Uppsägningstid

turbofling

Trådstartare
Min kompis har haft sin unghäst på lösdrift en bit hemifrån, förra veckan bestämde dom att ta hem honom vis månadskiftet. Hyresvären har hela tiden vetat att han bara skulle vara där några månader. När kompisen medellande att de skulle ta hem hästen (3 v i förväg) säger hyresvärden att det enligt lag alltid är 3 månaders uppsägningstid. Varken jag eller kompisen har hört detta, är det sant?

Ingen kontrakt var skrivet och inget tydligt muntligt om uppsägningtid heller.

Sv: Uppsägningstid

Suck, varför skriver man inte kontrakt? Tre månader låter orimligt, en månad mera rimligt.
I ert fall så låter det ju dessutom som att ni hade kommit överrens om en viss tid och då borde man knappast ha någon uppsägningstid alls.

Kompisen ångrar såklart nu att det inte skrevs ett kontrakt, men hon är van vid att ha hästarna hemma och litade väl lite för mycket på hyresvärden. Dessutom skulle han bara vara där en kortare tid. Exakt när han skulle åka hem var inte bestämt från början.

Synd att man inte skrev kontrakt allting blir så mycket löttare då. En kalendermånad tycker jag är bra.

Hur mycket och för vad betalar hon? Om det inte är orimliga summor så hade jag betalat för dessa 3 månader som hyresvärden vill ha betalt för, för att slippa onödigt bråk. Eller i alla fall betalt "kallhyra", alltså inte för ev. fodringar etc. men för hagplatsen, om du förstår hur jag menar.

Att det skulle vara lag på 3mån uppsägning har jag aldrig hört, men det är kanske det vanliga om man inte kommer överens om annat.

Hoppas det löser sig

Det är orimliga summor för lösdriftsplatsen, kostar mer för henne att ha hästen där än på en närligande gård med uppstallning och tillgång till tränare och ridhus. Kompisen känner på ett sätt att det skulle vara skönt att bara betala men det är mkt pengar det rör sig om, dessutom har hyrsevärden inte följt det andra de kommit överäns om att hon skulle fixa (vatten, mockning, fodring mm)

Hyresvärden säger att hon köpt foder till hästen och det fodret har kompisen erbjudit sig att köpa/betala.

Om de inte har nåt avtal ALLS... Kan hyresvärden ha lite svårt att få det "giltigt" med att säga "enl lag" då de i såna fall även klart ska ha framgått så hyresgästen vet det åxå...

Hade själv min unghäst på lösdrift i 8 månader MED kontrakt, och ändå så var det inga problem för mej att säga till med mindre än 1 månad och ändå inte behöva stå för några som helst kostnader...

Att som hyresvärd vara "jobbig" är bara nåt jag själv skulle sky som pesten och givetvis sprida i bygden... Sen kan ju hyresvärden svära bäst den vill när den inte har några hyresgäster alls....

Och JAG VET att många anser att foder är en färskvara, själv anser jag att havre och hö/hösilage (oöppnad bal) håller MINST ett år efter inköp. Själv fodrar jag med 2 år gammal havre och hösilage. Inga som helst problem... Det som blev över från i våras är "gratismat" till i år och besparar mej ett nytt inköp...

Min kompis har haft sin unghäst på lösdrift en bit hemifrån, förra veckan bestämde dom att ta hem honom vis månadskiftet. Hyresvären har hela tiden vetat att han bara skulle vara där några månader. När kompisen medellande att de skulle ta hem hästen (3 v i förväg) säger hyresvärden att det enligt lag alltid är 3 månaders uppsägningstid. Varken jag eller kompisen har hört detta, är det sant?

Ingen kontrakt var skrivet och inget tydligt muntligt om uppsägningtid heller.

3 månaders uppsägningstid enl. lag gäller för lägenheter och hus.
Jag har läst en tråd här på forumet att detta inte gälelr för stall.
Har själv haft en liknande stallägare men när jag satte foten i backen så ångrade han sig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 604
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Nyfiken här. Jag försökte läsa på lite om uppsägning av stallplats. Det jag kunde hitta på ett par ställen var att det ska räknas som...
Svar
11
· Visningar
1 370
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 175
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Eftersom jag vet att buke sitter på en massa kunskaper så tänkte jag försöka få hjälp här, eller jag försöker hjälpa min kompis. Hen har...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka