Uppsägning av stallplats- vad betala?

P

Prinsen

Vad tycker ni är rätt?
Om jag har en månads uppsägningstid och flyttar innan det gått en månad. Ska jag då betala FULL hyra eller bara kallhyra från den dag som jag lämnat stallplatsen? Stallägaren får ju in pengar på kallhyran men har inga utgifter på foder och spån och sånt då jag flyttat hästen.
Söker på att det finns lika många åsikter om detta som det finns hästägare och jag skulle gärna se vad ni tycker.

:banana:

Sv: Uppsägning av stallplats- vad betala?

Vad jag tycker borde du bara betala kallhyra för resten av månaden för det går ju inte åt något foder eller strö.:bump:

Beror på vad du har skrivit i kontraktet? Om det finns ett sånt?:idea:

Där jag hade min häst uppstallad behövde jag bara betala kallhyra för dom dagarna hästen inte var där.

Det beror på hur ert avtal är utformat tycker jag. Och vilken hyra det rör sig om. Har stallägaren tagit ut en låg hyra under tiden du varit där så betala hela tycker jag, annars tänker jag nog som så:

Är det så att det är sagt exp du betalar 1500:- i månaden och då ingår kanske hö och halm. Så får man nog betala hela summan, då betalar man ju oftas kanske i förskott också.

Är det därimot så att det finns sagt exp kallhyran är 1000:- och sen betalat du till för hur mkt strö/hö/kraft du gör av med så är det självklart att du inte betalar mer än kallhyran.:p

Personligen tycker jag att det är ganska solklart, du har en månads uppsägning, om du sen väljer att lämna din plats i förtid det spelar ingen roll du ska betala full hyra ändå.

Varför ska man annars ha uppsägningstid som stallägare?

Kan inte annat än hålla med - flyttar du innan avtalstiden gått ut måste du ändå fullgöra dina plikter (såsom att betala tex).

I vårt stall betalar man full hyra för innevarande månad + nästa kalendermånad när man säger upp sin stallplats.

Alltså: Om jag skulle säga upp min stallplats i dag, så skulle jag få betala för hela februari.

MEN om någon ska ha min box från och med mars, men vill flytta in redan i februari, så kan jag ta ut februarihyran av den nya hyresgästen.

Beror helt o hållet på hur ert avtal ser ut och hur ni räknar ut stallhyran, har du en fast avgiift var månad där kallhyra+mat o spån e "allt i ett" ska du självklart betala hela hyran för den perioden men om du betalar endast kallhyra var månad o de sen läggs på hur mkt mat+ spån du använt för månaden ska du juh bara betala för mat o spån tills den dag du flyttar o sen kallhyra för resten...

Så länge du betalar kallhyra för boxen så har du juh egentligen rätt till den även om du flyttar tidigare men flyttar någon annan in i den så borde du inte behöva betala, då blir de juh dubbel kallhyra för samma box...

Personligen tycker jag att det är ganska solklart, du har en månads uppsägning, om du sen väljer att lämna din plats i förtid det spelar ingen roll du ska betala full hyra ändå.

Varför ska man annars ha uppsägningstid som stallägare?

Ja men om den som flyttar inte står där så kostar det inte stallägaren för foder och strö . Andra kostnader som driftskostnader täcks ju då av kallhyran Uppsägningstiden är ju för att hinna få dit en ny hyresgäst och det kommer en det datum som kontraktet går ut.
Så du men ar alltså då att om någon flyttar in innan min tid gått ut så ska jag ÄNDÅ betala? Vilket hyresföretag för tex lghet gör så? Knappast någon.
Jag ska själv hyra ut platser nu och kommer INTE att ta ut annat än kallhyra om någon väljer att flytta innan tiden på kontraktet gått ut. Samma om någon vill flytta till ett annat stall en månad el två för
te x bättre träningsmöjligheter. Självklart ska man då kunna ha kvar sin plats bara man bet kallhyra.

Tur att vi tycker olika och kan välja det mesta själva :rofl:

Stallägaren förlorar ju inga pengar på att du flyttar (om du betalar kallhyra) så jag tycker inte man skulle behöva betala "förbrukningsvaror", skulle väl isf vara om det var kort hållbarhet på dessa varor...

Hela Hyran om det ingår mat osv ,stallägaren har redan köpt in det fodret och beräknat detta till din häst och en månads uppsägning är ju för att stallägaren ska få tid att hitta en ny hyresgäst som för dig att hitta en ny stallplats .

Men Hel hyra om ni inte delat upp detta med kontrakt det är upp till dig om du flyttar innan uppsägningstiden .

Mia;)

Det vanligaste är att betala kallhyran under uppsägningstiden trots att man inte står kvar, skulle stallägaren få in en hyresgäst innan uppsägningstidens utgång har du rätt till reducering av hyran. Men vad står i erat kontrakt?

kl
jag betalade kallhyra i förskott och maten i efterskott. Alltså uppsägning 1 mån= kallhyra, ingen mat .
Men det beror på hur avtalet ser ut.

Beror på hur avtalet ser ut, men annars tycker jag att betala kallhyra för resten av perioden om hon inte får in nån annan i stället. Inte betala för foder och sånt. Däremot så tycker jag att man bör fullfölja även annat som kanske är avtalat som fodringar in och utsläpp ifall dom inte får in en annan hyresgäst.

Mina hyresgäster står här på helinack och jag beräknar kostnader och slår ut på hela året och har ett tydligt kontrakt där de godkänt en månads uppsägningstid från båda håll. Jag räknar med att om man skriver under ett avtal så läser man igenom det innan och när man skriver under så har man därmed godtagit dess villkor.

Jag har haft någon hyresgäst som tyckte att de skulle flytta ut under sommarmånaderna för att sedan flytta in igen till hösten, detta p g a att jag tar samma månadshyra året runt ( vid det tillfället hade jag ej helinack dock ). De verkade inte förstå att mina kostnader är uträknade för hela året och om det inte hade varit så så hade de istället fått betala BETYDLIGT högre hyra vintertid och en lägre sommartid. Jag valde istället att hålla en jämn hyra för hyresgästerna, gå lite "vinst" sommartid och lite "förlust" vintertid.
Allt stod mycket klart och tydligt i kontraktet. Jag valde att säga upp båda två, med en månads uppsägningstid.

Personligen blir jag väldigt trött på folk som kommer i efterhand och beklagar sig, läs kontrakten innan så besparar man alla inblandade både missnöje och tid.

Nu har jag ingen aning om vad som står i ert kontrakt, hur mycket som är specat etc, men står det en månads uppsägningstid så är det det som gäller. Om man nu är väldigt brydd för att någon annan ev ska flytta in i förtid så hade jag stått kvar tills det är dags. Det borde ju också bli biligare för dig än att ev liga ute med dubbla hyror.

Om du nu ska börja hyra ut själv så misstänker jag att du kommer börja se detta ur en annan synvinkel så småningom...

Beror på vad som står i avtalet, står det att du inte skall betala foder som du inte använder så är det så. Har du en stallhyra där även foder och strö ingår och en månadsuppsägnignstid utan ovanstående specificering är det hela beloppet du skall betala. Du har egentligen inte med att göra om stallägaren tjänar lite foder pengar på dig eller inte. Det är inte säkert att årets hö går till en ny hyresgäst utan får slängas.

Håller med några av de andra... om att det beror på vad som är sagt, ev. står i kontrakt.... annars borde det bli kallhyra som gäller...MEN.... om du betalar för in- och utsläpp osv. ska du betala för detta eftersom stallägaren inte hunnit få in någon ny som denne kan ta betalt av...om det sedan är så att ni har ett upplagt schema och hjälps åt med olika saker i stallet så är du med största säkerhet skyldig att utföra det som ålagts dig..... Det finns ju som sagt var ingen ny hyresgäst som kan utföra dina sysslor...

// M

Det som står i ditt kontrakt gäller och har du inget gäller egentligen ingenting, bara att flytta när du vill. OBS att även muntliga avtal är juridiskt bindande, men svåra att bevisa.
Det finns avtal att köpa skrivna av hästadvokater, de kostar 55 kr paret och sådana tycker jag alltid ska skrivas vid uppstallning så slipper man sådant här. Bara att söka på "uppstallningsavtal häst" på nätet, sätta in 55 kr på ett pg så har man avtalen om ett par dagar.

Mina hyresgäster står här på helinack och jag beräknar kostnader och slår ut på hela året och har ett tydligt kontrakt där de godkänt en månads uppsägningstid från båda håll. Jag räknar med att om man skriver under ett avtal så läser man igenom det innan och när man skriver under så har man därmed godtagit dess villkor.

Jag har haft någon hyresgäst som tyckte att de skulle flytta ut under sommarmånaderna för att sedan flytta in igen till hösten, detta p g a att jag tar samma månadshyra året runt ( vid det tillfället hade jag ej helinack dock ). De verkade inte förstå att mina kostnader är uträknade för hela året och om det inte hade varit så så hade de istället fått betala BETYDLIGT högre hyra vintertid och en lägre sommartid. Jag valde istället att hålla en jämn hyra för hyresgästerna, gå lite "vinst" sommartid och lite "förlust" vintertid.
Allt stod mycket klart och tydligt i kontraktet. Jag valde att säga upp båda två, med en månads uppsägningstid.

Personligen blir jag väldigt trött på folk som kommer i efterhand och beklagar sig, läs kontrakten innan så besparar man alla inblandade både missnöje och tid.

Nu har jag ingen aning om vad som står i ert kontrakt, hur mycket som är specat etc, men står det en månads uppsägningstid så är det det som gäller. Om man nu är väldigt brydd för att någon annan ev ska flytta in i förtid så hade jag stått kvar tills det är dags. Det borde ju också bli biligare för dig än att ev liga ute med dubbla hyror.

Om du nu ska börja hyra ut själv så misstänker jag att du kommer börja se detta ur en annan synvinkel så småningom...

Jag kommer inte att ändra mig när jag börjar att hyra ut platser då jag gjort det tidigare också och hade dom reglerna. Blev tvungen att stå med en av mina hästar på ett annat ställe ett tag.
Men däremot är det bra att läsa vad ni tycker om det.

Jag håller med dig. Om man flyttar innan upps.tiden är slut så är det ju kallhyra som gäller. (om det inte står något annat i kontraktet. När jag hade inackorderingar så hade jag 1500 i hyra, 600 i kallhyra. Det var uträknat så att jag inte skulle förlora ekonomiskt på att hyresgästen flyttade sin häst ett par månader om så skulle vara.

Om jag skulle vara uppstallad någonstans och behöva betala full hyra så hade jag kallt tagit det hö/foder och strö som ingick för den månaden trots att jag flyttat hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 059
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 276
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31