Uppsägning av kontrakt.

T

Tankfull

Tänkte se om några av er här på forumet har erfarenheter och/eller tips att dela med er av...
Vi hyr förnärvarande ut stallplatser i form av lösdrift till en person som har 4 hästar hos mig. Eftersom vi inte vill erbjuda stallplats nästa höst/vinter, pga av att det genererade betydligt mer jobb än vad som överenskommits, kommer kontraktet sägas upp och hästarna ska vara flyttade senast 1 oktober. I kontraktet vi skrivit står det att 1 månads uppsägningstid gäller båda parter och jag har för avsikt att säga upp det i god tid (minst 3 mån innan)

Så långt inget konstigt, men jag har lite onda aningar...

Personen som äger hästarna kommer troligtvis ha svårt att hitta stallplats till hästarna och jag är rädd att de inte kommer vara flyttade till det datum kontraktet är uppsagt från. Hur sjutton beter man sig i så fall?

Kontraktet kommer sägas upp skriftligen, och givetvis muntligt, men om hästarna inte flyttas... Jag kan ju inte bara stänga av elen och sluta ge dem vatten (enligt nuvarande kontrakt sköter jag fodringar, vatten och daglig visitation), det har jag inte samvete till så nu vill jag förbereda mig ifall mina onda aningar visar sig riktiga.

Tacksam för alla erfarenheter, tankar och råd!

Sv: Uppsägning av kontrakt.

Är problemet pengar (dvs att personen inte betalar nog mkt) eller är problemet personen i sig?

Om det är ekonomiskt, att du inte vill göra jobbet som krävs för de pengar du får, så höjj hyran eller säg att ägaren får sköta hästarna själv.

Är det personen sjävl ifråga så är det ju svårare.

Men du vet ju redan nu att du vill att h*n ska flytta ut, så varför inte säga det till denne direkt nu?
Så har ägaren flera månader på sig att flytta. Om det är så att du inte vill säga ngt ännu för att slippa få en arg hyresgäst så skjuter du problemet framför sig, vilket bara kommer innebära att du i framtiden får göra det du likagärna kunnat göra nu, och du får en hyresgäst som får mindre tid på sig att flytta och kanske inte hittar stallplats. Just under hösten brukar det vara som svårast att få stallplats eftersom folk fått föl som ska stallas in.
:)

Om ägaren inte hämtar sina hästar så måste du ändå se till att de sköts och fodras, betalar inte hästägaren för det så får du stå för kostnaden.

Säg upp dom redan nu så att de kan söka stallplats innan hösten.

Vi har råkat ut för att en hyresgäst som vi sagt upp inte flyttade sin häst.
Vi var i kontakt med både kronofogde och djurskyddet.
Vi var tvugna att stå för skötsel, foder, strö, hovslagare och veterinär under flera månader, eftersom hästen stog i vårat stall så var det våran skylldighet att se till att den inte missköttes enligt djurskyddet.
Då ägaren redan hade stora skulder hos kronofogden så har vi inte heller fått ett öre för våra kostnader. Det slutade med att vi fick ta över hästen och sälja den vidare men vägen dit var lång och har kostat oss åtskilliga 10.000 tals kronor.

Jag hade motiverat uppsägningen med att priset för vinterhyran hade blivit så hög att det inte är försvarbart.

Och i den skriftliga uppsägningen också meddelat att om hästarna är kvar efter den xx/xx så kommer månadshyra om 6000 kr/häst att debiteras (alltså en väldigt hög hyra som avskräcker från att låta hästarna vara kvar). En rad om att denna månadsavgift anses accepterad om hästarna inte är avflyttade senast xx/xx är inte heller fel.

Jag hade nog sett till att det i uppsägningen fanns med en paragraf angående vad som händer om dom blir kvar efter uppsägningens utgångsdatum tex, kraftigt höjda priser, annars kan jag faktiskt inte komma på något bra att göra.

/Camilla

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg.

Om du säger upp dem till sommaren istället och de inte flyttar så har du ju betesmånaderna till att ta hjälp av KF att få hyresgästerna vräkta och flyttade om de inte flyttar självmant förstås.

Säger du upp dem till sista oktober så kan du få stå med hästarna under vintern och kostnader för dessa om inte ägarna betalar (om det är det som gör att de har svårt att få annan plats), för det tar tid att få hjälp med att få ut en hyresgäst.

PS.Nu vet jag ju inte alls vad problemet är som gör att TS tror att de inte flyttar i tid. Det kanske inte alls har med betalning att göra utan kanske något helt annat. DS

Tusen tack för er input!

Nu ska jag ju inte "måla fan på väggen" men jag har fått vissa indikationer på att hon har svårt att hitta stallplats åt gänget som nu står hos mig.

Det finns flera anledningar till att vi känner att vi inte vill hyra ut under vinterperioden i fortsättningen men den huvudsakliga är att vi inte har regelrätt gödselförvaring. Jobbet och kostnaden för att ordna det känner vi inte att vi är villiga att ta i dagsläget då vi inte har egna hästar.

Nu håller jag tummarna för att ägaren till hästarna är vuxen nog att acceptera uppsägningen och flytta hästarna utan krångel.;)

Å andra sidan kan hon ju vara väldigt vuxen, kan man inte få stallplats så kan man inte. Då spelar det ingen roll hur mycket man än vill. Trolla går ju inte.

Då kanske jag ska göra det istället, alltså måla fan på väggen.
För helt beroende på hur kontraktet ser ut och vad som ingår, finns en risk om att det inte går att säga upp det. Om det är utformat så att det hamnar i hyreslagstiftningen, den delen som innefattar hyra av lagerplats. Ja då har hyresgästen besittningsrätt om den hyrt i mer än nio månader. Besittningsrätt innebär att hyresvärden inte kan säga upp avtalet på de grunder du vill utan det ska till så mycket fel från hyresgästen att den går att vräka. OM den inte vill flytta självmant.

Fast gäller den verkligen hästar?

Sen är det ju så att man om man har otur får en hyresgäst som vägrar flytta, och slutar betala. Och av vad jag förstått så är det Väldigt svårt om man inte satt in någon klausul i kontraktet ang detta.

Som skrivet innan gäller det även stallplatser. Om vi vänder på det och ser det ur hästägarens synvinkel så är det ju bra att det gör det. För det är inte alltid så lätt att hitta ny stallplats, speciellt om man har flera hästar. Så sett från den sidan är det ju bra att det finns.

Förvisso. Dåligt dock om det utnyttjas på ett negativt sätt.
Tex så kan ju hyresgästen vägra flytta, och bägra betala.

Det blev ett något oklart inlägg.

Vad jag syftar på är om det avtal man har kan betraktas som ett arrendeavtal (arrende byggnad el. mark), då har man i värsta fall en uppsägningstid om nio månader, vilket ju givetvis kan utnyttjas om en av parterna är påläst.

Uttryckte mig fel, om man vill kan man alltså som Lovisaleonora_ skriver kräva 9 månaders uppsägning, för att sedan vägra flytta när dessa månader gått och inte betala hyran efter dessa. Det är svårt att vräka ngn ur ett stall.

Du bland nu ärtor med morötter. En hyresgäst som fått besittningsrätt går inte att säga upp utan synnerliga skäl. Vilket innebär att de skäl TS uppgett inte räcker. Har man fått besittningsrätt finns ingen uppsägningstid. Det inträffar om avtalet faller under reglerna i hyreslagstiftningen. Den gäller för både bostäder och lagerutrymmen. Där stall räknas till lagerutrymmen och ger besittningsrätt efter nio månader. Tror det är redan efter tre månader om det handlar om en bostad men det kan vara sex också. Så om man som fastighetes ägar upplåter en viss yta (t ex box) som vissa gör i sina avtal t ex box nummer 5 och hage nummer 3 eller en lösdrift till bara en hästägares hästar. Då hamnar troligen det avtalet i hyreslagstiftningen och ger besittningsrätt lika väl som om det vara ruta 3 på lager.

Har man arrende avtal så kommer det att löpa arrendetiden ut även om fastigheten säljs. Om det inte sägs upps inom rätt tid (brukar stå datum i avtalet) så förlängs det automatiskt en period till. En period brukar vanligen ligga på fem år med uppsägning senast ett år innan. Men det finns många fler saker i den lagstiftningen som gör det svårt att avsluta ett avtal för ägaren. Så de skäl TS har skulle inte vara tillräckliga i den lagstiftningen. Tror det enda riktigta skälet i arrendelagstiftningen är att man själv ska börja bruka.

Har man arrendeavtal är st svårare att bli av med en arrendator för här räcker det inte med att arrendet inte betalas. Utan det krävs en hel juridik och även godkännande av arrendatorn. Hände min granne för några år sedan. Han skrev ett femårsavtal med sonen till förre arrendatorn (ja ibland kan arrenden ärvas) som efter ett år åkte in i finka p g a rattfylla och gick under jorden efter detta. Så han kunde ju av förklarliga skäl inte bruka marken och inte heller betala. Dessutom var det ju inte lätt att komma i kontakt med honom för markägaren. Jag tror ha fick hålla på i två år innan han hade löst problemet och kunde ta in en ny arrendator.

delvis KL

Eftersom det står i kontraktet att TS ska vattna, fodra och visitera så borde det inte vara fråga om hyra, utan ett vanligt nyttjanderätts-/tjänsteavtal - då gäller inte hyreslagen eller reglerna om arrende.

Om man hyr en bostad så får man besittningsrätt, dvs man kan inte säga upp utan skäl, om man hyr en lokal så är besittningsrätten bara indirekt och innebär inte att man har rätt att stanna kvar, men man kan i vissa fall ha rätt till ersättning om man sägs upp utan skäl. Dock är sådana avtal i regel skrivna på viss tid och kan inte sägas upp i förtid (inte att förväxlas med att avtalet förverkas - t.ex. om betalning uteblir).

Det finns bra information och lite lagtext på hyresnämndernas hemsida; www.hyresnamnden.se OM hyresreglerna gäller, så måste uppsägningen göras på visst sätt och delges... Det är inte helt ovanligt att det blir mankemang där och hyresvärden måste börja om med hela förfarandet.

TS; Nu är jag ganska säker på att det inte är ett hyresförhållande ni har, det är INTE avgörande vad ni kallat ert avtal, men för att en lokalhyresgäst ska ha denna indirekta besittningsrätt så krävs att hyresförhållandet pågått minst nio månader - något att tänka på kanske om det inte gått så lång tid ännu och ni vill undvika att hästägaren börjar babbla om besittningsrätt. Följ gärna "spelreglerna" för uppsägning av lokalhyresgäst så är du ju på säkra sidan, det är kanske onödigt att behöva ta en process om huruvida det är ett hyresavtal eller inte om hästägaren är av den tjafsigare sorten.

Håller också med de som skrivit ovan att du bör säga upp redan till sommaren; det är mycket lättare att hitta betesplats och sedan är det inte ditt problem...

Senast ändrad:

enklast ar val redan nu tala om for din hyresgast att ni fran 1 october inte skall ha hastar pa garden/ha hyresgaster langre. Och det skulle vara bra om personen borjade leta efter ny stallplats. Med den risken da forstas att hyresgasten flyttar av innan 1 october. Men att vara arlig om saken och ge hyresgasten sa mkt tid som mojligt ar ju mest fair till er bada.
lycka till

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 117
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 008
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 141
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 942
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka