prata med dem så att allt går rätt till. Även om dessa bröder menar väl så kan de tolka saker och ting lite väl mycket till deras egen fördel ibland :sneaky:
 
Sv: Uppsagd

Skulle ju verkligen inte ha något emot att få lite extra. Men tror knappast att det går att få ett helt års lön från jordbruksbranschen. Men kanske några månader.
Vill ju inte ruinera dem och heller inte göra mig osams med dem då jag hyr bostad och stall av den ena samt behöver deras goda omdömmen när jag söker nytt jobb.

Det där är faktiskt fullt goda skäl för att inte driva frågan. Du får själv väga fördelar mot nackdelar.

Att få ett helt års lön är en utopi, det kanske man kan få från stat/kommun eller större företag inom IT-branschen till exempel, men knappast från ett mindre företag.
 
Sv: Uppsagd

Håller med ovanstående. I det fallet hade jag INTE ö h t påtalat det. Du sitter ju m e m i knäet på dem.

Är du inte sugen på att flytta och/eller ha en helt ohållbar situation med boende och häst hade jag i dina skor inte riskerat situationen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 997
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 844
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 470
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp