Uppsägning

Lupino

Trådstartare
Om man planerar att byta jobb men vill att starten för nya jobbet ska vara några veckor senare än den gällande uppsägningstiden måste man då vänta att säga upp sig?

Jag tänker att arbetsgivaren skulle uppskatta att bli förvarnad lite tidigare, men jag vill inte riskera behöva gå enligt uppsägningstiden.

Vet någon vad som gäller?

Om man planerar att byta jobb men vill att starten för nya jobbet ska vara några veckor senare än den gällande uppsägningstiden måste man då vänta att säga upp sig?

Jag tänker att arbetsgivaren skulle uppskatta att bli förvarnad lite tidigare, men jag vill inte riskera behöva gå enligt uppsägningstiden.

Vet någon vad som gäller?

Kan inte säkert svara på vad som gäller, men de arbetsgivare som jag har haft brukar vara tacksamma om man stannar längre tid än uppsägningstiden. Har nästan alltid sagt ett datum "Jag tänker sluta då och då." och datumet har alltid varit längre bort än uppsägningstiden.

Om du vill jobba längre än uppsägningstiden skulle jag säga upp mig och lägga till att "jag avser att min sista dag kommer att vara xx-datum)

Beroende på vad du byter till finns flera aspekter, byter jag till en konkurrent får jag gå på dagen. Jag skulle avvakta tills du har rätt tid mellan för säkerhets skull.

Har du en vanlig anställning, kan de inte avsluta din anställning hur som helst dvs du bestämmer när du ska sluta. Det kan hända att du blir arbetsbefriad med lön från det att du meddelar att arbetsgivaren att du tänker byta bolag. Det har hänt kollegor till mig som har gått till konkurenterna.

Uppsägningstiden är väl avsedd som en kortaste varseltid för att arbetsgivaren resp den anställde ska ha möjligheter att anpassa sig till den nya situationen.

Dvs har jag tre månaders uppsägningstid så kan jag inte ge kortare varsel än så.
Men så långt jag vet, har man full rätt att berätta om den planerade uppsägningen i mer god tid.

När jag har bytt jobb har jag gjort en skriftlig uppsägning där jag skrivit att jag säger upp min anställning, med sista arbetsdag XXXXXX.
Det har fungerat hittills.

Tack för era svar. Får se hur jag ska göra om det blit aktuellt.

Jag antar att jag åtminstone kan nämna att jag kommer säga upp mig, men inte göra själva skriftliga uppsägningen förrän det är dags. Alternativt som @kryddelydd skriver, men det känns möjligen mer riskabelt.

jag är egentligen inte orolig för att de vill jag ska sluta tidigare eftersom de är nöjda med min prestation. Det handlar mest om att jag vill hinna plocka ut lite semester på sluttampen och att de då kan tycka det är onödigt att ha mig anställd och betala lön om jag ändå bara ska vara ledig...

Någon arbetsbefrielse kommer det i alla fall inte bli tal om, det är ingen konkurrerande verksamhet.

Tack för era svar. Får se hur jag ska göra om det blit aktuellt.

Jag antar att jag åtminstone kan nämna att jag kommer säga upp mig, men inte göra själva skriftliga uppsägningen förrän det är dags. Alternativt som @kryddelydd skriver, men det känns möjligen mer riskabelt.

jag är egentligen inte orolig för att de vill jag ska sluta tidigare eftersom de är nöjda med min prestation. Det handlar mest om att jag vill hinna plocka ut lite semester på sluttampen och att de då kan tycka det är onödigt att ha mig anställd och betala lön om jag ändå bara ska vara ledig....
Fast inarbetad semester har du ju rätt att ta ut. Många AG föredrar att dagarna tas ut istället för att semestern betalas ut.
Senast jag bytte jobb hade jag tre månaders uppsägningstid och 8 dagars semester att ta ut. Officiellt slutade jag den 1,men på pappret slutade jag den 10, jag hade 8 dagars semester från det jobbet. Mitt nya jobb började jag på den 2, men det har ju ingen betydelse för arbetsgivaren.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om... 2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka