Nej, alla Uppsala-bor "vet" inte, men många tror sig veta. Och du ska ge sjutton i att anklaga mig för att ljuga! Och notera, jag har inte sagt att några områden är "bara bra". Men jag vidhåller att man inte ska undvika de områden du listar i sin helhet. Jag tycker att det är att göra det onödigt svårt för sig i en stad där bostadssituationen är som i Uppsala.
Jag känner faktiskt till en hel del personer som flyttat till Gottsunda av helt fri vilja. Vi, jag och mitt ex, gjorde det en gång i tiden. Från Luthagen. Och jag vet att vi inte är ensamma om det. Jag känner också personer som flyttat till Sävja helt av egen fri vilja. Och till Stenhagen från Eriksberg av fri vilja. Du kallar det anekdoter, men jag tycker att du får nyansera din bild. Dessa stadsdelar är inte fulla av människor som varit tvungna att flytta dit. Så - jo. Det finns människor som har val och som ändå väljer dessa stadsdelar. Tro det om du vill. Jag ser alltså ingen anledning att TS ska välja bort de områdena per definition. Men hen måste naturligtvis kolla upp det tilltänkta boendet.
Beträffande att köpa lägenhet på olika gator. Jag ser över huvud taget ingen motsättning i att jag vill bo på en gata i ett område men inte på en annan. Jag tycker jag bor väldigt fint där jag bor. Min största anledning till att över huvud taget fundera på att flytta är att jag numera pendlar till Stockholm och därför skulle vilja bo närmare centralstationen. Två gator bort finns ett höghusområde jag inte skulle vilja bo i. Kan du förklara var motsättningen ligger att jag resonerar så? I mitt område finns lite lobbying för att verka för att ombilda till bostadsrätter. Jag vill inte det för jag vill ha hyresrätt, men uppenbart finns det en del personer som gärna skulle köpa en lägenhet just där.
Nej, jag kommer inte ursprungligen från Uppsala. Jag kom till stan för att studera 1987. Sedan dess har jag bott i Eriksberg, Flogsta, centrala staden, Bälinge, Björklinge, Luthagen och nu Gottsunda (sedan 2000). Ironiskt nog är det mest störiga ställe jag bott på Luthagen. Börjegatan var på den tiden ett hemgångsstråk från krogen och vårt sovrumsfönster vette mot gatan.
Haha. Okej. Men visst, uppenbarligen är det jag skriver
mina åsikter. Baserat på
mina erfarenheter.
Vet inte hur jag anklagade dig för att ljuga, förutom om du tänkte på att jag sa att det är oärligt att måla upp alla områdena som "lika bra".
Jag har aldrig sagt att folk inte flyttar till Sävja eller Gottsunda av fri vilja. Självklart är det många som gör det, att tro nått annat är ren idioti. Och att du försöker måla upp det som att jag sagt nått annat är ett klassiskt strawman-argument som jag egentligen inte borde kommentera.. Hur stor andel flyttar
mot sin egen vilja?
Gottsunda, Sävja mfl kan absolut gå bra att bo i. Det går bra att bo i. Men de
är mer stökiga än de andra områdena jag nämnt. Ingen har sagt att man måste välja bort nått "per definition". Jag rekommenderade TS att hålla sig från de områdena om TS kan rent ekonomiskt sett. Det anser jag vara en vettig rekommendation med tanke på hur stökiga de områdena generellt sett ändå har varit, och är idag. Inte länge sen vi hade en hel del bilbränder i den ovan nämnda "sämre" områdena.
Jag förstår att du har lite annan bild kanske som är inflyttad. Allt är ju relativt, och är man tex från Stockholm så kanske inte nått område känns "stökigt" i Uppsala med de måtten mätta (nu vet jag ju inte var du är ifrån). Gottsunda är egentligen ett jättefint område med nära till fin natur, precis som Stenhagen också är det. Och andra. Men det är allmänt känt vilka grupperingar och gäng som i huvudsak figurerar och hänger var. En ledtråd: det finns inga riktiga Luthagensgäng, eller Fålhagensgäng. Däremot har det alltid varit mer eller mindre krig mellan Gsunda-Stenhagen-Gränby-Nyby mfl. Tror du inte detta leder till att områdena blir otrevligare och mindre säkra i allmänhet? Tja, då får du väl tro det då.
Du behöver inte ta mina rekommendationer som personliga angrepp. Jag har inget emot folk som bor i Gottsunda eller att de trivs där. Jag hoppas att fler personer kommer kunna trivas där framöver. Det enda jag gör är att beskriva för TS att det faktiskt finns skillnader på områden i Uppsala och alla är inte lika säkra. Inte alls. Det går absolut för TS att leta rätt på en lugn gata i Sävja och flytta dit tex, men det betyder inte att Sävja som stadsdel är lika säker eller trevlig som andra.
Det finns vissa "livligare" kroghemgångsgator som du skriver. Jag har själv bott på en i Fålhagen, och visst det kan då bli lite ljud på fredag-lördagskvällarna från hemgående fulla personer, men det är inte alls samma sak som att ha diverse gäng som hänger runt ens lokala kvarterskrog regelbundet, samt vid ens lokala torg.
Men visst, ärligt talat så är det fritt fram att lyssna på mig eller inte. Vill man tro att alla områden är lika säkra och fina i Uppsala så får man väl tro det då. Jag vet dock att det inte är så, baserat på 30 år i stan, erfarenhet av att vara i alla områden i stan, haft vänner som bott i alla ovan nämnda stadsdelar, ja...plus fakta och statistik då.