Uppsägningstid av kontrakt

P

Piavik

Om det inte står någon uppsägningstid i kontraktet utan det förlängs månadsvis hur lång tids uppsägning är det då?
För uppsägningstid ska väl tllämpas iallafall eller?

Sv: Uppsägningstid av kontrakt

Om kontraktet förlängs månadsvis utan avtalad uppsägningstid, är det även brukligt att tillämpa en månads uppsägningstid också.

Kontraktet löper tillsvidare, en månad i taget.

Om man låter bli att förlänga avtalet, löper det ut efter en månad. Uppsägningstiden blir alltså i pratiken en månad.

Innebär det i praktiken alltså att om kontraktet enligt skrift förlängs en månad i taget automatiskt så skulle avtalet vara uppsagt den 6/12 om det går ut den 6/1???Annars förlängs det sutomatiskt tills den 6/2?

Beror på hur det är skrivet...

När började avtalet gälla? Om ni ingick avtalet den 6 i en månad gäller det ju från 6 till 6 s a s. Om det inte sägs upp innan den 6, löper det till nästa 6.

Läser jag vad du skriver rätt, så stämmer det du skriver. För att hämta hästen den 6/1 måste avtalet vara uppsagt före den 6/12.

Okey det är Deckemans avtal det står en tidsbestämd period ett halvår sedan förlängs avtalet månad för månad.
Men visst har jag rätt då.
För hämt den 6/1 skulle en skriftlig uppsägning finnas den 6/12.
Förlåt att det blir rörigt

Precis som Emsan skriver så är det ju vanligast med "kalendermånad". Säger du då upp ett kontrakt den 6/12 så får du hämta/lämna tillbaka hästen den 31/1. Så är det ju tex om du hyr en lägenhet. Man går inte på datumet utan på månaden.

OM man har skrivit kalendermånad är det just kalendermånad som gäller (säger man upp 2/12 gäller kontraktet till 31/1 med en kalendermånads uppsägningstid).

Däremot, om inget är utskrivet, är det 30 dagar som gäller.

Nyfiken i en strut:angel:
Gäller det hästen som skulle id-kollas fast den redan åtgärdad av dig i ärendet....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket... 2
Svar
31
· Visningar
2 644
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om... 2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 367
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka