Solvind

Trådstartare
Jaha idag blev jag uppsagd.

Första reaktionen är TJOHOOO JAG ÄR FRI :D

Inte helt normalt. Men jag tycker verkligen inte om mitt jobb. Jobbar som grisskötare och även om jag trivs med det ganska ensamma jobbet och de få medarbetarna samt djuren så trivs jag inte alls med miljön, dammet, alla döda smågrisar och det tunga slitet som gör att jag inte ens orkar med mer än det nödvändigaste när jag kommit hem.

Men anledningen till att jag blir uppsagd är att jag fick barn för lite drygt ett år sedan och är fortfarande föräldraledig men ska snart börja jobba igen. Under den tiden har chefens dotter varit vikarie på min tjänst och nu vill hon stanna och de vill såklart anställa henne istället.

Jag vet att det finns en lag om att familjemedlemmar kommer före vanliga anställda. Men är det någon som vet om det även gäller att man får säga upp en anställd för att anställa en i familjen istället?

Jag har tre månaders uppsägningstid varav en del är semester. Kan man lyckas få ut någon extra kompensation för uppsägningen?
Och måste jag ta ut semestern under de tre månaderna eller jobba hela tiden och få ut pengarna för semestern efter de tre månaderna?

Jag är med i kommunal och ska kontakta dem på måndag för att få lite klarhet i vad jag har rätt till men vill gärna veta lite redan nu :) .


Har ni lite tips?
 
Sv: Uppsagd

Vad är den formella grunden för uppsägningen? För rent arbetsrättsligt kan ag inte göra som du beskriver, det är olagligt. Ta kontakt med facket, så att ni kan förhandla?
 
Sv: Uppsagd

Jag vet inte den formella grunden till uppsägningen annat än att de vill ha den ena chefens dotter där och inte har råd med två på samma tjänst.

Så man får alltså inte säga upp en anställd för att anställa en familjemedlem istället? Hon är ju egentligen redan anställd på min tjänst medan jag är föräldraledig.