Uppsala var ska jag bo?

Jag är född, uppvuxen och nu boende i stan (Fålhagen) och även om jag är en sån som aldrig skulle vilja bo på andra sidan ån :D så finns det inget område som jag skulle kalla för rent otrevligt. Gottsunda och Stenhagen har haft en del problem med stenkastning, men samhället går ihop för att stävja detta på en gång oftast. Dotterns farföräldrar bor i Herrhagen och trivs utmärkt!

Kommer du ha bil eller bara cykel? Utan bil är tex Ulleråker lite bökigare eftersom de inte fått någon mataffär än, men det går ju bussar :) Du kan också kolla lite på Årsta eller Slavsta tycker jag. Utkant av staden och nära till naturen.
Men en liten affär finns det ju på Ulleråker :D

Måste säga att Gottsunda är den stadsdel jag trivts bäst i, ihop med sunnersta. Du cyklar in till centrum på 20-30minuter. Har bott i nyby, Gränby, Gottsunda, sunnersta och Kvarngärdet.

Bostadsbristen är ju dock total. Storvreta, vattholma (har jag ingen erfarenhet utav) och ev Tierp kan ju kanske vara alternativ, upptåget går väl ofta. Örsundsbro åt andra hållet.

Kan man köpa är inte bostadsbristen total.

Södra delen av Sävja och Ulleråker skulle jag lätt kunna bo i. Har bott i Nyby och det var synnerligen smärtfritt :)

Åk runt och känn in områdena!!

Stadsbusstrafiken ska dras om 2017 så den är ingen idé att provåka ;) (Det finns nya kartor på ul.se ). Välja boende så du inte behöver byta buss är alltid ett plus tycker jag.

Nej, alla Uppsala-bor "vet" inte, men många tror sig veta. Och du ska ge sjutton i att anklaga mig för att ljuga! Och notera, jag har inte sagt att några områden är "bara bra". Men jag vidhåller att man inte ska undvika de områden du listar i sin helhet. Jag tycker att det är att göra det onödigt svårt för sig i en stad där bostadssituationen är som i Uppsala.

Jag känner faktiskt till en hel del personer som flyttat till Gottsunda av helt fri vilja. Vi, jag och mitt ex, gjorde det en gång i tiden. Från Luthagen. Och jag vet att vi inte är ensamma om det. Jag känner också personer som flyttat till Sävja helt av egen fri vilja. Och till Stenhagen från Eriksberg av fri vilja. Du kallar det anekdoter, men jag tycker att du får nyansera din bild. Dessa stadsdelar är inte fulla av människor som varit tvungna att flytta dit. Så - jo. Det finns människor som har val och som ändå väljer dessa stadsdelar. Tro det om du vill. Jag ser alltså ingen anledning att TS ska välja bort de områdena per definition. Men hen måste naturligtvis kolla upp det tilltänkta boendet.

Beträffande att köpa lägenhet på olika gator. Jag ser över huvud taget ingen motsättning i att jag vill bo på en gata i ett område men inte på en annan. Jag tycker jag bor väldigt fint där jag bor. Min största anledning till att över huvud taget fundera på att flytta är att jag numera pendlar till Stockholm och därför skulle vilja bo närmare centralstationen. Två gator bort finns ett höghusområde jag inte skulle vilja bo i. Kan du förklara var motsättningen ligger att jag resonerar så? I mitt område finns lite lobbying för att verka för att ombilda till bostadsrätter. Jag vill inte det för jag vill ha hyresrätt, men uppenbart finns det en del personer som gärna skulle köpa en lägenhet just där.

Nej, jag kommer inte ursprungligen från Uppsala. Jag kom till stan för att studera 1987. Sedan dess har jag bott i Eriksberg, Flogsta, centrala staden, Bälinge, Björklinge, Luthagen och nu Gottsunda (sedan 2000). Ironiskt nog är det mest störiga ställe jag bott på Luthagen. Börjegatan var på den tiden ett hemgångsstråk från krogen och vårt sovrumsfönster vette mot gatan.

Haha. Okej. Men visst, uppenbarligen är det jag skriver mina åsikter. Baserat på mina erfarenheter.

Vet inte hur jag anklagade dig för att ljuga, förutom om du tänkte på att jag sa att det är oärligt att måla upp alla områdena som "lika bra".

Jag har aldrig sagt att folk inte flyttar till Sävja eller Gottsunda av fri vilja. Självklart är det många som gör det, att tro nått annat är ren idioti. Och att du försöker måla upp det som att jag sagt nått annat är ett klassiskt strawman-argument som jag egentligen inte borde kommentera.. Hur stor andel flyttar mot sin egen vilja?

Gottsunda, Sävja mfl kan absolut gå bra att bo i. Det går bra att bo i. Men de är mer stökiga än de andra områdena jag nämnt. Ingen har sagt att man måste välja bort nått "per definition". Jag rekommenderade TS att hålla sig från de områdena om TS kan rent ekonomiskt sett. Det anser jag vara en vettig rekommendation med tanke på hur stökiga de områdena generellt sett ändå har varit, och är idag. Inte länge sen vi hade en hel del bilbränder i den ovan nämnda "sämre" områdena.

Jag förstår att du har lite annan bild kanske som är inflyttad. Allt är ju relativt, och är man tex från Stockholm så kanske inte nått område känns "stökigt" i Uppsala med de måtten mätta (nu vet jag ju inte var du är ifrån). Gottsunda är egentligen ett jättefint område med nära till fin natur, precis som Stenhagen också är det. Och andra. Men det är allmänt känt vilka grupperingar och gäng som i huvudsak figurerar och hänger var. En ledtråd: det finns inga riktiga Luthagensgäng, eller Fålhagensgäng. Däremot har det alltid varit mer eller mindre krig mellan Gsunda-Stenhagen-Gränby-Nyby mfl. Tror du inte detta leder till att områdena blir otrevligare och mindre säkra i allmänhet? Tja, då får du väl tro det då.

Du behöver inte ta mina rekommendationer som personliga angrepp. Jag har inget emot folk som bor i Gottsunda eller att de trivs där. Jag hoppas att fler personer kommer kunna trivas där framöver. Det enda jag gör är att beskriva för TS att det faktiskt finns skillnader på områden i Uppsala och alla är inte lika säkra. Inte alls. Det går absolut för TS att leta rätt på en lugn gata i Sävja och flytta dit tex, men det betyder inte att Sävja som stadsdel är lika säker eller trevlig som andra.

Det finns vissa "livligare" kroghemgångsgator som du skriver. Jag har själv bott på en i Fålhagen, och visst det kan då bli lite ljud på fredag-lördagskvällarna från hemgående fulla personer, men det är inte alls samma sak som att ha diverse gäng som hänger runt ens lokala kvarterskrog regelbundet, samt vid ens lokala torg.

Men visst, ärligt talat så är det fritt fram att lyssna på mig eller inte. Vill man tro att alla områden är lika säkra och fina i Uppsala så får man väl tro det då. Jag vet dock att det inte är så, baserat på 30 år i stan, erfarenhet av att vara i alla områden i stan, haft vänner som bott i alla ovan nämnda stadsdelar, ja...plus fakta och statistik då.

Storvreta är inte så långt bort om man snackar tåg/buss numera - men det är inte riktigt Uppsala heller, mer som en annan liten by i närheten.

Flogsta är inte dumt, om man tittar ut mot Hågadalen-området särskilt. Flogsta är nog det största studentområdet i Uppsala med massvis av studentboenden - så det blir en del oljud och festande där runt vissa områden (främst Sernanders väg och därikring). Men i allmänhet är studenter harmlösa även om de är högljudda ibland, så jag tycker det är ganska förlåtande. Och är man bara en bit ifrån studenthöghusen störs man nog inget just av det. Även väldigt nära fin natur där ute! Och Flogsta ligger relativt bra i pris om man tittar på att köpa.

Delar av Eriksberg och Ekeby är mycket liknande, det är väl mest att de har haft en del stök där närmaste åren som gör att jag inte tänker på dem före Flogsta, men de är helt okej också imo!

Ulleråker är trevligt, lite avsides, naturnära det med. SLU ligger där. Men det säljs inte så jättemycket där ute, så det är inte så lätt att få tag på boenden där kanske. Hyres är alltid svårt som sagt.

Btw egentligen är vi inte så långt isär, @Myrten . Du säger:

"Det är sant att det finns stökiga delar i vissa av nämnda områden, men det finns mycket fina boenden också. "

Detta är helt sant! Men då bor man i ett fint boende nära ett (ibland ordentligt) stökigt område. Det tycker jag inte är fullt lika trevligt som om hela stadsdelen man är i är fri från "stökiga" gator. Men det gör heller inte att jag dömer ut vissa stadsdelar som värdelösa.

Kan man köpa är inte bostadsbristen total.

Södra delen av Sävja och Ulleråker skulle jag lätt kunna bo i. Har bott i Nyby och det var synnerligen smärtfritt :)

Åk runt och känn in områdena!!

Stadsbusstrafiken ska dras om 2017 så den är ingen idé att provåka ;) (Det finns nya kartor på ul.se ). Välja boende så du inte behöver byta buss är alltid ett plus tycker jag.
En bilbrand har jag haft i närheten på 40 år. För 40 år sen var det ett mord lite nu och då men nu är det väl lugnt. I Nyby.

Haha. Okej. Men visst, uppenbarligen är det jag skriver mina åsikter. Baserat på mina erfarenheter.

Vet inte hur jag anklagade dig för att ljuga, förutom om du tänkte på att jag sa att det är oärligt att måla upp alla områdena som "lika bra".

Jag har aldrig sagt att folk inte flyttar till Sävja eller Gottsunda av fri vilja. Självklart är det många som gör det, att tro nått annat är ren idioti. Och att du försöker måla upp det som att jag sagt nått annat är ett klassiskt strawman-argument som jag egentligen inte borde kommentera.. Hur stor andel flyttar mot sin egen vilja?

Gottsunda, Sävja mfl kan absolut gå bra att bo i. Det går bra att bo i. Men de är mer stökiga än de andra områdena jag nämnt. Ingen har sagt att man måste välja bort nått "per definition". Jag rekommenderade TS att hålla sig från de områdena om TS kan rent ekonomiskt sett. Det anser jag vara en vettig rekommendation med tanke på hur stökiga de områdena generellt sett ändå har varit, och är idag. Inte länge sen vi hade en hel del bilbränder i den ovan nämnda "sämre" områdena.

Jag förstår att du har lite annan bild kanske som är inflyttad. Allt är ju relativt, och är man tex från Stockholm så kanske inte nått område känns "stökigt" i Uppsala med de måtten mätta (nu vet jag ju inte var du är ifrån). Gottsunda är egentligen ett jättefint område med nära till fin natur, precis som Stenhagen också är det. Och andra. Men det är allmänt känt vilka grupperingar och gäng som i huvudsak figurerar och hänger var. En ledtråd: det finns inga riktiga Luthagensgäng, eller Fålhagensgäng. Däremot har det alltid varit mer eller mindre krig mellan Gsunda-Stenhagen-Gränby-Nyby mfl. Tror du inte detta leder till att områdena blir otrevligare och mindre säkra i allmänhet? Tja, då får du väl tro det då.

Du behöver inte ta mina rekommendationer som personliga angrepp. Jag har inget emot folk som bor i Gottsunda eller att de trivs där. Jag hoppas att fler personer kommer kunna trivas där framöver. Det enda jag gör är att beskriva för TS att det faktiskt finns skillnader på områden i Uppsala och alla är inte lika säkra. Inte alls. Det går absolut för TS att leta rätt på en lugn gata i Sävja och flytta dit tex, men det betyder inte att Sävja som stadsdel är lika säker eller trevlig som andra.

Det finns vissa "livligare" kroghemgångsgator som du skriver. Jag har själv bott på en i Fålhagen, och visst det kan då bli lite ljud på fredag-lördagskvällarna från hemgående fulla personer, men det är inte alls samma sak som att ha diverse gäng som hänger runt ens lokala kvarterskrog regelbundet, samt vid ens lokala torg.

Men visst, ärligt talat så är det fritt fram att lyssna på mig eller inte. Vill man tro att alla områden är lika säkra och fina i Uppsala så får man väl tro det då. Jag vet dock att det inte är så, baserat på 30 år i stan, erfarenhet av att vara i alla områden i stan, haft vänner som bott i alla ovan nämnda stadsdelar, ja...plus fakta och statistik då.

Det intressanta är väl om du själv har provat att bo i de stadsdelar du dissar?

Efter drygt 40 år i Uppsala (born and raised) har jag sett olika stadsdelar och delar av stadsdelar komma och gå som de "värsta". Dessutom är risken rätt stor att två personer som pratar stadsdelar i Uppsala inte ens pratar om samma stadsdel eftersom namnen förskjutits. Främre och bortre Luthagen t ex, är en mäklarkonstruktion från senare år.

I Gottsunda (eller Gottsundagipen) finns några av Uppsalas dyrare villor...

En bilbrand har jag haft i närheten på 40 år. För 40 år sen var det ett mord lite nu och då men nu är det väl lugnt. I Nyby.

Nyby är i allmänhet lugnt. Jag nämnde det inte i mitt första inlägg för att säga att det är ett jättestökigt område eller nått. En viss betong-grad är det ju dock, eller hur? Ungdomsgäng har de ju alltid haft iaf.

Det intressanta är väl om du själv har provat att bo i de stadsdelar du dissar?

Efter drygt 40 år i Uppsala (born and raised) har jag sett olika stadsdelar och delar av stadsdelar komma och gå som de "värsta". Dessutom är risken rätt stor att två personer som pratar stadsdelar i Uppsala inte ens pratar om samma stadsdel eftersom namnen förskjutits. Främre och bortre Luthagen t ex, är en mäklarkonstruktion från senare år.

I Gottsunda (eller Gottsundagipen) finns några av Uppsalas dyrare villor...

Nej.. jag måste inte bo i alla stadsdelar för att uttala mig om dem. Jag har bra kunskap om områdena och har därefter valt vart jag ville bo.

Och du missförstår också, jag dissar dem inte som värdelösa, men jag rekommenderar dem inte till en inflyttande som vill slippa stöket så mycket som möjligt. Du måste kunna skilja på generella begrepp och anekdoter eller hur?

Jag vet absolut vad du menar om hur stadsdelar förändras och förskjuts, håller helt med. Numera är Stabby i princip mellersta Luthagen =D

Gottsundagipen är och har länge varit ett dyrt villaområde, ja. Men det är inte direkt det jag tror syftar på om de rekommenderade Gottsunda till TS...har jag fel ber jag om ursäkt :)

Senast ändrad:
Jag flyttade till Uppsala för två år sen ungefär, för jobb. Jag bestämde mig ganska fort för att jag ville bo ganska centralt helst, och fick via @Ninnurur en liten uthyrninsdel av en lägenhet i Fålhagen, i delarna närmast centrum. Jag STORTRIVDES i Fålhagen och med närheten till stan. Det var verkligen guld!

Men så ville jag bo lite större och gärna ha ett kök, så jag bestämde mig för att köpa lägenhet och tänkte att jag helst ville bo ganska nära stan. Men då är ju priserna inte så kul för vad man får. Så jag kikade med lite större vidd. Sen dök drömlägenheten upp som förhandsannons. Den var tyvärr i fel del av staden - Ulleråker. Men jag fastnade så himla mycket så jag bokade förhandsvisning och blev mer kär. Så jag drog till med ett bud och fick den, och stortrivs! Det är käckt för mig för jag jobbar på SLU och har 2km till jobbet och gillar lugnet. Får se vad som händer med trivseln när området byggs ut, kanske blir det bättre, kanske sämre, men det märker vi. Vet inte om jag planerar att vara kvar i stan för evigt ändå. :)

Jag flyttade till Uppsala för två år sen ungefär, för jobb. Jag bestämde mig ganska fort för att jag ville bo ganska centralt helst, och fick via @Ninnurur en liten uthyrninsdel av en lägenhet i Fålhagen, i delarna närmast centrum. Jag STORTRIVDES i Fålhagen och med närheten till stan. Det var verkligen guld!

Men så ville jag bo lite större och gärna ha ett kök, så jag bestämde mig för att köpa lägenhet och tänkte att jag helst ville bo ganska nära stan. Men då är ju priserna inte så kul för vad man får. Så jag kikade med lite större vidd. Sen dök drömlägenheten upp som förhandsannons. Den var tyvärr i fel del av staden - Ulleråker. Men jag fastnade så himla mycket så jag bokade förhandsvisning och blev mer kär. Så jag drog till med ett bud och fick den, och stortrivs! Det är käckt för mig för jag jobbar på SLU och har 2km till jobbet och gillar lugnet. Får se vad som händer med trivseln när området byggs ut, kanske blir det bättre, kanske sämre, men det märker vi. Vet inte om jag planerar att vara kvar i stan för evigt ändå. :)

Ulleråker och områdena runt SLU är lite bortglömt på nått vis, jättefint där runt! Det är ju ändå en bra cykelväg in till stan å+bussar! Inte så mycket ruljans på lägenheter där, verkar ju som att folk i allmänhet bor kvar där.

Jag tror det kommer höjas ordentligt på sikt med nybyggena, värdemässigt plus att det blir mer levande då. Visst, lite mindre lugn kan jag tänka mig också.

Ulleråker och områdena runt SLU är lite bortglömt på nått vis, jättefint där runt! Det är ju ändå en bra cykelväg in till stan å+bussar! Inte så mycket ruljans på lägenheter där, verkar ju som att folk i allmänhet bor kvar där.

Jag tror det kommer höjas ordentligt på sikt med nybyggena, värdemässigt plus att det blir mer levande då. Visst, lite mindre lugn kan jag tänka mig också.

Jaa, jag tror det blir bra jag med! Mitt läge kommer inte påverkas så jättemycket heller, för jag bor med lägenheten åt "rätt håll" och i utkanten (mot SLU till). Och att få en spårvagn! :love: Om jag bor kvar så länge då... I vår förening är det många som bott länge, några sen det byggdes. Med tanke på hur fort det går att få parkering så märks det rätt tydligt att det inte är någon vidare ruljans på lägenheterna........... ;)

Jaa, jag tror det blir bra jag med! Mitt läge kommer inte påverkas så jättemycket heller, för jag bor med lägenheten åt "rätt håll" och i utkanten (mot SLU till). Och att få en spårvagn! :love: Om jag bor kvar så länge då... I vår förening är det många som bott länge, några sen det byggdes. Med tanke på hur fort det går att få parkering så märks det rätt tydligt att det inte är någon vidare ruljans på lägenheterna........... ;)

Nä..jag hade nog själv gillat att flytta dit förut om det inte varit för att jag kände att det hade blivit lite väl långt från mina kompisar jag umgicks med rätt regelbundet (som då bodde nått kvarter ifrån typ..). Tror Ulleråker lyfts av både själva ombygget i Ulleråker, samt iom hela bygget av Rosendal!

... spårvagn tror jag dock inte kommer bli av... jag vet vad som sägs nu, men jag vet även vad det kostar...och är rätt tveksam. Ingen tvekan om att det vore pittoreskt, men men :)

Nä..jag hade nog själv gillat att flytta dit förut om det inte varit för att jag kände att det hade blivit lite väl långt från mina kompisar jag umgicks med rätt regelbundet (som då bodde nått kvarter ifrån typ..). Tror Ulleråker lyfts av både själva ombygget i Ulleråker, samt iom hela bygget av Rosendal!

... spårvagn tror jag dock inte kommer bli av... jag vet vad som sägs nu, men jag vet även vad det kostar...och är rätt tveksam. Ingen tvekan om att det vore pittoreskt, men men :)
Pittoreskt är väl det sista jag skulle välja att kalla en modern spårvagn iofs. Men jag vill bara ha dem för att slippa sakna mitt riktiga hem så mycket. :D

I vilket fall lär jag inte bli kvar så länge ändå. Men ändå! Spårvagnar! :love:

Pittoreskt är väl det sista jag skulle välja att kalla en modern spårvagn iofs. Men jag vill bara ha dem för att slippa sakna mitt riktiga hem så mycket. :D

I vilket fall lär jag inte bli kvar så länge ändå. Men ändå! Spårvagnar! :love:

Haha men om du är från Göteborg så är det väl därför du inte skulle kalla det för det kanske :) Min uppfattning är att lite av spårvagnsvurmandet i Uppsala är just för att det är lite klonki-klonk och tjugatjugatjuga... Själv hoppas jag på att det kan satsas mer på elbussar tex, vare sig de går på tråd delvis/helt eller batteri. Men det är en annan diskussion :)

Spårvagnar är fint dock, helt klart!

Haha men om du är från Göteborg så är det väl därför du inte skulle kalla det för det kanske :) Min uppfattning är att lite av spårvagnsvurmandet i Uppsala är just för att det är lite klonki-klonk och tjugatjugatjuga... Själv hoppas jag på att det kan satsas mer på elbussar tex, vare sig de går på tråd delvis/helt eller batteri. Men det är en annan diskussion :)

Spårvagnar är fint dock, helt klart!

Fast spårvagnar låter ju inte så idag...

Om du är beredd att åka lite skulle jag också kika på Knivsta. Det tar 10 minuter med tåget in till Uppsala, vilket är fortare än från Storvreta, Vattholma och Skyttorp och stadsdelar som ligger längre bort från centrum. Man kan välja på SL eller SJ.
Skulle jag välja att bo inne i stan igen (då är det lägenhet som gäller) så skulle nog jag välja Fålhagen eller Eriksberg/Norby och helst i lägenheten vi sålde när vi flyttade till hus. O_o:wtf:

Jag är född, uppvuxen och nu boende i stan (Fålhagen) och även om jag är en sån som aldrig skulle vilja bo på andra sidan ån :D [...]

:rofl::rofl::rofl: Jag med! Fast i mitt fall är det motsatt sida jag känner visst motstånd emot.

Jag inser ju att om jag ska fortsätta jobba som jag gör borde jag bo närmare centralen. Det här är väldigt slitigt. Fålhagen är ju typ bästa pendlarläget, men det känns - fel!:laugh:

Jag har inga problem med att pendla upp till 30 min per väg, är en rätt van pendlare då jag har pendlat länge till jobb och skola. Går det att cykla på 20 min är det heller inga problem det gör jag idag några gånger per vecka. Kravet är egentligen inte så stort, behöver rum för mig och min katt.

När det gällde områden att undvika tänkte jag mer på Rinkeby och liknande områden. Jag vill helst inte bo inne i centrum som sagt då jag föredrar lite lugn i alla fall när jag ska sova. Har kollat på några ställen i Luthagen som jag tror att jag kan ha råd med och kommer att kolla runt mer. Är nog lite i chock fortfarande sedan i fredags för jag trodde inte att jag skulle få jobbet så jag har inte hunnit få lånelöfte ännu, så om jag är lite luddig i mina svar är det därför.
Finns nog egentligen inget "Rinkeby" eller så i Uppsala. Gottsunda är nog det närmsta men jag har inte heller hört någonting "hemskt" om det på sistone och när det var som värst för 15 år sedan eller så så tvekade jag i alla fall inte att cykla dit sent på kvällen för att hälsa på kompisar.

Eventuella problem runt skolan i Sävja ska vara i stort utredda av den nya rektorn. Sägs det. Jag och sexåringen var där och lekte i söndags, fint.

Centrala staden tvekar jag inte att traska igenom själv, två på natten i udda kläder.

Studentstråken mot Flogsta på morgonkvisten är mest mysiga när de drar förbi.

Eriksberg tycker jag är nice, trevligt blandat folk, bott där i några år. Växte upp i Luthagen, en normal stadsdel med normala hus. Ok att bo i också. Själv skulle jag vilja ha en lägenhet i Eriksberg eller Luthagen (eftersom jag växte upp där mest) om jag fick välja fritt. Men det får jag inte, för jag har inte pengarna eller kötiden ;) så jag bor varsomhelst. (och har flyttat 13 gånger i den här staden).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 486
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 321
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka