uppsägningstid eller ej?

C

Comet

hejsan tänkte bara ställa en fråg till er hur ni hade gjort i min situation:confused:

det är så här att i det stallet där jag hyr min boxplats så i början när jag flytta dit så skrev vi ett kontrakt bara ETT kontrakt så skulle hon ordna en till som vi skulle skriva för jag måste oxå ha en kopia på det eller hur?så säger hon att man har en månads uppsägningstid men det kan ju inte gälla om man inte har papper på att man har skrivit kontrakt på så att båda parter har ett vardera? samt min kompis hyr oxå in sig å hon har inte skrivit något kontrakt med henne alls det kan heller inte gälla henne? menar jag och min kompis har beslutat oss för att flytta nu i veckan som kommer men har inte meddelat stallägaren att vi tänker flytta nu eftersom vi har väntat på att 2 boxar ska bli lediga till oss båda? sen en sak hon har ju detta svart med att hyra utboxar har inte det som i företag som mina föräldrar hade när dom bodde på denna gården när jag växte upp dom ville hellre tjäna pengar på att ha det svart?

vill veta era åsikter om detta och hur ni ställer er till detta?:crazy:

Sv: uppsägningstid eller ej?

Har du skrivit på ett papper så gäller det oavsett om du har någon kopia eller inte. Om det sedan är svart eller vitt spelar ingen roll i det här fallet när det gäller uppsägningstiden.

men jag tycker ändå att det e konstigt att vi har bara skrivit ett papper å hon skulle ordna fram ett till som vi skulle skriva med hon har inte lyckats att göra det ännu på 5 månader tycker att det e så fult att man kan kräva det när det e svart! men vad kan hända om det stämmer som du säger då?

att man då flyttar nu typ nästan omgående finns det nån sida där man kan läsa om typ av regler inom detta med häst?

Säger som föregående, att det spelar ingen roll om du fått en kopia eller inte, har du skrivit på ETT papper så gäller det. Så den uppsägning som står där är den som gäller.
Visst kan du flytta hästen omgående, men du måste ändå betala full hyra under hela uppsägningstiden.

VARFÖR har ni inte berättat att ni ska flytta öht?
EFtersom ni uppenbarligen har vetat om att ni ev ska flytta så hade det ju varit lite smartare att prata med stallägaren innan, så hon var medveten om det.

På de allra flesta ställen går det där med uppsägningstiden att lösa bara man pratar med stallägaren..
Tror dock inte hon blir så glad om ni kommer två dagar innan och säger att ni ska flytta :smirk:

Så ni får faktiskt skylla er själva lite där. :p

Hur vet du att det är svarta pengar ? Att hon inte tar upp det under Hobbyverksamhet ?
Undrar jag om du inte är medskyldig till att betala svarta pengar om det skulle vara så och krävt kvitto som även för dig skulle beläggas med moms och på så sätt bli dyrare :devil:
Därmed har inte jag sagt att det är svarta pengar utan du och som sagt var även du är medskyldig till detta om så vore fallet !!!
Konstigt att man diskuterar detta och sen är man inte villig att själv betala moms i form av dyrare stalllhyra :p
Och som flera sagt varför har ni inte sagt till om att ni kommer flytta ?

Är så trött på dessa intriginhyrningar som man läser om ...

Mia

Vita_N_6520::::jag/vi har väntat på besked när där skulle bli 2 boxplatser lediga och fick beskedet nu i fredags när jag satt på skandinavium så vårt fel vill jag inte säga!

Miaa:::::::: jag vet om att det e svarta pengar eftersom mina föräldrar ägde gården tidigare men sålde den nu får ett årsen pga skilsmässa men då hade dom det i företag för att folk inte skulle kunna sätta dit dom med att dom inte betalar nån skatt för det! men när dessa paret tog över så sa dom att dom hellre ville ha det direkt ner i fickan svart så då avslöjar dom sig själva lite faktiskt! men jag ska tänka på det du skrev som jag har sagt tidigare varför jag inte har sagt till om att vi ska flytta är pga vi har väntat på svar från det andra stallet och fick beskedet i fredags!

Senast ändrad av en moderator:

klart jag e villig att betala moms bara allt skötts rätt menar alla i stallet betalar olika stallhyror asså grundpris jag betalar 680kr med halm och andra betalar 500kr å det e bara på storhästar nu menar dom vet verkligen inte hur allt ska skötas rätt visst att det tar tid innan allt faller på plats kan man förstå men det e inte acceptabelt att dom gör så här! dom vill inte skriva nåt kvitto heller på att vi hyr där

Senast ändrad av en moderator:

jag/vi har väntat på besked när där skulle bli 2 boxplatser lediga och fick beskedet nu i fredags när jag satt på skandinavium så vårt fel vill jag inte säga!

Vadå ert eller någons annans fel :confused:
I bland är det så att man får veta om att det finns boxplats ledigt ganska snabbt och då välja vill man ha den och kanske stå med dubbla hyror eller säga nej och avstå till nån annan, eller chansa och säga att jag tar den när min uppsägning gått ut och hoppas på att båda boxarna fortfarande finns lediga. Så är det ju faktiskt för alla.

Har en kompis som precis råkat ut för samma sak. Hon ville flytta till ett nytt ställe med bättre träningsmöjlihgeter och det fanns en stallplats ledig nu, och hon har tre månaders uppsägning på det gamla stallet, men ville inte riskera att inte få den här stallplatsen så hon står nu med dubbla kallhyror på över 5000 kr i månaden. Och hon flyttar snart över hästen till det nya stallet och får då ändå betala i det gamla stallet om dom inte hittar en ny hyresgäst.

Jag tycker inte att man ska försöka hitta på en massa ursäkter och om vems fel det är utan tala om som det är att ni ska flytta. Har ni tur så kanske det finns nya som kan flytta in i era gamla boxar så slipper ni dubbla hyror, annars ås är det väl bara att acceptera och betala dubbla hyror några månader.

Om man tittar på de fakta som du har presenterat i det här fallet så det följande:
- Du har srivit på ett avtal som finns i ett ex.
- I det avtalet står att du har 1 månads uppsägningstid.
- Din kompis har inget skriftligt utan istället muntligt.
- Det finns fler som är uppstallade i stallet än ni två.
- Det finns olika storlek på hyran för olika kunder.
- Stallägaren har själv sagt att de inte vill ha det med kvitto och redovisning.
- Du och din kompis har under en längre tid haft önskemål om att byta stall, men har inte sagt något om detta till stallägaren.

Om vi börjar med det första så gäller ditt avtal, kvittar hur du försöker att vinkla det. Du har en månads uppsägningstid.

Din kompis har genom att betala stallhyra under den tiden som varit godtagit det muntliga avtalet som hon och stallägaren har. Hon skulle ha anmärkt på det med det samma annars. Samma sak med de andra hyresgästerna som finns i stallet har man betalat det så är det samma sak som om man godkänt avtalet. Gillar man inte att det är olika avgifter för olika hyresgäster måste man ta upp det med stallägaren. Inte bara fortsätta att betala.

Att stallägaren sagt att de ska köra det hela utan kvitto är kanske fel om allt stämmer som du har angett. Då är det brott mot skattelagstiftnigen men du som vet att det är så gör då också brott mot samma lagstiftningen genom att betala till dem. Så i det fallet är du inte bättre än vad de är.
Sedan är det så mycket mer lagstiftning än skattelagarna inblandade här. Det avtalslagstiftningen, hyreslagstiftningen och/eller djurskyddslagstiftningen, beror på det fungerar i stallet. Nu kommer jag inte ihåg vad det står i hyreslagstiftningen men jag vet att om man hyrt en stallplats enligt den i mer än 9 månader så finns det klara regler för hur uppsägning ska gå till oavsett om det står i avtalet eller inte. Om jag inte kommer ihåg fel så är det då tre månder som gäller. Men det är jag som sagt osäker på.

Så ni får helt enkelt bita i det sura äpplet och betala stallhyra under uppsägningstiden om ni väljer at flytta era hästar för något lagligt stöd för att inte göra det finns inte tvärt om.

men jag tycker ändå att det e konstigt att vi har bara skrivit ett papper å hon skulle ordna fram ett till som vi skulle skriva med hon har inte lyckats att göra det ännu på 5 månader tycker att det e så fult att man kan kräva det när det e svart! men vad kan hända om det stämmer som du säger då?

Men det är inte fult av dig och din kompis att hyra boxarna svart, då? Snacka om dubbelmoral att gnälla om att en person hyr ut svart, när man själv är hyresgäst och alltså delaktig i brottet! :devil:

Vita_N_6520::::jag/vi har väntat på besked när där skulle bli 2 boxplatser lediga och fick beskedet nu i fredags när jag satt på skandinavium så vårt fel vill jag inte säga!

Jo det är visst ni som gjort fel.
Ni VISSTE ju att ni eventuellt skulle få en ny stallplats, alltså hade ni kunnat säga det till nuvarande stallägaren, så hon var medveten om att ni skulle flytta, även om ni inte var säkra på när.

På så sätt hade ni säkert kunna lösa det på ett bättre sätt, samt att hon kunde leta efter nya inackorderingar under tiden.

Senast ändrad:

Det räcker att hon har sagt att det är en månads uppsägningstid...

Muntligt gäller lika som skriftligt.

// M

Varför frågar du om råd här, när du inte vill ha andras syn på saken utan bara medhåll? Givetvis skall du fylla din del i avtalet, oavsett kopior och vad andra i din omgivning har för avtal/ickeavtal. Det är väl f.ö din sak att se till att ta en kopia på ett avtal du skriver under?
Som stallägare är jag grundligt trött på hyresgäster som glatt skriver på uppstallningsavtalen men sen bara smiter när det passar dom...

Du har en månads uppsägning, hur du än vill få det att låta, din kompis med. Alltså är ni skyldiga att betala den månaden.

Men om du har sökt efter en ny stallplats, så har du ju vetat att det kunde dyka upp?
Då kunde du väl nämnt detta för nuvarande stallägare så att denna åtminstone var medveten om det, även om du inte hade ett rakt besked att ge ang exakt när flytt skulle ske?
Känns som det hade varit lite schystare.

Oavsett det finns på papper eller ej så är gängse uppsägningstid 1 månad, sen tillämpar vissa stall både 2 och 3 månaders uppsägningstid vid te x ett skrivet kontrakt.
I detta fall kvittar det om du har en kopia på kontraktet, du måste ju ändå ha kännedom om vad du skrev på i från början.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 733
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: Piaff
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 090
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett... 2
Svar
34
· Visningar
5 219
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka